Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.

Meesje
14-09-2025 om 11:49
Maar ik zou ook bij mezelf denken wat ik wil. Als jij wel wil dat ze bij je blijft slapen kan dat ook. Je hoeft niet te doen of willen wat Meesje van Via wil Maar dan ook bedenken wat je daarbij wil en verwacht en dat met haar bespreken.

Roos57
14-09-2025 om 11:54
Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 11:33:
je zegt niet meer laten slapen, maar dan moet ik haar toch zeggen waarom ze hier niet meer zou mogen slapen, de reden is toch dat ze niet doet wat ze afspreekt met dochter.
Of je laat het bij dochter .

Kleinduimpje
14-09-2025 om 11:55
Ik verwacht dat mensen doen wat ze afspreken en als ze afspreken dochter niet de hele avond niet zien en haar negeren omdat ze andere stoerder zou vinden. Maar dit moet ik toch niet zeggen, dochter moet dit aangeven.
Maar die wil niks zeggen

Roos57
14-09-2025 om 11:57
De cru zit denk ik in dat jij je dochter niet kan behoeden voor teleurstelling.

Roos57
14-09-2025 om 11:57
Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 11:55:
Ik verwacht dat mensen doen wat ze afspreken en als ze afspreken dochter niet de hele avond niet zien en haar negeren omdat ze andere stoerder zou vinden. Maar dit moet ik toch niet zeggen, dochter moet dit aangeven.
Maar die wil niks zeggen
Prima haar manier

Kleinduimpje
14-09-2025 om 11:58
Roos57 schreef op 14-09-2025 om 11:57:
[..]
Prima haar manier
Ja, tot ze een burnout krijgt omdat ze iedereen altijd aan het pleasen is en met niemand ruzie wilt.

Roos57
14-09-2025 om 11:59
Dochter dropt het bij jou en jij voelt de verantwoordelijkheid om het op te lossen.

Roos57
14-09-2025 om 11:59
Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 11:58:
[..]
Ja, tot ze een burnout krijgt omdat ze iedereen altijd aan het pleasen is en met niemand ruzie wilt.
Ook prima
Leert ze van

Kleinduimpje
14-09-2025 om 12:03
nou, ook prima! Weet je hoe dat is?
Dat gun ik niemand, daarom wil ik dat ze het uitspreekt wat ze voelt.
Maar ja, heb het zelf ook gehad en nog steeds moeite met uitspreken van gevoelens, ook omdat ik altijd denk dat ik overdrijf en bang ben.

mana_sutiyuq
14-09-2025 om 12:09
Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 11:58:
[..]
Ja, en dat is HAAR leermoment. Als ouder kun je adviseren maar leren moet ze ZELF doen.

Roos57
14-09-2025 om 12:09
Hier een kind wat geen nee zegt op het werk. Ik oefen . Vertel wat ik vind . Maar ja
Kind vind het moeilijk.
Nu slaapt kind minder goed. Is moe . Grens is bereikt of misschien al wat overschreden.
Nu moet kind nee zeggen en doet kind het ook .
Leerproces kind . Verantwoordelijkheid ligt bij kind.
Ik kan wel wat roepen enzo maar uiteindelijk moet kind het zelf doen.
En weet ik ook hoe het is .

Kleinduimpje
14-09-2025 om 12:14
ja klopt, je kunt je kind niet dwingen. Maar ik denk wel, doe nou eens wat ik zeg, en zeg tegen degene wat je vindt. Ze hebben nog niet in de gaten dat je hierdoor uitgeput kunt raken en dat als je iets zegt het op kan lossen. Nu gebeurt er weer niks en zal vriendin het volgende keer weer doen.
Maar ik hoop voor jullie dat je kind niet al te ver is gegaan en op tijd aan de bel heeft getrokken.
Maar je hebt misschien ook al heel veel gesprekken gevoerd met je kind?

mana_sutiyuq
14-09-2025 om 12:15
Als dat meisje, en ik noem het bewust niet vriendin, aan JOU vraagt of ze mag blijven slapen en JIJ zegt ja, heeft ze op dat moment geen verplichting of afspraak met je dochter. Alleen met jou.
Als ze met je dochter afspreekt heeft ze een afspraak met je dochter, onderdeel van die afspraak kan slapen bij jullie zijn maar is GÉÉN afspraak met JOU.
Moet jij voor jezelf bepalen of je haar bij jullie wil laten slapen als ze geen afspraak met je dochter heeft. Dan kun je als ze bij jou vraagt vragen: heb je een afspraak met dochter? Als ze ja zegt zeg je: dan moet je het met haar regelen, en als er geen afspraak is dan zeg je nee als je dat wil.

mana_sutiyuq
14-09-2025 om 12:17
Kleinduimpje schreef op 14-09-2025 om 12:14:
ja klopt, je kunt je kind niet dwingen. Maar ik denk wel, doe nou eens wat ik zeg, en zeg tegen degene wat je vindt. Ze hebben nog niet in de gaten dat je hierdoor uitgeput kunt raken en dat als je iets zegt het op kan lossen. Nu gebeurt er weer niks en zal vriendin het volgende keer weer doen.
Maar ik hoop voor jullie dat je kind niet al te ver is gegaan en op tijd aan de bel heeft getrokken.
Mijn kinderen zijn zeer selectief in hun vrienden, te vaak dronken en het is wel klaar dan ben je een kennis. Met hun afspreken en steeds afzeggen daar zeggen ze wat van en anders degradeer je tot kennis.
Daar hebben we het vanaf ze klein zijn over gehad, vanaf de kleuterklas.

Kleinduimpje
14-09-2025 om 12:22
ze mag hier altijd slapen, ook als ze met vriendinnen afspreekt en dochter niet zou vragen. Maar NIET met dochter afspreken en vervolgens met een ander weggaan.
Waarschijnlijk had ze "nee" gezegd of ze met dochter had afgesproken. Want zij zegt 100 dingen en weet niet meer wat ze zegt en doet en ze is heel beinvloedbaar als ze mensen ziet die stoer zijn, ziet ze dochter niet meer staan. Ze heeft het denk ik niet in de gaten dat dochter er verdriet van heeft en zich alleen gelaten voelt.