TumTum
21-02-2025 om 21:28
Hoeveel bier/drank is normaal bij avondje chillen / uitgaan?
Ik ben es benieuwd naar het volgende.
Voor de jongeren (zeg rond 17-19 jr):
wat is gebruikelijk aan hoeveelheid bier of sterke drank bij een avondje chillen (lees zuipen) bij iemand thuis waar iedereen in feite zijn eigen drank meeneemt.
Hoeveel flesjes bier nemen de jongens mee naar degene waar ze bijeenkomen (bijv. van 20.00 - 2.00 uur).
Hoeveel drinkt de jeugd zo gemiddeld bij jullie?

Ginevra
23-02-2025 om 17:18
Temet schreef op 22-02-2025 om 09:57:
1 fles Bacardi pp. Ik mag hopen dat dat stoere praatjes waren: een hele fles sterke drank op een avond levert vziw meestal een bezoekje aan de SEH op.
Gewenning. Er zijn mensen die dat aankunnen, die niet omvallen van een fles sterke drank. Het moge duidelijk zijn dat die een probleem hebben, maar het bestaat wel. Terwijl iemand die niet gewend is aan drank idd een tochtje SEH mag gaan maken.
En verder is het idd ook een kwestie van hoeveel tijd eroverheen gaat, wat je erbij eet, en wat je gewicht en algehele conditie is. Een boom van een kerel kan een stuk meer hebben dan een petieterig meisje.

TumTum
03-03-2025 om 13:19
Als ik zie wat ze hier met Carnaval erdoor heen jagen… ik vind het niet normaal.
Zoon heeft in een tijdsbestek van 19.00 (“indrinken”) tot aan het feest in de tent/kroeg 4.00 uur ongeveer 15 bier op, fles Passoa en 3-4 shotjes.
Hij kan er kennelijk goed tegen want na slechts 5-6 uur slaap zat hij er gewoon vrolijk en vrij fris bij op de bank de volgende ochtend. Niets aan te merken verder. Hij is ook lang, zorgt dat hij goed eet vantevoren enzo.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het oké vindt, zoveel drank op, en dat heb ik em ook zeker gezegd !
Maar ze doen het allemaal, en in zijn groep zijn er bij die nog veel meer drinken….

Elpisto
03-03-2025 om 13:50
Ach zolang het niet elk weekend is. Al vind ik 15 bier, een fles passo en 3-4 shotjes dan wel weer het andere uiterste, dat had ik niet weg gekregen als 18-jarige. En nu al helemaal niet meer.
Maar ik gok dat het op die leeftijd voor ons ook iets van een half kratje was. Het ligt ook heel erg aan hoe je je voelt. Ik was zelf dan niet zon doordrinker als het me niet lekker viel, dus als de eerste 3-4 met, zoals wij dat noemen, mes en vork gingen, dan eindigde het vaak wel bij een flesjes of 6. Het andere weekend gingen er 12 in en voel je je kiplekker.

Moederkareltje
03-03-2025 om 13:55
"Hij kan er kennelijk goed tegen want na slechts 5-6 uur slaap zat hij er gewoon vrolijk en vrij fris bij op de bank de volgende ochtend. Niets aan te merken verder. Hij is ook lang, zorgt dat hij goed eet vantevoren enzo."
Mm hij is vooral jong. Jonge lichamen herstellen snel. Koekenpan op je kop en ze staan nog overeind. Oudere lichamen daarentegen doen er stukken langer over.. al is het maar omdat de rug vastzit en het opstaan vertraagd.

TumTum
03-03-2025 om 14:49
Hoe ze het wegkrijgen zeg.
Dit is idd wel veel. Andere keren wel minder vlg mij en hij voelt het wel aan als het niet lekker valt vlg mij.
Laatst ook nuchter gebleven omdat hij zich niet topfit voelde, dan bleef het dus bij fris. En gaat hij (gelukkig) niet zuipen om het zuipen. Maar goed, dat heeft ie nu dus wel ingehaald 🙄.

sannecoolen
05-03-2025 om 11:54
Wij houden altijd 3 glazen bier aan of twee glazen wijn. Op zich denk ik alleen wel dat ze het goed over de avond moeten spreiden en ben ik zelf altijd een beetje bang dat ze stiekem toch meer drinken. Althans, dat deden wij vroeger ook.
Toch proberen wij thuis het goede voorbeeld te geven en vooral het idee dat ze tot één a twee jaar geleden zelf aangaven dat alcohol ongezond is, stelt me iets gerust.

Ginevra
05-03-2025 om 12:37
sannecoolen schreef op 05-03-2025 om 11:54:
het idee dat ze tot één a twee jaar geleden zelf aangaven dat alcohol ongezond is, stelt me iets gerust.
Alle kinderen hadden als jong kind een hekel aan sigarettenrook, ik ook, ik vond het heel vies. En toch worden veel van hen rokers. Ik heb ook jarenlang gerookt.
De meeste kinderen weten dat alcohol ongezond is. Ik heb een kind in mijn omgeving dat toen ze jong was panisch was voor alcohol en er een bloedhekel aan had, omdat haar vader een alcoholprobleem had. Nu zit ze in het studentenleven en drinkt daar lustig mee.
Ik denk dat bijna alle kinderen tegen alcohol en sigaretten en drugs zijn, hetzij omdat het ze vies en naar lijkt, hetzij omdat ze donders goed weten dat ouders en school dat graag willen horen. Dan schrijven ze braaf een werkstuk over de gevaren van alcohol en krijgen een 8. Er zijn weinig kinderen die beginnen met een houding van 'ja, sigaretten en drugs en bier, dat lijkt me lekker!'. Puberteit en de sociale groep doen veel

sannecoolen
05-03-2025 om 13:52
Ja ben het met je eens Genevra. Het is ook een beetje hopen tegen beter weten in. Toch denk ik dat het averechts werkt om heel erg streng te zijn. Bij mij werd vroeger redelijk streng ermee omgegaan en daardoor gingen we het stiekem doen buiten of bij vrienden "waar het wel mocht".
Maar goed, toen was het ook makkelijker als minderjarige nog te krijgen bij de slijter. Praat dan over midden/eind jaren 90.
Wellicht is het geen goed advies of een tip die me reacties gaat opleveren, maar wellicht is het ook goed als kinderen een keer ontdekken dat je er goed ziek van kan worden als je teveel drinkt. Als je dat een keer beleeft, is het wellicht ook goed om te ervaren dat drank niet alleen gezellig of leuk hoeft te zijn en het gevolgen heeft als je het te vaak of te veel gebruikt.

Ginevra
05-03-2025 om 15:17
sannecoolen schreef op 05-03-2025 om 13:52:
Wellicht is het geen goed advies of een tip die me reacties gaat opleveren, maar wellicht is het ook goed als kinderen een keer ontdekken dat je er goed ziek van kan worden als je teveel drinkt. Als je dat een keer beleeft, is het wellicht ook goed om te ervaren dat drank niet alleen gezellig of leuk hoeft te zijn en het gevolgen heeft als je het te vaak of te veel gebruikt.
Persoonlijk, maar ik kan me heel erg vergissen, denk ik dat dat niet zoveel effect heeft. Ik denk dat voorbeelden in de omgeving, en dan met name in de peer group, het meeste effect hebben. Zien dat er 'coole' mensen zijn die niet, of weinig drinken. Dat de invloedrijke figuren om hen heen spa of cola drinken. En de invloedrijke figuren zijn dan niet zozeer je ouders, maar vrienden en oudere broers en anderen met een hogere en coole status.
Als de coole mensen om je heen juist drinkers zijn, dan is het stoer om een keer ziek te zijn van de drank. Dan hoor je erbij als je een keer gekotst hebt.
Een tijdje terug had Amsterdam een campagne gericht op Britse zuiptoeristen. Met beelden van ziekenhuizen en ongelukken en comazuipen, met de bedoeling te waarschuwen tegen overmatig drank- en drugsgebruik. Ik geloof dat de campagne snel gestaakt werd, want de doelgroep zag het als een aanbeveling. "Kijk, daar moet je wezen, daar zuip je je helemaal kapot!".
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.