Ciska78
16-04-2025 om 09:48
Klacht gemeente mbt verlengde jeugdwet
Voor uitgebreide informatie over mijn situatie verwijs ik je naar mijn topic :ik weet het niet meer.
Het volgende, dochter wordt bijna 18, gemeente heeft aangegeven (nergens officieel) dat ze niet in aanmerking komt voor verlengde jeugdwet.
Er is een WLZ indicatie profiel GGZ wonen 3 afgegeven.
Lang niet voldoende om dochter de benodigde 1 op 1 begeleiding te geven die ze nu wel krijgt.
Huidige organisatie heeft al aangegeven met dit profiel een behoorlijk bedrag per maand te missen.
Waar het mij om gaat is dat ik de gemeente aansprakelijk wil houden voor het feit dat zij hun handen er vanaf trekken zonder officiële onderbouwing en dat er nu zowel een financieel als een begeleidings gat valt doordat er niet genoeg geld is.
Als ik op onderzoek uit ga zie ik dat dochter op alle punten in aanmerking zou komen voor de verlengde jeugdwet.
Kunnen we de gemeente niet verplichten de te missen financiën aan te vullen?

Izza
16-04-2025 om 10:29
Je kunt de Jeugdwet niet gelijk stellen met de hulp na 18 jaar. Officieel stopt de jeugdhulp en zijn andere wetten voorliggend. Die beoordeling is nu geweest. Daarbij hebben ze gekeken naar haar huidige behandeling of woonplek. En blijkbaar is die zeer intensieve zorg niet nodig. Heb je het onderzoek doorgenomen en gelezen waarop dit is gebaseerd? Daarnaast heeft jouw kind zelf ook zeggenschap met 18. Wat wil ze zelf? Veel jongeren willen met 18 toch echt meer vrijheid.
Ook is verlengde Jeugdwet tot maximaal 23 jaar. En eigenlijk om een behandeling of begeleiding af te maken. Niet om weer volledig opnieuw te beginnen. Dus waar is vastgesteld dat ze de huidige begeleiding blijvend nodig heeft en dat hetgeen nu is toegewezen niet toereikend is?

Daglichtlamp
16-04-2025 om 10:32
Is het niet kansrijker om te protesteren tegen de onjuiste WLZ indicatie? Ik denk dat er nu er überhaupt een WLZ indicatie afgegeven is, de gemeente terecht kan zeggen dat de WLZ voorliggend is en de verlengede jeugdzorg dus niet nodig is.

Bailey26
16-04-2025 om 10:37
WLZ is voorliggend. Heb je al bezwaar aangetekend tegen de WLZ indicatie? Deze kan opgehoogd worden als dat passend is bij de zorgbehoeften.
Verlengde Jeugdwet is alleen mogelijk als de zorg die nodig is vanaf 18 jaar niet onder een andere wetgeving valt. Niet om een financieel gat op te vangen.
Waarom kan deze begeleiding alleen vanuit de Jeugdwet gegeven worden en niet vanuit de WMO?

Ciska78
16-04-2025 om 11:17
Izza schreef op 16-04-2025 om 10:29:
Je kunt de Jeugdwet niet gelijk stellen met de hulp na 18 jaar. Officieel stopt de jeugdhulp en zijn andere wetten voorliggend. Die beoordeling is nu geweest. Daarbij hebben ze gekeken naar haar huidige behandeling of woonplek. En blijkbaar is die zeer intensieve zorg niet nodig. Heb je het onderzoek doorgenomen en gelezen waarop dit is gebaseerd? Daarnaast heeft jouw kind zelf ook zeggenschap met 18. Wat wil ze zelf? Veel jongeren willen met 18 toch echt meer vrijheid.
Ook is verlengde Jeugdwet tot maximaal 23 jaar. En eigenlijk om een behandeling of begeleiding af te maken. Niet om weer volledig opnieuw te beginnen. Dus waar is vastgesteld dat ze de huidige begeleiding blijvend nodig heeft en dat hetgeen nu is toegewezen niet toereikend is?
Die beoordeling is dus helemaal niet geweest, nergens ligt hiervoor een officieel besluit. Gemeente zegt zelf dat die intensieve zorg gewoon nodig is, ook na haar 18de. En we beginnen niet volledig opnieuw.
Wat mijn kind wil: dood en tot die tijd naar huis, maar dst kan alleen met de juiste begeleiding.
Bezwaar indienen bij de WLZ is ook nog een optie alleen de 2 profielen boven het huidge profiel zijn niet passend.

Broadway
16-04-2025 om 11:21
Wat een ellende is het toch voor jullie. ik vind het schrijnend te lezen dat je zoveel gedoe hebt met regelen en vechten tegen de instanties terwijl je al je energie al nodig hebt voor jullie dochter

Temet
16-04-2025 om 12:16
Ciska, je moet een rechtshulpverlener in de arm nemen en zo nodig besluiten uitlokken zodat je daartegen bezwaar kan maken. Ik weet te weinig van de verhouding tussen Jeugdwet en WLZ om hier inhoudelijk iets zinnigs over te zeggen, maar ik sla hierop aan "Het volgende, dochter wordt bijna 18, gemeente heeft aangegeven (nergens officieel) dat ze niet in aanmerking komt voor verlengde jeugdwet."
Dat 'nergens officieel' maakt dat je met lege handen staat. Je moet een aanvraag doen, en als dan een afwijzing volgt, moet je bezwaar maken (en zo nodig in beroep, en/of een spoedvoorziening vragen). Geen aanvraag, geen afwijzing, geen afwijzing, geen bezwaarprocedure.
Dit is overigens in het algemeen een tip voor wie iets wil van de overheid en wordt weggewimpeld met "ja maar daar komt u toch niet voor in aanmerking": als je het idee hebt dat dat niet klopt, geef dan als antwoord "dat kan wel wezen, maar ik wil een aanvraag doen en daar dan een beslissing op". En dan kan je met die beslissing in de hand naar je rechtshulpverlener.
Ciska, hebben jullie een rechtsbijstandverzekering dan wel komen jullie in aanmerking voor een toevoeging? (zie hier: https://www.rechtsbijstand.nl/mediation-rechtsbijstand/hoeveel-betalen/eigen-bijdrage/)

Bailey26
16-04-2025 om 12:24
Ciska78 schreef op 16-04-2025 om 11:17:
[..]
Die beoordeling is dus helemaal niet geweest, nergens ligt hiervoor een officieel besluit. Gemeente zegt zelf dat die intensieve zorg gewoon nodig is, ook na haar 18de. En we beginnen niet volledig opnieuw.
Wat mijn kind wil: dood en tot die tijd naar huis, maar dst kan alleen met de juiste begeleiding.
Bezwaar indienen bij de WLZ is ook nog een optie alleen de 2 profielen boven het huidge profiel zijn niet passend.
Je kan om een afwijzende beschikking vragen. Daar heeft je dochter recht op. Je (dochter) kan daarna bezwaar aantekenen. Maar dat intensieve zorg nog steeds nodig is wil niet zeggen dat deze vanuit de verlengde Jeugdwet gefinancierd dient te worden.
Wlz is wel voorliggend dus het is echt wel helpend om daar bezwaar/herbeoordeling voor aan te vragen. Met een eventuele afwijzing kan je ook weer terug naar de gemeente.
Jullie hebben heel veel op jullie bordje. Heb je contact met een onafhankelijk cliëntondersteuner? Die kan helpen bij dit soort vraagstukken. Succes, de zorgen die jullie hebben is al pittig genoeg zonder dit soort zaken ernaast.

SuzyQFive
16-04-2025 om 12:24
Helaas is dat mijn ervaring ook… Zodra de 18 in zicht komt kunnen ze niets meer in de GGZ. Dan is ineens het potje leeg of is de hulpverlening handelingsverlegen of gaat het ineens fantastisch.
Terwijl een brein pas uitgerijpt is rond het 24e levensjaar en er dus eigenlijk een soort tussenregelgeving zou moeten zijn voor de ggz.
Ik kan je helaas niet helpen, wellicht kan de ombusvrouw/-man van je gemeente nog iets betekenen.

Lena55
16-04-2025 om 13:20
Bovenop een wlz-indicatie kun je meerzorg aanvragen. Heb je deze optie al onderzocht? Onze zoon heeft bovenop zijn wlz een behoorlijke meerzorg. Hierdoor krijgt hij ook meer intensieve begeleiding. Nu is onze zoon nog geen 18. Ik weet daarom niet wat de kansen zijn op meerzorg boven 18...

Stresskipje
16-04-2025 om 14:35
Als ze al in behandeling is en dit nog noodzakelijk is heb je wel degelijk recht op verlengde jeugdhulp. Dit wordt ,bij ons althans, verstrekt door de jeugdconsulent en die heeft helaas de macht zijn/haar eigen mening daarin te hebben of het nodig is. Zo is de hulp voor onze zoon ook stopgezet. De jeugdconsulent was van mening dat er andere, goedkopere passende hulp voor hem was. Maar dat was er helemaal niet. Ik heb er zo'n spijt van dat ik braaf heb ingestemd.
Als ze nu goede begeleiding heeft die voortgezet dient te worden zou ik er zeker voor gaan liggen dat dat gestopt wordt. Bel, schrijf, vraag hoe je verlenging kunt krijgen. Maak bezwaar als ze niet meewerken. Laat de begeleidende instantie contact opnemen met de gemeente en de noodzaak verklaren.
Laat je niet aanpraten dat ze andere passende hulp gaan zoeken, want in mijn ervaring kwam die er dus niet. Terwijl wat we hadden goed was, en had kunnen blijven bestaan tot 24. Je dochter is suïcidaal, het is toch van de zotte als ze haar hulp gaan afnemen.
Heel veel sterkte. Het klinkt heel zwaar allemaal, en jij en je dochter doen zo jullie best.
Laat je niet afpoeieren, je hebt er gewoon recht op.

Malibu2
16-04-2025 om 18:14
Lena55 schreef op 16-04-2025 om 13:20:
Bovenop een wlz-indicatie kun je meerzorg aanvragen. Heb je deze optie al onderzocht? Onze zoon heeft bovenop zijn wlz een behoorlijke meerzorg. Hierdoor krijgt hij ook meer intensieve begeleiding. Nu is onze zoon nog geen 18. Ik weet daarom niet wat de kansen zijn op meerzorg boven 18...
Volgens mij kan meerzorg pas vanaf ZZP GGZ Wonen 4 aangevraagd worden.

Izza
16-04-2025 om 18:33
Ciska78 schreef op 16-04-2025 om 11:17:
[..]
De verlengde Jeugdwet is er niet om gaten in de financiering bij de wlz op te lossen. De wlz is een voorliggende voorziening. En eentje die wel kan doorlopen na haar 23e (daarom is het ook langdurige zorg). Waarom is een hoger profiel niet passend als ze meer hulp nodig zou hebben?

Kimdekim
16-04-2025 om 19:04
Izza schreef op 16-04-2025 om 18:33:
[..]
De verlengde Jeugdwet is er niet om gaten in de financiering bij de wlz op te lossen. De wlz is een voorliggende voorziening. En eentje die wel kan doorlopen na haar 23e (daarom is het ook langdurige zorg). Waarom is een hoger profiel niet passend als ze meer hulp nodig zou hebben?
Dat zal ws te maken hebben met de zorg die de dochter nodig heeft. Uit mijn hoofd is 4 met verpleging en verzorging en 5 beveiligd wonen.

Loezzie
16-04-2025 om 19:28
heb al eens onderzocht of een onafhankelijk cliëntondersteuner iets voor jullie kan betekenen in de ondoorgrondelijk wegen van de zorg te bewandelen
Schaamteloze copy-paste van internet:
Een onafhankelijk cliëntondersteuner komt op voor je belangen als mantelzorger. Iedere mantelzorger en zorgvrager heeft recht op onafhankelijke cliëntondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of de Wet langdurige zorg (Wlz). Deze ondersteuning is gratis.