ArianneH
25-05-2025 om 12:12
Tegemoetkoming studenten pechgeneratie
Ik begreep dat DUO begonnen is met het uitbetalen van de tegemoetkoming voor de studenten die onder de pechgeneratie vallen (geen studiebeurs ontvangen).
Wordt die nou uitgekeerd na afronding van de bachelor of pas na een master?
En hebben jullie afgestudeerde kinderen hem al ontvangen? Hoe snel na afronding van de bachelor (of als je eerst een master moet hebben: na afronding van de master) hebben zij het ontvangen?
Onze zoon heeft namelijk nog niets ontvangen na afronding van zijn bachelor.
Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Thera
25-05-2025 om 13:32
Blijkbaar na afronding van ook een master. Hier is kritiek op van de landelijke studentenvakbond, volgens dit artikel: https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/rozemarijn-heeft-alleen-bachelordiploma-en-daarom-geen-recht-op-compensatie-net-als-20000-andere-studenten-uit-pechgeneratie-154457
"Volgens de LSVb is dit de zoveelste trap na aan de pechgeneratie. "Wij overwegen inmiddels juridische stappen om de studievoucher ook voor wo-bachelor studenten uit te laten betalen", laat voorzitter Karbache weten."

Promethium
25-05-2025 om 13:40
Heeft je zoon een hbo bachelor of een universitaire bachelor? De regel is dat de tegemoetkoming wordt uitgekeerd na een hbo bachelor of een universitaire master.
Op het hbo is je studie namelijk na je bachelor (4 jaar) compleet, maar op de universiteit is je studie pas na bachelor (3 jaar) + master (vaak 1 jaar) compleet.

Dymo
25-05-2025 om 13:49
Mijn dochter, WO gestart in 2016 en master afgerond, heeft de tegemoetkoming ontvangen.

_Arianna_
25-05-2025 om 14:08
Mijn dochter heeft haar HBO bachelor afgerond en heeft de tegemoetkoming begin dit jaar ontvangen.
Wellicht even navragen bij DUO?

IngridT
25-05-2025 om 15:14
mijn kinderen hebben m ook ontvangen.
Wij hebben als ouders er altijd voor kunnen zorgen dat er niet geleend hoefde te worden. Dus eigenlijk zijn wij degenen die een stukje schadeloosstelling verdienen vind ik eigenlijk
Maar goed. We hebben geen betaalverzoekje naar ze gestuurd 😀 ….T is goed zo. En los daarvan…t was relatief amper de moeite.

TrefleQ
25-05-2025 om 16:35
Dochter heeft WO master vorig jaar afgrond en de tegemoetkoming (iets van 3.000) ontvangen

MMcGonagall
25-05-2025 om 19:31
_Arianna_ schreef op 25-05-2025 om 14:08:
Mijn dochter heeft haar HBO bachelor afgerond en heeft de tegemoetkoming begin dit jaar ontvangen.
Wellicht even navragen bij DUO?
Een wo-bachelor is geen afgeronde studie. Dat was vroeger gewoon één opleiding en nu is het in twee delen verdeeld, een bachelor (de eerste drie jaar) en een master (laatste één of twee jaar).

Annaniem2023
25-05-2025 om 20:10
mijn kinderen hebben hem begin dit jaar allebei ontvangen doordat hun studieschuld verlaagd is