Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Atheneum of Gymnasium

Onze zoon heeft inmiddels een middelbare school uitgekozen, maar twijfelt nog tussen Gymnasium of Atheneum.

Hij heeft op de doemiddag meegekeken op het Gymnasium en vond de klassieke talen en de achtergrond en koppeling met de geschiedenis heel interessant. 
Maar op deze school volgen de leerlingen ook een zogenoemd topprogramma, dat zijn uren die buiten de reguliere vakken ingevuld worden, bv wetenschap, kunst of sport bv. 
Op het Gym worden de deze programma's alleen in de brugklas gedaan en op het Atheneum 3 jaar lang. 
Daar zit de grootste twijfel, omdat hij dat ook heel interessant vindt. 

Buiten deze specifieke twijfel, wie heeft "voor en nadelen" of tips ter overweging? 
(Ter info: van Gym naar Atheneum switchen kan wel hier, andersom niet)

Alvast bedankt! 


Je kunt op geen enkele school switchen van atheneum naar gymnasium, want dan heeft een leerling teveel gemist bij Grieks en Latijn. Ik weet niet wat jij voor kind hebt, maar over het algemeen kiezen alleen leerlingen met een sterk vwo advies gymnasium. Dat betekent dat die kinderen over het algemeen redelijk snel dingen begrijpen. Voor sommige kinderen is dat juist heel prettig, dat ze onder gelijkgestemden zitten. Als jij zo'n kind hebt (en dat is het geval bij mijn kinderen) kan een gymnasium klas heel fijn zijn. 

1 jaar gym, kijken of die talen zijn ding zijn en eventueel nadien als Latijn en Grieks niet zijn ding zijn of hij is toch meer geïnteresseerd in wetenschappen naar het atheneum?

Hou er ook rekening mee dat gym soms harder gaat dan de "gewone" VWO. Ze zien vaak dezelfde materie, maar dan wel nog met extra Latijn en Grieks. Waardoor andere vakken soms in sneller tempo gegeven worden. Dat moet hij willen en aankunnen.

Wat zegt het advies en de basisschool?

Ik zou voor gymnasium gaan. De klassieke talen zijn echt een examenvak, de andere extra's niet. Het zegt al iets dat je wel van gym naar atheneum kunt maar niet andersom. En voorzover ik het kan beoordelen zijn die zogenaamde topprogramma's/talentklassen/accenten/academies of hoe ze maar heten vaak niet zo heel top en diepgaand. 

Hier hebben ze het eerste jaar, dus in de brugklas, ongedeeld VWO. Dat betekent dat iedere VWO-leerling in de brugklas Grieks en Latijn heeft. Daardoor kunnen ze kennismaken met die vakken en weten ze beter waar ze Ja of Nee tegen zeggen bij hun keuze voor Gymnasium of Atheneum. Is dat op de school van je zoon niet zo? Wat jammer dat ze dan bij voorbaat al een keuze moeten maken, zonder dat ze weten wat het inhoudt.

En op Gym heb je evenveel lesuren als op Atheneum, wat betekent dat je dezelfde stof in minder lesuren krijgt in de andere vakken.

Tip: check het verloop van de gymnasiasten binnen een scholengemeenschap + de overgangsnormen bij een evt overstap.
Geen idee hoe het op andere scholengemeenschappen is, maar in beide gevallen was er  van de twee gymnasiumbrugklassen van het jaar waarin mijn zoons startten, na  twee jaar nog maar een halve klas over. 
Die van mij hadden het in de tweede ook wel gezien met de klassieken ( was ook wel een weinig inspirerende docent + een baggerboek) en in de tweede heb ik  ze flink achter de vodden moeten zitten, want die cijfers voor gr + latijn telden wel volwaardig mee voor de overgang naar Atheneum 3. Bij zoon 2 heb ik zelfs nog met mijn oude schoolboeken zitten stampen voor 2 magere vijfjes zodat hij toch over kon naar de derde.

Grieks en Latijn is beide heel veel werk. Ik had het er destijds niet voor over dus heb het laten vallen zodra het kon (na resp een half jaar en een jaar). Mijn oudste heeft volgens mij twee jaar Latijn gehad (Grieks werd niet aangeboden). Toen was ze er ook wel klaar mee.
Overigens heb ik er achteraf wel spijt van gehad. Het is toch goed voor je algemene ontwikkeling.

Lenteboeket

Lenteboeket

12-02-2025 om 20:04 Topicstarter

madee schreef op 12-02-2025 om 19:40:

Hier hebben ze het eerste jaar, dus in de brugklas, ongedeeld VWO. Dat betekent dat iedere VWO-leerling in de brugklas Grieks en Latijn heeft. Daardoor kunnen ze kennismaken met die vakken en weten ze beter waar ze Ja of Nee tegen zeggen bij hun keuze voor Gymnasium of Atheneum. Is dat op de school van je zoon niet zo? Wat jammer dat ze dan bij voorbaat al een keuze moeten maken, zonder dat ze weten wat het inhoudt.

En op Gym heb je evenveel lesuren als op Atheneum, wat betekent dat je dezelfde stof in minder lesuren krijgt in de andere vakken.

Dat laatste is hier niet. Dat hebben we specifiek gevraagd. In de brugklas heeft gym 1 uur meer. Latijn is 2 uur, maar atheneum heeft een standaard taalondersteuningsuur, waardoor ze op gym daar een uur mee winnen.  (En met dat uur extra komen ze dan aan 2 uur Latijn)

In de tweede hebben de gymniasten dus geen topprogramma meer (3 uur in de week) en daar valt dan weer een uur latijn  en 2 uur grieks in. 

Dus de andere vakken krijgen ze evenveel uren als het Atheneum. 

Nog een overweging:
Heeft je zoon een talenknobbel of is het meer een bèta-kind? Of misschien beide? 
Latijn en Grieks kunnen best intensief zijn als je weinig met talen hebt. 

Op mijn middelbare school kon je de klassieke talen tot na de derde laten vallen en over op atheneum. Ik ben uiteindelijk van 3 gymnasium naar 4 atheneum gegaan, probleemloos. 

In dit geval zou ik beginnen met gymnasium en dan na dat jaar bedenken wat leuker is: verder met de klassieken of met dat topprogramma.

Lenteboeket

Lenteboeket

12-02-2025 om 20:09 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 12-02-2025 om 20:06:

Nog een overweging:
Heeft je zoon een talenknobbel of is het meer een bèta-kind? Of misschien beide?
Latijn en Grieks kunnen best intensief zijn als je weinig met talen hebt.

Op mijn middelbare school kon je de klassieke talen tot na de derde laten vallen en over op atheneum. Ik ben uiteindelijk van 3 gymnasium naar 4 atheneum gegaan, probleemloos.

Dat vind ik lastig in te schatten. Hij heeft een vwo advies, dus wat betreft de basisschool kun je dan alles wel goed natuurlijk. 

Hij heeft zelf (nu dan nog) een sterke voorkeur voor de bètavakken. Hij wil wetenschapper worden, maar goed hij is 12 dat ksn nog veranderen. 

Juist voor bèta’s kan het gymnasium interessant zijn. Grieks en Latijn zijn vaak wel logische talen. Waar de moderne vreemde talen dat minder zijn. Op het gymnasium kun je dan naast Engels, Grieks en/of Latijn kiezen in je profiel en hoef je niet meer een moderne vreemde taal te doen.

troelahoep schreef op 12-02-2025 om 19:36:

Ik zou voor gymnasium gaan. De klassieke talen zijn echt een examenvak, de andere extra's niet. Het zegt al iets dat je wel van gym naar atheneum kunt maar niet andersom. En voorzover ik het kan beoordelen zijn die zogenaamde topprogramma's/talentklassen/accenten/academies of hoe ze maar heten vaak niet zo heel top en diepgaand.

Inderdaad. Mijn kinderen zitten op het atheneum en volgen daarbij een sportprofiel. Naast dat ze extra uren lo hebben stelt het weinig voor. En mocht je zoon geen talenknobbel hebben dan heb je bij gymnasium het voordeel dat er latijn als extra vreemde taal gekozen kan worden om examen in te doen (dus latijn ipv het anders verplichte Frans of Duits) en Latijn is volgens mij een stuk makkelijker dan Duits of Frans.

mijn zoon begon op het gym, want vond dat erg interessant klinken en ook omdat het in zijn ogen het hoogste was. Zat ook op een kakkineuze basisschool waar dit ook wel een ding was.  De proeflessen latijn en Grieks waren natuurlijk ook leuk gebracht.
Eenmaal begonnen was hij het na een maand al spuugzat. Gortdroog en heel veel leerwerk. Helaas voor hem mocht hij niet stoppen en telde het cijfer ook nog mee voor het overgangsrapport. Was goede les voor hem.
Inmiddels zit hij nu in 4 atheneum.

Persoonlijk vind ik dat alle vwo'ers gewoon 2 vreemde moderne talen zouden moeten leren en dat de oude talen als extra vak zouden moeten worden aangeboden, net als bijv Spaans of ict.

Ik zou gymnasium alleen doen als je kind echt een voorkeur voor talen heeft. En heel snel en makkelijk leert. Het kost namelijk heel veel tijd. En dat kan ten koste gaan van andere vakken. Ook bij kinderen met interesse in geschiedenis, biologie of richting de medische kant kan het een meerwaarde zijn. 

In andere gevallen heb je er in de praktijk niet zoveel aan. Dan zit er meer in het goed aanleren van andere moderne talen (die je daadwerkelijk levenslang kunt gebruiken). Of zaken als twee talig onderwijs, technasium of een progamma gericht op academische vaardigheden. 

Voor echte bèta’s schijnt Latijn inderdaad makkelijker te zijn dan Duits of Frans. Maar in de onderbouw heb je dan natuurlijk vergeleken met het Atheneum twee extra talen, die moet je wel eerst door zien te komen.
Dus ik zou niet per definitie ‘echte bèta’s’ gymnasium aanraden.

Voor ‘echte bèta’s’ is er eventueel de mogelijkheid om een Atheneum diploma te halen zonder tweede vreemde taal.

Als je zoon twijfelt zou ik voor Gymnasium kiezen, omdat je dan later nog kan switchen en andersom niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.