Grootouders Grootouders

Grootouders

Stiefoma jarig

Hallo allemaal.

Binnenkort wordt de stiefoma van onze dochter 50 jaar (stiefmoeder van mijn vrouw) en dat viert ze op een dinsdag (zijde de dag zelf). Ze wil graag dat onze kids (2jr en 3jr) komen, maar die dag gaan ze al naar de dagopvang. Daarnaast moeten wij allebei werken waardoor het een hele opgave wordt om na het ophalen vlug door te rijden naar opa en oma (circa 30min rijden). Daarbij lopen we ook nog risico dat ze oververmoeid raken of in slaap vallen in de auto, en zitten wij ‘s avonds met de gebakken peren.

Ze is erg erg teleurstellend dat de kids ‘s avonds niet komen. Haar nieuwe voorstel is dan dat ze een hele dag op onze kids wil passen ipv dagopvang. Nu staan wij daar zelf gewoon niet op de wachten, omdat we best een straks schema hebben doordeweeks en we merken dat (met name onze oudste) veel baat heeft bij structuur. Op zo’n dag zijn opa en oma zelf ook de hele dag bezig waardoor ze alleen maar overprikkeld raken.

Hoe kijken jullie hiernaar? Kunnen opa en oma dit van ons verwachten en moeten wij ons aanpassen, of is het hun probleem dat ze het persé op een dinsdag willen vieren…

Heeft oma nooit buiten de deur gewerkt? Bij de grootouders hier deden we de verjaarsbezoeken altijd alleen maar in het weekend vlak voor of (meestal) vlak na de verjaardag. Ook verjaardagsbezoek van familie aan de kinderen was altijd in het weekend. Wie een verjaardag per se op een werkdag wil vieren, moet afmeldingen op de koop toe nemen

50 jaar , ik zou zeggen maak een uitzondering , een dagje geen kinderopvang zal toch wel vaker voorkomen? Straks met 4 heb je op school ook wel eens een studiedag enz. Als je er geen zin in hebt , zeg het dan eerlijk tegen stiefoma , maar gooi het niet op je kind , zo komt het nu over.

Je bent erg bezorgd dat je kind niet overprikkeld raakt. Heeft dat een rden? 30 minuten rijden, slapen in de auto, en dan 's avonds wat later slapen klinkt allemaal niet als heel erg. Wellicht een keer iets eerder ophalen van de kinderopvang. Maar goed, misschien is er een reden dat je zo bezorgd en voorzichtig bent. 

Ik zou dat voor een stiefoma niet doen denk ook niet voor een gewone oma maar dat vind ik dan toch nog wel een beetje anders

Dan neemt je vrouw een (halve)  dag vrij, kan ze er met de kinderen op tijd heen en op tijd weer weg.

Ik zou zelf wel gaan met mijn partner en de kinderen thuis laten bij een oppas. Dat gesleep in de avond met jonge kinderen, daar ben ik niet zo van. En dan kun je in het weekend een middagje op en neer met de kinderen om een taartje te eten. 

Ik zou hier ook niet blij van worden. Staat er iets speciaals gepland of is het een gewone verjaardag? Oma zou er ook voor kunnen kiezen om de verjaardag in het weekend te vieren. Kun je een tegenvoorstel doen en haar in het weekend mee uit eten nemen of een leuk uitstapje maken om het te vieren?

FvdS

FvdS

05-06-2025 om 21:28 Topicstarter

dank voor jullie berichtjes! Er spelen natuurlijk een hoop andere zaken mee. Mijn dochter is erg prikkelgevoelig en een “kort dutje in de auto” resulteert in een slechte nacht en slechte dag opvolgend.

daarnaast zegt onze dochter telkens dat ze daar niet naartoe wil (probeer er achter te komen waarom, maar dat weet ze niet. Logisch ook, want ze is pas 3). Ze passen ze iedere week op, alleen de helft van de tijd wordt er afgezegd door andere plannen. Tot slot is de band tussen mijn vrouw en haar stiefmoeder niet goed waardoor we minder snel open staan voor zulke verzoeken. Voor ons een lastige situatie met veel stress, aangezien we het contact met de opa’s en oma’s wel willen stimuleren. Als het gewoon in het weekend was, hadden we er minder problemen mee.

FvdS schreef op 05-06-2025 om 21:28:

dank voor jullie berichtjes! Er spelen natuurlijk een hoop andere zaken mee. Mijn dochter is erg prikkelgevoelig en een “kort dutje in de auto” resulteert in een slechte nacht en slechte dag opvolgend.

daarnaast zegt onze dochter telkens dat ze daar niet naartoe wil (probeer er achter te komen waarom, maar dat weet ze niet. Logisch ook, want ze is pas 3). Ze passen ze iedere week op, alleen de helft van de tijd wordt er afgezegd door andere plannen. Tot slot is de band tussen mijn vrouw en haar stiefmoeder niet goed waardoor we minder snel open staan voor zulke verzoeken. Voor ons een lastige situatie met veel stress, aangezien we het contact met de opa’s en oma’s wel willen stimuleren. Als het gewoon in het weekend was, hadden we er minder problemen mee.

Veel stress? De band is goed genoeg om wel op te laten passen... ze gaan dus niet de hele week naar het kdv? Kun je haar niet wakker houden in de auto ? 

Ze wil deze 50e verjaardag graag op de dag zelf vieren. Misschien zelfs met zo'n pop buiten? Sommige mensen vinden dit heel belangrijk
Als ze daar zoveel waarde aan hecht en jullie kunnen goed met haar overweg, kan je dan niet gewoon een vrije dag nemen ofzo?

Anders gewoon zeggen dat het niet kan, punt.

Nou ik herken heel erg van vroeger/mijn zoon toen hij klein was, wat je zegt over in de auto in slaap vallen; daarna een slechte nacht en vervolgens een slechte dag. Wakker houden in de auto is echt niet te doen naar mijn ervaring. Rijden is gewoon slaapverwekkend ook omdat ze gedwongen zijn stil te zitten in de riem. Ik zou het er ook niet voor over hebben.
Ik vind het wel opvallend dat je dan opeens vertelt dat zij wel oppassen een dag in de week, de afstand lijkt dan minder een probleem maar eigenlijk het belangrijkste: je dochter gaat met veel weerstand erheen. Gezien het soort kind (behoefte aan structuur) kan het m.i. zo zijn dat dit ontstaat door het gebrek aan continuiteit in de oppasdag. In die zin zou ik eerder voor een andere dagopvang gaan, als zij toch vaak afzeggen. Kinderen die veel structuur nodig hebben krijgen vaak weerstand tegen zaken waar geen structuur in zit. In feite kunnen ze daar gewoon niet tegen.
Ik zou inderdaad ervoor kiezen om je vrouw alleen met hen te laten gaan en op tijd naar huis zodat ze nog niet slaapt of een leuke verjaardagsverassing voor haar bedenken die dan in het weekend plaats gaat vinden. Dat jullie hen mee uit nemen of een dagje uit wat ook voor de kinderen leuk is.
Maar ik zou me ook niet laten dwingen tot perse op een door de weekse verjaardag te komen!

Bolmieke schreef op 05-06-2025 om 20:30:

Ik zou dat voor een stiefoma niet doen denk ook niet voor een gewone oma maar dat vind ik dan toch nog wel een beetje anders

Hoezo vind je dat anders? mijn man heeft gescheiden ouders beide al meer dan 10 jaar hertrouwd , kleine van ons is 2 en ze zijn allemaal evengoed opa en oma. Echt niet dat we "stief" opa en oma anders behandelen 

Anoniemvoornu schreef op 05-06-2025 om 22:20:

[..]

Hoezo vind je dat anders? mijn man heeft gescheiden ouders beide al meer dan 10 jaar hertrouwd , kleine van ons is 2 en ze zijn allemaal evengoed opa en oma. Echt niet dat we "stief" opa en oma anders behandelen

Denk dat het ook te maken heeft met de band die je hebt.  Mijn stiefmoeder kijkt nooit naar ons of onze kinderen om,  mijn vader ook niet trouwens,  daar doe ik niks voor als het mij ook maar enige ongemak oplevert. Maar dat heeft echt te maken met de slechte band.  Voor de vriend van mijn moeder ben ik veel meer geneigd moeite te doen terwijl die veel minder lang in ons leven is,  en zij niet eens samenwonen.  

Los hiervan,  ik had ook een kind die vooral met slapen en drama was een waarbij het inderdaad heel rottig was als hij in de auto sliep,  achteraf ben ik zelf veel te rigide geweest en heb hierdoor best wel eens mensen op hun ziek getrapt. Soms moet je ook een beetje ongemak over hebben voor mensen die ook voor jou klaarstaan.  En dat doen ze wel door elke week op te passen. 

Onder wat voor steen leef je als je op je 50e nog niet snapt dat mensen met jonge kinderen een hectisch leven hebben? Hoe verzin je het om dan midden in de week je verjaardag te vieren en te verwachten dat iedereen komt? Sorry hoor, geen haar op mijn hoofd. 

FvdS

FvdS

05-06-2025 om 22:58 Topicstarter

Ze passen inderdaad al enige tijd op op de vrijdag. De stiefoma en opa wilden het zelf, en ik vond het belangrijk dat de kids een band zouden hebben. En ja er zit zeker eigen belang bij, want iedereen weet hier ook hoe duur een extra opvang dag is voor 2 kinderen. Overigens zit ik wel best hard in de wedstrijd: oppassen is fijn, maar het is wel een commitment die je aangaat.
Omdat mijn dochter de laatste tijd aangeeft daar niet meer naartoe te willen, hebben we besloten om vanaf volgend schooljaar- tevens ook de maand waarin ze 4 wordt - de kinderen toch een extra dag naar de opvang te brengen.
Door alle (dankbare) reacties realiseer ik me dat veel situaties anders zijn. De band met opa’s en oma’s speelt mee, maar ook de persoonlijkheid van de kinderen en de wensen van de ouders. Onze dochter gaat graag naar de opvang en we willen de maand juli gebruiken om haar voor te bereiden op school door regelmaat  te bieden.
Tot slot, is het zo raar dat wij het gewoon niet willen (voor whatever reason), en dat daar dan door de opa en oma zo moeilijk over wordt gedaan? Ik snap gewoon niet waarom het zo’n probleem moet zijn dat wij een al betaalde opvangdag willen afzeggen omdat iemand anders zijn of haar verjaardag wil vieren. Maar misschien ben ik wel een simpele ziel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.