Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-05-2025 om 21:42
Hallo,
Ik zal proberen het niet te lang te maken. Ik ben10 jaar gescheiden van mijn man. Ik heb een nieuwe partner en mijn exman ook. Hij heeft met zijn nieuwe partner een zoontje van 3.
Eigenlijk is de omgang altijd heel goed gegaan tussen ons, ook toen mijn nieuwe partner in beeld kwam. Met het brengen en halen kwamen we gewoon bij elkaar binnen en de sfeer was relaxed.
Totdat hij een nieuwe partner kreeg... alles moest ineens anders. Wij mochten niet meer binnen komen, en hij wilde hier niet meer binnen komen. De overdacht moest dus ineens bij de voordeur.
Ook wilde hij de kinderen ineens minder vaak en moest het ouderschapsplan aangepast worden. Co ouderschap was voor hem geen optie, want volgens hun hadden de kinderen hun moeder in de eerste jaren van hun leven meer nodig.
Uiteindelijk in belang van de kinderen maar mee akkoord gegaan. Achteraf heb ik van bekenden gehoord dat zij eerste instantie geen relatie met hem wou omdat hij kinderen had.
Nu hebben ze natuurlijk een zoontje samen. Ze gaan met zijn 3en op vakantie zonder zijn andere kinderen mee te vragen. Ze horen de 2 weken dat ze hier zijn niks van hun vader, geen telefoontje helemaal niks.
We hebben wel eens een gesprek gehad met zijn 4en, en toen is het een tijdje goed gegaan. Maar al snel begon mevrouw zich te bemoeien met mijn kinderen, en wanneer ik hem iets vroeg gaf zij antwoord voor hem. Het moest eigenlijk allemaal zoals zij wilde, en zei je er wat van, was ze beledigd en barste de bom al snel (denk aan, ons doodzwijgen in bijzijn van de kinderen).
Uiteindelijk hebben wij haar aangesproken op haar gedrag, en dat kon ze niet hebben en is het geëscaleerd. Vanaf dat moment is de overdracht alleen met ex en mij. Opzich gaat dit prima, wel wat zakelijk, maar ook geen vervelende sfeer (wat wel zo was wanneer zij er bij was).
Hij gaf aan ineens extra te moeten werken op de dag dat ze bij hem zijn en dus eigenlijk vanaf nu minder kunnen komen. Dus weer heb ik gezegd dat ze die dagen dan wel bij mij zijn. Achteraf ben ik erachter gekomen dat hij hierover liegt en die dag gewoon vrij is, en voor zijn zoontje zorgt!
Het voelt heel erg dat hij zich liever focust op zijn 'nieuwe gezinnetje' maar ook dat zij een behoorlijke invloed heeft.
Tijdens het afzwemmen van mijn dochter ging hun zoontje ineens naast ons zitten, en ze wist niet hoe snel ze hem bij ons weg moest trekken, en gaf hem een preek.
Toen onze dochter in het ziekenhuis was wegens een val waarbij ze haar arm had gebroken is mevrouw boos geworden op ex partner omdat hij te lang met zijn ex (mij dus) in het ziekenhuis was. Hij is dus ook vrij snel weggegaan terwijl mijn dochter en ik met de taxi terug moesten. Meerijden was volgens hem geen optie wegens zijn vriendin.
Ik ben eigenlijk opzoek naar tips om hier mee om te gaan. Ik mag mijn ex ook niet meer appen over hoe het met de kinderen gaat, dat wil hij allemaal niet meer. Tenzij ze in het ziekenhuis liggen etc.
Het probleem is, altijd wanneer hij de kinderen alleen bracht was het een goede sfeer, maar zodra zij er bij was deed hij kil en afstandelijk.
Wat moet ik hier mee? Ze heeft zo'n grote invloed, en ik had dit voor mijn kinderen zo graag anders gezien..
Bedankt alvast
26-05-2025 om 22:43
linn19 schreef op 25-05-2025 om 23:00:
[..]
Heeft dat voor jou en de kinderen het gewenste resultaat opgeleverd?
Ja gewenste resultaat opgeleverd bij mijn ex en mij was het ook dat ex geregeld kinderen niet kon gebruiken zonder een goede reden denk bijvoorbeeld bruiloft begrafenis of werk. Bij hem was het geregeld nee ik kan de kinderen niet gebruiken hier want ik ga na een Hollandse avond. Dat vond ik geen goede reden want jij als vader kan je netwerk in schakelen dus ik bracht ze gewoon na vader heen. Nu wel sinds 1,5 de hele omgang regeling op de schop gedaan jongste word dit jaar 13 en vroeg 1,5 jaar geleden of de omgang tussen haar en beide ouder anders kon dus beide geluisterd naar dochter waarbij er nu een omgangsregeling is die voor ons 3 maar vooral voor dochter duidelijk en overzichtelijk is. Oudste is 20 en woont op zichzelf dus die heeft niks meer met de omgang te doen
27-05-2025 om 09:14
Jannie heeft hier wel een punt. Je hoeft niet continu mee te gaan in de wensen van een andere ouder. Jij hebt zelf ook een eigen leven en moet werken. Het is dan aan de andere ouder om op zijn of haar dagen zelf opvang te regelen. Als jij iedere keer toegeeft en alles gaat regelen gaat iemand nooit zijn verantwoordelijkheid nemen. Dus Nee ik kan niet. Is ook een antwoord.
27-05-2025 om 09:53
ik heb echt precies hetzelfde meegemaakt met ex en zijn vriendin. Voor vriendin in beeld kwam ging alles super, harmonieus etc.Zij hadden onderling ook veel ruzies in later stadium. Eerst over situaties met ons/kinderen, later toen wij geen contact meer hadden ook onderling.
uitkomst: na 3 jaar kwamen de kids fulltime bij ons wonen, waren de ruzies daar zat. Wij hebben er toen voor gekozen om geen geld of iets te vragen, koste zoveel negatieve energie omdat we nooit iets goed konden doen. Ex is nog 3 jaar daarna met haar geweest. Er was toen geen contact. Eindelijk niet meer op eieren lopen enz. Daarna ging het uit. Ex was nog maar een schim van zichzelf. Heeft excuses aangeboden en werd weer langzaam zichzelf en contact met de kids heeft zich wat hersteld, helaas heeft die 5 jaar wel dingen stukgemaakt.
Advies: probeer zo min mogelijk van ze nodig te hebben en leidt je eigen leven. Hou het positief in je eigen gezin en probeer niet de verwachtingen naar ex te hebben naar hoe hij vroeger was.