Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe denken jullie hierover?

mijn kinderen hadden dit nooit en ook geen zoek mijn iphone en enz

en natuurlijk het is schijnveiligheid

maar bij elk amber alert opnieuw overweeg ik bij al mijn kinderen een tracker in hun kraag te naaien hoor.  Dus ik snap het principe heel goed.  

Ik sta meestal heel erg op 1 lijn met mijn ex en zijn partner, maar hier heb ik een rel over geschopt.
Zij wilden onze zoon dus idd overal kunnen volgen. Ik was en ben daar nog steeds op tegen. Kind had nog nooit een voet verkeerd gezet, ik wist vrijwel altijd wel waar of bij wie hij was. 
Dus ik heb ook gezegd dat als ze daar niet mee zouden stoppen, de door hun betaalde telefoon bij mij de kast in zou gaan en zoon een andere zou krijgen waar zij geen zeggenschap over zouden hebben. 

Als je kind nu rottigheid uit haalt, afspraken over locaties niet na komt of zelf de locatie wil delen bv omdat het onderweg is langs een onveilige route (die hebben wij niet hier in de stad) dan kan ik me voorstellen dat je het wel doet. Maar niet altijd en overal.

Het is schijn veiligheid, want je bent niet in de buurt om wat te kunnen doen.

Voor dagjes uit lijkt het mij handig. Ik heb geen kinderen maar breng veel tijd door met mijn petekind. Hij heeft gediagnosticeerde ADHD en ik leeft als iemand die het heeft. Ik ben altijd erg bang dat we elkaar kwijt raken in een pretpark. AirTag heb ik een keer geprobeerd, dat werkte niet goed. Binnenkort is hij oud genoeg voor een mobieltje en dat komt er dan ook denk ik voor dat soort dagen. 

Hond heeft een tracker - hij is geen wegloper maar de hond voor hem kon echt kilometers wegrennen voordat haar hersens weer stopten. Die heb ik meerdere keren getrackt en gevonden. Voor deze hond is het handig dat ik kan zien dat hij uitgelaten is etc en soms als ik te vroeg bij de oppas ben vind ik hem op die manier. 

Mijn moeder had toen ze jong dement werd een tracker met bel-optie en geofence. Was erg prettig en we hebben haar ook een paar keer op die manier gevonden. Ze hield van wandelen maar wist vaak de weg niet terug. 

Partner en ik delen locaties als we naar elkaar onderweg zijn. Hij vertrekt vaak later dan hij zelf dacht/plande en dan maak ik me geen zorgen. Ik rijd nog wel eens naar een verkeerde plek of rijd verkeerd en als ik er dan erg lang over doe kijkt hij en soms belt hij me met met het nieuws dat we toch echt ergens anders hadden afgesproken. 

Het had mij heel wat angstige nachten gescheeld.😜

Roos57 schreef op 20-05-2025 om 10:48:

Het had mij heel wat angstige nachten gescheeld.😜

🤣 dat dan weer wel ja

Mugs schreef op 20-05-2025 om 10:18:

Hoe zelfstandig zo'n getrackt kind daadwerkelijk is zal wel blijken wanneer horloge en mobiel opeens niet meer werken (vanwege kapot, kwijt of een al dan niet opzettelijke verstoring etc.)

Vergis je ook niet in wat het met een kind doet als een ouder al ongerust tegemoet komt fietsen als een kind een keer later is. Wat je daarmee vooral overbrengt is toch een basisgevoel van onveiligheid

Precies dit. Echt vreselijk 

Hoe zelfstandig zo'n getrackt kind daadwerkelijk is zal wel blijken wanneer horloge en mobiel opeens niet meer werken (vanwege kapot, kwijt of een al dan niet opzettelijke verstoring etc.)

Vergis je ook niet in wat het met een kind doet als een ouder al ongerust tegemoet komt fietsen als een kind een keer later is. Wat je daarmee vooral overbrengt is toch een basisgevoel van onveiligheid

In het geval dat ik er heen ging, was ze geblesseerd en kon ze niet fietsen. Ik zag toen dat ze dus nog op de sportclub was, maar ze had ons nog niet gebeld omdat ze dacht dat het wel zou gaan als ze even zou wachten en het zou koelen daar. Ongerustheid was dus niet onterecht en ze was blij dat ik die kant op kwam.

Onze zoon had zo'n horloge, hij gebruikte hem om vanuit school ons te bellen of hij bij een vriendje mocht spelen, of om even aan te geven dat hij eerst langs oma ging voordat hij naar huis kwam. Heel handig dus. Bij het buiten spelen spraken we af hoe laat hij terug moest zijn, kwam eerder terugkomen toch beter uit dan stuurden we een berichtje of we belden even. 

Nu heeft hij een smartphone en geen horloge meer. We hebben family link erop, hierop kan hij ook zijn locatie delen. Wil hij dat niet dan zet hij het uit maar dat heeft hij nog nooit gedaan. Twee weken geleden met kamp was het wel handig dat hij zijn locatie aan had. De bus kwam met 2 uur vertraging terug. Dus wel konden onze dag erop aanpassen. Toevallig liepen wij rond de afgesproken tijd vlak langs de school, daar stonden een 3tal ouders al te wachten op hun kinderen. Wij hadden toen al door dat het nog zeker 1,5 uur zou duren dus liepen nog even rustig onze wandeling af.

Bakblik schreef op 20-05-2025 om 10:18:

[..]

Maar Nick90 als je niet constant kijkt, of iedere 5 minuten, wat is de toegevoegde waarde dan van zo'n ding?

Als je pas kijkt als hij niet op de afgesproken tijd thuis is dan ben je te laat. Dan kan hij al een uur in het kanaal liggen of zijn meegenomen door een kinderlokker die dat horloge natuurlijk meteen ergens heeft gedumpt.

Je kind denkt dat hij veilig is, hij is nog jong dus denkt dat wat jij vertelt wat waar is. Jij denkt dat hij veilig is maar dat is ook maar schijn. Als er iets gebeurt met je kind ben je altijd te laat, tenzij je de hele dag live meekijkt. Dat kan natuurlijk niet, want je moet ook andere dingen doen.

Ik heb die optie niet om te voorkomen dat er iets gebeurt. Ik heb die optie om te zien of ik al kan beginnen met koken. Om te zien of mijn man om half 3 ‘s nachts al onderweg naar huis is of nog ergens in het bos aan het geocachen is. En bij kind kijk ik hooguit eens een keer of ze dus al onderweg is in het donker, vanaf de sportclub. Dan kan ik alvast de garage open doen voor haar. Je voorkomt er helemaal niks mee en dat denkt kind ook niet. Die hangt daar geen gevoel van veiligheid aan of zo. 

FruitMoeder schreef op 20-05-2025 om 10:31:

[..]

Dat vind ik ook. Doen ouders er zelf ook aan mee? Dat kinderen ook kunnen zien waar hun ouders zijn. En als je kind 18plus kun je ze niet dwingen om zo'n te dragen. Of is al je angst weg als ze 18plus zijn?

Hier dus wel. Ik heb niks te verbergen ook verder. En nogmaals, wij als complete gezin vinden het gewoon prettig. Ik snap niet waarom een ander een oordeel moet hebben over iets wat wij binnen ons gezin gewoon met elkaar hebben afgesproken en waar we ons allemaal goed bij voelen? Als jullie het niet prettig vinden, heb ik daar toch ook geen oordeel over? Lekker niet doen dan. 

Ik mis dan wel een gedegen uitleg dat kinderen die hun locatie met anderen delen minder zelfstandig zijn? Ik denk overigens ook dat het hele land in paniekmodus schiet als ze hun telefoon kwijt zijn of bij een opzettelijke verstoring. 

Wij gaan er een kopen voor onze oudste. Maar niet voor de gps functie maar voor de belfunctie en om tijd te kunnen zien. Zijn beste vriendjes wonen aan de andere kant van de school en op deze manier kan hij er straks zelf heen en even laten weten dat hij er is. Plus dan heeft hij ook een klok om te zien wanneer het de afgesproken tijd is om naar huis te gaan. 

Ik ben niet van plan de gps functie te gebruiken of horloge te gebruiken als hij gewoon in de wijk is, maar dus puur voor iets verder weg. 

Je weet waar het horloge is maar het kind kan ergens heel anders uithangen.

Ik volg mijn kinderen, zowel hun cijfers in Magister als de locatie via de smartphone. Dat weten ze ook. Qua cijfers in Magister zijn ze meestal eerder met vertellen dan dat ik het gezien heb en als ik het toch een keer eerder gezien heb doe ik net alsof ik het nog niet wist. Op een middelbare school bij mij in het dorp hebben ze de toegang tot Magister voor ouders uit gezet. Mijn dochter vond dat maar raar. Ze heeft er dus geen probleem mee dat ik er in kan kijken. 
Qua gebruik van inzicht in de locatie kijk ik er wel eens in als we zitten te wachten wanneer we kunnen gaan eten. Ik kijk dan of ze er al aankomen. Ook dit weten ze en ze hebben hier ook geen klachten over. Als ze er zelf een probleem mee krijgen zou ik wel overwegen om het tracken te stoppen.

locka schreef op 20-05-2025 om 11:44:

Je weet waar het horloge is maar het kind kan ergens heel anders uithangen.

Er zijn horloges waarbij je melding krijgt als ze hem afdoen. (Geen idee of die wij gaan kopen dag heeft trouwens)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.