Alles Digitaal

Olivier4
25-06-2025 om 06:07
Hoe bewaren jullie gezinsherinneringen overzichtelijk?
Ik merk dat we als gezin steeds meer herinneringen, foto’s en grappige uitspraken hebben, maar alles raakt verspreid over apps, e-mails, telefoons, google drive, externe schijven.
Als voorbeeld stuur ik nu na vakanties wel eens een terugblik via e-mail naar mijn vrouw en kinderen met foto’s en een kort verhaaltje, maar dat raakt toch kwijt in de massa.
Ik droom van één centrale plek waar we dat als gezin kunnen bewaren, voor nu én later.
Hebben jullie hier een fijne oplossing voor? Een app, een manier van werken?
Ik hoor graag tips of ervaringen!

kaatjecato
25-06-2025 om 07:01
Ik maak elk jaar /elke 2 jaar een fotoboek waarin ik toen de kinderen klein waren ook de mooiste tekeningen scande. Ik voeg overigens niet alleen familiefoto's toe maar ook fotos van schoolreisjes, klassenfoto's, of fotos van uitjes die ik met met zus of vriendinben maak. Het is dus echt een verzamelalbum van dat jaar (soms 2 of 3 jaar, als ik een beetje achterloopt). Dat kan ook met uitspraken of andere herinneringen. Ik gebruik altijd hetzelfde formaat boek, via een online fotoservice en laat ze afdrukken. De boeken staan in de woonkamer in de boekenkast kast, en worden er door ons weleens bij gepakt. Ook door de inmiddels jongvolwassen kinderen.

Bolmieke
25-06-2025 om 15:03
Ik heb een lade waar ik alles bewaar en daar vind ik alles terug. Ik heb altijd alles wat leuk was uitgeprint, gescand of af laten drukken. Van de foto's heb ik leuke boeken gemaakt op thema en jaar.
In principe ook alles digitaal bewaard maar daar is veel van verloren geraakt door de jaren heen door allerlei oorzaken

Olivier4
25-06-2025 om 16:23
Leuk om te horen hoe jullie dat aanpakken!
Ik herken dat die vaste structuur helpt om terug te kijken, én het stimuleert ook dat anderen het er weer bij pakken.
Verbaas me toch ook dat juist het digitale stuk veel moeilijker te managen is. Daarbij vind ik het ook lastig vind om naast foto’s ook verhalen, stemopnames of korte notities ergens kwijt te kunnen, het liefst allemaal op één plek.

Gingergirl
25-06-2025 om 16:36
Wij maken elk jaar een fotoboek en een filmpjesoverzicht. Het digitale bewaren we op een externe harde schijf.

Soccer-Mom
25-06-2025 om 19:29
Ik maak fotoalbums van onze vakanties en jaarboeken voor de kinderen. Van videobeelden maak ik korte filmpjes die ik privé op YouTube zet. Verder bewaar ik niets tastbaars.

Pippeltje
26-06-2025 om 11:24
Ik heb toen mijn zoon al groot was, zo ongeveer als puber, een fotoboekje gemaakt (laten drukken) met al zijn grappige uitspraken en anekdotes erin, met veel foto's en plaatjes. Deze had ik uiteraard wel opgeschreven; gewoon in een schriftje anders onthou je dat niet. Die heb ik toen meerdere keren laten drukken en als cadeau aan de oma's gegeven. Inmiddels zijn ze vanuit de erfenis weer bij ons terug: ik vind het nog steeds leuk om er naar te kijken.