Anoniem1290
02-08-2025 om 18:02
Moeder drinkt veel, wat te doen?
Geachte forumleden,
Ik ben 18 jaar oud en woon bij mijn moeder. Zij drinkt relatief veel alcohol, niet een complete alcoholist maar ook niet een gewone drinker die elke dag bijvoorbeeld een glaasje bij het eten neemt.
Zij begint te drinken rond het einde van de middag als ze uit werk komt, in het weekend vaak nog wat eerder, maar niet veel eerder. Ze drinkt vooral donker (zwaar) bier en ook wijn. Als ze het donkere bier drinkt drinkt ze enkele flesjes (rond de 3) en dan zie je haar wel echt wat aangeschoten (dit kun je merken aan haar manier van praten, dus langzamer en op een ietwat andere toon). En bij wijn drinkt ze soms wel bijna de hele fles leeg, gisteravond bijvoorbeeld dronk ze binnen ca. een uur bijna een hele fles leeg (en ze had al eerder wijn gehad gisteren).
Hier komt de reden waarom ik mij zorgen maak, naast haar gedragsveranderingen als ze drinkt: ze laat allemaal troep op haar bed, zoals chips of klokhuizen van appels, laatst at ze in bed een ijsje met chocola en zag ik de volgende dag chocola gesmeerd over haar dekbed. En dit lag er dagen erna nog, ze ruimt het maar niet op. Vandaag had ik weer haar troep van gisteravond opgeruimd (uit mezelf). Ik heb er genoeg van en ga ook op mezelf wonen binnenkort, maar ik ben wel van haar afhankelijk voor de kosten dus kan niet no-contact met haar gaan, al is dat wel wat ik soms wil.
Ik weet dus gewoon niet wat ik moet doen, ze zegt steeds dat ze gaat stoppen maar doet het maar gewoon niet, ik begin te denken dat ze alcoholproblemen heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
PS: ze rookt ook, hier is ze wel lange tijd mee gestopt en is weer begonnen maar pogingen om te stoppen willen ook niet baten bij haar weer.
PPS: naast het roken en drinken, sport ze eigenlijk ook helemaal niet en heeft hier ook niet echt behoefte aan (als ik haar tenminste goed begrijp) ondanks dat ze overgewicht heeft. Ze heeft een BMI van 28.

Joszy
08-08-2025 om 11:07
Anoniem1290 schreef op 08-08-2025 om 11:00:
[..]
Dus, je denkt omdat ik twee maar heb gehaald, ik het niet aan zal kunnen? Je zou ook kunnen denken dat ik juist iets ga doen wat mij mijn hele level al interesseert, en daarin zal slagen.
En hoe ik voor het HBO social work toegelaten zou worden, dat is simpel, de 21+-test.
Want nu is mijn tijd om me te bewijzen, mensen dachten altijd dat ik niets kon, nou, nu gaan ze zien.
Ik hoop het echt voor je. Maar is het echt realistisch?
In elke studie heb je ook vakken die je minder interesseren maar die je toch zult moeten halen. De stap van een paar havo certificaten naar een volledige propedeuse wo lijkt mij wel erg groot. Ysenda omschrijft het heel goed! Op basis van haar eigen ervaring ook nog.

Anoniem1290
08-08-2025 om 11:08
tsjor schreef op 08-08-2025 om 10:54:
Je moeder meenemen lijkt mij niet zo'n goed plan, hoe wil je dan je eigen leven opbouwen?
Stop met denken dat jij ervoor kunt zorgen dat zij haar drinken onder controle krijgt.
Zij dacht er ook even over na of het een optie zou zijn, ook door eigenlijk dezelfde redenen als ik, maar zij is er eigenlijk niet zo enthousiast.

Anoniem1290
08-08-2025 om 11:11
Ysenda schreef op 08-08-2025 om 11:03:
Open Universiteit is wel echt universitair niveau, als je je havo nog niet afgerond hebt en ook geen werkervaring in de richting die je wil studeren is het op dit moment te hoog gegrepen voor je.
Ik heb mijn universitaire opleiding via de OU gedaan maar wel met een afgeronde HBO vooropleiding en naast deeltijd werk in het veld wat ik studeerde. Ik studeerde gemiddeld 20 uur per week. En sommige vakken liggen je, maar andere niet. En ze gaan uit van minimaal VWO+ kennis bij de inrichting van de vakken. Dus zelfs met mijn achtergrond en kennis van het werkveld was het stevig aanpoten om de tentamens te halen.
Het is een heel eenzaam traject. Het studie materiaal zit goed in elkaar, maar de begeleiding is ook minimaal. Je moet het echt zelf doen. En dan is kunnen sparren met collega's in het veld erg nuttig. Docenten reageren niet altijd even snel op je mails, bellen is vaak geen optie.
Er zijn maar heel weinig contact uren.
Ik raad je aan dat als je echt via de OU rechten wilt studeren, wat heel leuk kan zijn, je toch echt aan eerst VWO niveau te gaan bereiken.
Rond toch die havo af via vavo, of ga via de mbo- route maar op dit moment met jouw achtergrond denk ik dat nu al OU te willen doen echt tot uitval gaat leiden.
Vraag desnoods het studie advies aan. Dan ga je het gesprek aan met de studieadviseur van de OU. Daar heb ik destijds heel veel aan gehad.
Op dit moment denk ik dat je geen realistisch beeld hebt van wat studeren aan de OU inhoud.
Ik snap wat je bedoelt, Ysenda. En ik heb me gelukkig al wel over alles goed geïnformeerd en ook met de OU zelf meerdere malen contact opgenomen. Dat studieadvies lijkt me een goede optie.

Anoniem1290
08-08-2025 om 11:13
Joszy schreef op 08-08-2025 om 11:07:
[..]
Ik hoop het echt voor je. Maar is het echt realistisch?
In elke studie heb je ook vakken die je minder interesseren maar die je toch zult moeten halen. De stap van een paar havo certificaten naar een volledige propedeuse wo lijkt mij wel erg groot. Ysenda omschrijft het heel goed! Op basis van haar eigen ervaring ook nog.
Dank.
We zullen moeten zien of het realistisch is, mensen hadden eerst ook aan andere dingen aan mij getwijfeld en die heb ik toch ook kunnen realiseren.
En natuurlijk, er zijn ook vakken die me niet interesseren, maar ik weet dat dat nou eenmaal bij de studie hoort. Op de HAVO had ik nooit echt het gevoel ''ik ga voor dat diploma want dan kan ik later worden wat ik wil''. Dat heb ik nu wel.

Roos57
08-08-2025 om 11:22
ondanks drink gedrag van je moeder kan ze wel 2 huizen onderhouden.
Das wel knap .

Vaaas
08-08-2025 om 11:27
Anoniem1290 schreef op 08-08-2025 om 11:00:
[..]
Dus, je denkt omdat ik twee maar heb gehaald, ik het niet aan zal kunnen? Je zou ook kunnen denken dat ik juist iets ga doen wat mij mijn hele level al interesseert, en daarin zal slagen.
En hoe ik voor het HBO social work toegelaten zou worden, dat is simpel, de 21+-test.
En de middelbare school interesseerde me nooit (dus ook het eindexamen niet), wilde al in de 1e klas van de middelbare af, klinkt kinderachtig, maar heb me nooit op een middelbare school thuis gevoeld.
Veel studies vragen deelcertificaten voor het Colloquium Doctum, het is goed om je daar nu in te verdiepen.

Anoniem1290
08-08-2025 om 11:30
Vaaas schreef op 08-08-2025 om 11:27:
[..]
Veel studies vragen deelcertificaten voor het Colloquium Doctum, het is goed om je daar nu in te verdiepen.
Dat zou inderdaad kunnen, maar (gelukkig) niet bij de studies die ik zou willen doen. Wel is goed om me daar uiteraard in te verdiepen.

Ysenda
08-08-2025 om 11:30
Anoniem1290 schreef op 08-08-2025 om 11:11:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, Ysenda. En ik heb me gelukkig al wel over alles goed geïnformeerd en ook met de OU zelf meerdere malen contact opgenomen. Dat studieadvies lijkt me een goede optie.
goed geïnformeerd en een realistisch beeld hebben zijn 2 heel verschillende dingen.
Zeker op het ASS spectrum zijn we nogal geneigd dingen iets te positief voor te stellen als we enthousiast over iets zijn. Want dat spectrum zit ik ook op daarom herken ik het ook.
Aan enthousiasme ontbreekt het je niet, wel aan een realistisch beeld wat het studeren aan de OU inhoud.
En alle tegenwerpingen die je nu krijgt van iedereen hier op het forum schuif je in je enthousiasme heel snel terzijde want die passen niet in het plaatje dat je nu in je hoofd hebt.

Anoniem1290
08-08-2025 om 11:51
Schoondochter schreef op 08-08-2025 om 10:55:
[..]
Ja, dit is niet leuk. Dat is ook een deel van volwassen worden: er achter komen dat de volwassen mensen in je leven het ook niet allemaal voor elkaar hebben. Niemand doet alles goed. Dat is voor jou een nare realisatie. Je dacht waarschijnlijk dat je op de meeste volwassenen kon bouwen en komt er nu achter dat ze niet zo leuk waren als jij dacht.
Dat klopt uiteraard. En dat voelt best gek.

Anoniem1290
08-08-2025 om 11:52
Ysenda schreef op 08-08-2025 om 11:30:
[..]
goed geïnformeerd en een realistisch beeld hebben zijn 2 heel verschillende dingen.
Zeker op het ASS spectrum zijn we nogal geneigd dingen iets te positief voor te stellen als we enthousiast over iets zijn. Want dat spectrum zit ik ook op daarom herken ik het ook.
Aan enthousiasme ontbreekt het je niet, wel aan een realistisch beeld wat het studeren aan de OU inhoud.
En alle tegenwerpingen die je nu krijgt van iedereen hier op het forum schuif je in je enthousiasme heel snel terzijde want die passen niet in het plaatje dat je nu in je hoofd hebt.
Laat ik het zo zeggen, door goed geïnformeerd te zijn, heb ik een realistisch beeld van de studie gekregen en daarmee dus ook de studiebelasting.
Natuurlijk zijn mensen met ASS sneller geneigd om niet de visie van een ander aan te nemen, dat weet ik ook dat ik daar op moet letten.

Ysenda
08-08-2025 om 11:56
Anoniem1290 schreef op 08-08-2025 om 11:52:
[..]
Laat ik het zo zeggen, door goed geïnformeerd te zijn, heb ik een realistisch beeld van de studie gekregen en daarmee dus ook de studiebelasting.
Natuurlijk zijn mensen met ASS sneller geneigd om niet de visie van een ander aan te nemen, dat weet ik ook dat ik daar op moet letten.
niet alleen de belasting maar vooral het gewenste niveau wat je nodig hebt om het te kunnen volgen allemaal. Daar heb je geen realistisch beeld bij.
Echt, zonder minimaal HBO denk / werk niveau ga je het niet redden en is het weggegooid geld en tijd.

MamaE
08-08-2025 om 12:19
Er is een reden dat opleidingen een bepaalde vooropleiding vereisen voordat je kunt beginnen. Dat is niet om mensen te pesten of dwars te zitten maar om ze te beschermen tegen uitval en teleurstelling die voorkomen had kunnen worden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar daar wordt de wereld niet op aangepast. Een bepaalde mate van algemene voorkennis, vaardigheden en denkniveau is dus wel nodig. Met een diploma kun je dat aantonen. Althans, dat is het middel dat we daar in deze wereld voor gebruiken.

Anoniem1290
08-08-2025 om 15:27
Ysenda schreef op 08-08-2025 om 11:56:
[..]
niet alleen de belasting maar vooral het gewenste niveau wat je nodig hebt om het te kunnen volgen allemaal. Daar heb je geen realistisch beeld bij.
Echt, zonder minimaal HBO denk / werk niveau ga je het niet redden en is het weggegooid geld en tijd.
Ik heb zelf gelezen op de site van de OU dat ze een HAVO/VWO werk- en denkniveau vereisen. Heb jij dan echt een andere ervaring?

Anoniem1290
08-08-2025 om 15:28
Verder, ik ben net met mijn tante weggeweest om wat te doen. Als zij mij een knuffel geeft of aanraakt, vind ik het helemaal prima, maar niet als mijn moeder het doet. Laat dit iets zien?

Ysenda
08-08-2025 om 15:34
Anoniem1290 schreef op 08-08-2025 om 15:27:
[..]
Ik heb zelf gelezen op de site van de OU dat ze een HAVO/VWO werk- en denkniveau vereisen. Heb jij dan echt een andere ervaring?
ja, het niveau is echt hoog. Met Havo ga je het niet redden, met alleen VWO is het al aanpoten omdat ze zich richten op mensen met werkervaring in de studie richting. Die studeren naast het werk, en studeren in het werkveld waar ze al zitten.