Magnolia86
18-12-2024 om 21:23
Ervaringen middelbare scholen (omgeving Delft, Voorburg, Ypenburg)
Hi lieve mensen,
Volgend jaar na de zomer zal mijn dochter naar de middelbare school gaan. We verhuizen van Amsterdam naar Ypenburg. Ze heeft als voorlopig advies VWO meegekregen en gaan dus op zoek naar een leuke school in Delft, Voorburg of Ypenburg. Eventueel Den Haag (maar dan gaan we wellicht te veel uitbreiden qua zoektocht..) We hebben even zitten kijken en een aantal scholen sprak ons al aan op basis van tekst en uitleg website:
Montaigne Lyceum (Ypenburg)
Lyceum Ypenburg
Gymnasium Novum (Voorburg)
Sint Maartenscollege (Voorburg)
Stanislas Westplantsoen (Delft)
Hebben jullie ervaringen met deze scholen? We horen graag zo veel mogelijk pro's en con's. Omdat we niet uit deze regio komen, hebben we geen enkel idee en zijn alle ervaringen zeer zeer welkom! En natuurlijk gaan we ook zelf nog een kijkje nemen met open dagen. Tips voor andere scholen, als jullie daar goede ervaringen mee hebben, ook heel welkom!! Alvast heel erg bedankt!
Groetjes,
Magnolia86
delaatstedag
26-12-2024 om 18:04
Magnolia86 schreef op 23-12-2024 om 20:44:
[..]
Hi Engeltje, bedankt voor je reactie! Fijn om jouw ervaringen te lezen.
Ik had iets gelezen over Novum-dagen, waarbij ze 1x per week geen normale lessen hebben, maar soort projecten. Doel je daar op? Dat lijkt mijn dochter heel leuk. Op de basisschool heeft ze ook projecten/muurkranten en dat vindt ze helemaal top.
Je schrijft dat als een leerling uitdagingen heeft het dan toch minder is: mag ik vragen of je daar voorbeelden of ervaringen van hebt?
Ik vroeg mij ook af of het een elitaire school is of dat de samenstelling qua leerlingen meer gemixed is; ik kreeg mee dat Voorburg ook best een naam heeft haha, maar geen idee zo als Amsterdammer😅😉. Op de website van de school lijkt het wel gemixt, maar zullen ook gaan kijken op de open dag en met leerlingen gaan praten.
Wat zijn voor jou de pluspunten van Novum en wat zijn de minpunten? (Als je dat zou willen delen, heel graag. Dank je wel!)
Het Maartenscollege spreekt haar ook aan, maar ik denk dat ze het té massaal gaat vinden. Ook hier wel heel benieuwd naar de open dag en of ze gaat verdwalen… Ze liggen ook dichtbij elkaar Maartenscollege en Novum
Voorburg staat/stond inderdaad wel wat bekend als kakkerige/elitaire woonplaats. Maar dat valt heel erg mee. Daarvoor zijn daar veel en veel teveel sociale huurwoningen. Ook zijn er in de omgeving van Laan van NOI veel goedkope en slecht onderhouden koopflats.
Daarnaast hebben Leidschendam en Rijswijk nauwelijks scholen dus die kinderen gaan dan vaak naar scholen in Voorburg. Dus het is wel gemixt.
LydiaDietz
27-12-2024 om 20:04
Als ik zie wat er allemaal broodjes gaat halen op het KJ-plein in de pauzes dan kan je stellen dat er op het Maartsens/Novum (zit bij elkaar om de hoek) verschillende pluimage rondloopt. Het is uiteraard niet te vergelijken met een Rotterdamse binnenstadsschool. Maar Voorburg is meer dan die oude winkelstraat en een paar sjieke lanen.
LydiaDietz
27-12-2024 om 20:08
Hemf schreef op 24-12-2024 om 19:55:
hi Magnolia,
Dochter heeft havo afgerond op lyceum Ypenburg. Zoon heeft 1 jaar novum gedaan maar dit was voor hem te zwaar en is toen ook in de 2e naar de havo gegaan op Lyceum Ypenburg. Hij zit nu in de vierde.
ik vind het een prima school, rechttoe rechtaan. Fijn en heel licht gebouw. Prima contact met leraren mocht dit nodig zijn en waarbij ze ook meedenken en flexibel zijn.
Zoon is in de klas wel een van de weinige blonde kinderen met Nederlandse ouders. Voor hem en mij geen issue, maar voor anderen misschien wel? Op het vwo zal dat misschien weer anders zijn.
Telefoons zijn verboden in de klas, hiervoor hangen er van die telefoonzakken.
Voor mijn kinderen was de 5 minuten fietsafstand een grote pré. Hierdoor wonen veel klasgenoten in de buurt, er is erg weinig reistijd en in tussenuren kunnen ze naar huis.
Novum vond mijn zoon niks. Hij vond de kinderen raar en het allemaal veel te streberig. De novumdagen vond hij zonde van zijn tijd. Het mag duidelijk zijn dat zoon geen leergierig kind is Hij paste daar dus ook niet.
Haha, mijn dochter is zoals ik zelf noem "authentiek". Best een eigenzinnig typje, dat graag leert en haar eigen kijk op de dingen heeft. Ik denk dat ze er wel past 😂.
Je kan op de site van het Novum zien welke onderwerpen er behandeld gaan worden op de Novumdagen. Dochter werd daar heel enthousiast van.
Magnolia86
28-12-2024 om 15:53
LydiaDietz schreef op 27-12-2024 om 20:04:
Als ik zie wat er allemaal broodjes gaat halen op het KJ-plein in de pauzes dan kan je stellen dat er op het Maartsens/Novum (zit bij elkaar om de hoek) verschillende pluimage rondloopt. Het is uiteraard niet te vergelijken met een Rotterdamse binnenstadsschool. Maar Voorburg is meer dan die oude winkelstraat en een paar sjieke lanen.
Goed dat je dat zegt! Wel gemixt dus. Weet jij of er in de pauze’s/tussenuren een onveilige sfeer hangt rondom school of in de wijk of valt het mee (op een paar hangende scholieren hier en daar? En weet jij wellicht wat de regels zijn op het Novum voor bruggers/de onderbouw? Mogen zij in de pauze/tussenuren het schoolgebouw verlaten? (Ik vraag het me af omdat ik weet dat in Amsterdam scholen zijn waarbij in ieder geval de bruggers dan binnen moeten blijven en hooguit op het schoolplein mogen zijn. Geeft toch wel een gerust gevoel dat ze niet ergens gaan rondhangen
Magnolia86
28-12-2024 om 16:06
LydiaDietz schreef op 27-12-2024 om 20:08:
[..]
Haha, mijn dochter is zoals ik zelf noem "authentiek". Best een eigenzinnig typje, dat graag leert en haar eigen kijk op de dingen heeft. Ik denk dat ze er wel past 😂.
Je kan op de site van het Novum zien welke onderwerpen er behandeld gaan worden op de Novumdagen. Dochter werd daar heel enthousiast van.
Oh wat grappig! Het is of je mijn dochter beschrijft😅 Ik heb even gekeken op de site, maar kan geen overzicht oid vinden van de Novumdagen. Ik ben benieuwd! Mocht je die kunnen sturen heel graag! Anders vraag ik er bij de open dag naar 😉
Kiki91
28-12-2024 om 16:48
Magnolia86 schreef op 28-12-2024 om 15:53:
[..]
Weet jij of er in de pauze’s/tussenuren een onveilige sfeer hangt rondom school of in de wijk of valt het mee (op een paar hangende scholieren hier en daar? En weet jij wellicht wat de regels zijn op het Novum voor bruggers/de onderbouw? Mogen zij in de pauze/tussenuren het schoolgebouw verlaten?
De brugklassers mogen op het Maartens het plein officieel niet af (maar onofficieel lukt ze dat soms wel..).
Zoon roept net dat hij het 'gewoon' vindt op het KJ plein. Er lopen leerlingen van 3 middelbare scholen rond, naast het Maartens en het Novem zit ook het Corbulo College vlakbij. Het ligt er ook maar net aan wat je dochter spannend vind denk ik. Trek je je niets aan van groepjes pubers die lopen te grappen, of vind je dat een beetje eng. En daarnaast loopt het winkelend publiek er ook gewoon.
Ruzies e.d. tussen scholen/groepen leerlingen heb ik de afgelopen jaren niets over gehoord. In mijn tijd was dit wel het geval (heel lang geleden, maar toen waren er andere middelbare scholen. Ben zelf in die buurt opgegroeid).
Magnolia86
28-12-2024 om 16:56
delaatstedag schreef op 26-12-2024 om 18:04:
[..]
Voorburg staat/stond inderdaad wel wat bekend als kakkerige/elitaire woonplaats. Maar dat valt heel erg mee. Daarvoor zijn daar veel en veel teveel sociale huurwoningen. Ook zijn er in de omgeving van Laan van NOI veel goedkope en slecht onderhouden koopflats.
Daarnaast hebben Leidschendam en Rijswijk nauwelijks scholen dus die kinderen gaan dan vaak naar scholen in Voorburg. Dus het is wel gemixt.
Goed om te weten, dank je! Helemaal prima als het wat gemixt is😊 Vooral van belang dat het een veilige omgeving is op school en rondom.
Magnolia86
28-12-2024 om 17:50
Kiki91 schreef op 28-12-2024 om 16:48:
[..]
De brugklassers mogen op het Maartens het plein officieel niet af (maar onofficieel lukt ze dat soms wel..).
Zoon roept net dat hij het 'gewoon' vindt op het KJ plein. Er lopen leerlingen van 3 middelbare scholen rond, naast het Maartens en het Novem zit ook het Corbulo College vlakbij. Het ligt er ook maar net aan wat je dochter spannend vind denk ik. Trek je je niets aan van groepjes pubers die lopen te grappen, of vind je dat een beetje eng. En daarnaast loopt het winkelend publiek er ook gewoon.
Ruzies e.d. tussen scholen/groepen leerlingen heb ik de afgelopen jaren niets over gehoord. In mijn tijd was dit wel het geval (heel lang geleden, maar toen waren er andere middelbare scholen. Ben zelf in die buurt opgegroeid).
Fijn om jouw en de ervaringen van je zoon te lezen. Dat stelt me wel gerust!
Dochter twijfelt over het Maartenscollege zegt ze, omdat ze ook de mavo hebben. Ze is bang dat daar dan wat ‘vervelendere’ (zo noemt zij het 😉) leerlingen bij zitten, dat stelt haar niet heel gerust qua sfeer en veiligheid op school. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Merken jullie dat het bij de Mavo onrustig is, en heeft je zoon er dan last van? Of is dat helemaal niet aan de orde? En zijn er bepaalde lokalen/vlekken op school die alleen door de mavo, havo of vwo worden gebruikt of is alles gemixt?
LydiaDietz
28-12-2024 om 18:05
Hier kun je meer lezen over de novumdagen: https://www.novumdag.nl/
Ik doe al sinds jaar en dag boodschappen op het KJ-plein en heb nog nooit een vervelende sfeer opgemerkt. De AH en de Jumbo mogen ze niet in grote getalen in dus daar staat een keurig rijtje te wachten tot ze naar binnen mogen.
Engeltje
28-12-2024 om 18:10
Magnolia86 schreef op 28-12-2024 om 17:50:
[..]
Fijn om jouw en de ervaringen van je zoon te lezen. Dat stelt me wel gerust!
Dochter twijfelt over het Maartenscollege zegt ze, omdat ze ook de mavo hebben. Ze is bang dat daar dan wat ‘vervelendere’ (zo noemt zij het 😉) leerlingen bij zitten, dat stelt haar niet heel gerust qua sfeer en veiligheid op school. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Merken jullie dat het bij de Mavo onrustig is, en heeft je zoon er dan last van? Of is dat helemaal niet aan de orde? En zijn er bepaalde lokalen/vlekken op school die alleen door de mavo, havo of vwo worden gebruikt of is alles gemixt?
Kinderen krijgen dat soort ideeën aangereikt door hun omgeving, dat bedenken ze over het algemeen niet zelf. Dus ik denk dat dit jouw eigen angst is. En dat trek ik me persoonlijk aan, omdat mijn zus vroeger, en mijn dochter nog niet zo lang geleden, de mavo hebben gedaan op het Maartens. Ik heb persoonlijk nooit wat gemerkt van vervelendere kinderen op de mavo. Nare mensen heb je overal. En eerlijk gezegd vind ik het een echt vervelende opmerking van je dochter/jou. Kun je er wel een smiley achter zetten, maar ondertussen…
Ikzelf heb gymnasium gedaan op het Maartens. Man havo en atheneum. En zoon dus gymnasium op het Novum. Zoals gezegd, minder gezellige types heb je echt overal. Zowel zoon als dochter hebben nooit te maken gehad met pesten, buitensluiten of vechtpartijen. Zijn allebei authentieke types, maar dat maakte dus op beide scholen niets uit. Dochter heeft van haar mavoklas nog steeds een vriendengroep over. Hele leuke club jongelui. Op het Maartens zit alles en iedereen door elkaar. De vakken zijn verdeeld over de lokalen/etages.
Zowel Maartens als katholieke school als Novum zijn best wel streng, docenten spreek je aan met meneer/mevrouw, er wordt direct gemeld bij ouders als een kind ongeoorloofd aanwezig is. En dat komt naar mijn idee de sfeer wel ten goede. Bruggers mogen op het Novum ook het schoolplein niet af. En op beide scholen worden tussenuren in de brugklas opgevuld met een uur schoolwerk olv een andere docent. Dus er wordt niet door de school gezworven.
Kiki91
28-12-2024 om 18:12
De verschillende afdelingen hebben allemaal hun 'eigen hoek' binnen het gebouw. Zoon doet zelf Atheneum, maar heeft ook genoeg vrienden die Mavo en Havo doen. Hij kan het met iedereen vinden. Gymzalen worden wel door iedereen gebruikt, er is ook een gemeenschappelijke sporthal met het Novum.
Op school zitten 'vervelendere' leerlingen, maar die kunnen van elke afdeling komen. Mavo, Havo of VWO maakt niets uit. Heb wel eens verhalen van zoon over een 'keurige' jongen uit een VWO klas gehoord waar je echt niet vrolijk van wordt.
Maar kinderen vinden elkaar op school prima. Jouw dochter zal waarschijnlijk omgaan met 'gelijkgestemden', doet mijn zoon ook. Wat er voor de rest gebeurt merken ze vaak niet eens.
Magnolia86
28-12-2024 om 19:39
LydiaDietz schreef op 28-12-2024 om 18:05:
Ik doe al sinds jaar en dag boodschappen op het KJ-plein en heb nog nooit een vervelende sfeer opgemerkt. De AH en de Jumbo mogen ze niet in grote getalen in dus daar staat een keurig rijtje te wachten tot ze naar binnen mogen.
Ah super fijn, dank voor de link!
Fijn om te horen dat, ondanks de drukte, ze wel netjes wachten en de buurt rondom school fijn is!
Magnolia86
28-12-2024 om 20:17
Engeltje schreef op 28-12-2024 om 18:10:
[..]
Kinderen krijgen dat soort ideeën aangereikt door hun omgeving, dat bedenken ze over het algemeen niet zelf. Dus ik denk dat dit jouw eigen angst is. En dat trek ik me persoonlijk aan, omdat mijn zus vroeger, en mijn dochter nog niet zo lang geleden, de mavo hebben gedaan op het Maartens. Ik heb persoonlijk nooit wat gemerkt van vervelendere kinderen op de mavo. Nare mensen heb je overal. En eerlijk gezegd vind ik het een echt vervelende opmerking van je dochter/jou. Kun je er wel een smiley achter zetten, maar ondertussen…
Ikzelf heb gymnasium gedaan op het Maartens. Man havo en atheneum. En zoon dus gymnasium op het Novum. Zoals gezegd, minder gezellige types heb je echt overal. Zowel zoon als dochter hebben nooit te maken gehad met pesten, buitensluiten of vechtpartijen. Zijn allebei authentieke types, maar dat maakte dus op beide scholen niets uit. Dochter heeft van haar mavoklas nog steeds een vriendengroep over. Hele leuke club jongelui. Op het Maartens zit alles en iedereen door elkaar. De vakken zijn verdeeld over de lokalen/etages.
Zowel Maartens als katholieke school als Novum zijn best wel streng, docenten spreek je aan met meneer/mevrouw, er wordt direct gemeld bij ouders als een kind ongeoorloofd aanwezig is. En dat komt naar mijn idee de sfeer wel ten goede. Bruggers mogen op het Novum ook het schoolplein niet af. En op beide scholen worden tussenuren in de brugklas opgevuld met een uur schoolwerk olv een andere docent. Dus er wordt niet door de school gezworven.
Hi Engeltje, dank voor je uitgebreide reactie. Het is heel fijn dat je dit deelt, en je hebt helemaal gelijk. Overal heb je nare mensen tussen zitten. Het spijt me dat het naar op je overkomt en je raakt, wat je schrijft snap ik ❤️
Mijn dochter’s beeld van de mavo wordt helaas vooral gekleurd door de huidige klasgenootjes in groep 8 (met name jongens) die straks naar de mavo gaan. Ze is zelf een heel rustig type, en kan moeilijk tegen teveel prikkels en druktemakers. Deze jongens in haar klas zijn vrijwel altijd onrustig, grote mond tegen de juf, schreeuwen en gooien met spullen in de klas. Altijd aan het klieren zeg maar. Daar kan ze heel slecht tegen. De juf heeft het niet onder controle helaas. Ik haalde haar voor de kerstvakantie in de middag op en ze barstte in huilen uit. Het doet echt iets met haar. Ik hoorde ook laatst dat een aantal van deze jongens al aan het vapen zijn, en daar schrok ik van, aangezien ze 11/12 jaar oud zijn… Ik heb mijn dochter wel uitgelegd dat de sfeer sowieso anders zal zijn als je een mix hebt van verschillende schooltypes. En idd op gymnasium kun je ook nare types treffen. We gaan sowieso kijken bij Maartens😊.
Mijn beeld van de mavo is ook wel gekleurd, deels door wat ik zie in Amsterdam; het is op scholen met vmbo (of scholengemeenschappen met mavo, havo en vwo bijvoorbeeld) toch onrustiger dan scholen met alleen havo/vwo of gymnasia. In Amsterdam is het echt geen pretje om langs bepaalde scholen te lopen. Ik ben op dit vlak inderdaad wel wat angstig. Ik heb ook zelf in Amsterdam op school gezeten en was destijds blij om niet op een scholengemeenschap te zitten.
Ik hoop dat dit in Voorburg/Den Haag op de scholengemeenschappen anders is. Aan de reacties te lezen tot zover, hangt er wel een andere sfeer, dus dat stelt me gerust.
Fijn om te lezen hoe beide scholen omgaan met lesuitval. Novum is dan toch nog iets strenger zo te lezen of ze buiten de school mogen komen; vond je zoon dat niet beperkend? Of juist fijn? En geldt dit alleen voor bruggers of de hele onderbouw?
Magnolia86
28-12-2024 om 20:24
Kiki91 schreef op 28-12-2024 om 18:12:
De verschillende afdelingen hebben allemaal hun 'eigen hoek' binnen het gebouw. Zoon doet zelf Atheneum, maar heeft ook genoeg vrienden die Mavo en Havo doen. Hij kan het met iedereen vinden. Gymzalen worden wel door iedereen gebruikt, er is ook een gemeenschappelijke sporthal met het Novum.
Op school zitten 'vervelendere' leerlingen, maar die kunnen van elke afdeling komen. Mavo, Havo of VWO maakt niets uit. Heb wel eens verhalen van zoon over een 'keurige' jongen uit een VWO klas gehoord waar je echt niet vrolijk van wordt.
Maar kinderen vinden elkaar op school prima. Jouw dochter zal waarschijnlijk omgaan met 'gelijkgestemden', doet mijn zoon ook. Wat er voor de rest gebeurt merken ze vaak niet eens.
Dank je Kiki! Dat klinkt als overzichtelijk ingedeeld, ondanks de grootte van de school (wat iemand anders hier aangaf), en ook leuk dat leerlingen mixen. Ja, uiteindelijk vinden ze elkaar wel 😊 Wist niet dat ze de sporthal delen, leuk!
Magnolia86
28-12-2024 om 20:43
LydiaDietz schreef op 28-12-2024 om 18:05:
Ik heb alvast even gekeken, wat een leuke activiteiten! Zijn die Novumdagen dan wekelijks? Sommige zijn echt een uitje 😉😅 Ik zal het haar morgen laten zien, denk dat ze het leuk gaat vinden.
Vraag die bij me opkomt: als ze ergens heen moeten voor de Novumdag, bijv Archeon of Blijdorp zag ik er tussen. Worden ze dan door school gezamenlijk ergens gebracht of dienen we als ouders je kind te brengen? (Ik zie haar nog niet alleen in de trein stappen bijvoorbeeld 😉)
En ook wel; gaan deze dagen niet ten koste van de tijd voor de vakken? Of dat ze dan extra huiswerk krijgen (omdat ze de tijd moeten inhalen)? Ik had ergens wel gelezen dat ze proberen om meerdere vakken te integreren, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. In ieder geval een vraag voor de open dag 😅