Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen middelbare scholen (omgeving Delft, Voorburg, Ypenburg)

Magnolia86

Magnolia86

30-12-2024 om 15:36 Topicstarter

Heeft iemand nog ervaringen met het Montaigne Lyceum (domeinonderwijs)? 

Magnolia86 schreef op 30-12-2024 om 15:36:

Heeft iemand nog ervaringen met het Montaigne Lyceum (domeinonderwijs)?

Dit zou ik ook wel graag willen weten! Deze staat ook op onze lijst 

Nog een tip trouwens: een aantal scholen in de Haagse regio zijn standaard lotingsscholen (bv. het Montaigne Lyceum), bij andere scholen wordt iedereen geplaatst die de school op 1 heeft staan. Zorg ervoor dat op je lijstje van scholen niet alleen lotingsscholen staan. Ik ken een meisje die dat wel had, en die werd op alle scholen van haar lijst uitgeloot. Pas in de tweede ronde had ze een plekje. 

Kiki91 schreef op 05-01-2025 om 13:57:

Nog een tip trouwens: een aantal scholen in de Haagse regio zijn standaard lotingsscholen (bv. het Montaigne Lyceum), bij andere scholen wordt iedereen geplaatst die de school op 1 heeft staan. Zorg ervoor dat op je lijstje van scholen niet alleen lotingsscholen staan. Ik ken een meisje die dat wel had, en die werd op alle scholen van haar lijst uitgeloot. Pas in de tweede ronde had ze een plekje.

Ah jeetje wat sneu voor dat meisje. Weet je toevallig ook welke scholen in DH een lotingssysteem hebben of waar ik dat zou kunnen vinden?

Wat bedoel je precies met de tweede ronde? 😊 Ik had begrepen dat je scholen in een top 10 moet zetten, maar dan zal er toch wel bij een van deze 10 plek zijn in de eerste ronde al? 😅 

En stel je wordt uitgeloot voor jouw nr.1 en ingeloot voor nr.2, maar je bedenkt je later dat kind toch naar nr.3 wil; kan dat dan nog? 

Ik weet niet of ik een linkje kan plaatsen, maar ik probeer het toch. Het is het tijdspad van de regio Haaglanden met de verschillende data. 

https://www.bovohaaglanden.nl/wp-content/uploads/2024/09/Tijdpad-aanmeldprocedure-2024-2025.pdf

Welke scholen het precies zijn weet ik niet, maar je hebt een paar hele populaire. Het Maerlant-Lyceum, het HML, Montaigne. Daar wordt standaard geloot. Bij bv. het Novum of het Maartens wordt dat niet, of er moeten opeens mega veel aanmeldingen komen. 

Je moet idd een aantal scholen opgeven. Mijn ervaring is dat 98% van de kinderen op de school van eerste keuze komen. Het is echt maar een klein deel waarbij dat niet lukt. Overstappen kan altijd nog, maar dan moet er natuurlijk wel plek op school 3 zijn. 

Kiki91 schreef op 05-01-2025 om 22:41:

Ik weet niet of ik een linkje kan plaatsen, maar ik probeer het toch. Het is het tijdspad van de regio Haaglanden met de verschillende data.

Welke scholen het precies zijn weet ik niet, maar je hebt een paar hele populaire. Het Maerlant-Lyceum, het HML, Montaigne. Daar wordt standaard geloot. Bij bv. het Novum of het Maartens wordt dat niet, of er moeten opeens mega veel aanmeldingen komen.

Je moet idd een aantal scholen opgeven. Mijn ervaring is dat 98% van de kinderen op de school van eerste keuze komen. Het is echt maar een klein deel waarbij dat niet lukt. Overstappen kan altijd nog, maar dan moet er natuurlijk wel plek op school 3 zijn.

Duidelijk, thanx!! Wordt een paar intensieve weken met alle open dagen, het zijn er echt wel veel😅 

Weet jij/iemand hoe het zit met als je in Delft (Tanthof) op school zit, in Rijswijk woont, en in Den Haag/Ypenburg/Leidschendam Voorburg op een middelbare school aanmeldt. dit is onze situatie.😅 Heb je dan een bepaalde voorrang? Wordt er gekeken naar waar je woont of naar waar je op de basisschool zit?

Engeltje schreef op 22-12-2024 om 22:21:

Hier een paar jaar oude ervaring met zowel Novum als Maartens.
Novum is een prima school met een leuke manier van lessen/vakken aan elkaar koppelen waardoor je makkelijker leert. Leuke gemotiveerde docenten. Maar… als je kind een uitdaging blijkt te hebben is er minder mogelijk dan wij hadden gehoopt. Ook inderdaad het niet af kunnen stromen is wel iets om in overweging te nemen.
Het Maartens is een’ ouderwetse’ school in de zin van vrij streng en gecontroleerd. Wel een hele gezellige school, dat geldt voor alle onderdelen. Met ook een heel leuk en gemotiveerd lerarencorps. Veel leuke culturele activiteiten op school. Mijn jongste heeft elk jaar meegedaan met de musical bijvoorbeeld.
Dat er veel gevochten zou worden is nieuw voor mij. Ik heb er zelf in de vorige eeuw gymnasium gedaan, toen was er in ieder geval geen vechtcultuur. En in 2014 - 2018 toen jongste er zat ook niet. Hele ruimdenkende school ook ondanks dat ze van huis uit katholiek is.
Qua gebouw vond jongste het Dalton vreselijk, die verdwaalde er tot 2 keer toe bij de open dag. Maar dat deed oudste op het Maartens, dus dat is persoonlijk. Maar dat laat meteen wel zien hoe belangrijk het is dat je kind zelf sfeer gaat proeven op een school. Dat kun je niet als ouder en/of vanaf een site beoordelen.

Mag ik vragen of jij het gym Novum als een elitaire school heb ervaren? Ik hoor daar wisselende verhalen over, maar niet van mensen die er zelf/hun kind op hebben zitten, maar van via via. Wat voor type leerlingen/ouders zitten er, is het een fijne sfeer en een beetje gemixt? Hoe zit het met diversiteit en inclusiviteit? Was de onderlinge sfeer tussen ouders goed?

Dochter gaat ook kijken bij gym Haganum. Het Novum lijkt mij iets gemoedelijker, maar erg benieuwd naar hoe jij het ervaren hebt 

Vleermuisje schreef op 06-01-2025 om 22:27:

[..]

Duidelijk, thanx!! Wordt een paar intensieve weken met alle open dagen, het zijn er echt wel veel😅

Weet jij/iemand hoe het zit met als je in Delft (Tanthof) op school zit, in Rijswijk woont, en in Den Haag/Ypenburg/Leidschendam Voorburg op een middelbare school aanmeldt. dit is onze situatie.😅 Heb je dan een bepaalde voorrang? Wordt er gekeken naar waar je woont of naar waar je op de basisschool zit?

Je kunt toch een opmerking plaatsen dat jullie tegen die tijd in Ypenburg wonen? Je ging toch verhuizen van A'dam naar Ypenburg?

Vleermuisje schreef op 06-01-2025 om 22:27:

[..]

In deze link staat het uitgelegd: https://www.bovohaaglanden.nl/aanmelden/aanmelden-in-een-andere-regio-of-in-meerdere-regios-tegelijk/

Qua voorrangsregels kan het per school verschillen. Dit staat (soms best verstopt) op de websites van de scholen. 

Nog een aanvulling over het Novum. Het is geen elitaire school, maar er gaan natuurlijk wel alleen kinderen met gymnasium advies heen. Dat geeft toch een iets andere sfeer. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-01-2025 om 12:41:

[..]

Je kunt toch een opmerking plaatsen dat jullie tegen die tijd in Ypenburg wonen? Je ging toch verhuizen van A'dam naar Ypenburg?

Nee wij wonen in Rijswijk! (Vlakbij de Herenstraat in Oud-Rijswijk.) We zijn ons in eerste instantie vooral op scholen in Den Haag aan het oriënteren, maar willen ook wel gaan kijken in Ypenburg Voorburg etc. Officieel ook Den Haag natuurlijk. Het ligt allemaal wel redelijk dicht bij elkaar 

Vleermuisje schreef op 07-01-2025 om 19:49:

[..]

Nee wij wonen in Rijswijk! (Vlakbij de Herenstraat in Oud-Rijswijk.) We zijn ons in eerste instantie vooral op scholen in Den Haag aan het oriënteren, maar willen ook wel gaan kijken in Ypenburg Voorburg etc. Officieel ook Den Haag natuurlijk. Het ligt allemaal wel redelijk dicht bij elkaar

Als jullie nu al steeds naar Tanthof gaan zou je ook het Mercurius kunnen overwegen. Is nieuw, maar hoor ik ook goede verhalen over. Ik woon zo te lezen bij je om de hoek, maar vind het te ver weg helaas. 

Kiki91 schreef op 07-01-2025 om 13:22:

[..]

In deze link staat 

Qua voorrangsregels kan het per school verschillen. Dit staat (soms best verstopt) op de websites van de scholen.

Nog een aanvulling over het Novum. Het is geen elitaire school, maar er gaan natuurlijk wel alleen kinderen met gymnasium advies heen. Dat geeft toch een iets andere sfeer.

Tnx! Ik ga even lezen, veel informatie dus moet er even goed voor gaan zitten. 

Ja we zullen moeten afwachten hoe het uiteindelijke advies uitvalt. Dochter zou ook best gymnasium willen doen/proberen, mocht ze vwo advies halen. Ze houdt van talen, klassieke cultuur, kunst. Heb jij verschil gemerkt tussen Maartenscollege en Novum qua sfeer en type leerlingen? 

Vleermuisje schreef op 07-01-2025 om 20:01:

[..]

Ja we zullen moeten afwachten hoe het uiteindelijke advies uitvalt. Dochter zou ook best gymnasium willen doen/proberen, mocht ze vwo advies halen. Ze houdt van talen, klassieke cultuur, kunst. Heb jij verschil gemerkt tussen Maartenscollege en Novum qua sfeer en type leerlingen?

Het Maartens is een brede school met Mavo, Havo en VWO, Novum is een categoraal gymnasium. Mocht Grieks/Latijn tegenvallen in het 1e jaar, dan kan je het op het Novum niet laten vallen, je moet dan naar een andere school. Mijn zoon heeft het 1e jaar gymnasium op het Maartens gedaan, en vond het helemaal niets (ook al stond hij er goed voor). Hij doet nu Atheneum. Met zijn drukke leven buiten school is dat prima. 

Als ouder kom je haast nooit op de middelbare school, dus hoe de sfeer er in het echt is weet ik niet. Bij het Maartens is de populatie is heel divers (ook door de verschillende niveaus). Novum is een leuke school, maar heeft alleen gymnasium leerlingen. Dat is toch een wat andere populatie dan het Maartens. Mijn zoon voelde zich er niet thuis, die vond het allemaal wat 'apart'.

Vleermuisje schreef op 07-01-2025 om 19:49:

[..]

Nee wij wonen in Rijswijk! (Vlakbij de Herenstraat in Oud-Rijswijk.) We zijn ons in eerste instantie vooral op scholen in Den Haag aan het oriënteren, maar willen ook wel gaan kijken in Ypenburg Voorburg etc. Officieel ook Den Haag natuurlijk. Het ligt allemaal wel redelijk dicht bij elkaar

Oh, dat staat in de OP. Vond het al zoveel verhuizingen in korte tijd.

Magnolia86 schreef op 28-12-2024 om 15:53:

[..]

Goed dat je dat zegt! Wel gemixt dus. Weet jij of er in de pauze’s/tussenuren een onveilige sfeer hangt rondom school of in de wijk of valt het mee (op een paar hangende scholieren hier en daar? En weet jij wellicht wat de regels zijn op het Novum voor bruggers/de onderbouw? Mogen zij in de pauze/tussenuren het schoolgebouw verlaten? (Ik vraag het me af omdat ik weet dat in Amsterdam scholen zijn waarbij in ieder geval de bruggers dan binnen moeten blijven en hooguit op het schoolplein mogen zijn. Geeft toch wel een gerust gevoel dat ze niet ergens gaan rondhangen

Dit kan je beter bij de school vragen. Regels willen nog wel eens veranderen…

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.