Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

IQ kloof verbaal:95 performaal:65

Mijn zoon (groep 1) is onderzocht omdat hij in de klas opviel bij leeftijdsgenoten (erg leerkrachtafhankelijk, moeite met plannen en uitvoeren van taken, snel afgeleid).
Uit intelligentie-onderzoek blijkt een verbale score van 95 en een performale score van 65. Bovendien lijkt hij autistische trekken te hebben (waarbij ik me afvraag of dit voortkomt uit de IQ-kloof of juist andersom).
School heeft verwezen naar Speciaal Basisonderwijs. We zijn erg geschrokken van dit advies omdat hij pas 4,5 jaar is, en ons thuis nooit iets bijzonders is opgevallen.

Op internet kom ik bijna alleen maar informatie tegen over IQ kloven en hoogbegaafdheid. Zijn er ook ouders die ervaring hebben met een IQ kloof waarbij de performale score zo ontzettend laag is? Wat voor impact heeft dit voor de (school)ontwikkeling van je kind?


Thursday Next

Thursday Next

19-06-2015 om 22:20

lastig

maar ik zou me in ieder geval niet richten op die kloof of daar veel belang aan hechten. Dat is maar een getalletje, IQ is bovendien lastig te meten bij zulke jonge kinderen. Hat kan een hulpmiddel zijn bij het onderzoeken waar de problemen in zijn gedrag vandaan komen. Dus ik zou me meer richten op die eventueel autistische trekken, en die IQ test laten voor wat het is. Voor de schoolse vaardigheden is (zegt men) het verbale deel het belangrijkste.
Vreemd trouwens dat een school zo snel verwijst naar speciaal basisonderwijs! Vooral omdat jullie thuis niks is opgevallen. Is zijn gedag dan zo afwijkend?

Poeh...

Zo jong, nog maar net op school, wat problemen met plannen en concentratie en nu wil school al een heel traject met hem in?

Hier wat info over over een IQ-kloof: http://eduratio.be/vpkloof.html

De enige conclusie die je kan afleiden uit de IQtestresultaten van je zoon is dat zijn verbale intelligentie op gemiddeld niveau ligt. Schoolse vaardigheden en schoolsucces zijn gerelateerd aan verbale vaardigheden, performale vaardigheden komen op school niet of nauwelijks aan bod en doen daar dus niet zo ter zake.

Verder moet je sowieso niet zoveel gewicht hangen aan de uitslag van een IQ-test die op zo'n jonge leeftijd is afgenomen. Kinderen op die leeftijd ontwikkelen zich zo sprongsgewijs en grillig dat je intelligentie zo jong nog helemaal niet betrouwbaar kan meten.

Heel veel jonge kleuters hebben moeite met plannen en concentreren. Is jouw kind zo uitzonderlijk in vergelijking met leeftijdsgenootjes? En heeft school daarmee een probleem dat ze absoluut niet aankunnen? Hebben ze überhaupt al wat geprobeerd? Laat je niet te snel 'wegbonjouren', informeer je, zoek hulp en steun.

skik

Sanne

Sanne

20-06-2015 om 01:26

Performaal

Waar is de Tiq op uitgekomen?
Wat staat er in het testverslag? Is de tester een iq tester of ook gespecialiseerd in het autistisch spectrum?
Gaat het om autistische trekken of vastgesteld autisme?
Hoe ging het op de creche of de peuterspeelzaal?
Hoe gaat het sociaal?
Wie heeft dat advies hoe onderbouwt toegelicht?
Gaat hij met tegenzin naar school?

Wat ik nu lees is een kind met een verbaal iq, de belangrijkste voorspeller van schoolprestaties, van 95. Gemiddeld dus. Dit is gemeten op een leeftijd dat er nog veel kan veranderen qua iq. Géén reden voor speciaal onderwijs. Meer dan gemiddeld af te leiden lijkt mij ook veel te weinig reden. Als dit is wat het is, zou ik absoluut geen speciaal onderwijs accepteren. Masr misschien speelt er meer?

dubbeltje

dubbeltje

20-06-2015 om 12:15

ook mijn

zoon heeft een kloofje. Zijn verbale iq rond 100, performaal rond 75. Ik wil je niet verontrusten maar dat je hier op school geen last van hebt dat klopt dus niet.
Performaal gaat over oplossingsgericht kunnen denken bijv. Er kan dus wel allerlei info in, die verwerkt wordt maar zo dat je niet tot een oplossing komt.
Het ruimtelijk inzicht zal slecht zijn: is je niet opgevallen dat hij slecht kan puzzelen of met bouwmaterialen speelt of dit veelal ontwijkt? Voor wat mijn zoon betreft geeft dit ook grote problemen met rekenen. Het begrijpend lezen blijft ook achter door de performale achterstand.
Is je opgevallen of er een bepaalde motorische onhandigheid is? Voor mijn zoon geldt dit wel. Maar bij mijn zoon is ook ADHD vastgesteld.
En NLD. Voor die laatste zou kunnen dat dat voor jullie zoon geldt. Maar het is moeilijk vast te stellen en het is geen officieel erkende diagnose. Toch zou ik als ik jou was even googlen op NLD (of op de site van balans kijken) of je daar dingen van herkent! Dat kan namelijk betekenen dat je ook wat handvatten krijgt, zelfs al voldoet je zoon niet aan voldoende kenmerken voor een diagnose, ik denk toch dat je er iets aan kan hebben.

dubbeltje

dubbeltje

20-06-2015 om 12:22

trouwens

Mijn zoon viel ook snel 'door de mand' op school en is al snel naar het speciaal basisonderwijs gegaan.Daar ben ik blij om, wij hadden zelf al langer het idee dat er meer aan de hand was. En dit deed hem vooral heel erg goed!!
Ik denk dat jouw zoon goed binnen SBO past en daar krijgt hij veel meer wat hij nodig heeft. Sta daar dus niet te negatief t.o. dat is echt niet nodig! Wij werden er allemaal erg blij van hier thuis!!
Het is meer het idee dat het even wennen is.

De huidige school is het niet,

Ongeacht welke school waar je kind straks naar school gaat, kan je concluderen dat de huidige school en je kind geen goede match zijn. Dat is niet in lijn der verwachting, maar het is toch beter dat je daar zo vroeg mogelijk achter komt. Het lijkt dat de methodiek, ( jena of dalton etc.) op de school van je kind geen ruimte biedt voor groei.
Dat hoeft niet zo zeer aan de methode te liggen, het kan ook een vorm van beleid zijn. Maar als ouder, heb je het ermee te doen.
Je kunt overwegen je kind aan te melden bij een school met een ruimer jasje waar de kinderen wat meer tijd krijgen om steviger in hun schoenen te staan. Mocht het daar ook niet willen lukken, is de overstap naar sbo vroeg genoeg voor een ca. 6- jarige.

Stipje,

Past dit draadje niet beter in ' Ouders en School'?

UdoB

UdoB

20-06-2015 om 18:12

Echt...

Echt te zot voor woorden. Wat een verschrikkelijke school en dan al een kind geen kans geven. Zo jong nog en kinderen ontwikkelen zich sprongsgewijs. Gauw wegwezen daar!!! Ik heb 2 kinderen. Beide hadden een kloof. Jongste eerst Verbaal hoog en Performaal laag. Bij een hertest 3 jaar later was het andersom!!! Oudste had Verbaal laag en Performaal hoog. Bij een hertest was er helemaal geen kloof meer. Wat een onzin is mij wijsgemaakt over de gevolgen van zo'n kloof. Er blijkt niets van te kloppen . Geloof in je eigen gevoel over je kind. Hoe is hij thuis? Wat doet hij graag. Hoe is zijn fijne motoriek? etc etc. Laat je niks wijsmaken.

bieb63

bieb63

20-06-2015 om 21:46

Huh?

Zoiets al in de kleuterklas? (kleine)kinderen ontwikkelen zich heel verschillend. Er zijn zat kinderen die zeer slecht praten in groep 1 versus kinderen die hun mond vol hebben. Maar dat zegt echt nog helemaal niets! Er zijn zat kinderen die al heel netjes binnen de lijntjes kleuren, en anderen die nog een beetje krassen. Ook dat zegt nog helemaal niets. En vooral: er zijn kinderen die zodra ze in de kleuterklas zitten zich aanpassen, zich gedragen, meedoen, luisteren naar de juf enz. Maar er zijn er ook een heleboel! waar dat kwartje in eerste instantie nog helemaal niet is gevallen. Neem van mij aan, van die laatste groep is met het overgrote deel niets aan de hand. Duurt alleen ffff wat langer.
Kortom, ik vind het ERG voorbarig.

Hier ook een kloof.

Een enorme kloof zelfs. Meer een ravijn. Verbaal extreem hoog, performaal laag. Wel moeite met uitvoeren van het werk maar zeer goed in rekenen en begrijpend lezen. Heeft een zeer goed ruimtelijk inzicht en bouwt de meest ingewikkelde dingen in elkaar. Dus de kloof van zoon klopt niet eens (gedeeltelijk) bij zijn kunnen theoretisch in de praktijk.
Heeft alleen moeite met "saai stampwerk". Heeft dus nog een enge afwijking, genaamd "slecht werkgeheugen".
Dat laatste merken we wel, is erg intelligent, maar heeft toch herhaling nodig.
Jou kind is nog een kleuter, wat een idioterie, nu al die testjes en dan dit als "enorm probleem zien". Zelfs doorverwijzing naar speciaal onderwijs, alleen op deze gegevens?
De test kan bij herhaling inderdaad een totaal andere uitkomst laten zien, is daarom ook maar 2 jaar geldig.

Moni

Moni

20-06-2015 om 22:37

Ik zou het niet afdoen als idioterie

Er zullen vast meer groep-1 kinderen zijn die afwijken van de norm.
School vond de afwijkingen van dit kind zo opvallend dat er een test is gekomen. "omdat hij in de klas opviel bij leeftijdsgenoten (erg leerkrachtafhankelijk, moeite met plannen en uitvoeren van taken, snel afgeleid)."
Bij al die kenmerken kun je denken: dat is normaal. Maar school vond de optelsom blijkbaar niet normaal. Dat doen ze niet zomaar.

Mijn advies is: ga op zoek naar iemand die je kan begeleiden in de gesprekken met school. Autistische trekken is niet hetzelfde als autistisch. De vraag is of het noodzakelijk is dat je zoon naar SBO gaat. Laat die kloof even los en zoek een begeleider.
Misschien heeft iemand hier tips over wat voor iemand je nodig hebt.

En ga niet zonder begeleider of familielid/vriend naar gesprekken met school zodat je met z'n allen alles goed op een rijtje krijgt en houdt.

Stipje

Stipje

20-06-2015 om 23:13 Topicstarter

Wat fijn, al die reacties!

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Thursday next:
Op wat karaktertrekjes na hebben wij nooit iets bijzonders aan hem gemerkt.

Skik:
Op school staat zelfstandigheid hoog in het vaandel, en dat is juist waar mijn zoon opvallend veel moeite heeft. Volgend jaar worden twee klassen samengevoegd, en met 35 kleuters gaat juf het niet redden hem te begeleiden.
Een handelingsplan hebben we echter niet gezien, wat ons inderdaad het gevoel geeft dat ze van hem af willen. Hier een strijdlustige moeder dus!
Wel goed om te weten dat zijn verbale kwaliteiten belangrijk zijn op lange termijn.

Sanne:
Wat is Tiq?
In het testverslag staat dat extra begeleiding en een overzichtelijke klassesituatie wordt geadviseerd. De tester is een orthopedagoog uit het samenwerkingsverband, en werkzaam aan de SBO. We overwegen onafhankelijk onderzoek, maar een tweede IQ-test zal dan niet betrouwbaar zijn.
Het gaat om autistische trekken, er is nog niets vastgesteld.
Op de peuterspeelzaal had hij opvallend veel moeite met afscheid nemen.
Nu gaat hij met plezier naar school. Is al binnen voordat ik gedag kan zeggen. Komt met positieve verhalen thuis. Wij zijn dus erg positief, maar volgens juf is hij vaak angstig.
Sociaal was hij op school aanvankelijk erg teruggetrokken, zag andere kinderen letterlijk niet staan. Nu heeft hij twee vriendjes waar hij ook mee speelt buiten schooltijd. En begroet klasgenootjes op straat uitbundig. Voor ons een enorme groei!
De orthopedagoog uit het samenwerkingsverband (maar tevens juf op de SBO) heeft het toegelicht. Voor ons riekt het naar belangenverstrengeling. We zijn er wel van overtuigt dat de leerkracht hem goed kent.
Het advies SBO zonder toelichting wat hij precies nodig zou hebben en waarom school dat niet kan bieden vinden we erg kort door de bocht.

Dubbeltje:
Wat jij over je zoon vertelt is erg herkenbaar!
Bouwmaterialen raakt hij niet aan. Het heeft erg lang geduurd voordat het concept puzzelen hem uberhaupt wat zei. Ik kreeg hem niet uitgelegd dat je van kleine stukjes een groter geheel kon maken. Toen hij dit eenmaal
doorhad, maakte hij ook direct leeftijdsadequate puzzels. Hetzelfde verhaal met kleuren: het idee dat een plaatje uit verschillende onderdelen bestaat die je een andere kleur kan geven, dat kwartje is pas recent gevallen. En nu kleurt hij ook direct vrij nauwkeurig. Ook motorisch loopt hij wat achter, en heeft hij fysiotherapie. Ik heb nog nooit van NLD gehoord, en ga dat eens opzoeken!
Ik zou graag meer ervaringen met je willen uitwisselen, maar weet nog niet precies hoe deze site werkt, of ik ook priveberichten kan sturen of zo. Ik ga het uitzoeken!

Flanagan:
Grappig dat je Jena en Dalton noemt. Het is inderdaad een Montessori school. Naar mij idee zou onderwijs moeten aansluiten bij waar het kind is, en niet bij waar het kind zou moeten zijn. Op deze school wordt er bij aanvang wel degelijk een mate van zelfstandigheid verwacht van het kind waar mijn kind dus niet aan kan voldoen. Dan is het ook nog eens zo dat iedere school zijn basisinstructie aanpast aan het gemiddelde niveau van zijn populatie. Afwijkende onderwijsvormen worden volgens mij geregeld gekozen door hoogopgeleide ouders, en op deze school stroomt 90% dan ook naar het VWO. Ik kan me voorstellen dat de lat dan voor veel kinderen te
hoog ligt. Dus de bewering op de Montessori site dat Montessori-onderwijs bij ieder kind past lijkt me niet waar.

Oh, heb je ook nog een onderwerp ouders en school? Ik ben nog nieuw...

UdoB:
De scores bij jouw kinderen waren dus grillig. Goed om te weten. Dank voor je advies!

Bieb63:
Ja, het gaat ook erg tegen mijn gevoel in. Hij is nog niet eens leerplichtig! 30 jaar geleden had hij nog niet eens op school gezeten en hadden we nog niets geweten in dit stadium. Maar toch, school en vooral juf lijkt hem wel redelijk te kennen. Is hun advies toch juist? Ik vind het zo moeilijk, maar ben ook boos omdat het zo kort door de bocht is gegaan.

Wil40:
Bij jouw kind dus weer een heel ander beeld. Maar verbaal is hij dis hoogbegaafd begrijp ik, en performaal wellicht niet zo laag als bij mijn kind? Misschien geeft dat weer een heel ander beeld. En inderdaad, wat zou er over twee jaar uit komen? Hoe doet jouw kind het op school?

Moni

Moni

20-06-2015 om 23:19

Stipje, je reactie maakt veel duidelijk

Je zoon zit op een school waar ze hoge verwachtingen hebben van kinderen. 90% van de kinderen naar het VWO is ontzettend hoog. Dat beïnvloedt hoe ze kijken naar jouw kind.
Verder kan ik mijn advies alleen maar herhalen: zoek deskundige hulp.
En gezien de school, kijk zeker naar een andere school. Hoewel dat niet mee zal vallen als school SBO adviseert.
Overigens is een advies van school niet hetzelfde als een advies van het samenwerkingsverband. Zij gaan over de plaatsing op het SBO. Zoek goed uit hoe dit werkt (er is sinds dit schooljaar veel veranderd) en zoek uit wat je rechten zijn.

Stipje

Stipje

20-06-2015 om 23:22 Topicstarter

Moni

Dank voor je reactie.
We hebben ook wel het gevoel dat school ons kind goed ziet en zich oprecht zorgen maakt. We zijn blij met een alerte leerkracht. Maar tegelijkertijd zien wij een kind dat iedere dag met plezier naar school gaat en een enorme groei heeft doorgemaakt in onze ogen. En dat is ook zo verwarrend, het is onze oudste en dus ons referentiekader. We hebben maandag een gesprek met een onderwijsconsultant, en hebben een andere reguliere basisschool bereid gevonden om onze situatie eens onder de loep te nemen. Maar ook daarbij geldt: als de kleuterklassen meer dan dertig leerlingen hebben, dan beginnen ze er niet aan.

Thursday Next

Thursday Next

20-06-2015 om 23:22

ah ja,

als ze de kinderen die vermoedelijk niet naar het VWO kunnen al vanaf groep 1 eruit wippen dan kan dat inderdaad, 90% naar het VWO.

Stipje

Stipje

20-06-2015 om 23:33 Topicstarter

Moni

Het advies komt vanuit het MDO (multi disciplinair overleg) uit het samenwerkingsverband. Andere scholen nemen dit advies in principe over, wat ons het gevoel geeft dat we weinig meer te zeggen hebben over waar ons kind naar school gaat. De keuze is of SBO of Ons kind laten verpieteren op de school waar hij nu zit. Toch hebben we een school gevonden die getriggerd is door het feit dat hij nog zo jong is. Maar beloven kunnen ze niets, en natuurlijk willen wij ook niet dat we er over een jaar achter komen dat het ook daar niet gaat en ons kind naar school nummer 3 moet. We hopen er met een onderwijsconsultant uit te komen wat onze rechten nu zijn.

Moni

Ik vind het loslaten van allerlei psychologische testen op kleuters in groep 1 zeker een idiote ontwikkeling. Vooral op gebied van v/p kloven en "autistische trekjes".

Intelligentietesten zoals de Wisc geven zelf ook aan dat een iq pas wat stabieler wordt vanaf een jaar of 8. Testen bij kleuters geeft zeker geen zekerheid en heeft geen voorspellende waarde.

Een v/p kloof bij een kleuter? Als je kleuter een iq van 80 of lager scoort zit het met 5 jaar, puur door de intelligentietest al op speciaal onderwijs.
Het kind van TS scoort 95 en 65. Dat geeft die 80 als gemiddelde. Huppekee, doorverwijzing naar SO is gerechtvaardigd.
Terwijl deze gegevens nog helemaal niet betrouwbaar zijn op zo`n jonge leeftijd.

Stipje

Stipje

20-06-2015 om 23:34 Topicstarter

Thursday Next

Ja, dat ga je inderdaad denken....

Stipje

Stipje

20-06-2015 om 23:37 Topicstarter

Wil40

Ik heb inderdaad mijn twijfels bij dingen vaststellen bij kleuters. Maar in ons geval bevestigt het wel wat de juf in de klas ziet. In die zin trekken we er ons toch iets van aan. We overwegen onafhankelijk onderzoek, maar ja, ons kind nog verder onderwerpen aan testen?

Katniss

Katniss

20-06-2015 om 23:55

TIQ

Ik denk dat het TIQ nog binnen het gemiddelde valt, maar waarschijnlijker is dat hij helemaal niet berekend is vanwege het grote Vp-verschil.
Het is wel erg dat een school al in groep 1 kinderen buiten boord gooit als ze niet binnen het ideale plaatje passen. Aan de andere kant vind ik een groep van 35 kinderen ook bepaald niet ideaal voor een kind dat wat meer begeleiding nodig heeft. Mijn jongste (zelfde 'problematiek' maar net iets hoger iq) komt volgend jaar in een combigroep van 33 kinderen. Dramatisch, ze redt het nu al niet in een drukke klas (veel kinderen 'waar wat mee is') van 24.

Moni

Moni

20-06-2015 om 23:57

Wel verder testen

Testen zijn niet per definitie vervelend voor kinderen.
Mijn kinderen vonden de testen geweldig. Ik zou dat geen belemmering laten zijn.

Ik zou eerst zeker willen weten wat school nou het belangrijkste probleem vindt, de Vp kloof of de autistische trekjes?
Afhankelijk van de reactie zou ik bepalen welke onafhankelijke tester je nodig hebt.

Stipje, een TIQ is de 'eindconclusie' van een IQ-test. Het kan zijn dat ze die in jullie geval niet gegeven hebben vanwege de kloof.
Als ze die wel gegeven hebben, dan kan een IQ-score aanleiding zijn om te denken aan SBO. Maar gezien de gemiddelde V-score is dat niet logisch.
Vandaar de noodzaak van een goede begeleider van dit proces. Iemand die verstand heeft van een Vp-kloof en van autistische trekjes. Iemand die inzet op dat gebied waar school het meeste moeite mee heeft.

Stipje

Stipje

21-06-2015 om 00:26 Topicstarter

Katniss en Moni

het totale IQ is in ons geval inderdaad niet te berekenen. De belangrijkste problemen waar school tegenaan loopt zijn het niet goed kunnen plannen, en niet goed taakgericht kunnen werken. Hij vertoont jong gedrag. Daardoor is hij er leerkrachtafhankelijk en kan juf het nu in een groep met 22 al niet alleen aan. Zelfstandigheid en intrinsieke motivatie zijn belangrijke uitgangspunten op deze school.

Katniss, in welke groep zit jouw kind en waar loopt het tegenaan?

Miranda

Miranda

21-06-2015 om 09:44

Stipje

Lees ik nou goed dat er volgend jaar een kleuterklas zal zijn van 35 kinderen? Jeetje.

Rick

Rick

21-06-2015 om 09:50

simpel

Andere school zoeken en wel meteen. Een vierjarig knd wat niet kan plannen laat je geen IQ test doen maar help je gewoon met plannen.

Rick

Dat wordt een stuk lastiger anno 2015. De huidige basisschool adviseert sbo, de uitslag van de test is er nu eenmaal.
Ik ben het met je eens dat alles nog al voorbarig is maar de huidige school denkt daar anders over. Frank en vrij op een andere school aanmelden kan, maar de toelating kan best lastig worden.

Sanne

Sanne

21-06-2015 om 12:23

Niet overtuigend

Ik vind het echt niet overtuigend klinken.
Jongetje wat dus blijkbaar goed leerbaar is, het sociaal goed doet....
Ik zou echt opnieuw goed laten testen maar vooral uitkijken naar een andere school waar minder zelfredzaamheid en een gemiddelde intelligentie wordt verwacht.

Als het goed is, is het testen een leuke dag één op één aandacht en spelletjes voor een kind. De mijne vroeg direct wanneer ze weer mocht.

@nnemoon

@nnemoon

21-06-2015 om 13:33

Stipje

Hier ook een zoon met verbaal 104 en performaal 74, daarnaast een verwerkingssnelheid dat onder het gemiddelde ligt en een slecht werkgeheugen en ook autistische trekjes.

Wij wisten het pas nadat hij was blijven zitten in groep 4. Ik denk juist dat het een voordeel is dat jullie het nu al weten. Zijn juf zou hem juist kunnen helpen om routine op te bouwen in bepaalde stappen. In het belang van jullie zoon moet er gekeken worden waar hij problemen mee heeft en hoe jullie en school hem daarbij kunnen helpen. Ik vind het wel erg vroeg van een school om in groep 1 al te zeggen dat hij niet meekomt.

Mijn zoon viel in groep 1 ook op omdat hij continu bevestiging nodig had van de juf. Ze dachten eigenlijk dat hij verwend was en altijd gelijk alle aandacht kreeg thuis. Achteraf bleek dat het voor hem absoluut niet duidelijk was wat er van hem verwacht werd. Hij moet zich veilig voelen anders doet hij helemaal niks.

Mijn zoon zit inmiddels in groep 6. Hij moet er heel hard voor werken, maar met de hulp van school en aandacht van zijn juf en RT gaat het best goed met hem.

De hulp

Er is niets mis met tijdig constateren dat een kind mogelijk extra aandacht of concrete steun nodig heeft. Als het die steun dan ook maar krijgt. In een klas met 35 leerlingen lijkt me die kans vrij klein. Maar de instelling van de leerkracht zal ook verschil maken.
Een leerkracht die begrijpt waarom een kind een vraag stelt en die gewoon adekwaat beantwoord of een kind helpt haar vraag zelf te beantwoorden kan veel verschil maken.
In groep 1 vond de juf het nog vanzelfsprekend dat mijn dochter veel bevestiging vroeg, dat doen die meisjes allemaal, volgens juf.
In groep 7 was dat aanleiding tot dagelijks drama want een kind dat zo cognitief slim is moet de rest toch ook wel allemaal kunnen? Zoek maar uit.

Stipje

Stipje

21-06-2015 om 16:46 Topicstarter

Moeilijk, moeilijk

@nnemoon: Goed om te weten hoe het bij jullie loopt! Ik denk dat de observaties wel kloppen, en ook de juf lijkt ons kind goed aan te voelen, maar ja, in een grote klas kan ze hem de aandacht gewoon niet geven. Wellicht was het op een andere school minder opgevallen in dit stadium. Wat houdt de extra steun die jouw zoon krijgt precies in? En hoe groot is zijn klas?

Rick: Het klopt wat Wil40 zegt. Aanmelden op een andere school is lastig. Bovendien beginnen ze bijna overal met 30 kleuters, en het risico dat hij het dan alsnog niet redt is dan groot.

AnneJ: aan de instelling van de leerkracht ligt het volgens ons niet, maar school probeert wel heel erg weinig naar ons idee.

Katniss

Katniss

21-06-2015 om 16:57

Stipje

Mijn dochter zit nu in groep 6. Eigenlijk hebben we vanaf groep 1 hetzelfde verhaal gehoord als jij, dat ze zo jong is en veel bevestiging vraagt. Dat is best wel waar, maar tot een jaar geleden waren de schoolresultaten nog wel redelijk (ooit goed, maar afgezakt naar gemiddeld). Inmiddels gaan de cito's allemaal fout (IV en V), en hebben we nu hopelijk goede afspraken gemaakt om haar verder te helpen. Tenminste, dat was voordat ik hoorde dat ze volgend jaar in een groep van 33 komt. En eigenlijk moet ze dit weekend haar hele weektaak rekenen van vorige week nog maken omdat ze daar niet aan toe is gekomen. Het helpen met plannen komt dus ook in haar huidige klas van 24 kinderen niet echt lekker van de grond. Dat wijt ik overigens (mede) aan de leerkrachten van wie ik geen hoge pet op heb. Die van volgend jaar heeft wat meer in zijn mars.
Een kleuterklas van 35 vind ik echt idioot. Vermoedelijk gaat die rond de Kerst nog wel gesplitst worden want er komt altijd nieuwe instroom bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.