Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Blijven zitten in groep 3 na versneld doorstromen naar groep 3

Mijn kind van 6 (van begin januari) is vervroegd naar groep 3 gegaan. Hij was in de kleuterklas al erg bezig met letters, beginnend lezen en cijfers en kende de tafels al. Hij deed na een half jaar school mee met groep 2 en is dus na 1,5 jaar naar groep 3 gegaan.

In het begin was hij erg trots en gemotiveerd. Al snel werd duidelijk dat het leren lezen voor hem niet automatisch ging. Het automatiseren ging moeilijk en zijn tempo was laag. Als ik hem vroeg waar hij over nadacht bij het schrijven van een woord, zei hij dat hij dan nadacht of het een schrijfletter, een boekenletter of zijn eigen letter (zoals hij het zich vorig jaar zelf had aangeleerd) moest zijn.

In november hadden we een gesprek met zijn juf en de intern begeleider dat ze zagen dat hij het moeilijk had en dat we dit in de gaten moesten houden, omdat hij anders het tempo van groep 4 niet zou redden.

We hebben thuis veel met hem geoefend en zagen een groot verschil. Het lezen ging een stuk sneller en bij het schrijven was hij niet meer zo aan het nadenken.

Bij de iep-toetsen m3 had hij voor rekenen en spelling de hoogste score voor groep 3 en lezen was nog niet op niveau. De juf gaf aan niet meer de zorgen te hebben over dat hij beter kon blijven zitten.

De laatste tijd merken we thuis dat zijn motivatie is weggezakt. Hij maakt gekke foutjes met lezen, lijkt te raden in plaats van te lezen en begint ineens weer te hakken en plakken bij korte woordjes. Met schrijven weet hij bij de ui bijvoorbeeld niet welke letter eerst moet. 

Volgens zijn juf komt het door kortsluiting in zijn hoofd omdat het te moeilijk voor hem wordt.

Op school gaat hij dan ook gek lezen en maakt grapjes (zodat het niet echt falen is?)

Hij geeft thuis ook aan dat hij erg moe is, niet wil lezen, maar wil spelen.

Vanochtend kwam de juf naar mij toe met de vraag hoe het oefenen nu thuis gaat en dat ze toch denkt dat het beter voor hem is om groep 3 nog een keer te doen. Ondanks dat dit eerder op tafel is gegooid en ik merk dat het lezen moeilijk gaat, overviel dit mij enorm. We moesten erover nadenken en met hem bespreken.

Er zit voor zover wij weten geen dyslexie in de familie. Mijn man heeft lang gekleuterd en was volgens zijn juf toen hij 7,5 jaar was nog steeds ‘te speels’ om naar groep 3 te gaan. Hij is wel uitgestroomd naar havo/vwo. Mijn schoonzusje heeft ad(h)d.

We weten niet waar we goed aan doen.. is het rijping? Ligt er iets anders onder? Is het ‘speelse’ gewoon iets dat bij zijn karakter hoort?

Aan de ene kant geeft de juf ook aan dat het goed voor zijn zelfvertrouwen kan zijn dat hij dan straks al kan lezen en tot een van de betere hoort, maar het kan ook anders uitpakken dat hij nog minder gemotiveerd is, omdat hij dan weer bij de ‘i’ begint.

De scores van de iep spelen ook mee in ons hoofd. Daar haalde hij wel hoge scores bij spelling en rekenen.

Ook weten we dat uit onderzoek is gebleken dat blijven zitten cognitief gezien niet effectief bewezen is.

We hopen hieronder wat helpende reacties te lezen, die we mee kunnen nemen in ons denkproces.

Alvast bedankt!

Wat wil je zoon?

Jouw zin: " Hij geeft thuis ook aan dat hij erg moe is, niet wil lezen, maar wil spelen", zegt jullie toch eigenlijk genoeg?

Motivatie en plezier zijn erg belangrijk, presteren niet. Staar je daarom aub niet blind op test resultaten. Systematiseren leren maar ook school en lezen leuk vinden is zo belangrijk op deze leeftijd. Geef daar ruimte voor door groep 3 te herhalen. Maak van lezen weer eenhobby en geen verplichting. Zo krijgt hij stevige basis, minder druk en meer speeltijd. Het komt vanzelf weer de komende jaren bovendrijven als hij meer/sneller kan is onze ervaring. 

Ik heb ook vroege doorstromers. Pakte bij de 1 super uit en zit op het VWO. Andere kind bleek veel te speels, niet rijp, ieder jaar dachten we weer aan doubleren. Resultaten bleven goed dus toch ieder jaar maar weer door. Moet nu naar de middelbare en vraag is oprecht of kind er klaar voor is. Ik ben inmiddels voorstander van een kind meer tijd gunnen op de basisschool.
Overigens had de juf de druk er al lang af kunnen halen door hem lekker mee te laten spelen bij de kleuters als doubleren een serieuze overweging is.

Hoe goed hij nu ook is met andere vakken, uiteindelijk heeft hij dat lezen voor elk vak steeds meer nodig. Als hij dat vanaf de basis goed onder de knie krijgt, heeft hij daar de rest van zijn leven lol van. Zelf ervaart hij het leren lezen als vermoeiend. Geeft hij aan dat hij wil spelen. Een jaartje meer rust, lijkt me geen slecht idee. 

onze basisschool heeft blijven zitten al een tijd terug afgeschaft. En werkt in plaats daarvan met plusklassen.
Die plusklassen kunnen zijn voor extra bijscholing voor kinderen die het moeilijk hebben. Of juist extra uitdaging aan bieden, bij vakken waar kinderen talent voor hebben. Als ik jouw verhaal lees, zou zoiets hier een mooie oplossing zijn.
Misschien kan je bij jouw school vragen, wel te blijven zitten, maar om de uitdaging voor de andere vakken erin te houden, daar wel alvast wat extra leerstof voor te geven?

heb jij zijn ogen al eens goed laten bekijken door een optometrist? 
Onze zoon is ook altijd gestruikeld over het stukje leren lezen, spelling etc. Op zijn 10e bleek hij slechtziend. Niemand had dit ooit gemerkt. Sterkte was +3.75. En er was iets met een prisma.
Een goede bril en oefeningen deden wonderen.

Dyslexie komt bij ons in de familie ook niet voor,  toch heeft jongste dochter het. Omdat je kind tenminste anderhalf jaar leesonderwijs gehad moet hebben voor er met een test vastgesteld kan worden of er sprake is van dyslexie, hebben wij er destijds voor gekozen om haar toch door te laten gaan naar groep 4, omdat er dan pas getest kan worden.  Is het wel dyslexie, wordt het leesniveau niet veel hoger door nog een jaar groep 3 en kan er later met behandeling begonnen worden als hij een jaar over doet (en mocht hij dan nog niet de beste zijn met lezen, kon het weleens slecht uitpakken voor zijn zelfvertrouwen) . Ik zeg niet dat je zoon dyslexie heeft,  maar misschien is dit iets om bij je beslissing in overweging te nemen. 

En omdat hij weer met hakken en plakken begint,  Google eens op sleeplezen, dat heeft mijn dochter wel geholpen om het tempo wat omhoog te krijgen. 

Laat hem testen op dyslexie! 
Mijn (januari) zoon mocht niet vervroegd door en heeft dus de volledige kleutertijd uit gediend hoewel hij al "kon lezen" toen hij 5 was. Uiteindelijk ging het in groep 3 niet zoals verwacht. Ogen zijn nagekeken en hij was stevig kleurenblind. Alle kleur uit de boeken gehaald en nog wilde het niet vlotten. Steeds net genoeg avi niveau om door te gaan naar de volgende groep maar als ik zelf met hem oefende husselde hij alles door elkaar. Pas op de middelbare is er getest op dyslexie en dat was het dus. Ik wilde dat we dat eerder hadden geweten. 

Wieder schreef op 14-05-2025 om 07:04:

Dyslexie komt bij ons in de familie ook niet voor, toch heeft jongste dochter het. Omdat je kind tenminste anderhalf jaar leesonderwijs gehad moet hebben voor er met een test vastgesteld kan worden of er sprake is van dyslexie, hebben wij er destijds voor gekozen om haar toch door te laten gaan naar groep 4, omdat er dan pas getest kan worden. Is het wel dyslexie, wordt het leesniveau niet veel hoger door nog een jaar groep 3 en kan er later met behandeling begonnen worden als hij een jaar over doet (en mocht hij dan nog niet de beste zijn met lezen, kon het weleens slecht uitpakken voor zijn zelfvertrouwen) . Ik zeg niet dat je zoon dyslexie heeft, maar misschien is dit iets om bij je beslissing in overweging te nemen.

En omdat hij weer met hakken en plakken begint, Google eens op sleeplezen, dat heeft mijn dochter wel geholpen om het tempo wat omhoog te krijgen.

Ik reageer hier even kort op want eigenlijk geen rijd.. dyslexie kan ook worden getest als je blijft zitten in groep 3, het gaat om anderhalf jaar leesonderwijs, niet dat je in groep 4 zit. Scholen mogen de scores van de dmt dan vergelijken met een kind uit midden groep 4.

ik vind blijven zitten in groep 3 best een lastige omdat dat een groep is waarbij kinderen aan het begin van het schooljaar vaak best wel aan het handje meegenomen worden en alles stapje voor stapje gaat. Prima om de basis te leggen. 
Ik zou echt van school willen weten hoe ze hiermee omgaan met jullie kind als hij zou blijven zitten. Hij hoeft waarschijnlijk niet opnieuw al die eerste letters opnieuw te leren. Zal met rekenen echt voorlopen en zijn behoeft aan meer spelen zal ook niet vervuld worden. Hoe gaan ze zorgen dat hij zich niet gaat vervelen. Misschien zelfs gaat zakken in niveau omdat hij zich aanpast aan de grote groep? 

Natuurlijk kun je hier niet echt een oordeel over hebben zonder jullie kind te kennen, misschien zou het bij hem goed uitpakken maar ik zou dus vooral willen weten van school wat blijven zitten concreet betekend. Krijgt hij een apart programma om hem, zeker in het begin van het schooljaar, uit te dagen of doet hij gewoon de lessen mee die de andere kinderen ook doen. En is dat dan gezien wat hij nu kan ook nodig. Enz enz ik zou veel vragen stellen 

Hoe gaat school hem - naast lezen - een heel jaar bezig houden?
En schieten er dan straks wel vriendjes over als hij wéér de uitzondering wordt die drie kwart van de tijd een ander pakket krijgt?

Want hij zat in een groep, is verhuisd naar een andere groep, zou nu weer verhuizen van groep, ... Sociaal lijkt het mij drama te worden.

C..

C..

14-05-2025 om 10:20

duizel schreef op 14-05-2025 om 09:25:

ik vind blijven zitten in groep 3 best een lastige omdat dat een groep is waarbij kinderen aan het begin van het schooljaar vaak best wel aan het handje meegenomen worden en alles stapje voor stapje gaat. Prima om de basis te leggen.
Ik zou echt van school willen weten hoe ze hiermee omgaan met jullie kind als hij zou blijven zitten. Hij hoeft waarschijnlijk niet opnieuw al die eerste letters opnieuw te leren. Zal met rekenen echt voorlopen en zijn behoeft aan meer spelen zal ook niet vervuld worden. Hoe gaan ze zorgen dat hij zich niet gaat vervelen. Misschien zelfs gaat zakken in niveau omdat hij zich aanpast aan de grote groep?

Natuurlijk kun je hier niet echt een oordeel over hebben zonder jullie kind te kennen, misschien zou het bij hem goed uitpakken maar ik zou dus vooral willen weten van school wat blijven zitten concreet betekend. Krijgt hij een apart programma om hem, zeker in het begin van het schooljaar, uit te dagen of doet hij gewoon de lessen mee die de andere kinderen ook doen. En is dat dan gezien wat hij nu kan ook nodig. Enz enz ik zou veel vragen stellen

Ik ben nu een paar jaar leerkracht van groep 3. Bij de kinderen die het jaar nog eens doen kijken we goed naar de individuele doelen. Ze doen gym, muziek etc. mee de groep. Rekenen en lezen eerst op eigen niveau, met het doel de basis en zelfstandigheid te versterken. Later in het jaar doen ze weer mee met de groep als het niveau meer bij elkaar ligt. Er is bij ons dan voor deze kinderen vanaf de keuze voor het doubleren en de start van het nieuwe schooljaar een duidelijk plan met individuele doelen. Vraag dus zeker naar het plan ban de leerkrachten, doubleren moet hem wel verder helpen in zijn eigen ontwikkeling. 

Misschien heeft hij net wat meer oefening nodig biedt extra ondersteuning op school en thuis in groep 4 al genoeg om vlotter te lezen. Zeker omdat de iep hoog is, de basis van de letters en rekenen lijkt hij te snappen. 

Valt hij nu ook op rekenen uit? Er wordt nu bij lezen en rekenen meer inzicht verwacht. Ze moeten het tweede halfjaar strategieen gaan toepassen. Niet alle woorden zijn klankzuiver, niet alle sommen worden op de vingers geteld. Hier zien we soms kinderen die goed mee leken te komen opeens moeite hebben. Vaak zit het in de taakaanpak of is de basis nog niet genoeg geautomatiseerd.

C.. schreef op 14-05-2025 om 10:20:

[..]

Ik ben nu een paar jaar leerkracht van groep 3. Bij de kinderen die het jaar nog eens doen kijken we goed naar de individuele doelen. Ze doen gym, muziek etc. mee de groep. Rekenen en lezen eerst op eigen niveau, met het doel de basis en zelfstandigheid te versterken. Later in het jaar doen ze weer mee met de groep als het niveau meer bij elkaar ligt. Er is bij ons dan voor deze kinderen vanaf de keuze voor het doubleren en de start van het nieuwe schooljaar een duidelijk plan met individuele doelen. Vraag dus zeker naar het plan ban de leerkrachten, doubleren moet hem wel verder helpen in zijn eigen ontwikkeling.

Misschien heeft hij net wat meer oefening nodig biedt extra ondersteuning op school en thuis in groep 4 al genoeg om vlotter te lezen. Zeker omdat de iep hoog is, de basis van de letters en rekenen lijkt hij te snappen.

Valt hij nu ook op rekenen uit? Er wordt nu bij lezen en rekenen meer inzicht verwacht. Ze moeten het tweede halfjaar strategieen gaan toepassen. Niet alle woorden zijn klankzuiver, niet alle sommen worden op de vingers geteld. Hier zien we soms kinderen die goed mee leken te komen opeens moeite hebben. Vaak zit het in de taakaanpak of is de basis nog niet genoeg geautomatiseerd.

Dit bedoel ik dus inderdaad. Jullie hebben een plan met deze kinderen, dan is het wellicht een goede stap voor bepaalde kinderen. 

In de OP staat dit 'maar het kan ook anders uitpakken dat hij nog minder gemotiveerd is, omdat hij dan weer bij de ‘i’ begint.'

Dan ben ik bang dat er geen plan is en dat het jaar overdoen simpelweg betekent dat hij alles opnieuw moet doen. Ook wat hij al beheerst en heeft bewezen dat hij het beheerst. 

Ik denk dat je correct leert door heel vaak een correct voorbeeld te zien en dat correct na te doen. Als je ergens aan twijfelt zoek je het meteen op en dan zeg je hardop hoe het moet zijn. Ik zou het verkeerde vermijden te herhalen omdat je een verkeerd geschreven woord, als je dat herhaalt, ook weer een plek in je geheugen geeft en je geheugen moet je alleen vullen met correct gespelde woorden.

In het geval van die ui zou ik de combinatie ui door midden hakken en de u en de i hardop lezen: lijkt "ui" qua klank het meeste op ie-uu of op uu-ie? Ik denk dat ook ezelsbruggetjes kunnen helpen als iets moeilijk vat kan krijgen in je geheugen.

Oh ja en zelfvertrouwen doet wonderen voor de geest. Daar krijg je een heel heldere geest van; alles gaat vanzelf. Een tekort aan zelfvertrouwen doet het tegenoverstelde.

Als hij straks in zijn 20-er jaren is en op zoek is naar een leuke baan gaat niemand kijken naar hoe lang hij over de basisschool heeft gedaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.