Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Is deze rolverdeling en verdeling geld normaal ?

Hoi,
Ik wil even iets van me af schrijven en graag meningen horen of dit normaal is ja of nee of hoe anderen het doen. Ik ben 5 jaar getrouwd, zelf denk ik iets te snel. We hadden 8 maanden een relatie en gingen toen al trouwen. Ik denk na anderhalf jaar kwamen er al wat barstjes, mijn man kan namelijk niet met geld omgaan en doet niets in huis. We werkten toen beide fulltime..het sloop erin dat ik me toen eigenlijk altijd wegcijferde, niets leuks meer deed, amper kleding kocht, geen saunaatje deed, niet naar de nagelsalon ging etc. maar aan zijn kant werd het uitgegeven als water en einde vd maand en telkens geen spaargeld terwijl ik wilde sparen voor een woning, we zijn toen 2 maanden uit elkaar geweest door alle ruzies. Helaas heb ik het toen nogmaals geprobeerd, en ben ik per ongeluk zwanger geraakt. We besloten het te houden en met hulp van mijn ouders huis gekocht etc. tijdje daar in getrokken gespaard maar dat kwam ook van mijn kant. toen we eenmaal in het nieuwe huis woonden ging het uitgaven patroon van hem gewoon verder, hij loog over zijn salaris (kreeg meer) ik mocht nooit zien waaraan het opging etc. omdat we een kleine hadden ging ik minder werken. 24 uur per week, en af en toe thuis nog een paar uurtjes extra in de week, verder zorg ik voor de kleine en doe alles in huis. alleen. het enige wat hij doet is het vuilnis wegbrengen maar een bordje in de vaatwasser doet hij al niet en zijn eigen vuile was ruimt hij niet eens op. Na aftrek van alle vaste lasten en boodschappen houden we zo'n 2000 over voor leuke dingen en te sparen, dat zou eigenlijk 2300 zijn maar hij heeft boetes die hij afbetaald omdat hij altijd boetes blijft rijden (ook ruzies om) en nu is het zo dat hij daar 1700 euro van op maakt elke maand en ik met 300 over blijf voor de kleine en mij. We hebben een koopwoning maar 0 euro spaargeld op de bank. Als je er wat van zegt..dan wordt hij direct ziedend, gaat dingen roepen wat ik dan fout zou doen ( sinds de kleine er is krijgt hij minder aandacht, uhm lijkt me logisch) hij vind mij niet gezellig (nee we hebben altijd ruzie) of gewoon compleet verzinsels. Maar zoals hij zegt, ik ben de gek. Mijn vriendinnen zijn gek, mijn familie is gek. Maar even serieus dit klopt toch allemaal niet?

Inderdaad, dit klopt van geen kanten. Ik zou beginnen met openheid in de financiën. Hij mag zijn loonstroken laten zien. Dan een gezamenlijke bankrekening waar jullie salarissen direct op gestort worden. Elk hetzelfde bedrag zakgeld per maand en de rest voor gezamenlijke uitgaven en sparen.
Ziet hij dat niet zitten, dan kun je voorstellen dat hij ergens anders gaat wonen. Eens kijken of hij dat een beter plan vindt. Dan moet hij wel alimentatie betalen, en dan krijg jij alsnog zijn salaris te weten. Maar dan kan hij wel na zijn financiële verplichtingen aan jou de rest helemaal naar eigen inzicht uitgeven.

De balans is in deze relatie compleet zoek inderdaad. 

Als ik het goed begrijp heb je allebei aparte rekeningen ( aangezien je geen inzicht hebt in wat hij verdient) dan zou je toch gewoon de vaste lasten+boodschappen kunnen rekenen en daar stort je 50% van naar een gezamenlijke rekening. Laat je hem dat ook doen en dan heb je in die zin zeggenschap over wat er over blijft van je eigen geld.

Ik heb me daar meermaals ook wel eens bij ex-vrouw over verbaasd, met zijn 2en ongeveer 6,5k in de maand verdienen en toch bleef er vrijwel nooit geld over. En ik was niet degene die geld uit gaf. Gelukkig was dat vaak hier wel bespreekbaar en konden we na gesprekken daarover vaak wel weer een aantal maanden sparen. Maar het was pas toen ik alles op een rijtje zette voor haar wat er uit ging en wat er binnen kwam en wat we theoretisch daarna zouden moeten over houden, dat er bij haar in die zin een lichtje ging branden. 

Elpisto schreef op 23-04-2025 om 16:04:

Als ik het goed begrijp heb je allebei aparte rekeningen ( aangezien je geen inzicht hebt in wat hij verdient) dan zou je toch gewoon de vaste lasten+boodschappen kunnen rekenen en daar stort je 50% van naar een gezamenlijke rekening. Laat je hem dat ook doen en dan heb je in die zin zeggenschap over wat er over blijft van je eigen geld.

Ik heb me daar meermaals ook wel eens bij ex-vrouw over verbaasd, met zijn 2en ongeveer 6,5k in de maand verdienen en toch bleef er vrijwel nooit geld over. En ik was niet degene die geld uit gaf. Gelukkig was dat vaak hier wel bespreekbaar en konden we na gesprekken daarover vaak wel weer een aantal maanden sparen. Maar het was pas toen ik alles op een rijtje zette voor haar wat er uit ging en wat er binnen kwam en wat we theoretisch daarna zouden moeten over houden, dat er bij haar in die zin een lichtje ging branden.

Nee, 50-50 is geen eerlijke verdeling, aangezien zij veel minder uren buitenshuis werkt, en meer onbetaalde uren binnenshuis. Als hij dubbel zoveel verdient (even als rekenvoorbeeld) moet hij minimaal ook dubbel zoveel bijdragen aan de gezamenlijke kosten, dus hij 2/3 en zij 1/3. Als hij 4x zoveel verdient, betaalt zij 1/5 en hij 4/5. In deze voorbeelden worden haar onbetaalde uren niet eens meegerekend, dus eigenlijk moetzijn aandeel groter zijn.

Verder is het wel een goed idee om een maandelijkse begroting op te stellen om alles inzichtelijk te maken.

Mama_van_N

Mama_van_N

23-04-2025 om 16:16 Topicstarter

Ja dat heb ik al gezegd, zijn loonstroken heb ik toen zelf opgezocht via zijn mail en hem ermee geconfronteerd en kreeg de reactie: je kan niet liegen over je eigen geld en is mijn geld. Zijn bankrekening heeft hij nooit willen wijzigen naar de gezamelijke rekening,  en hij maakt nu alleen de helft van de vaste lasten over en de rest maakt hij op. Ik betaal de andere helft, maar omdat ik nu minder verdien vanwege partime werken heb ik dus amper iets voor mij en de kleine te besteden, en ik heb continu stress omdat er letterlijk geen euro spaargeld is en ik een probleem heb als er iets kapot gaat. Wat we overhouden na de vaste lasten en boodschappen EUR 2000, leek mij niet heel weinig en lijkt me dat je makkelijk moet kunnen sparen en nog leuke dingen kan doen en kopen. Maar waar het heen gaat bij hem geen idee. We hebben hier nu al een jaar lang knallende ruzie om, hij wilde een nieuwe auto (een prachtige auto hoor maar ik heb geen mercedes geld) volledig op financiering, ik ben daar niet akkoord mee gegaan en sindsdien is het helemaal oorlog en staan we nu tegen scheiden aan.. maar ik wilde het even van me af praten en meningen horen of ik nou gek ben want af en toe krijg ik het gevoel alsof ik echt gek aan het worden ben. Want volgens mij ben ik het 'slachtoffer' maar is hij degene die zo absurd en intens boos wordt en zegt dat het normaal is want het is zijn geld en ik ben minder gaan werken is mijn probleem ( we hebben dit zo afgesproken maar dat is volgens hem niet zo)

Als hij zijn geld voor zichzelf wil houden, kan hij beter alleen gaan wonen. In een relatie met een kind bepaal je samen.

Het klinkt als een vreselijke vent. Je bent zeker niet gek en hij is een lul.

Dweedledee schreef op 23-04-2025 om 16:23:

Het klinkt als een vreselijke vent. Je bent zeker niet gek en hij is een lul.

Eens

Mama_van_N

Mama_van_N

23-04-2025 om 16:25 Topicstarter

Elpisto schreef op 23-04-2025 om 16:04:

Ja we storten nu inmiddels 50/50, maar dan heb ik wel eerlijk aangegeven dat ik minder overhoud, wel meer uren thuis kan maken voor mijn werk dus dat het huishouden dan 50/50 moet. Ik kan niet de boodschappen doen, koken, wassen strijken, stofzuigen, badkamers etc. letterlijk alles alleen plus nog meer werken dan die 3 dagen en ik maak al wat uurtjes thuis nog in de avond en voor mijn zoontje zorgen. Hij werkt ook gewoon maar 40 uur en een vaatwasser uitruimen is al een probleem. 

Fijn dat jullie erover konden praten, dat is het grote probleem ook.. het kan altijd voorkomen dat de 1 even meer uitgeeft als de ander, of twee maanden, maar dit is altijd. En aangezien hij meer verdiend houdt hij alles maar hij spaart niets. Ik kan niet van 300 euro sparen ik moet daar ook dingetjes van betalen voor mezelf, en kleding voor de kleine etc. maar als morgen mijn ketel kapot gaat dan heb ik een probleem en dat gaat niet. Ik heb een overzicht gemaakt vanuit de bank in excel. heel uitgebreid en alles uitgespecificeerd, en dan is zijn antwoord: dat klopt niet.. gaat hij schreeuwen, boos weg gaan, komt binnen en doet alsof er niks aan de hand is en geeft een kus, als ik dan zeg sorry maar wij hebben nog iets te bespreken dan is het weer ruzie en ik ben de gek volgens hem, en de gier, en heel nl heeft schulden, niemand heeft spaargeld dan gaat hij dat soort dingen zeggen. Ik loop tegen een muur op..

Kosten (incl. kleding) voor jullie kind horen ook bij de gezamenlijke kosten!

Zijn jullie in beperkte gemeenschap van goederen getrouwd? 

Wat is er uberhaupt nog leuk aan deze man? Ga op jezelf wonen met de kleine. Je doet toch alles al zelf. Hoe is trouwens de verdeling van het eigendom van het huis? Je hebt het over hulp van je ouders, betekent dat dat het meer dan de helft van jou is? Hopelijk hebben jullie dat wel goed vastgelegd bij de aankoop, anders gaat hij er met het geld van je ouders vandoor.
Als eerste stap zou ik denken: praat met je ouders. Zij hebben vast wel gezien wat voor figuur hij is, en zullen je hopelijk wel helpen nu je ook tot dat inzicht bent gekomen. Je kunt misschien bij hen inwonen tot je hem uit het huis kan zetten of het verkopen; en hopelijk willen ze je ondersteunen door wat op de kleine te passen. Begin eerst met je netwerk op te zoeken en daar steun te vinden.
Investeer niet meer in deze man, niet financieel en niet emotioneel. That ship has sunk.

Mama_van_N schreef op 23-04-2025 om 16:25:

[..]

Ja we storten nu inmiddels 50/50, maar dan heb ik wel eerlijk aangegeven dat ik minder overhoud, wel meer uren thuis kan maken voor mijn werk dus dat het huishouden dan 50/50 moet. Ik kan niet de boodschappen doen, koken, wassen strijken, stofzuigen, badkamers etc. letterlijk alles alleen plus nog meer werken dan die 3 dagen en ik maak al wat uurtjes thuis nog in de avond en voor mijn zoontje zorgen. Hij werkt ook gewoon maar 40 uur en een vaatwasser uitruimen is al een probleem.

Nogmaals, 50-50 is niet eerlijk. Als hij meer verdient, moet hij meer bijdragen.

Alles in 1 pot en allebei evenveel zakgeld is het eerlijkst.

Veel meer smaken zijn er niet.

Mama_van_N

Mama_van_N

23-04-2025 om 16:34 Topicstarter

Dweedledee schreef op 23-04-2025 om 16:27:

Zijn jullie in beperkte gemeenschap van goederen getrouwd?

Geen huwelijkse voorwaarden laten opstellen, maar sinds 2018 is dat automatisch beperkte gemeenschap van goederen, alleen houd dat in dat schulden voor het huwelijk niet voor samen zijn maar na het huwelijk wel.

Mama_van_N

Mama_van_N

23-04-2025 om 16:40 Topicstarter

Marianne76 schreef op 23-04-2025 om 16:32:

[..]

Nogmaals, 50-50 is niet eerlijk. Als hij meer verdient, moet hij meer bijdragen.

Alles in 1 pot en allebei evenveel zakgeld is het eerlijkst.

Veel meer smaken zijn er niet.

Ja dat dacht ik ook, ik dacht ook dat we het zo hadden afgesproken, het is erger geworden sinds we een huis hebben gekocht (ik wilde dat graag vond huren zonde, hij zei wel ik wil dat wel maar dat was denk ik naar mijn mond praten) nu krijg ik de opmerking: nog steeds op geld letten en sparen je hebt toch een huis je bent ondankbaar. Alsof je anders onder een brug moet gaan leggen ofzo haha. En dat ik minder werk, hij doet nu een beetje alsof ik een luizenleven heb. Terwijl ik anders ben opgevoed, mijn vader had meer respect voor mijn moeder die huisvrouw was want dat vond hij 100 keer zwaarder dan zijn eigen bedrijf runnen..

Denk toch eens goed na wat er nog leuk is aan deze man. De basis (wederzijds respect, vergelijkbare normen en waarden) lijkt niet eens in orde te zijn...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.