SHS
15-01-2025 om 14:08
Zoon gaat met vriendin en schoonouders op vakantie
Hallo medeforummers,
Ik heb een vraagje: Mijn zoon van 18 jaar wil met zn vriendin op vakantie, schoonouders en 2 vrienden gaan ook mee.
Nu moet mijn zoon, 18 jaar, thuiswonend, heeft bijbaantje, de reis zelf betalen, ong. 1200 euro (all incl. 2 weken Turkije)
Nu stelde hij ons voor , dat wij zijn reis betalen, omdat hij niet meegaat met ons , was zijn motief. En hij de reis niet kan betalen.
Daar zijn we niet mee eens;
punt 1 hij had eerst moeten kijken of hij het zelf kon betalen.
punt 2 Onze vakanties zijn niet zo duur...
punt 3 is voor ons veel geld. (maar als het moet kunnen we het betalen)
Inmiddels heeft mijn vrouw voorschot van 200 euro al voor hem betaald.
Wat zouden jullie doen?
Een gedeelte betalen, helemaal niet, of wel.
Ons gevoel is dubbel....
Temet
15-01-2025 om 16:28
Ik zou in elk geval datgene betalen dat je anders aan hem had uitgegeven als hij wel was meegegaan op vakantie.
Bakblik
15-01-2025 om 16:34
Wat ik eigenlijk niet snap van to, heb je er nooit met je kind over gesproken wat hij zelf moet betalen van zijn zakgeld/inkomen?
Hier begon de financiële opvoeding eigenlijk al vanaf het moment dat ze zakgeld kregen. In het begin een klein bedrag per week met daarbij ieder jaar, zo vaak als nodig, uitleg over wat ze daar van mochten kopen en later moesten kopen.
Vanaf de middelbare mochten ze ook weleens zonder ons naar de bioscoop of het trampolinepark. Dan liet ik ze altijd een plan maken op papier. Wat ga je doen, hoe ga je daar naar toe, wat kost het en hoe ga je dat betalen. Dan bekeken weer samen dat plan en pasten het zonodig aan. Ze zijn 18 plus nu en hebben in principe geen toestemming met nodig voor hun uitgaven maar zo af en toe zit er nog weleens eentje met een plan aan tafel of we dat even gezamenlijk kunnen doornemen.
Ze weten allebei dat je geen geld kunt uitgeven dat je niet hebt. Mijn kinderen zouden zo'n uitgave als in de openingspost altijd met ons besproken hebben. Zelfs als ze het geld wel hadden.
watertoren
15-01-2025 om 16:48
Ik zou ook het gedeelte betalen wat wij anders aan hem kwijt zouden zijn aan de vakantie. Mocht het hem niet lukken om aan het resterende bedrag te komen dan zou ik hem dat voorschieten. Wel terug betalen dus.
MamaE
15-01-2025 om 16:54
Ik zou zelf moeite hebben met het voorschieten van zo'n bedrag voor een vakantie, omdat onderdeel van mijn financiële opvoeding is dat vakanties luxe zijn en dat je dat niet doet met geleend geld. Eerst werken, dan heb je geld en kun je leuke dingen gaan doen. Het werkt ook drempelverlagend om allerlei leuke dingen te gaan doen en daar financiële verplichtingen voor aan te gaan zonder eerst te kijken of je daar het geld voor hebt.
De zomer duurt nog even, hij heeft echt nog tijd genoeg om dat bedrag bij elkaar te sparen.
En inderdaad begint de financiële opvoeding al bij het beginnen met zakgeld. Wat mag en moet je daarvan kopen, hoe plan je dingen en dat 'nee, is te duur' ook een antwoord is. Volwassen met geld omgaan leer je niet zomaar op het moment dat je 18 wordt.
Kikki39
15-01-2025 om 16:56
ik vind het lastig. Wij kunnen namelijk ook makkelijk de vakantie van dochter betalen, doe je dat dan wel of niet? Ik vind ook altijd dat ze hard moeten werken voor een paar euro per uur. Dus ik betaal zeker de helft meer, dus dat zou ik wel doen.
Ginevra
15-01-2025 om 17:05
Dat hij anders met jullie mee zou gaan, geeft hem geen recht op een betaalde andere vakantie.
Even in het absurde doortrekkend: dat hij normaal met jullie mee-eet, wil niet zeggen dat jullie het moeten betalen als hij morgen in een restaurant gaat dineren. Dat hij normaal onder jullie dak woont, wil niet zeggen dat je een hotel voor hem moet betalen als hij daar zin in heeft.
Je kunt praten over een bijdrage, dat zou aardig zijn.
Vanaf dat ik een jaar of veertien was en zelf tripjes ging maken (eerst op tiener toer, later kamperen etc) betaalde ik dat zelf. Want je kan het ook omdraaien: kind had ook gratis met jullie meegekund, dus waarom zou je voor hem een andere vakantie moeten betalen? Het redelijke ligt ergens daartussen in.
MamaE
15-01-2025 om 17:05
Wij kregen vroeger wel vakantiegeld van onze ouders. Daar konden we dan van op vakantie, maar ook bijvoorbeeld naar het zwembad of de bioscoop of zo met vrienden. Zo hoefden we niet voor elke activiteit of uitje apart geld te vragen en leerden we ook om zelf keuzes te maken in 'is het het geld waard', dat geld ook op kan en je dan moet werken voor extra.
Als we als gezin iets gingen doen, dan betaalden onze ouders. Dus een bedrag geven als hij niet met jullie mee op vakantie gaat vind ik redelijk, maar geen 1200 euro.
Ik vind het ook niet netjes van hem om er zomaar vanuit te gaan dat jullie het wel voor hem betalen. Waar haalt hij dat wereldbeeld vandaan?
Nick90
15-01-2025 om 17:12
Waarom niet gewoon betalen? 1200 euro voor twee weken is echt niet heel duur.
HS26
15-01-2025 om 17:16
Ik kan me ook wel vinden in een bijdrage thv het bedrag dat jullie uitsparen omdat hij niet met jullie meegaat. Maar ook dit had hij vooraf moeten overleggen, al zou dat bij onze puber ook zo gaan. Voorschieten zou ik zeker niet doen. Ben ik bij luxe dingen als een vakantie fel op tegen. Je kunt alleen het geld uitgeven dat je eerst verdiend hebt.
Tuinfluiter
15-01-2025 om 17:18
Kikki39 schreef op 15-01-2025 om 16:56:
ik vind het lastig. Wij kunnen namelijk ook makkelijk de vakantie van dochter betalen, doe je dat dan wel of niet? Ik vind ook altijd dat ze hard moeten werken voor een paar euro per uur. Dus ik betaal zeker de helft meer, dus dat zou ik wel doen.
Als je dat als ouder kunt mag je dat natuurlijk doen, maar ik vind het dan wel normaal dat een kind zijn plannen voorlegd en vraagt of jullie iets willen bijdragen. Na het boeken van een reis door je kind voor het blok gezet worden, omdat hij het zelf eigenlijk niet kan betalen, daar word ik niet vrolijk van.
Bakblik
15-01-2025 om 17:28
Nick90 schreef op 15-01-2025 om 17:12:
€1200 voor 1 persoon voor 2 weken niet heel duur?
Onze studenten van 20 en 23 mogen/willen/ gaan dit jaar nog met ons mee maar een budget van €4800 kunnen wij niet besteden voor 2 weken.
Voor maximaal €3500 moeten/willen wij uit en thuis zijn.
Ted68
15-01-2025 om 17:30
We spreken hier af wat we betalen. We hebben ooit de nu exvriendin van zoon meegenomen.We waren al. In frankrijk, en zij betaalde de vliegreis,en had zakgeld bij zich, en een bijdrage aan het huishoudgeld. Dat zou ik dus ook doen...En als kind een baan heeft zou ik hem mee laten betalen...
watertoren
15-01-2025 om 17:35
Ik zat net te denken. Ik had geschreven dat wij bij zouden leggen wat we anders ook kwijt zouden zijn geweest als hij wel mee zou gaan. Echter bedenk ik me nu dat dat zou neerkomen op de hele reissom omdat wij ook vaak all-inclusive op vakantie gingen naar Turkije.
Nick90
15-01-2025 om 17:42
Bakblik schreef op 15-01-2025 om 17:28:
[..]
€1200 voor 1 persoon voor 2 weken niet heel duur?
Onze studenten van 20 en 23 mogen/willen/ gaan dit jaar nog met ons mee maar een budget van €4800 kunnen wij niet besteden voor 2 weken.
Voor maximaal €3500 moeten/willen wij uit en thuis zijn.
Is 600 euro per week, incl retourvlucht en in het hoogseizoen. Als je ziet dat je in maart al zo'n 800 tot 900 per week kwijt bent vind ik 1200 euro voor 2 weken echt niet zo duur.
Thy
15-01-2025 om 17:46
Nick90 schreef op 15-01-2025 om 17:12:
Omdat je dit soort dingen aan de voorkant met elkaar bespreekt en niet achteraf als mededeling bij je ouders neerlegt lijkt mij.