Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-06-2025 om 23:39
Ik ben op zoek naar recente(!) ervaringen met basisscholen in Leiden, gebied Centrum/Mors.
Mijn dochter is pas over ongeveer 6 maanden 4 jaar. Tot nu toe lijkt er plek voor haar te zijn op Woutertje Pieterse, Morskring en Lucas van Leyden. Recent hoorde ik ook goede verhalen over Pacelli, dus als iemand die er NU mee te maken heeft meer wil vertellen: graag! Ik wil eigenlijk vooral weten welke scholen in de praktijk kijken naar het kind individueel en op welke het juist is dat de kinderen geacht worden altijd maar de rest van de groep te volgen.
Er zijn ook scholen die sowieso afvallen. Dit is onder meer de Vrije School Mareland. Ik woon noodgedwongen met mijn dochter bij mijn moeder. Mijn partner is namelijk tijdens de zwangerschap verongelukt… Helaas is sociale huur overal lastig om tussen te komen. Wel denk ik misschien volgend jaar een appartement te kunnen kopen. Omdat ik denk dat dat misschien in Leidschendam, Delft of Den Haag zal kunnen wil ik bewust geen speciale vorm van onderwijs als Vrije School, zodat switchen van school makkelijker wordt.
21-06-2025 om 17:12
Annaniem2023 schreef op 21-06-2025 om 16:40:
[..]
Niet altijd hoor. Dat geneuzel van de juffen over sociaal-emotionele ontwikkeling om eufemistisch aan te geven dat een kind beter een jaar extra kan kleuteren, terwijl ze bedoelen blijven zitten in groep 2, terwijl ze de pabo hebben gedaan en geen psycholoog zijn, is niet het beste voor een kind. Soms is het ook gewoon de klassenindeling. Als er voor een of twee kinderen geen plek is in de twee groepen 3 omdat ze een maximaal aantal kinderen in groep 3 willen, dan kijken ze welke kinderen ze kunnen laten zitten.
Ieder kind gaat met 4 naar school of ze er nou sociaal-emotioneel aan toe zijn, maar twee jaar later speelt het ineens een rol en in groep 8 wordt alleen naar leerprestaties gekeken en niet naar de ontwikkeling.
Ik herken helemaal niet wat je schrijft. Hier op school mogen vier- en vijfjarigen die moeite hebben met wennen gewoon nog een aantal dagen/dagdelen thuis blijven, of worden er andere afspraken gemaakt waardoor het allemaal wat soepeler loopt.
Wat je zegt over dat er soms geen plek is in groep 3, en ze gewoon even kijken welke kinderen ze laten zitten, herken ik ook niet. Ook niet van andere scholen. Je bent wel heel erg stellig en je schetst een behoorlijk negatief beeld op basis van jouw ervaringen.
Daarnaast heeft is het hier wel eens gebeurd dat een leerling om sociaal-emotionele redenen nog een jaar groep 8 heeft gedaan. Ik kan zo nog 2 scholen opnoemen waarbij dat is voorgevallen. Dat is wel redelijk uitzonderlijk, maar het gebeurt.
Ik vind het ook bijzonder dat je aangeeft dat een leerkracht het niet mag hebben over de sociaal-emotionele ontwikkeling omdat ze geen psycholoog zijn. Het kan zijn dat een psycholoog een kind 1x in de 2 weken ziet, terwijl sommige leerkrachten een kind 80 weken lang ( 2 schooljaren ) zo'n 10 tot 20 uur per week zien. Mogen ouders dan ook niet zeggen en vinden van de sociaal emotionele ontwikkeling van hun kind? Zij zijn immers ook geen psycholoog.
21-06-2025 om 23:46
IMI-x2 schreef op 21-06-2025 om 12:29:
[..]
Lieten jullie een 3-jarige zelf haar school kiezen?
Wij hadden 3 scholen en van die drie was zij heel duidelijk over 1 wel, en de ander absoluut niet.
Het maakte mij helemaal niks uit, scholen waren prima scholen. Dus ja, ons kind heeft gekozen, binnen onze grenzen.
21-06-2025 om 23:51
Annaniem2023 schreef op 21-06-2025 om 16:40:
[..]
Niet altijd hoor. Dat geneuzel van de juffen over sociaal-emotionele ontwikkeling om eufemistisch aan te geven dat een kind beter een jaar extra kan kleuteren, terwijl ze bedoelen blijven zitten in groep 2, terwijl ze de pabo hebben gedaan en geen psycholoog zijn, is niet het beste voor een kind. Soms is het ook gewoon de klassenindeling. Als er voor een of twee kinderen geen plek is in de twee groepen 3 omdat ze een maximaal aantal kinderen in groep 3 willen, dan kijken ze welke kinderen ze kunnen laten zitten.
Ieder kind gaat met 4 naar school of ze er nou sociaal-emotioneel aan toe zijn, maar twee jaar later speelt het ineens een rol en in groep 8 wordt alleen naar leerprestaties gekeken en niet naar de ontwikkeling.
Ieder kind gaat naar school met 4, maar je kunt je kind ook om sociaal emotionele redenen thuishouden, halve dagen laten maken etc. als kind toch nog niet helemaal toe is aan school.
Ik vind je bericht dan ook redelijk stellig, stelliger dan de praktijk.