Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-08-2025 om 19:58
Ik 31 jaar en oma echte familie 77 jaar
Ik ben van me 1e altijd opgegroeid in een pleeggezin . Wel contact met oma/moeder vader.
Logeerde daar veel weekende om thuis ook beetje te ontvluchten en daar alles mocht . tot de dag ik 18 ben geworden. Problemen thuis huis uitgevlucht en zij was de enige die me in huis nam . Alles ging goed tot ik ruzie kreeg met haar vriend voor heen altijd goed weet niet beter dat ze iets hadden en was altijd welkom konden goed vinden. Het leek voor mij er op achter af dat De stap in huis nemen voor hem te ver ging.
eindstand boel geëscaleerd oma koos er voor mij uit huis te zetten en veder met hem te gaan . Nu ik 31 ben dacht ik laatst go ik doe eens een berichtje . Ze was blij me weer eens te horen. Blijkbaar is het nu 3 jaar klaar met die vriend maar kort door gezegd we hebben elkaar 13 jaar niet gezien. Ik was boos dat zij voor hem koos destijds en Mischien ook wel teleurgesteld wat mij nu zo aan mij freet is 13 jaar niet gezien was ik maar eder langs gegaan of waarom hebben ze zelf nooit meer eens contract gezocht lig het dan tog allemaal aan 1 persoon ik dus. Wat zouden jullie gedachten er over zijn of hoe zou je zelf reageren in zo’n situatie
08-08-2025 om 20:43
Ja zonde dat jullie elkaar zo lang niet hebben gezien en je zal er pijn van gehad hebben. Maar zij ook waarschijnlijk. Stuur maar een kaartje of een appje en maak het goed: Oma ik zou u graag een keertje zien. Echt, ze is al op leeftijd, als je het niet doet krijg je er later spijt van.
09-08-2025 om 10:11
Je hebt zelf al de eerste stap gezet door haar een berichtje te sturen. Goed van jou!
Zij heeft gereageerd dat ze erg blij is met jouw berichtje.
Ik denk dat het belangrijk is dat jullie elkaar nu weer gaan ontmoeten. Maar daarvoor zou ik je wel aanraden bij jezelf te rade te gaan: wat wil je gaan doen? Wil je oude koeien uit de sloot halen, wil je haar beschuldigen, wil je hebben dat zij zich schuldig voelt en zich verontschuldigt, wil je haar toenmalige vriend beschuldigen, wil je praten over jouw ouders, wil je vertellen hoe het nu met je gaat en wil je graag weten hoe het nu met haar gaat. Ik denk dat het belangrijk is voor jezelf dat je dat helder hebt voordat je haar gaat bezoeken. Als je het verleden niet achter je kunt laten kun je dat ook eerlijk tegen haar zeggen, dat je nog steeds veel moeite hebt met dingen uit het verleden en dat je daar graag met haar over wil praten. Dan kan ze ook aangeven of zij dat wil en kan of niet. Als je het niet over het verleden wil hebben kun je dat ook aangeven.
Als het kan voeg geen nieuwe verwijten eraan toe, zoals: waarom heb jij geen contact met mij gezocht. Er is al teveel gebeurd in het verleden. Nu is het tijd om dingen op te ruimen of achter je te laten.
09-08-2025 om 10:27
Als er ruimte is en behoefte aan hernieuwd contact, zou ik dat doen. Met de nadruk op hernieuwd, niet oud zeer oprakelen of excuses vereisen. Misschien dat daar ooit ruimte voor komt, maar nu nog niet. Eerst de band herstellen.
09-08-2025 om 15:37
MamaE schreef op 09-08-2025 om 10:27:
Als er ruimte is en behoefte aan hernieuwd contact, zou ik dat doen. Met de nadruk op hernieuwd, niet oud zeer oprakelen of excuses vereisen. Misschien dat daar ooit ruimte voor komt, maar nu nog niet. Eerst de band herstellen.
Eens! Wat is het doel van je contact? Wil je het verleden laten rusten en het contact herstellen voor een warmere band voor de toekomst of oud zeer bespreken? Dat laatste zou zeker ook best bespreekbaar moeten zijn, maar wel pas nadat er weer enig vertrouwen wederzijds is.
Wij weten natuurlijk niet waarom zij jou 13 jaar geleden uit huis heeft gezet en wat er allemaal is voorgevallen, normaliter zou een oma, waarmee je een warme band hebt, dat ook niet zomaar doen lijkt mij.