IngridT
30-05-2021 om 20:32
Tussenjaar? Hoe? Wat? waar?
Dochter ( 19, eerstejaars) is gestopt met haar studie. Combinatie van wat ondoordacht gekozen, Corona/lockdown impact op het onderwijs, en dan ook nog mentaal aan het opkrabbelen na een langdurige relatie met een vriendje dat haar erg slecht behandeld heeft.
Ze schiet helemaal in de stress bij het idee nu overhaast een ander studie te moeten kiezen, en overweegt serieus een tussenjaar te nemen. Dat was vorig jaar ook al een tijdje een vaag plan, maar toen door Corona van tafel verdwenen. Ik vond en vind het trouwens een goed idee. Dochter is jong voor haar leeftijd, en laat veel dingen maar gewoon gebeuren/ zich aanleunen. Het zou niet zo slecht zijn om even een poosje de tijd te nemen om zichzelf een beetje terug te vinden, wat volwassener en zelfstandiger te worden, en wat helderder te krijgen wat ZIJ nou eigenlijk wil
Nou is zo’ n jaar vormgeven ook nog een heel project. Dochter zwalkt voorlopig wat heen en weer tussen iets taalreis achtigs ( Engels dan graag), iets ‘voor de maatschappij’ ...voor een goed doel, iets met dieren of zo, of het milieu/ klimaat. Ze is daarnaast dol op zingen/ pianospelen/ toneel etc ( en kan dat ook behoorlijk goed, vooral de piano) , dus ik denk dat iets in een wat artistieke richting ook wel heel leuk zo kunnen zijn. Het mag best geld kosten het hoeft zeker geen vol jaar te zijn ( ze wil ook nog wat werken) en liefst niet al te idioot ver van huis. Australië of zo hoeft niet.
Ze is ook ( nog) niet zo zelfstandig dat ze met een backpack en ticket vertrekt. Iets semi- georganiseerds lijkt beter
Als we googelen ( zij, wij) zien we door de bomen het bos niet meer. Zoveel organisaties, zoveel mogelijkheden...Zijn hier mensen met ( goede of slechte) ervaringen? Tips? Aan- of juist afraders? om haar ( en ons) een beetje op gang te helpen?
kenfan
01-06-2021 om 13:43
Half jaar aupair,zou dat wat voor haar zijn? Zich losweken van het ouderlijk huis in een enigszins beschermde omgeving, asovriendje definitief achter zich latend. En dan indien mogelijk in februari weer instromen of er een paar maanden taalschool aan vastknopen?
Suggestie van Alkes klinkt inderdaad erg goed.
IngridT
01-06-2021 om 21:03
Kenfan. Asovriendje is inmiddels ingeruild voor een andere waar we eigenlijk bijna net zo’n verkeerd onderbuikgevoel bij hebben. Das dus 1 van de redenen dat even ergens anders heen wel een goed plan lijkt. Voor wat t waard is: dat wil dochter zelf eigenlijk ook.
IngridT
01-06-2021 om 21:05
En ik had wel even gekeken naar au pair. Maar las her en der alleen ‘heel jaar’ ( te lang denk ik) en rijbewijs ( ze zit op les, maar heeft wat van jou in sommige opzichten)
maar msch heb ik nog niet goed genoeg gezocht...
ArianneH
01-06-2021 om 21:43
IngridT schreef op 01-06-2021 om 21:05:
En ik had wel even gekeken naar au pair. Maar las her en der alleen ‘heel jaar’ ( te lang denk ik) en rijbewijs ( ze zit op les, maar heeft wat van jou in sommige opzichten)
Mocht je toch een kortere periode kunnen vinden of ze wil het toch doen al is het een jaar(tje), dan is het rijbewijs misschien te versnellen met intensievere lessen of een speciale intensieve cursus?
Alkes
03-06-2021 om 07:19
IngridT schreef op 01-06-2021 om 21:05:
Ingrid, vriendin van mijn dochter is verleden jaar au pair geweest. Zij heeft geen rijbewijs (en al had ze het wel gehad dan weet ik niet of de ouders haar dwars door Parijs hadden laten rijden). Als je interesse hebt, dan kan ik wel navragen via welke organisatie zij au pairschap heeft geregeld. Het is inderdaad zo dat een jaar heel gebruikelijk is. Overigens vond deze vriendin het best leuk - taal leren, nieuwe mensen ontmoeten- maar ook wel wat eenzaam. Ze had relatief veel vrije tijd, die ze niet zo goed wist op te vullen. Daar moet je ook wel vooraf over nadenken.
Biebel
03-06-2021 om 08:07
Ik ken meerdere mensen die Een ‘antroposofisch’ tussenjaar hebben gedaan of een ‘breekjaar’ en die er enthousiast over zijn. Een meisje deed het zelfs, nadat haar oom het vroeger ook al had gedaan. Waarbij ik overigens in elk geval bij breekjaar las dat ze 6 weken op reis gaan.
Verder is het cliché natuurlijk dat bepalen wat je in je tussenjaar gaat doen en dat ook organiseren, nou net een mooi leerdoel is voor die periode - maar met alles wat je schrift kan ik me voorstellen dat je kind een extra zetje nodig heeft. Overigens zou ik me wel houden aan een zin die ik in een iets andere variant hier op OOL heb geleerd; een tussenjaar mag, als er maar een plan is. Waarbij plannen natuurlijk mogen veranderen.
ipacarai
10-06-2021 om 11:20
Werken en iets als dit als combi invulling https://afs.nl/studeren-vrijwilligerswerk/
Dit is niet altijd een jaar maar kan korter en langer. Je bent er absoluut even uit, op jezelf aangewezen (maar toch ondersteund) en nu langzaam maar zeker corona maatregelen versoepelen is er meer mogelijk.
IngridT
12-06-2021 om 13:04
Anoniemer & alkes …heel erg dank voor de tip. En kenfan..bedankt voor t ‘ook een goede optie vinden’. Al spreken we elkaar niet meer zo vaak, ik hecht nog altijd waarde aan je mening en ideeën.
Volgende week kennismakingsgesprek bij de vrije Hogeschool. Heb t 2 weken terug direct maar voorzichtig bij dochter neergelegd als ‘misschien ook een idee?’ En na een in eerste instantie ongeïnteresseerde reactie ( ze was even in de ban van ‘ werken op een boerderij’ ) kwam ze er een paar dagen terug zelf op terug ( lijkt toch ook wel interessant) en dat veranderde daarna al snel in ‘ volgens mij is dat precies wat ik nodig heb’.
Nou. Dan maar uitpluizen of er nog plek is ( gebeld, lijkt geen probleem) en bekijken of ze nog steeds zo enthousiast is na een uitgebreide kennismakings-sessie inclusief rondleiding etc.
En ja. Het kost een hele hoop geld. Maar manmanman wat een heerlijk idee als dit m inderdaad wordt, dat dochter in een redelijk beschermde omgeving, met een hoop structuur kan gaan ontdekken wie ze echt is, en wat ze echt wil. Ik heb het er graag voor over. Voor dochter, maar ook voor mijn/ onze eigen gemoedsrust.
Wordt vervolgd…
IngridT
12-06-2021 om 13:12
En alkes ( en anderen)
Dat au pair relatief eenzaam is, en je zelf initiatief moet ontplooien je vrije tijd te vullen…das nou juist wat riskant voor dochter. Die trekt zich dan wsch terug, sluit zich af. Verdwijnt eerder avonden achter een scherm dan dat ze de wereld gaat ontdekken.
Juist dat ‘verplichte’ veel tijd doorbrengen en gestructureerde dingen ondernemen & ontdekken in een kleine en hopelijk hechte groep lijkt me echt goed voor haar. Zeker in combinatie met de grote component ‘ kunst en cultuur’ die in dat vrije Hogeschool jaar zit. Muziek. Toneel, zingen. Dat zijn nou net de dingen die ze goed kan, leuk vindt, en waar ze zich ook vrij voelt en zichzelf durft te zijn. Ik denk dat dat daar intensief mee bezig in combi met de andere dingen die daar aan bod komen haar gaat helpen om ook op andere vlakken van haar leven wat meer te groeien en op te bloeien.
Ingrid
iris123
12-06-2021 om 22:49
Soms kun je een soort van "vrijwilligers uitwisseling" doen, dan ga je in het buitenland als vrijwilliger werken, kun je tegelijkertijd je Engels verbeteren en iets voor de maatschappij doen.
Ik zou bijvoorbeeld bij Rotary informeren
sdewolff
13-06-2021 om 13:44
Via SIW en andere clubs kan ze ook kijken naar Europeanen solidarity corps. Ze hebben op 23 juni een tussenjaarsbeurs.
IngridT
03-07-2021 om 14:49
Met grote dank aan anoniemer & alkes. Alles in kannen en kruiken. Vrije hoge school. Inschrijving klaar & deze week ook hele prima huisvesting geregeld. Dochter heel erg enthousiast en blij. Ik/ wij ook. Vind het ook allemaal heel aangenaam overkomen tijdens kennismakingsbezoek. Dochter heeft Inmiddels ook een baantje gescoord bij ons in t dorp, , dus ze is de komende 2 maanden in ieder geval een dag of 4 per week soort van ‘onder de pannen’ .
Heel fijn allemaal!
Anoniemer
03-07-2021 om 15:01
IngridT schreef op 03-07-2021 om 14:49:
Met grote dank aan anoniemer & alkes. Alles in kannen en kruiken. Vrije hoge school. Inschrijving klaar & deze week ook hele prima huisvesting geregeld. Dochter heel erg enthousiast en blij. Ik/ wij ook. Vind het ook allemaal heel aangenaam overkomen tijdens kennismakingsbezoek. Dochter heeft Inmiddels ook een baantje gescoord bij ons in t dorp, , dus ze is de komende 2 maanden in ieder geval een dag of 4 per week soort van ‘onder de pannen’ .
Heel fijn allemaal!
Fijn Ingrid! Het zal een mooi jaar worden. Ik herinner me nog zo het gevoel dat ik had toen alles geregeld was, incl kamer. Nog een fijne zomer voor haar en dan begint het
Alkes
08-07-2021 om 19:35
Ingrid, wat fijn! Ik wens je dochter een fijn jaar en jou de rust/gevoel dat ze op haar plek is
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.