Grootouders Grootouders

Grootouders

Zorg voor kleinkind

FruitMoeder schreef op 10-06-2025 om 13:19:

Je kan 2 dingen doen. Of de zorg (samen met je man) volledig op je nemen en je zoon het huis uitgooien of je kleinzoon in een pleeggezin doen. Je zoon gaat geen verantwoordelijkheid nemen en daarop hopen gaat je alleen maar meer teleurstellen. Ik snap niet dat je jouw zoon nog bij je laat wonen als hij zo zijn kind in de steek laat. Maar dat is jouw keuze blijkbaar.

Ah, je houdt van straffen. 

Je kan 2 dingen doen. Of de zorg (samen met je man) volledig op je nemen en je zoon het huis uitgooien of je kleinzoon in een pleeggezin doen. Je zoon gaat geen verantwoordelijkheid nemen en daarop hopen gaat je alleen maar meer teleurstellen. Ik snap niet dat je jouw zoon nog bij je laat wonen als hij zo zijn kind in de steek laat. Maar dat is jouw keuze blijkbaar.

Wat een onzin dit. Reageer dan gewoon niet joh. Simpel gedoe. 

Ah dus ze moet haar eigen kind in de steek laten om hem te straffen omdat hij zijn kind in de steek laat. Nee dat is echt logisch.  

To wat een rotsituatie. Het advies valt en staat voor mij wel een beetje met de leeftijd van je zoon.  En ja sommige mensen zijn geen slechte mensen maar wel slechte ouders.  Fijn van je kleinzoon dat hij zijn betrokken oma heeft die wel voor hem klaarstaat.  

Dit is niet alsof zoon een pakje boter vergeten is in de supermarkt. Hij heeft volgens TO geen poot uitgestoken om voor zijn kind te zorgen. Als dit mijn zoon was zou ik er wel klaar mee zijn. Daarnaast als iemand zo waardeloos met zijn kind omgaat geloof ik niet dat het een goed persoon is. 

FruitMoeder schreef op 11-06-2025 om 10:03:

Dit is niet alsof zoon een pakje boter vergeten is in de supermarkt. Hij heeft volgens TO geen poot uitgestoken om voor zijn kind te zorgen. Als dit mijn zoon was zou ik er wel klaar mee zijn. Daarnaast als iemand zo waardeloos met zijn kind omgaat geloof ik niet dat het een goed persoon is.

Ja jouw mening over iedereen en zijn moeder weten we nu wel.  Uit je topics blijkt ik dat jij niet onfeilbaar bent,  maar dat vergeet je voor het gemak even.  

Hier is echt meer aan de hand dan even niet voor je kind kunnen zorgen. Zowel jouw zoon als schoondochter hebben hun leven niet op orde. Ze kunnen niet voor zichzelf zorgen en daarmee ook niet voor hun kind. Geen enkele moeder brengt zomaar haar kind elders onder voor langere tijd. De vraag is ook wat je van jouw zoon kunt verwachten. Hij woont niet zelfstandig en kijkt ook minimaal naar zijn kind om. Dat gaat hij echt niet zomaar doen. Dat verwacht hij van jou!

In dit geval zou ik het officieel gaan regelen. Want heel fijn dat jij dingen doet. Maar jij hebt geen officiële zeggenschap over je kleinzoon. Wat als hij naar de arts moet, later hulp nodig heeft, ingeschreven moet worden op school etc? En wie gaat dat betalen? En wat als zoon of schoondochter kind opeens weer bij jou weghalen? Of er dingen mee doen waar jij het niet mee eens bent? Jij kunt dan niets. Kunt geen toestemming geven. Als jouw zoon niet meer bij jou wil of kan wonen kan jouw kleinkind worden afgenomen als jij niets gaat regelen. 

Jij kunt pleegouder worden van je kleinzoon (netwerk pleegzorg). Op die manier krijgen jij maar ook beide ouders begeleiding. Is er toezicht. Maar zijn ook zaken als de verzekering, kosten van het kind en belangrijke beslissingen geregeld. En jij kunt hulp krijgen als volledig zorgen teveel is (bijvoorbeeld met extra opvang). 

Vroeg of laat gaan instanties zaken opmerken. En dan kan er opeens een melding bij veilig thuis komen. Dat wil je ook voorkomen. 

Het kan zijn dat het dan (als de situatie is zoals Izza denkt) wellicht beter is om als grootouders/grootmoeder de voogdij aan te vragen. Zoals al opgemerkt: pleegouder worden terwijl de vader ook in huis woont kan lastig zijn; en pleegouders hebben niet alles voor het zeggen, meestal heeft de voogd dat. 

tsjor schreef op 11-06-2025 om 15:48:

Het kan zijn dat het dan (als de situatie is zoals Izza denkt) wellicht beter is om als grootouders/grootmoeder de voogdij aan te vragen. Zoals al opgemerkt: pleegouder worden terwijl de vader ook in huis woont kan lastig zijn; en pleegouders hebben niet alles voor het zeggen, meestal heeft de voogd dat.

Voogdij bestaat niet meer. Beide ouders hebben (waarschijnlijk vader ook to?) het gezag. En daar kom je eigenlijk onmogelijk vanaf. Je kunt het niet zelf opgeven of overdragen. Ouders blijven dus volledige zeggenschap hebben over het kind. Het enige dat dat kan veranderen is als er na onderzoek een OTS wordt toegewezen waarbij een voogd ook zeggenschap krijgt en officiële aanwijzing kan geven (bijvoorbeeld plaatsing bij een pleegouder). 

Informele opvang zoals to doet lijkt heel nobel. Maar er zitten behoorlijk wat risico's aan. Nog los van de kosten en zorgen om de gehele situatie. 

Is het probleem nu dat jij voor je kleinkind zorgt of dat je teleurgesteld bent in je kind als vader?

Jesse_1 schreef op 11-06-2025 om 16:38:

Is het probleem nu dat jij voor je kleinkind zorgt of dat je teleurgesteld bent in je kind als vader?

Het een komt door het andere.

" Voogdij bestaat niet meer. Beide ouders hebben (waarschijnlijk vader ook to?) het gezag. En daar kom je eigenlijk onmogelijk vanaf. Je kunt het niet zelf opgeven of overdragen. Ouders blijven dus volledige zeggenschap hebben over het kind. Het enige dat dat kan veranderen is als er na onderzoek een OTS wordt toegewezen waarbij een voogd ook zeggenschap krijgt en officiële aanwijzing kan geven (bijvoorbeeld plaatsing bij een pleegouder).

Voogdij is ouderlijk gezag als het wordt uitgeoefend door iemand anders in plaats van de ouder(s). En het bestaat nog volop. 

TO heeft niet verteld hoe oud haar zoon en de moeder van het kind zijn. Als die moeder minderjarig was toen haar kind werd geboren, had ze geen gezag en heeft ze dat mogelijk nog altijd niet. Wat ook niet duidelijk is, is of de zoon van TO dit kind heeft erkend (ik ga ervan uit dat ouders niet getrouwd waren). 

Maar laten we uitgaan van de meest waarschijnlijke situatie: ouders beiden meerderjarig bij de geboorte van hun kind, en vader heeft het kind erkend na 1-1-2023, zodat beide ouders ook gezamenlijk gezag hebben. Dat gezag kan je inderdaad niet zomaar opgeven, maar als duidelijk is dat deze ouders er niets van bakken en dat op afzienbare termijn ook niet gaan doen dan kunnen er wel degelijk stappen gezet worden om te zorgen dat oma de voogdij krijgt. Ik heb zo'n situatie wel eens zien langskomen ook: moeder kierewiet geworden en foetsie, vader in het buitenland en niet in staat de zorg te dragen, kinderen opgevangen door de ouders van een vriendje (helden!) en opa de voogdij - in principe tijdelijk totdat moeder weer op aarde zou landen, maar als zo'n voogdij eenmaal is uitgesproken dan blijft die bestaan totdat duidelijk is dat de noodsituatie zich niet meer voordoet. Dit alles zonder dat de Raad voor de Kinderbescherming iets hoefde te doen, een ots was ook niet nodig, alles ging in goede harmonie (vader stemde uitdrukkelijk in met deze constructie). Pleegouders kregen wel begeleiding vanuit pleegzorg, en een contract en pleegvergoeding. 

Er zijn dus wel mogelijkheden. Maar eerst moet denk ik goed bekeken worden: wat zijn de (on)mogelijkheden van deze ouders, nu en op de wat langere termijn? 

Kimdekim schreef op 11-06-2025 om 10:05:

[..]

Ja jouw mening over iedereen en zijn moeder weten we nu wel. Uit je topics blijkt ik dat jij niet onfeilbaar bent, maar dat vergeet je voor het gemak even.

Nou, inderdaad zeg! Steeds in elk topic zo hoog vd toren blazen, terwijl je een enorme plank voor je hoofd hebt als het je eigen gezin/kind aangaat 🥱 Bijna komisch als het niet zo triest zou zijn.

FruitMoeder schreef op 11-06-2025 om 16:52:

[..]

Het een komt door het andere.

Vul jij dat nu in voor TO?

Ik lees namelijk niet dat het zorgen voor kleinkind een probleem is, dus vandaar dat ik me dat afvraag. Omdat er al diverse reacties zijn over het kind in een pleeggezin te plaatsen e.d.

Ik lees alleen dat ze allerlei dingen verwacht van zoon en daarin teleurgesteld is, niet dat het voor haar te zwaar is (oid).

Ik ga even uit van de situatie dat beide ouders het gezag hebben. Dan kan er niet zomaar een 3e persoon het gezag krijgen. De rechter moet dat beslissen. En die zal onderzoek en onderbouwing willen. Het is immers een ingrijpende beslissing. En het kind heeft 2 ouders die gewoon in leven zijn. Een instantie zal bekijken waarom geen van beide ouders de zorg aankan of wil. Je kunt ook niet zomaar pleegouder worden. De vraag is of beide ouders to ook in een officiële rol willen (waarbij ze zelf ook worden beoordeeld). Dit is wel lekker makkelijk natuurlijk. To mag alles doen (en wellicht betalen). 

De vraag is hier natuurlijk of to dit alles wel wil. Ze heeft al een problematische zoon in huis. Nu ook nog de zorg voor een kleinkind. Beter kan er voor zoon worden ingezet op hulp. To heeft ook haar eigen leven en zal ook ouder worden. Straks komt moeder volgend jaar weer spontaan in beeld. Haalt zoon daar weg en dan kan to niets. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.