Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.

Kleinduimpje
14-09-2025 om 10:20
nee daar hoeft dochter niks van te zeggen, zeker niet, want ik heb toegezegd. Maar wel dat ze met een ander gaat afspreken terqijl zij hadden afgesproken. Als vriendin niet met dochter afspreekt slaapt ze ook weleens hier. Maar het is wel vreemd om mij te vragen hier te mogen slapen en dochter te negeren in de afspraken.

Kleinduimpje
14-09-2025 om 10:22
Roos57 schreef op 14-09-2025 om 10:18:
[..]
En heeft ze nog hulp
Nee wachtlijst en zegt ook dit niet te willen.

Poezie
14-09-2025 om 10:26
Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 10:20:
nee daar hoeft dochter niks van te zeggen, zeker niet, want ik heb toegezegd. Maar wel dat ze met een ander gaat afspreken terqijl zij hadden afgesproken. Als vriendin niet met dochter afspreekt slaapt ze ook weleens hier. Maar het is wel vreemd om mij te vragen hier te mogen slapen en dochter te negeren in de afspraken.
Sorry hoor, maar jullie laten je wel als een voetveeg gebruiken! Waarom laat jij deze 'vriendin' bij jou slapen als ze niet eens met jouw dochter heeft afgesproken? Ik zou hier een dikke streep onder trekken: deze 'vriendin' mag niet meer komen logeren.

Meesje
14-09-2025 om 10:27
Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 10:18:
ze heeft maanden bij ons in huis gezeten, dus vraagt dat dan soms aan mij ipv dochter, niet wetende dat dochter dit niet weet en ze gewoon met een andere vriendin uitgaat zonder dochter te vragen terwijl ze wel met dochter had afgesproken. Dat hoor ik dus later van dochter toen ik haar vertelde dat ze bleef slapen.
Nou, daar zou ik dan direct mee stoppen. Je wist 3 maanden geleden al dat deze vriendin regelmatig niet zo leuk is voor je dochter. Dus beetje onnozel om nu te doen alsof je daar pas achter kwam nadat je haar laat logeren.
Ik vraag me af hoe duidelijk jouw communicatie is. Weet vriendin bijvoorbeeld dat jij haar laat logeren als 'vriendin van'. Of beschouwt ze jullie huis als een 2e thuis? Waarbij ze dus niet de verplichting heeft haar 'pleegzusje' mee op sleeptouw te nemen. Jouw dochter weet kennelijk iig niet wanneer jij met dit meisje afspreekt, wat vreemd is. En dan vind je dat dochter het maar bespreekbaar moet maken. Maar dat doe je zelf ook niet. "hee dochter, Miep heeft gevraagd om te logeren, is dat okee?". "En nu zou je kunnen aangeven dat je het verkeerd begrepen hebt. Dat je dacht dat eea met dochter was besproken. En vragen wat dochter er nu van vindt. En als dochter wil dat ze vertrekt dan hoor jíj dat met vriendin te bespreken. Niet dochter. Jij hebt haar in huis gehaald, jij zult moeten zeggen dat ze moet vertrekken.

Kleinduimpje
14-09-2025 om 10:29
ja, dit zeg jij nu weer en een ander zei weer dat ik het moest doen uit liefde voor het kind omdat ze slechte jeugd heeft gehad.
Maar ik vind ook dat je gelijk hebt, want dit is echt vaker zo geweest.

Poezie
14-09-2025 om 10:31
Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 10:29:
ja, dit zeg jij nu weer en een ander zei weer dat ik het moest doen uit liefde voor het kind omdat ze slechte jeugd heeft gehad.
Maar ik vind ook dat je gelijk hebt, want dit is echt vaker zo geweest.
Dan neemt die ander haar toch lekker in huis?

Kimdekim
14-09-2025 om 10:32
Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 10:18:
ze heeft maanden bij ons in huis gezeten, dus vraagt dat dan soms aan mij ipv dochter, niet wetende dat dochter dit niet weet en ze gewoon met een andere vriendin uitgaat zonder dochter te vragen terwijl ze wel met dochter had afgesproken. Dat hoor ik dus later van dochter toen ik haar vertelde dat ze bleef slapen.
Wacht even... die vriendin vraagt of ze bij jou mag slapen en gaat dan vervolgens met een andere vriendin uit, zonder je dochter me te nemen? En komt dan bij jou slapen?

Kleinduimpje
14-09-2025 om 10:33
Meesje schreef op 14-09-2025 om 10:27:
[..]
Nou, daar zou ik dan direct mee stoppen. Je wist 3 maanden geleden al dat deze vriendin regelmatig niet zo leuk is voor je dochter. Dus beetje onnozel om nu te doen alsof je daar pas achter kwam nadat je haar laat logeren.
Ik vraag me af hoe duidelijk jouw communicatie is. Weet vriendin bijvoorbeeld dat jij haar laat logeren als 'vriendin van'. Of beschouwt ze jullie huis als een 2e thuis? Waarbij ze dus niet de verplichting heeft haar 'pleegzusje' mee op sleeptouw te nemen. Jouw dochter weet kennelijk iig niet wanneer jij met dit meisje afspreekt, wat vreemd is. En dan vind je dat dochter het maar bespreekbaar moet maken. Maar dat doe je zelf ook niet. "hee dochter, Miep heeft gevraagd om te logeren, is dat okee?". "En nu zou je kunnen aangeven dat je het verkeerd begrepen hebt. Dat je dacht dat eea met dochter was besproken. En vragen wat dochter er nu van vindt. En als dochter wil dat ze vertrekt dan hoor jíj dat met vriendin te bespreken. Niet dochter. Jij hebt haar in huis gehaald, jij zult moeten zeggen dat ze moet vertrekken.
Hoezo verplichting om haar op sleeptouw te nemen? Ze zegt vorige week heel gezellig ik slaap bij jullie, we gaan stappen enz. tegen dochter, als vriendinnen. Vervolgens voelt dit voor haar als 2e huis ja, maar is ze zeker niet verplicht dochter mee te nemen op stap. (Als dit niet is afgesproken he)Ze vraagt mij om te slapen, ja niet handig om meteen ja te zeggen en vervolgens hoor ik dat ze dochter niet heeft meegevraagd maar met andere gaat. En dat doe je niet. Volgende keer ga ik dochter wel eerst vragen natuurlijk.

Poezie
14-09-2025 om 10:34
Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 10:33:
[..]
Hoezo verplichting om haar op sleeptouw te nemen? Ze zegt vorige week heel gezellig ik slaap bij jullie, we gaan stappen enz. tegen dochter, als vriendinnen. Vervolgens voelt dit voor haar als 2e huis ja, maar is ze zeker niet verplicht dochter mee te nemen op stap. Ze vraagt mij om te slapen, ja niet handig om meteen ja te zeggen en vervolgens hoor ik dat ze dochter niet heeft meegevraagd maar met andere gaat. En dat doe je niet. Volgende keer ga ik dochter wel eerst vragen natuurlijk.
Hoezo, volgende keer?

Poezie
14-09-2025 om 10:46
Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 10:36:
volgende keer vraagt ze het weer.
En om 10.000 euro. Ga je haar dat dan ook geven omdat ze zo'n slechte jeugd heeft gehad?

Kleinduimpje
14-09-2025 om 10:50
nee, denk niet dat ze dat zo bedoeld, maar zij snapt dat gewoon niet en daarom moet dochter het aangeven. Dat ze te vaak iets afspreekt en het niet nakomt. Of haar negeert met uitgaan.

Labyrinth
14-09-2025 om 11:02
Zolang dochter conflictmijdend blijft, bang is om vrienden te verliezen, niet voor zichzelf opkomt en denkt dat het aan zichzelf ligt zullen deze lastige situaties zich voordoen.
Ik zou dochter iets minder de hemel in prijzen en ook jezelf. Het zelfbeeld van jou en je dochter is dat jullie heel aardig zijn en de 'goede' partij. Misschien kan je de keerzijde daarvan toelaten: die aardigheid is ingegeven vanuit angst om er niet bij te horen. Dochter en jij zitten daarom in een spagaat: loyaal zijn t.o.v. mensen die je kwetsen, je niet goed behandeld voelen maar wel die mensen verdedigen (en in huis halen).
Verder zou ik zeggen: lees het hele draadje weer eens door, want daar is alles al in gezegd.

Meesje
14-09-2025 om 11:10
Volgende keer kun je ook gewoon nee zeggen als ze het vraagt. Nee, dat komt mij niet uit. Punt.
Dan bescherm je je dochter.
Ja, je dochter moet zelf haar grens leren aangeven. En als daar dan geen rekening mee wordt gehouden zou ze uit de situatie weg kunnen lopen. Maar dat wordt wel wat lastig als de pestkop (ja, buitensluiten en negeren is pesten) vervolgens bij haar thuis slaapt.