Terschelling
30-04-2025 om 10:47
Eindexamens 2025
De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

Mugs
05-05-2025 om 00:05
Wat een mooi verhaal Ellen. Doet me een beetje denken aan één van mijn kinderen: In gymnasium 5 ruim blijven zitten, maar zijn docenten dachten dat ie het best moest kunnen. Dus verzonnen ze dat hij aan het eind van de zomervakantie voor één vak (wiskunde b waar hij een 3 voor stond) een toets mocht maken en als hij daar dan een voldoende voor haalde mocht hij toch over.
Voor die toets haalde hij een 8,5
Vervolgens weer weinig gedaan, op SE's gezakt maar alles gezet op de CE's. En toen gingen die niet door vanwege corona en dus gezakt.
Het jaar erop wel geslaagd. Studie kunstmatige intelligentie begonnen tijdens corona (dus vooral online) maar na een jaar gestopt, want toch niet zo interessant. Tussenjaar gewerkt en ontdekt dat leuk werk vinden zonder specifieke opleiding best lastig is. Vervolgens ingeschreven voor geneeskunde. Heel nipt niet ingeloot, maar was inmiddels al wel verhuisd naar de betreffende universiteitsstad, daar een zwaar ongeval gehad waar hij lang van heeft moeten revalideren (en wat nooit meer helemaal goed komt) toen als tweede keuze planologie gaan studeren, maar dat was het -na een jaar alles gehaald te hebben- toch ook niet. Weer een jaar gaan werken (en terugverhuisd naar het ouderlijk huis) en nu eind maart vertrokken in zijn eentje op de fiets naar Azië (inmiddels is hij bijna 6 weken onderweg en bevindt zich ergens in Kroatië)
Voor wie nu denkt dat kind wel tegen de 30 zal zijn: hij is net 21 geworden 😃

Eef42
06-05-2025 om 15:31
Leuk om dit zo te volgen!
Hier een dochter die Mavo examen doet. School is nogal een uitdaging, omdat het leren niet makkelijker gaat door haar adhd (zou havo moeten kunnen). Ze vindt het écht stom, die vakken. En ook nog eens niet zo’n leuke klas.
Ze staat er niet per se goed voor. Als ze deze cijfers houdt, redt ze het net. Ze maakt nu vooral oefenexamens, waar ze vaak tussen de 6,5 en 8 voor haalt. Helaas heeft ze de ervaring vaak een goed cijfer voor oefentoetsen te halen en dan bij de echte toets niet. Het blijft dus spannend!
Ik gun het haar vooral het te halen, zodat ze lekker een nieuwe start kan maken en een gerichte opleiding kan doen.
Twee vragen:
- Iemand gaf aan met een cadeautje bezig te zijn. Wat ga je geven? En hebben andere mensen ideeën? Dochter krijgt sowieso een vakantie tussendoor, maar wil nog een blijvende herinnering geven als ze echt geslaagd is.
- Iemand was bezig met een pakketje maken. Ik houd daar ook altijd zo van. Wat heb je er allemaal in zitten? Doe ik misschien nog ideeën op.

Marit!
06-05-2025 om 15:55
hoi, dat was ik...met een EHBE-pakket. Er zit in: snoepje (gerelateerd aan onze achternaam), chocomedaille, zakje minituc, flesje water, pennen, maskertje, douchgel goodbye stress, voetbruistablet, brillendoekjes (voor scherp zicht), zakdoekjes (als de emoties de overhand nemen), kauwgom, dextro, reep chocola (helpt tegen alles), potje bellenblaas en ws straks nog een appel en een snackkomkommer oid erin. Er komen van oma nog wat kikkersnoepjes in (opkikkers). Zakje cup a soep geloof ik ook nog. Geen idee of dat alles was, maar in deze trant en er komt nog een kaart bij
Succes voor je dochter, hopelijk straks gewoon geslaagd.

mamaonbekend
06-05-2025 om 15:59
Oh ja, tips voor een kado lees ik ook even voor mee!
En als ze onverhoopt gezakt zijn, krijgt je kind dan toch dat (dure) kado of niet ?

Eef42
06-05-2025 om 18:04
Marit! schreef op 06-05-2025 om 15:55:
hoi, dat was ik...met een EHBE-pakket. Er zit in: snoepje (gerelateerd aan onze achternaam), chocomedaille, zakje minituc, flesje water, pennen, maskertje, douchgel goodbye stress, voetbruistablet, brillendoekjes (voor scherp zicht), zakdoekjes (als de emoties de overhand nemen), kauwgom, dextro, reep chocola (helpt tegen alles), potje bellenblaas en ws straks nog een appel en een snackkomkommer oid erin. Er komen van oma nog wat kikkersnoepjes in (opkikkers). Zakje cup a soep geloof ik ook nog. Geen idee of dat alles was, maar in deze trant en er komt nog een kaart bij
Succes voor je dochter, hopelijk straks gewoon geslaagd.
Thx!! Ga morgen toch nog even snel iets bij elkaar zoeken en maken!

Kimdekim
06-05-2025 om 19:14
Eef42 schreef op 06-05-2025 om 15:31:
Leuk om dit zo te volgen!
Hier een dochter die Mavo examen doet. School is nogal een uitdaging, omdat het leren niet makkelijker gaat door haar adhd (zou havo moeten kunnen). Ze vindt het écht stom, die vakken. En ook nog eens niet zo’n leuke klas.
Ze staat er niet per se goed voor. Als ze deze cijfers houdt, redt ze het net. Ze maakt nu vooral oefenexamens, waar ze vaak tussen de 6,5 en 8 voor haalt. Helaas heeft ze de ervaring vaak een goed cijfer voor oefentoetsen te halen en dan bij de echte toets niet. Het blijft dus spannend!
Ik gun het haar vooral het te halen, zodat ze lekker een nieuwe start kan maken en een gerichte opleiding kan doen.
Twee vragen:
- Iemand gaf aan met een cadeautje bezig te zijn. Wat ga je geven? En hebben andere mensen ideeën? Dochter krijgt sowieso een vakantie tussendoor, maar wil nog een blijvende herinnering geven als ze echt geslaagd is.
- Iemand was bezig met een pakketje maken. Ik houd daar ook altijd zo van. Wat heb je er allemaal in zitten? Doe ik misschien nog ideeën op.
Wij gaan meteen na de examens met dochter naar Kos, en ze krijgt een laptop voor het slagen.

Femke09
06-05-2025 om 19:18
Ellen1976 schreef op 04-05-2025 om 20:54:
[..]
Met toestemming van mijn middelste.Vak | SE | CE | Eindcijfer
Nederlands | 4.1 | 8.4 | 6
Engels 4.3 | 8.5 | 6
Wiskunde B 3.6 | 8.5 | 6
Economie 4.1 | 7.9 | 6
Geschiedenis 4.5 | 7.2 | 6
M&O 3.9 | 7.9 | 6
Duits 3.8 | 9.3 | 7
Waah, die heeft er hard aan getrokken zeg, goed!
En gaaf, zo'n werken-reizen tussenjaar. Daar zijn ze echt te jong voor als ze van het VMBO komen helaas.

Femke09
06-05-2025 om 19:24
mamaonbekend schreef op 06-05-2025 om 15:59:
Oh ja, tips voor een kado lees ik ook even voor mee!
En als ze onverhoopt gezakt zijn, krijgt je kind dan toch dat (dure) kado of niet ?
Dochter heeft kleding die ze heel graag wil hebben. Die krijgt ze, ongeacht de uitslag. Ben ik max. €70 kwijt dus dat vind ik kunnen.
Als ze geslaagd is, dán een echt cadeau, denk een reisje met z'n tweeën of zoiets (stedentrip).
Een aandenken, daar is ze niet zo goed in, hecht weinig waarde aan spullen en sierraden (anders misschien een mooi kettinkje zou ik denken)
Een bijzonder cadeau/aandenken kan een horloge zijn

anomarie
07-05-2025 om 21:42
pffff de stress giert hier aardig door het huis. Overmorgen natuurkunde waar ze bijna geen les in heeft gehad. Ze doet het best aardig maar het minste of geringste twijfelpuntje zorgt al voor dikke paniek. Morgen nog een dagje hard leren.
bij ons krijgen ze een belevenis, oftewel een reisje met 1 van de ouders als kado. Oudste is naar een f1 race in spa geweest. De enige die nooit is uitgereden door het enorme slechte weer. Een echte belevenis dus .

Schemerlampje
07-05-2025 om 21:52
anomarie schreef op 07-05-2025 om 21:42:
pffff de stress giert hier aardig door het huis. Overmorgen natuurkunde waar ze bijna geen les in heeft gehad. Ze doet het best aardig maar het minste of geringste twijfelpuntje zorgt al voor dikke paniek. Morgen nog een dagje hard leren.
bij ons krijgen ze een belevenis, oftewel een reisje met 1 van de ouders als kado. Oudste is naar een f1 race in spa geweest. De enige die nooit is uitgereden door het enorme slechte weer. Een echte belevenis dus.
Welk niveau doet ze? Misschien kan ik bij bepaalde vragen nog wat helpen?

Mugs
07-05-2025 om 21:53
Hier ook stress. Er was toegezegd dat dochter de examens in een 'aparte, rustige ruimte' zou mogen maken (vanwege ADHD) maar nu bleek gisteren bij het proefexamen dat die ruimte een soort zij kamertje/opslaghok van de gymzaal is waarvan de deur naar de gymzaal open blijft staan.
Ja want anders moeten ze meer surveillanten hebben en dat gaat dus niet, aldus de school. Waarom dan zoiets toezeggen in plaats van meteen duidelijk gemaakt wat die 'aparte ruimte' inhoudt?!
Pffff
Oh en dan gaan dochter en ik morgenavond ook nog naar een concert (Ghost in Ziggo Dome) Niet zo'n beste planning de avond voor haar eerste examen, maar ja haar lievelingsband speelt sinds jaren weer eens in Nederland en ook maar één avond en een half jaar geleden leek het nog niet zo'n slecht plan, haha

Mugs
07-05-2025 om 21:55
anomarie schreef op 07-05-2025 om 21:42:
bij ons krijgen ze een belevenis, oftewel een reisje met 1 van de ouders als kado. Oudste is naar een f1 race in spa geweest. De enige die nooit is uitgereden door het enorme slechte weer. Een echte belevenis dus.
Ah, die race! Nou dat was zeker wel een soort van beleving 😄
Wel een leuk idee trouwens. Weet je al wat het nu zal gaan worden?

Mugs
07-05-2025 om 21:56
duizel schreef op 07-05-2025 om 21:55:
wat is de 5,5 regel?
Het gemiddelde van alle eindexamens moet minimaal een 5,5 zijn anders ben je sowieso gezakt