Annieniem
09-07-2025 om 20:47
Vermoeide ouder, mom burn out?
Op zoek naar herkenbare situaties én even van me afschrijven. Achtergrondinfo: Een tijd geleden ben ik gescheiden na een ongeveer drie jarige crisis vanwege een affaire van mijn man. Mijn man heeft uiteindelijk de scheiding ingezet omdat hij herstel te lichtjes had ingeschat.
Sinds kort heb ik wonder boven wonder een huurhuisje. Super blij mee! Op korte afstand van mijn ex, die 'ons' huis heeft aangehouden. In dat opzicht is het fijn, mijn eigen plekje, niet meer op elkaars lip zitten, echt opnieuw beginnen.
Waar ik tegen aan loop is de zorg voor de kinderen. We hebben de zorg 50/50 kunnen regelen, met uitzondering van de vakanties. Dat betekent week op week af. Ik merk dat het me steeds meer gaat tegenstaan, de week met de kinderen, en ik vind het verschrikkelijk om dat hardop uit te spreken.
Ik was me een paar dagen terug erg bewust van mijn gedrag. Continu klagen en mopperen op de kinderen. Niks is goed en ze lopen de hele tijd in de weg. Vooral de spitsuren, maar ook daarbuiten. Ik merk dat ik mezelf al snel enorm opvreet van binnen als ze weer iets doen wat ik niet oké vind. Kort lontje, 'Ja hoor, daar gaan we weer'. Ik zit er gewoon op te wachten. Ik schrok van mezelf, zo was ik eerst niet en zo wil ik niet zijn.
En ik plan echt wel leuke dingen, probeer vaak iets buitenshuis te zoeken, ik heb een fijne kring om me heen waar ik mee af kan spreken. Maar de momenten dat ik er alleen voor sta, breken me op. De week zonder kinderen staat in het teken van opladen, huishouden, vooruit koken, alles zodat ik de andere week niet dat ook nog eens hoef te doen.
Ik zie nu dus enorm op tegen de vakantie. Ik heb ze de eerste 3 weken. De jongste gaat nog 2 dagen naar de opvang, dat scheelt al een hoop. Ook gaan we met een vriendin en haar kinderen op vakantie. Dat is fijn. Toch krijg ik al zenuwen als ik aan deze zomervakantie denk. Ik ben redelijk op, vermoeid en gaar...
Tja, waar ben ik naar op zoek...
Een luisterend oor? Tips? Handvatten? Mensen die dit herkennen?

Auwereel
12-07-2025 om 10:31
Vandaag een column in Trouw van Fen Verstappen, die met hetzelfde probleem kampt. Ze stelt: "Opvoeden is als koorddansen en dat koorddansen is een stuk enger als er niet iemand in de buurt is om je op te vangen".
En ze worstelt met het gevoel het na de scheiding extra fijn te moeten hebben met haar dochters, dus klagen dat ze de boel eens moeten opruimen, klinkt zo onwelkom.
Als iemand fysiek niet goed is in koorddansen, dat vindt niemand raar. Maar dat je het "opvoedkundige koorddansen in je eentje" meteen in de vingers moet hebben na een scheiding is kennelijk een vereiste. Bovendien had je dat probleem dat je dat niet kan moeten voorzien voordat je kinderen kreeg.

MRI
12-07-2025 om 10:55
Even wat off topic: ik vraag me oprecht af hoeveel vaders elkaar de maat zouden nemen voor wat betreft de manier waarop zij hun kinderen opvoeden. Of niet opvoeden.

IMI-x2
12-07-2025 om 10:57
MRI schreef op 12-07-2025 om 10:55:
Even wat off topic: ik vraag me oprecht af hoeveel vaders elkaar de maat zouden nemen voor wat betreft de manier waarop zij hun kinderen opvoeden. Of niet opvoeden.
Inderdaad

Anoniemvoornu
12-07-2025 om 11:35
MRI schreef op 12-07-2025 om 10:55:
Ach houd toch op , echt we hebben een buurman die echt lelijk tegen zijn kinderen doet en geen enkele vrouw die hier wat over durft te zeggen, ik ook niet , zijn eigen ook niet en echt wel dat de mannen hier in de omgeving hier de man er meerdere keren op hebben aangesproken , de een minder subtiel als de ander. En echt wel dat ook de mannen de politie bellen als ze het niet vertrouwen. En echt wel dat mijn man ook met veilig thuis gebeld heeft voor advies.

Anoniemvoornu
12-07-2025 om 11:47
Mannen hebben net zo goed meningen over elkaar .. en in mijn omgeving uiten ze die ook, die ene vader die zucht en steunt bij alles , krijgt dat echt wel als geintje terug van zijn vrienden die net zo mee gaan zuchten of die man die bij alles zegt: vraag maar aan je moeder ... Daar worden gewoon geintjes/opmerkingen in mijn omgeving over gemaakt en vaak is dat al genoeg om het te veranderen. Want de meeste ouders willen helemaal niet die ouder zijn die zo negatief is.

Pippeltje
12-07-2025 om 11:48
Alice12 schreef op 11-07-2025 om 21:37:
[..]
Ik dacht dat het slim was om niet meer te reageren omdat de meeste reageerders het niet met mij eens waren. Toen werd ik daarna een aantal keren persoonlijk aangesproken. Het leek mij goed om daar toch maar even op te reageren. Ik snap de porseleinkast en de decadentie niet.
De decadentie slaat op het feit DAT je je vertrek aankondigt; hoezo is dat zo belangrijk? Reageer gewoon niet meer: niemand vraagt zich af waar jij blijft hoor.
De porceleinkast is de manier waarop jij met de lompe manier van reageren naar TS doet: TS stelt zich open en kwetsbaar op. Zij laat haar zwakke punten zien en legt haar situatie voor. Heel open en met zelfreflectie. En in plaats van een beetje begrip en medeleven wordt ze door jou en sommigen keihard op haar plichten gewezen. En dan denk ik: Ga toch weg joh. Iedere ouder die zegt dat ze altijd lief en pedagogisch verantwoord met de kindjes omgaat, die liegt. Het is heel menselijk om af en toe een kort lontje te hebben en niet altijd even fantastisch lief met de kindjes om te gaan. En weet je? Dat geeft niets! Ouders zijn ook maar mensen. En die kindjes leren het echte leven kennen: je wordt nu eenmaal niet altijd volledig eerlijk behandeld. Je wordt niet altijd even goed begrepen en soms heeft een ander even iets meer nodig van jou. Ook als kind hoef je niet constant beschermd te worden t.o. alle onrecht: dat gaat namelijk later ook niet gebeuren dus wen er maar aan.
Maar daar kom jij, stamp stamp, en gooit nog een flinke pot zout in de wond van deze moeder die uit alle macht al probeert haar kindjes zo goed mogelijk op te vangen en die hulp vraagt aan mede-ouders om het uit alle macht toch nog een beetje beter te doen. En maar wrijven en maar wrijven. Nog een beetje zout erbij?

MRI
12-07-2025 om 11:53
Gek, ik zie geen van die mannen vrijwel ooit op fora. Sowieso is een man die raad komt vragen erg schaars en mannen die vervolgens zijn gedrag tegenover kinderen af komen keuren nog meer. Maar blijkbaar zijn er in irl uitzonderingen die mijn vermeende regel bevestigen. Alleen maar super goed hoor.
Enfin, sorry dat ik OT ging. Daar heeft stelster niks aan. Ik hoop dat je je weg kunt vinden annieniem

Alice12
12-07-2025 om 11:57
Pippeltje schreef op 12-07-2025 om 11:48:
[..]
De decadentie slaat op het feit DAT je je vertrek aankondigt; hoezo is dat zo belangrijk?
Tja, dat heb ik met jouw mening, hoezo is dat belangrijk? Toch heb je alle recht je mening hier te ventileren.

Pippeltje
12-07-2025 om 12:01
Alice12 schreef op 12-07-2025 om 11:57:
[..]
Tja, dat heb ik met jouw mening, hoezo is dat belangrijk? Toch heb je alle recht je mening hier te ventileren.
Oh meid toch! Fijn dat ik je toestemming heb.....

Alice12
12-07-2025 om 12:06
Pippeltje schreef op 12-07-2025 om 12:01:
[..]
Oh meid toch! Fijn dat ik je toestemming heb.....
Toestemming? Jij moet beter lezen.

linn19
12-07-2025 om 12:09
Sommige vrouwen zijn hier uit op een bitchfight zo te lezen. ( haha) Zet em op daar hebben de kinderen van TO wat aan.

linn19
12-07-2025 om 12:13
Alice12 schreef op 12-07-2025 om 12:06:
[..]
Toestemming? Jij moet beter lezen.
Er word niet gelezen, ze hebben het doel veranderd, lekker laten gaan.

Auwereel
12-07-2025 om 14:03
linn19 schreef op 12-07-2025 om 12:09:
Sommige vrouwen zijn hier uit op een bitchfight zo te lezen. ( haha) Zet em op daar hebben de kinderen van TO wat aan.
Frustratie moet er ergens uit, niet tegen de kinderen, maar op het forum. Gelukkig dus maar.

Garfield77
12-07-2025 om 15:13
MRI schreef op 12-07-2025 om 11:53:
Gek, ik zie geen van die mannen vrijwel ooit op fora. Sowieso is een man die raad komt vragen erg schaars en mannen die vervolgens zijn gedrag tegenover kinderen af komen keuren nog meer. Maar blijkbaar zijn er in irl uitzonderingen die mijn vermeende regel bevestigen. Alleen maar super goed hoor.
Enfin, sorry dat ik OT ging. Daar heeft stelster niks aan. Ik hoop dat je je weg kunt vinden annieniem
Misschien niet op dit forum maar wel op een ander meer voor mannen forum, praten ze met elkaar tijdens hun wekelijkse vriendenuitje/ sportmoment etc. Omdat jij ze niet kent wil niet zeggen dat mannen dat niet doen. Jouw beeld is altijd zo eenzijdig en vooral negatief wat mannen betreft.

Kersje
12-07-2025 om 16:44
Garfield77 schreef op 12-07-2025 om 15:13:
[..]
Misschien niet op dit forum maar wel op een ander meer voor mannen forum, praten ze met elkaar tijdens hun wekelijkse vriendenuitje/ sportmoment etc. Omdat jij ze niet kent wil niet zeggen dat mannen dat niet doen. Jouw beeld is altijd zo eenzijdig en vooral negatief wat mannen betreft.
Nou, het is volgens mij best een bekend fenomeen dat vrouwen kritischer op elkaar zijn dan mannen dat zijn?
Een duidelijk simpel voorbeeld ondervond ik al heel wat jaren geleden en bestaat hedendaags nog steeds. Stap in een café/kroeg of club eens een vrouwentoilet binnen versus mannentoilet, dat is al een verschil van dag en nacht qua sfeer 🤭
In mijn werkende periode, voordat ik arbeidsongeschikt raakte, heb ik als ZZP’er binnen zowel vooral vrouwenomgevingen gewerkt als binnen mannenomgevingen en dat laatste vond ik als vrouw toch serieus een verademing hoor.