Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Recente ervaring basisschool Leiden


Thy

Thy

21-06-2025 om 17:12

Annaniem2023 schreef op 21-06-2025 om 16:40:

[..]

Niet altijd hoor. Dat geneuzel van de juffen over sociaal-emotionele ontwikkeling om eufemistisch aan te geven dat een kind beter een jaar extra kan kleuteren, terwijl ze bedoelen blijven zitten in groep 2, terwijl ze de pabo hebben gedaan en geen psycholoog zijn, is niet het beste voor een kind. Soms is het ook gewoon de klassenindeling. Als er voor een of twee kinderen geen plek is in de twee groepen 3 omdat ze een maximaal aantal kinderen in groep 3 willen, dan kijken ze welke kinderen ze kunnen laten zitten.

Ieder kind gaat met 4 naar school of ze er nou sociaal-emotioneel aan toe zijn, maar twee jaar later speelt het ineens een rol en in groep 8 wordt alleen naar leerprestaties gekeken en niet naar de ontwikkeling.

Ik herken helemaal niet wat je schrijft. Hier op school mogen vier- en vijfjarigen die moeite hebben met wennen gewoon nog een aantal dagen/dagdelen thuis blijven, of worden er andere afspraken gemaakt waardoor het allemaal wat soepeler loopt.

Wat je zegt over dat er soms geen plek is in groep 3, en ze gewoon even kijken welke kinderen ze laten zitten, herken ik ook niet. Ook niet van andere scholen. Je bent wel heel erg stellig en je schetst een behoorlijk negatief beeld op basis van jouw ervaringen.

Daarnaast heeft is het hier wel eens gebeurd dat een leerling om sociaal-emotionele redenen nog een jaar groep 8 heeft gedaan. Ik kan zo nog 2 scholen opnoemen waarbij dat is voorgevallen. Dat is wel redelijk uitzonderlijk, maar het gebeurt.

Ik vind het ook bijzonder dat je aangeeft dat een leerkracht het niet mag hebben over de sociaal-emotionele ontwikkeling omdat ze geen psycholoog zijn. Het kan zijn dat een psycholoog een kind 1x in de 2 weken ziet, terwijl sommige leerkrachten een kind 80 weken lang ( 2 schooljaren ) zo'n 10 tot 20 uur per week zien. Mogen ouders dan ook niet zeggen en vinden van de sociaal emotionele ontwikkeling van hun kind? Zij zijn immers ook geen psycholoog.

IMI-x2 schreef op 21-06-2025 om 12:29:

[..]

Lieten jullie een 3-jarige zelf haar school kiezen?

Wij hadden 3 scholen en van die drie was zij heel duidelijk over 1 wel, en de ander absoluut niet. 
Het maakte mij helemaal niks uit, scholen waren prima scholen. Dus ja, ons kind heeft gekozen, binnen onze grenzen. 

Annaniem2023 schreef op 21-06-2025 om 16:40:

[..]

Niet altijd hoor. Dat geneuzel van de juffen over sociaal-emotionele ontwikkeling om eufemistisch aan te geven dat een kind beter een jaar extra kan kleuteren, terwijl ze bedoelen blijven zitten in groep 2, terwijl ze de pabo hebben gedaan en geen psycholoog zijn, is niet het beste voor een kind. Soms is het ook gewoon de klassenindeling. Als er voor een of twee kinderen geen plek is in de twee groepen 3 omdat ze een maximaal aantal kinderen in groep 3 willen, dan kijken ze welke kinderen ze kunnen laten zitten.

Ieder kind gaat met 4 naar school of ze er nou sociaal-emotioneel aan toe zijn, maar twee jaar later speelt het ineens een rol en in groep 8 wordt alleen naar leerprestaties gekeken en niet naar de ontwikkeling.

Ieder kind gaat naar school met 4, maar je kunt je kind ook om sociaal emotionele redenen thuishouden, halve dagen laten maken etc. als kind toch nog niet helemaal toe is aan school. 

Ik vind je bericht dan ook redelijk stellig, stelliger dan de praktijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.