Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
SHS

SHS

15-01-2025 om 14:08

Zoon gaat met vriendin en schoonouders op vakantie

Hallo medeforummers, 
Ik heb een vraagje: Mijn zoon van 18 jaar wil met zn vriendin op vakantie, schoonouders en 2 vrienden gaan ook mee. 
Nu moet mijn zoon, 18 jaar, thuiswonend, heeft bijbaantje,  de reis zelf betalen, ong. 1200 euro (all incl. 2 weken Turkije)
Nu stelde hij ons voor , dat wij zijn reis betalen, omdat hij niet meegaat met ons , was zijn motief. En hij de reis niet kan betalen. 
Daar zijn we niet mee eens; 
punt 1 hij had eerst moeten kijken of hij het zelf kon betalen.
punt 2 Onze vakanties zijn niet zo duur...
punt 3 is voor ons veel geld. (maar als het moet kunnen we het betalen)
Inmiddels heeft mijn vrouw voorschot van 200 euro al voor hem betaald. 

Wat zouden jullie doen? 
Een gedeelte betalen, helemaal niet, of wel. 
Ons gevoel is dubbel....

Ik zou een deel betalen, omdat je door zijn afwezigheid zelf geld bespaard. Die 200 euro lijkt me daar een prima bedrag voor.

Als hij niet met jullie mee wil, kun je een deel van de reis betalen, maar ik zou niet zomaar alles betalen. Allemaal best dat hij met hun op vakantie wil en dat het zo duur is, maar als je het niet kan betalen, dan moet hij maar een andere vakantie regelen.
Ik vind het vreemd dat hij er zomaar vanuit gaat dat jullie het wel voor hem betalen. 
Daarmee schep je ook een precedent voor eventuele andere kinderen. 

Hoeveel zou het jullie kosten als hij met jullie mee zou gaan? Dat is het bedrag dat ik zou meebetalen aan de vakantie met schoonouders en de rest zou hij hij zelf bij elkaar moeten sparen.

was handiger geweest als hij dit van te voren had besproken maar ja tieners… ik zou kijken wat geven jullie normaal pp uit als jullie wel op vakantie zouden gaan? En als je kunt zou ik dat geven (je kan altijd nog iets geven aan zakgeld als hij gaat maar dat zou ik nu niet zeggen laat hem eerst maar werken voor de vakantie)

Ons kind dat een jaar niet meeging op vakantie, omdat hij zelf ging kreeg een tegenoetkoming. Ongeveer een kwart van het bedrag (verblijf en eten en drinken) dat wij uitgaven als we met z'n vieren op vakantie gingen. Het gereserveerde bedrag voor brandstof en tol kon niet door 4 want met 1 persoon minder in de auto blijven die kosten gelijk. 
Als hij meer nodig had moest hij dat zelf betalen.  Hij verdiende genoeg met zijn bijbaan dus dat kon prima. Het was zijn keus om niet mee te gaan. Dat moeten ze leren dat je prima en ander plan kan maken maar dat dan zelf moet betalen.

Dat had hij eerder moeten bedenken, mooie les voor hem. Ik zou zeker niet alles betalen, wellicht een tegemoetkoming van circa €500 en de rest moet hij zelf regelen of hij moet het annuleren.

Mijn zoon is ook 18. Hij gaat deze zomer nog met ons mee en dat betalen wij. Maar hij wil ook nog met een vriend een weekje weg.  Dat moet hij gewoon zelf betalen. In de praktijk denk ik wel dat we tegen die tijd een extraatje meegeven, maar de basis is dat hij zelf zijn eigen vakanties maar regelt. Ze zijn volwassen hè, ze hoeven geen meer te vragen, maar daar komt dan ook eigen verantwoordelijkheid bij. 
In jullie geval zou ik zeker hierover in gesprek gaan. In de praktijk zou ik, denk ik, dat voorschot dan wel betalen, maar de rest van het bedrag moet hij dan de komende maanden maar bij elkaar zien te werken. En hij moet dan leren dat hij voortaan vooraf bedenkt of zo’n vakantie voor hem haalbaar is. Misschien heeft hij er gewoon nooit bij stilgestaan, mooi leermomentje dan. 

En zijn bijbaan? Kan hij meer gaan werken?

Dit had zoon wel eerder kunnen bedenken, vóór het boeken. Hij lijkt nu naar geld aan het zoeken te zijn, te beginnen bij jullie. Ik zou hier niet in mee gaan. Harde les, maar beter nu dan de rest van z’n leven eerst uitgeven en dan pas nadenken. 

Ik denk dat ik zou voorstellen de helft te betalen en dan kan hij de rest zelf betalen met zijn bijbaan. 

heeft hij een bijbaantje? Kan hij daar geld verdienen voor deze vakantie? Hoeveel zouden jullie kwijt zijn aan hem in jullie vakantie. Eten, drinken, verblijf en reis? Dat zouden jullie hem kunnen geven als dat een optie is? 

Oh, mijn broer had ook zoiets aan de hand lang geleden. Vertelde dat hij met vrienden een vakantie had geboekt, maar zelf niet genoeg geld. Een paar dagen later had hij een krantenwijk.

Ik zou eerst met je vrouw om tafel gaan zitten en samen bepalen of je bij wil dragen en als je dat wilt samen bepalen hoeveel.
Mijn kinderen kregen op die leeftijd een bijdrage voor een vakantie met vrienden maar zeker geen 1200 euro. Weet het niet meer precies maar ik geloof zo'n 400 euro.

Ik zou met zoon ook een stevig gesprek aan gaan over financiële verplichtingen op je nemen als je op dat moment niet zeker weet of je ze kan betalen. Ook zou ik hem aan zijn verstand brengen dat je niet het geld van je ouders kan uitgeven zonder vooraf hun toestemming te hebben gevraagd. Zou dit op korte termijn doen dan kan hij misschien nog annuleren als hij het niet rond kan breien. 
Laat je niet op kosten jagen die je niet wil maken omdat je zoon iets doms doet.

Zoals meerdere al zeggen. Hij zou van mij het geld krijgen wat we zouden uitgeven als hij met ons mee zou gaan. De rest kan hij zelf bij elkaar werken. Gelijk een goede les dat het leven niet gratis is.

Een 18 jarige zou over het algemeen een groot gedeelte nog wel bij elkaar moeten kunnen sparen voor/in de zomer. Ik zou een tegemoetkoming doen omdat hij niet mee gaat. Bijvoorbeeld de helft, of 500 euro ofzo. De rest zou ik eventueel wel willen voorschieten maar dat zal uiteindelijk wel terugbetaald moeten worden. Ik vind het overigens wel  bijzonder dat een 18 jarige hier niet van tevoren over nadenkt. Dat vind ik meer iets voor 15 of 16 jarigen eerlijk gezegd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.