Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Woonruimte zoeken voor studerende dochter

yasmijn27 schreef op 07-05-2025 om 21:37:

[..]

Nou ja, omdat mensen scheiden en er gewoon niet genoeg huizen zijn voor iedereen mag zij geen wensen hebben? Beetje hard dit!

Realistisch in de huidige tijd. Ze is maar een student en mag blij zijn dat het lukt een kamer te kunnen vinden in deze tijd. 

Ja, echt behulpzaam die "wat een verwend nest" reacties .
"Wees dankbaar dat je mag studeren" is in deze tijd met oplopende studieschulden ook een beetje een gotspe. Maar goed.

Als het enigszins te doen is dan is het misschien een overweging om eerst maar eens te starten met heen en weer reizen, en als er dan op termijn wat afhakers zijn (meestal in februari) is dat een goed moment om actief naar een kamer te zoeken. Het zoekt misschien ook makkelijker als je al wat medestudenten kent en de omgeving. 
Of nu vast zoeken voor september maar bereid zijn om al wat maanden eerder huur te betalen kan ook een optie zijn als ze het zich kan veroorloven. Precies in september beginnen is waarschijnlijk het lastigste.
Of zoeken in de omgeving van Utrecht, al is de woningmarkt in Amersfoort ook niet super. Een zelfstandige woonruimte voor een betaalbare prijs is niet makkelijk, je zult echt al snel de keuken en de badkamer moeten delen (wat niet hetzelfde is als samen moeten koken en douchen, natuurlijk...).
Is aanhaken bij andere vrienden die ook daar willen gaan studeren nog een mogelijkheid? Of bij kennissen, familie in huis zo lang? 
Bevriend raken met iemand met rijke ouders die daar een pandje kopen kan ook een optie zijn. Of zelf een flatje kopen in Utrecht en daar je kind in zetten met een andere huurder.
Ja, allemaal razend oneerlijk, maar een pandjesbaas die kamers verhuurt is niets anders natuurlijk. Iemand bezit nu eenmaal de gebouwen waar studenten in wonen. Er komen meestal geen woonruimtes uit de lucht vallen.

Ze kan ook zoeken naar tijdelijke onderhuur. Veel studenten doen hun minor of stage in het buitenland en willen hun kamer dan natuurlijk niet kwijt. Vandaaruit  kan ze dan contacten leggen en makkelijker aan een vaste plek komen.

Ik ben met mijn gezin jaren geleden verhuisd naar Curaçao. Zoonlief (18) wilde dit jaar studeren in een grote stad in de Randstad. Hopeloos geval qua woonruimte zou je zeggen. Niet dus! Er blijkt een fantastische voorrangsregeling voor buitenlandse studenten te bestaan waardoor hij bovenaan de wachtlijst kwam te staan. Hij heeft nu een gloednieuwe studio met keuken & badkamer.

Zijn studio valt bovendien onder de max huurnorm voor de huurtoeslag (voor 18+) met als resultaat dat hij nu netto 300 EUR per maand betaalt inclusief stookkosten, elektriciteit en internet.

Ik wil maar zeggen: Voor ons buitenlanders wordt goed gezorgd!

Voor de selectie van nieuwe bewoners in de L-flat in Zeist hebben ze nu ingesteld dat motivatie voor inschrijftijd gaat. Je moet daarvoor uiteraard wel ingeschreven staan bij woningnet. 

Poezie schreef op 09-05-2025 om 14:00:

Voor de selectie van nieuwe bewoners in de L-flat in Zeist hebben ze nu ingesteld dat motivatie voor inschrijftijd gaat. Je moet daarvoor uiteraard wel ingeschreven staan bij woningnet.

En je moet daar wel willen wonen. Is niet echt de beste buurt van Zeist.

Buitenlander schreef op 09-05-2025 om 13:49:

Ik ben met mijn gezin jaren geleden verhuisd naar Curaçao. Zoonlief (18) wilde dit jaar studeren in een grote stad in de Randstad. Hopeloos geval qua woonruimte zou je zeggen. Niet dus! Er blijkt een fantastische voorrangsregeling voor buitenlandse studenten te bestaan waardoor hij bovenaan de wachtlijst kwam te staan. Hij heeft nu een gloednieuwe studio met keuken & badkamer.

Zijn studio valt bovendien onder de max huurnorm voor de huurtoeslag (voor 18+) met als resultaat dat hij nu netto 300 EUR per maand betaalt inclusief stookkosten, elektriciteit en internet.

Dit vind ik echt schandalig. Leuk voor je zoon, maar waarom zouden buitenlanders voorrang moeten krijgen en dan ook nog voor zo'n lage prijs.

Caroline80 schreef op 09-05-2025 om 14:41:

[..]

En je moet daar wel willen wonen. Is niet echt de beste buurt van Zeist.

Je loopt achter, tegenwoordig valt dat reuze mee. Het is volledig opgeknapt en er zijn veel nieuwe bewoners komen wonen. Om daar je neus voor op te trekken is arrogant en dom.

Ik heb 6 jaar een studie gedaan in de regio’s uit de OP en werk nu alweer 8 jaar in deze regio’s. Je dochter moet het gewoon proberen, want het reizen valt echt hartstikke mee en ben je zo aan gewend. Ik heb ook nog 2 jaar in Amsterdam gezeten, die reistijd was nog verder en de verbinding/drukte echt drama maar ook dat was prima te doen. Het traject Den Haag naar Utrecht is echt dikke prima, helemaal als je in Den Haag meteen de intercity kan pakken (ik moest de Sprinter want zat elders op de route zeg maar, dus nog eens extra overstappen). En dan op Utrecht Centraal een fiets neerzetten, dat laatste stukje is een eitje om te fietsen.

Rockstar schreef op 09-05-2025 om 14:57:

Ik heb 6 jaar een studie gedaan in de regio’s uit de OP en werk nu alweer 8 jaar in deze regio’s. Je dochter moet het gewoon proberen, want het reizen valt echt hartstikke mee en ben je zo aan gewend. Ik heb ook nog 2 jaar in Amsterdam gezeten, die reistijd was nog verder en de verbinding/drukte echt drama maar ook dat was prima te doen. Het traject Den Haag naar Utrecht is echt dikke prima, helemaal als je in Den Haag meteen de intercity kan pakken (ik moest de Sprinter want zat elders op de route zeg maar, dus nog eens extra overstappen). En dan op Utrecht Centraal een fiets neerzetten, dat laatste stukje is een eitje om te fietsen.

Ideaal is het nooit maar mijn zoon en zijn vriendin reizen beiden met het ov naar hun werk, beiden ongeveer een uur, enkele reis, onderweg maar omdat ze buiten de spits reizen, kunnen ze in de trein soms wel wat werken op de laptop of gewoon een serie kijken op hun smartphone. 

Caroline80 schreef op 09-05-2025 om 14:42:

[..]

Dit vind ik echt schandalig. Leuk voor je zoon, maar waarom zouden buitenlanders voorrang moeten krijgen en dan ook nog voor zo'n lage prijs.

Eerste post,  ik geloof er geen bal van.  

Rockstar schreef op 09-05-2025 om 14:57:

Precies dit! Als zij, als 23 jarige, écht zo heel graag weer wil doorstuderen, dan lijkt mij deze reistijd peanuts. Als werkende overbrug je, in heel veel gevallen, ook al (minimaal) een uur reistijd woon-/werkverkeer. Wil ze nu graag verder studeren of graag op zichzelf wonen?

Caroline80 schreef op 09-05-2025 om 14:42:

[..]

Ragebait. 

Het is toch echt waar. Welk deel van mijn post doet jullie eraan twijfelen?

Buitenlander schreef op 09-05-2025 om 13:49:

Mijn dochter heeft nog geopteerd voor een zelfstandige studio in een gebouw voor studenten met ASS. Uiteindelijk bleek ze er ‘te goed’ voor dus het ging niet door. Was ook te mooi om waar te zijn, lage huur en huurtoeslag. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.