Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe pak ik dit het beste aan. Ik weet het echt niet.

Hoi allemaal,

Ik heb een vriendin die ik al zo’n zes jaar ken. We hebben onze pieken en dalen gehad, maar ik heb de vriendschap altijd als lastig en energiezuigend ervaren. Ik ben van mezelf wat te soft, en omdat zij verder niemand heeft, durfde ik er nooit echt iets van te zeggen.

Ze heeft sterke narcistische trekjes en is behoorlijk manipulatief. Nu ik ouder ben, zie ik dat steeds duidelijker. Alles draait altijd om haar  hoe zwaar haar leven is, en dat continu. Als ik iets probeer te delen of ergens over wil praten, luistert ze nauwelijks, reageert kortaf of negeert het gewoon.

Ik loop hier al lang mee rond en heb eerder geprobeerd het gesprek met haar aan te gaan. Toen begon ze te huilen en zei ze dat ze het niet zo bedoelde, en dat het haar wél boeide. Maar na een week was alles weer zoals voorheen.

Ik ben nu tot het besef gekomen dat het eigenlijk gek is om zo’n vriendschap in stand te houden, als die me geen geluk of energie meer geeft. Alleen vind ik het echt moeilijk, omdat ik haar enige vriendin ben en zij me enorm goed een schuldgevoel weet aan te praten. Een gesprek aangaan voelt zinloos, omdat het toch geen blijvende verandering brengt.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Poeh, als een gesprek niet mogelijk is  blijft weinig anders over dan een WhatsApp of met duidelijke tekst dat je hebt besloten de vriendschap bij deze te beëindigen. En de reden. En dat je haar per direct zal blokkeren omdat jouw besluit vast staat (anders zal ze alsnog jouw schuldgevoel aanspreken). Eindig met een zin dat het je spijt dat je dit via een bericht doet, maar dat je hebt ervaren na het eerdere face to face gesprek hierover dat dit niet werkte voor jou.  

Je kunt dan wachten tot je het gelezen vinkje ziet (dan weet je zeker dat het is aangekomen) en haar dan daar direct blokkeren. Blokkeer haar als dit aan de orde is ook op alle social media en email. 

Vrienden kies je en je kan en mag vriendschappen heroverwegen. Dat het niet makkelijk is weet ik uit eigen ervaring. Jouw schuldgevoel zal best nog even opveren. Maar daarna geeft het rust.  

Sterkte. 

Wat ook kan, en minder moeilijk/ definitief is: geen energie meer in steken. Geen initiatief nemen om haar te zien of te spreken. Alles vanuit haar laten komen, en zo de relatie langzaam laten doodbloeden.

Temet, dat doe ik ook.al jaren bij een vriendin, maar ze blijft contact opnemen. Deze vriendin kost me zoveel energie. Ze luistert niet naar mij, verteld 100 keer hetzelfde, dat ze vandaag de was heeft gedaan, haar ouders ziek zijn en ze niet sport en dan begint ze weer van voor af aan. Als ik iets wil zeggen, praat ze erdoor heen of gaat niet op mijn verhaal in. Ze is super onrustig en het kan geen seconde stil zijn. Ik ben altijd blij als.ons afspraak 1 of 2 keer per jaar voorbij is. Dus herkenbaar, maar eigenlijk laat ik het ook al jaren zo, maar ik heb nog nooit iniatief genomen. 

Kikki39 schreef op 10-08-2025 om 09:41:

Temet, dat doe ik ook.al jaren bij een vriendin, maar ze blijft contact opnemen. Deze vriendin kost me zoveel energie. Ze luistert niet naar mij, verteld 100 keer hetzelfde, dat ze vandaag de was heeft gedaan, haar ouders ziek zijn en ze niet sport en dan begint ze weer van voor af aan. Als ik iets wil zeggen, praat ze erdoor heen of gaat niet op mijn verhaal in. Ze is super onrustig en het kan geen seconde stil zijn. Ik ben altijd blij als.ons afspraak 1 of 2 keer per jaar voorbij is. Dus herkenbaar, maar eigenlijk laat ik het ook al jaren zo, maar ik heb nog nooit iniatief genomen.

Maar dan ga je wel innop de uitnodiging, je kunt ook zeggen:  "ja, goed idee kom ik binnenkort op terug" en dat blijven herhalen zonder concreet een afspraak te maken. En varianten daarop. "Sorry, even heel druk nu, kan geen afspraak maken."

Pluisje2006

Pluisje2006

10-08-2025 om 12:06 Topicstarter

Ik vind het maar heel lastig, maar bedankt dat jullie meedenken 

Ik heb er 5 jaar over gedaan om te stoppen met deze 'vriendschap' (ongeveer zelfde verhaal). Ik kon het gewoon niet plotsklaps verbreken, maar met structureel geen initiatief meer nemen en zo min mogelijk afspreken, of vaak verzetten enz is het uiteindelijk gestopt, ben niet trots op deze manier maar wel enorm opgelucht.

Hoe vaak zien of spreken jullie elkaar? Of staat zij ook regelmatig onverwachts aan je deur?

Pluisje2006

Pluisje2006

10-08-2025 om 12:48 Topicstarter

ze belt me gemiddeld 3/4 per dag. Neem meestal niet meer op, omdat het nergens over ging of haha over haar zelf. We zien elkaar minder nu ze haar eigen huis heeft, daarvoor zagen we elkaar bijna elke dag. Dus dat scheelt al enorm. Nu 2 a 3 keer maar nu zeg ik vaker nee en heb ik haar een weekje niet gezien. Ik vind het lastig omdat ze de vorige keer zei dat ze niet zou weten wat ze zonder mij moest en niet wist wat ze zou doen als ik weg was. Dus kwam heel suïcidaal over. Zo ver gaat dat allemaal dus vind het lastig, maar ja dat is ook natuurlijk mij zwaar manipuleren 

Pluisje2006

Pluisje2006

10-08-2025 om 12:49 Topicstarter

maar ze kan zo voor me deur staan hoor. Keer om 3:00 in de nacht mijn zus wakker gemaakt voor niks, omdat ze even verdrietig was omdat ze ruzie had gehad. Of dat ze naar mijn verjaardag kwam. En de hele avond huilde en de aandacht naar haar trok. Zo is zij 

phoe dana hounje dat allang vol en een paar keer in de week, bij mij gaat het om 
2 keer per jaar en dat vind ik al erg. Kun je niet nog een keer het gesprek aangaan dat dit geen fijne vriendschap meer is voor jou en haar dat op een vriendelijke manier uitleggen. Of durf je dat niet? Ik durf het namelijk ook niet hoor, maar ik zou het wel graag willen als iemand het tegen mij zou zeggen.

Gewoon deze relatie uitmaken. Of het een verkering is waar je vanaf wil. Iemand aan het lijntje houden is namelijk helemaal niet netjes.
Dat ze verder geen aansluiting vindt bij anderen is niet jouw zorg en heeft vast ook een reden.

Pluisje2006

Pluisje2006

10-08-2025 om 13:10 Topicstarter

ik wist heel lang niet wat ik er mee aan moest. Ik ben eerder een gesprek aan gegaan maar dat hielp niks. Het nu sinds een paar dagen dat ik denk dit wil ik niet meer.  ik denk dat ik maar nog 1 keer een gesprek aan ga en kijken hoe ze dat oppikt. Niet goed gok ik.. we zullen het zien. Ik zal het laten weten

Pluisje2006 schreef op 10-08-2025 om 12:48:

ze belt me gemiddeld 3/4 per dag. Neem meestal niet meer op, omdat het nergens over ging of haha over haar zelf. We zien elkaar minder nu ze haar eigen huis heeft, daarvoor zagen we elkaar bijna elke dag. Dus dat scheelt al enorm. Nu 2 a 3 keer maar nu zeg ik vaker nee en heb ik haar een weekje niet gezien. Ik vind het lastig omdat ze de vorige keer zei dat ze niet zou weten wat ze zonder mij moest en niet wist wat ze zou doen als ik weg was. Dus kwam heel suïcidaal over. Zo ver gaat dat allemaal dus vind het lastig, maar ja dat is ook natuurlijk mij zwaar manipuleren

Pffff dit is toch niet vol te houden? Gezien een eerder gesprek ook niet echt heeft geholpen, zou ik haar een bericht sturen en de vriendschap beëindigen. Ik zou iets sturen als:

“Ik heb het je al eerder proberen uit te leggen, maar helaas heeft dit geen verandering in mijn gevoel vwb onze vriendschap gebracht. Ik merk dat ik geen behoefte heb deze vriendschap nog voort te zetten, in welke vorm dan ook. Daarover wil ik graag eerlijk zijn richting jou, maar ook naar mezelf. Ik wens je alle geluk voor de toekomst! Groetjes Pluisje”

Normaal gesproken zou ik het fijner vinden dit face to face uit te spreken, maar dat is in dit geval gewoon erg lastig. Het simpel laten doodbloeden lijkt mij ook onmogelijk in dit geval, dus vandaar dan maar een berichtje/email?

stel ze meer naar je gaat luisteren, zou je het dan wel de moeite waard vinden?

Neem.jij weleens iniatief? Als ze paar keer per week komt moet ze toch merken als jij het nooit vraagt.

Welke leeftijd zijn jullie? 20-30-40?

Pluisje2006

Pluisje2006

10-08-2025 om 17:56 Topicstarter

ik neem niet vaak initiatief eigenlijk bijna nooit. Meestal heeft zij mij al gebeld dus krijg bijna de kans er niet voor, omdat ze zo vaak belt. En zo is het eigenlijk altijd gegaan. Ik doe het nu ook express omdat het zo energie zuigend is en ik ook mijn eigen shit heb Dus niet altijd haar kan helpen. Ik ben geen therapeut. Ik ben 18 en zij ook. Dus we zijn nog jong. Maar ze is zich er van bewust van haar nare trekjes, maar er juist
Mee door gaat omdat ze er altijd mee weg komt en krijgt wat ze wilt. Ze is nu weg voor een weekje dus ik heb nog even de tijd om na te denken. Ik wil gewoon dat ze als een normaal persoon naar mij luistert. Ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij. Hoe kan je nou niet empathisch zijn. Als mijn vriendin overstuur is over iets kan ik soms gewoon met haar mee huilen en kan ik me ook echt rot voelen voor haar. En bij haar zit er niet eens emotie bij 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.