Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Kleinduimpje schreef op 27-06-2025 om 08:18:

ik loop al tegen 2 dingen aan die dochter verteld. Dus hoe weet ik op ieder verhaal te reageren, ieder verhaal is anders.

Ze heeft verjaardag van een meisje X uit groep met etter. Maar er is ook iets anders te doen, waar ze veel liever naartoe gaat. Ik zei dus wat doe je liever, ja veel liever naar het andere. Maar ja, ik kan niet maken om niet naar X te gaan. Ik zeg tegen, ga lekker daarheen waar jezelf wilt om haar te stimuleren om toch haar gevoel te volgen. Ik merk dat ze bevestiging zoekt of ze dat wel.kan maken Maar nu twijfel.ik weer, want ik vind eigenlijk ook dat je naar X moet gaan uit fatsoen, maar je moet ook doen wat jezelf wilt en die vrienden zijn nooit echt heel leuk geweest. (En ik mag mijn mening niet geven.)

Dan gaat ze 3 dagen met die groep naar feest. Volgens mij vindt ze dat ook spannend, want goede vriendin gaat niet mee en hoe gaan ze doen tegen haar? Die kaarten zijn langer geleden gekocht en ze wilt wel gaan. Ik wil eigenlijk wel afspreken met haar dat als er vervelend gedaan wordt ze vertrekt. Het zou zo maar kunnen dat ze vervelend doen en ze na 3 dagen huilend thuiskomt dat het verschrikkelijk was, dat wi ik voorkomen. Nu denk ik meteen negatief, maar ik wil het wel dat ze dit doet. Of moet ik niks zeggen?

Kijk, dit vind ik dan weer lastig.

Jeetje. Het houdt niet op hè?

Ze heeft een beste vriendin. Gaat met een paar vriendinnen op vakantie naar het buitenland. Tijdens die vakantie wil ze gezellig met een ander groepje vrienden dat daar ook is, gaan stappen. Binnenkort gaat ze 3 dagen (!!!) met de grote vriendengroep naar een enorm feest. Ontzettend gaaf. En nu heeft ze ook nog op één dag èn een verjaardag met die vriendengroep èn iets dat nog leuker is, met anderen!!! 

En maar mopperen over al die vrienden. 

Ik zou er als moeder op een gegeven moment helemaal klaar mee zijn. Maar jij moppert mee. 

Klets gewoon eens met haar over dat evenement. Heb je er zin in? Wat lijkt je het leukst? Wat ga je aantrekken? Deel je je tent/kamer met iemand? enz enz enz. 
Als ze dan zelf vertelt dat ze zich ook wel wat zorgen maakt; waar maak je je zorgen over? Wat zou je dan kunnen doen? Kan ik iets doen om te helpen? Dan kun je evt aangeven dat als ze weg wil, jij haar wel wil ophalen.

En mss is het juist wel goed als ze een keer zonder die vriendin met de groep weg is. Ik krijg nu de indruk dat jullie nogal wat verwachten van die vriendin
Zij heeft een speciale rol waarbij ze op jouw dochter moet passen en voor haar moet zorgen. Dat leest een beetje alsof die vriendin vooral 2 vriendengroepen heeft en dat zij jouw dochter op sleeptouw neemt. Dan lijkt het me juist wel gezond als je dochter zelf vriendschappen opbouwt in de groep, ipv via vriendin. 

Bakblik schreef op 27-06-2025 om 08:45:

[..]

Voor sommigen van ons zal gelden dat we hoog opgeleid zijn. Maar anderen ook niet. Ik schrijf zelf bijvoorbeeld uit ervaring met mijn kind.

Mijn kind (nu 23) kwam van een probleemloze basisschool in de brugklas terecht met heel veel gedoe. Ze was dus wat jonger dan jouw dochter toen het begon, ik heb dus 11 jaar ervaring met het uitzoeken wat ik kan/ moet zeggen om haar te steunen of te helpen om het gedoe op te lossen.

In de brugklas was het gedoe zo heftig dat en andere ouder het bij de mentor had neergelegd en dat ik gebeld werd dat mijn dochter "normaal" moest doen. In die tijd hebben we als gezin heel veel geleerd over dat meidenvenijn dat kan spelen in een groep. Ook dochter heeft daar heel veel aan gehad. We zijn dus langzaam gegroeid van kleine verdrietjes oplossen naar de wat grotere issues.

Toen er in het eerste jaar uni ook even gedoe/venijn was hoefde ik alleen maar te vragen of ze nog wist hoe ze het opgelost had met XXXXXX om dochter weer op het goede spoor te krijgen.

Ik vind het knap van je dat je op een forum om raad vraagt en ook probeert de tips die je krijgt toe te passen en met vallen en opstaan ga je het echt wel leren om te luisteren en dochter zelf de oplossingen te laten verzinnen. Had je dochter op de middelbare nooit van die gedoetjes waar je dan al een beetje mee hebt kunnen oefenen?

Er staat een naam in je bericht, is dat per ongeluk? 

yette schreef op 27-06-2025 om 09:31:

[..]

Er staat een naam in je bericht, is dat per ongeluk?

Ja en nee.  Ik had gedacht dat ik Marietje had getypt zoals ik vaker meisjes Marietje bodem en jongens Pietje. Zie nu dat ik net mijn manier van typen toch iets anders heb getypt. Naam lijkt in geen enkel opzicht op de echte naam.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

27-06-2025 om 09:48 Topicstarter

yette schreef op 27-06-2025 om 09:23:

[..]

Ze heeft een beste vriendin. Gaat met een paar vriendinnen op vakantie naar het buitenland. Tijdens die vakantie wil ze gezellig met een ander groepje vrienden dat daar ook is, gaan stappen. Binnenkort gaat ze 3 dagen (!!!) met de grote vriendengroep naar een enorm feest. Ontzettend gaaf. En nu heeft ze ook nog op één dag èn een verjaardag met die vriendengroep èn iets dat nog leuker is, met anderen!!!

Ik zou er als moeder op een gegeven moment helemaal klaar mee zijn. Maar jij moppert mee.

Maar ze heeft ook."losse" vriendinnen, dus dit heeft niks met klagen over de vriendengroep te maken, daar heeft ze niet over geklaagd. Ze moet kiezen en gaat liever weg met de "losse" vriendin.

OVer dat weekend, daar heeft ze niks van tegen mij gezegd, maar ik wil zelf iets zeggen dat we haar op kunnen halen mochtberniets zijn.

dat weet ze toch wel? Dat je ALTIJD voor haar klaar staat? Waarom zou je op die knop drukken/dat oprakelen, dat ze het zo naar kan hebben dat ze wil vluchten. 
Zoveel negativiteit, terwijl ik maar weinig volwassenen ken met zo’n druk en uitgebreid sociaal leven. 
Ze is dus ook niet zo afhankelijk van de “treiterende” groep. Fijn. Vraag ik me wel af; vind je het prettig dat ze afhankelijk is van jou? Wat zou je ervan vinden als ze aan de andere kant van het land ging wonen?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

27-06-2025 om 09:54 Topicstarter

Meesje schreef op 27-06-2025 om 09:26:

En mss is het juist wel goed als ze een keer zonder die vriendin met de groep weg is. Ik krijg nu de indruk dat jullie nogal wat verwachten van die vriendin
Zij heeft een speciale rol waarbij ze op jouw dochter moet passen en voor haar moet zorgen. Dat leest een beetje alsof die vriendin vooral 2 vriendengroepen heeft en dat zij jouw dochter op sleeptouw neemt. Dan lijkt het me juist wel gezond als je dochter zelf vriendschappen opbouwt in de groep, ipv via vriendin.

Oja, ik denk dat ik dit weer voornamelijk vind, dochter heeft niet over vriendin gepraat, die heeft gewoon kaarten gekocht zonder haar.

OKe, denk dat ik het weer te groot maak en mijn eigen gedachtes zijn.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

27-06-2025 om 09:55 Topicstarter

Stardust schreef op 27-06-2025 om 09:54:

dat weet ze toch wel? Dat je ALTIJD voor haar klaar staat? Waarom zou je op die knop drukken/dat oprakelen, dat ze het zo naar kan hebben dat ze wil vluchten.
Zoveel negativiteit, terwijl ik maar weinig volwassenen ken met zo’n druk en uitgebreid sociaal leven.
Ze is dus ook niet zo afhankelijk van de “treiterende” groep. Fijn. Vraag ik me wel af; vind je het prettig dat ze afhankelijk is van jou? Wat zou je ervan vinden als ze aan de andere kant van het land ging wone

Ja klopt, maar ik ben gewoon bang ze 3 dagen de opmerkingen weer over haar heen laat komen en ze zich ongelukkig voelt.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

27-06-2025 om 09:58 Topicstarter

ik mag niet hopen ze ver weg gaat wonen eerlijk gezegd, van de andere kant zou ik heel blij zijn als ze anders is dan mij en heel zelfstandig zal worden, maar dat kan ook in de buurt. Maar ja, dat is haar eigen keus natuurlijk waar ze gaat wonen.

Kleinduimpje schreef op 27-06-2025 om 09:55:

[..]

Ja klopt, maar ik ben gewoon bang ze 3 dagen de opmerkingen weer over haar heen laat komen en ze zich ongelukkig voelt.

Nou, misschien moet je daar niet bang voor zijn maar het laten gebeuren. Dan kan ze er zelf eindelijk een keer iets van leren.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

27-06-2025 om 10:00 Topicstarter

yette schreef op 27-06-2025 om 09:23:

[..]

Ik zou er als moeder op een gegeven moment helemaal klaar mee zijn. Maar jij moppert mee

War heb ik gemopperd dan. Ik heb gezegd doe lekker waar je zin in hebt.

Kleinduimpje schreef op 27-06-2025 om 09:58:

ik mag niet hopen ze ver weg gaat wonen eerlijk gezegd, van de andere kant zou ik heel blij zijn als ze anders is dan mij en heel zelfstandig zal worden, maar dat kan ook in de buurt. Maar ja, dat is haar eigen keus natuurlijk waar ze gaat wonen.

Hoe wordt dochter heel verstandig???

Wat is daar voor nodig ??

Kleinduimpje

Kleinduimpje

27-06-2025 om 10:11 Topicstarter

ja, maar dat heb ik natuurlijk wel altijd geprobeerd, want dat wil toch iedere ouder. Maar blijkbaar heb ik dat niet gekund.

Kleinduimpje schreef op 27-06-2025 om 10:11:

ja, maar dat heb ik natuurlijk wel altijd geprobeerd, want dat wil toch iedere ouder. Maar blijkbaar heb ik dat niet gekund.

Waaruit blijkt dan dat dochter niet zelfstandig is ?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.