Relaties Relaties

Relaties

Communicatieproblemen sinds enkele maanden. Hoe komt dat zo ineens?

Mutsje1982

Mutsje1982

04-08-2025 om 09:46 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 01-08-2025 om 12:28:

[..]

Heb je zelf eigen kinderen? hier zijn we beide bekaf en na 9 uur wordt er weinig gekletst / gesekst en is het echt netflix en chill ... als je nu 4 maanden meedraaid is alles nog leuk en nieuw met de kids. Ik gaf juist aan dat spanningen tussen jou en je vriend niet goed zijn voor de kinderen, zoiezo lijk je best selectief te reageren voor iemand die communicatie heel belangrijk vind. Jullie hebben 2 jaar pas een relatie en wonen nu al een aantal maanden samen en sinds het samenwonen is er spanning. Er is een zorgenkind bij betrokken , vind je niet dat het voor die kinderen niet ok is dat ze nu een huis vol spanning hebben ze voelen dat echt wel aan ook al zet je een leuk gezicht op. En nee samenwonen hoeft niet altijd zo moeizaam te gaan sterker vaak heb je juist een roze wolk voor de irritaties komen . Jullie lijken wel heel snel te zijn gegaan. Heb je een plan voor als het toch niet beter wordt?

Deze had ik volgens mij nog niet beantwoord, sorry🫣

De roze wolk hadden we voor het samenwonen en eerste 2 a 3 mnd van het samenwonen. Alleen viel het in werkelijkheid(ivm mijn vermoeidheid, prikkelgevoeligheid)nogal tegen. Meer werk, huishouden, drukte. Nog geen eigen plekje om terug te trekken (wordt al aan gewerkt, dat wel).

Behalve ingeschreven staan bij de woningcorporatie, een eigen bankrekening en spaarrekening en een sociaal netwerk dat ik probeer te houden, heb ik geen ander plan. Ik zou niet weten wat ik anders nog moet doen als back up. Door mijn beperkte belastbaarheid is meer inkomen genereren geen optie.

Mutsje1982

Mutsje1982

04-08-2025 om 09:58 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 03-08-2025 om 21:30:

[..]

Hij heeft toch ogen? Ziet toch ook wel of er was ligt of dat er vaat op het aanrecht staat enz of ben je nu jij er woont hoofdverantwoordelijk daarvoor?

Als het goed is wel

Ik heb in een overmoedige bui toen we net gingen samenwonen/ik bij hen introk aangegeven dat ik het huishouden wel wilde doen, zodat hij ook weer wat tijd voor z’n hobby kreeg, aangezien hij daarvoor het huishouden, alles alleen deed. Dus liet hij het aan mij over en als ik z’n hulp nodig heb, ik het maar hoef te zeggen, en dan helpt hij. Meer in dat straatje. Alleen pakte het anders uit, viel het tegen met van alles.

Mutsje1982 schreef op 04-08-2025 om 09:58:

[..]

Als het goed is wel

Ik heb in een overmoedige bui toen we net gingen samenwonen/ik bij hen introk aangegeven dat ik het huishouden wel wilde doen, zodat hij ook weer wat tijd voor z’n hobby kreeg, aangezien hij daarvoor het huishouden, alles alleen deed. Dus liet hij het aan mij over en als ik z’n hulp nodig heb, ik het maar hoef te zeggen, en dan helpt hij. Meer in dat straatje. Alleen pakte het anders uit, viel het tegen met van alles.

Dan is het zaak dat je dat bespreekt: dat je overmoedig was en dat het in de praktijk tegenvalt. Dat is niks om je voor te schamen, je kon vooraf niet overzien hoeveel werk een groot huis met kinderen en een tuin zou zijn.

Mutsje1982 schreef op 04-08-2025 om 09:58:

[..]

Als het goed is wel

Dan is het zaak dat je dat bespreekt: dat je overmoedig was en dat het in de praktijk tegenvalt. 

Dat is niks om je voor te schamen, je kon vooraf niet weten hoeveel werk een groot huis (met kinderen en een tuin) zou zijn.

Eens met de vorige post. En doe het snel, voordat het idee dat jij al het huishouden doet, ingesleten raakt.
Het is heel begrijpelijk dat je te overmoedig was, maar nu is het tijd om bij te sturen.

Ik zou wat betreft dat huishouden inderdaad zo snel mogelijk dingen vereenvoudigen. De wasmachine maar één dag in de week draaien. Ik doe het altijd op zondagavond en maandag overdag (sorry, dat is dus één avond en een dag). Meestal twee wassen achter elkaar, soms drie, en dan is het klaar voor de rest van de week. Het zijn dan echt volle machines. Ik gooi zoveel mogelijk in de droger, behalve mooie en nieuwe kleding. Het gewone spul gaat erin. Inmiddels weet ik wel (na twintig jaar) welke spullen de droger prima doorstaan en welke niet.

Op maandagavond vouw ik alles op, dat doe ik op het grote bed met de tv aan. Strijken doe ik zelden. Dat ene overhemd dat eventueel gestreken zou moeten worden, hang ik gekreukeld in de kast. Wil ik het een keer aan, dan strijk ik het dan wel. Dus na maandagavond is dat hele wasgedoe voor de rest van de week klaar. Ik vind dat heel rustig, niet elke dag weer zo'n terugkomende taak.

Boodschappen doe ik ook maar één keer in de week. Dat scheelt heel veel tijd. Ik haal ze zelf, maar ik heb ook vrienden die het online doen en alles laten bezorgen, via bijvoorbeeld Picnic of AH. Qua prijs valt het mee, zeker als je huismerken en aanbiedingen neemt. En je hebt geen last van impulsaankopen die je soms ineens doet in de winkel.

Dus ja, ik bedoel ermee te zeggen: probeer dingen zo te doen dat het minder tijd en energie kost. En misschien kun je toch nog één dag minder in de week werken, als het je teveel energie kost. Tenzij je er energie van krijgt natuurlijk.
En o ja, je hoeft het natuurlijk niet allemaal alleen te doen. Je man of vriend kan ook best een deel van het huishouden op zich nemen, en zijn kinderen net zo goed. Het is niet alleen jouw verantwoordelijkheid.

_Anoniem_ schreef op 04-08-2025 om 11:48:

Ik zou wat betreft dat huishouden inderdaad zo snel mogelijk dingen vereenvoudigen. De wasmachine maar één dag in de week draaien. Ik doe het altijd op zondagavond en maandag overdag (sorry, dat is dus één avond en een dag). Meestal twee wassen achter elkaar, soms drie, en dan is het klaar voor de rest van de week. Het zijn dan echt volle machines. Ik gooi zoveel mogelijk in de droger, behalve mooie en nieuwe kleding. Het gewone spul gaat erin. Inmiddels weet ik wel (na twintig jaar) welke spullen de droger prima doorstaan en welke niet.

Op maandagavond vouw ik alles op, dat doe ik op het grote bed met de tv aan. Strijken doe ik zelden. Dat ene overhemd dat eventueel gestreken zou moeten worden, hang ik gekreukeld in de kast. Wil ik het een keer aan, dan strijk ik het dan wel. Dus na maandagavond is dat hele wasgedoe voor de rest van de week klaar. Ik vind dat heel rustig, niet elke dag weer zo'n terugkomende taak.

Boodschappen doe ik ook maar één keer in de week. Dat scheelt heel veel tijd. Ik haal ze zelf, maar ik heb ook vrienden die het online doen en alles laten bezorgen, via bijvoorbeeld Picnic of AH. Qua prijs valt het mee, zeker als je huismerken en aanbiedingen neemt. En je hebt geen last van impulsaankopen die je soms ineens doet in de winkel.

Dus ja, ik bedoel ermee te zeggen: probeer dingen zo te doen dat het minder tijd en energie kost. En misschien kun je toch nog één dag minder in de week werken, als het je teveel energie kost. Tenzij je er energie van krijgt natuurlijk.
En o ja, je hoeft het natuurlijk niet allemaal alleen te doen. Je man of vriend kan ook best een deel van het huishouden op zich nemen, en zijn kinderen net zo goed. Het is niet alleen jouw verantwoordelijkheid.

Wat voor jou werkt hoeft niet te werken voor een ander .... een was draaien kan vaak tussendoor je kan letterlijk tijdens je tanden poetsen hem aanzetten en hem bij wijze van spreken uitruimen en ophangen als je je eigen omkleed na het werken ....op jouw manier ben je een hele dag kwijt van je week.. 

Voordat jullie gingen samenwonen deed hij het huishouden zelf. Ik denk dat het heel belangrijk is om niet zijn huishoudster te worden. Natuurlijk help je mee maar je neemt het niet over. Je hebt ook niet voor niets een wia uitkering. Als je de energie zou hebben om de hele dag een huis schoon te houden op peferectionistische wijze dan zou je ook kunnen werken. Dat is geen optie. Dat mag hij mooi zelf weer gaan doen. 

Jij hebt tijd en energie nodig om een sociaal leven in je nieuwe woonplaats op te bouwen en te wennen aan het wonen in een huis met kinderen. 

Hebben jullie het samenwonen besproken? Weet hij welke beperkingen jij hebt en wat dat betekent voor hem (en het samenwonen). Realiseert hij zich wat jij hebt opgegeven om voor jullie zo'n eind te verhuizen en wat dat nu betekent voor jou qua wennen? 

Ik zou ook minder afhankelijk willen zijn van de ex. Kan er niet kleding bij jullie in huis neergelegd worden? Koop wat setjes zodat er ook bij jullie spullen liggen. Ook leuker voor de kinderen denk ik. 

Voor wat betreft het huishouden; de meeste mensen hebben geen tijd om daar een dagtaak van te maken, omdat ze nog moeten werken. Als je niet werkt omdat je ziek bent, heb je dus ook niet de energie om heel de dag aan het huishouden te besteden.

Voor wat betreft spullen voor de kinderen; op zich is het logisch dat dat bij ex is en ze wat meenemen voor als ze bij hem zijn. Een paar basic dingen als onderbroeken en sokken en wat setjes kleding bij hem vind ik op zich logisch, maar als ze in de zomervakantie drie weken komen is het natuurlijk onzin om voor die ene periode per jaar 20 setjes kleding per kind te hebben, dat het jaar erop niet meer past.
Als de kinderen ouder worden, kunnen ze ook meer zelf verantwoordelijkheid nemen voor het meenemen van hun spullen.

Verder staat of valt alles met communicatie. Niemand wordt een leuker mens van stress. Onuitgesproken verwachtingen leiden 99% van de tijd tot teleurstelling. Dus, als je iets wil of vindt of nodig hebt; spreek het uit en maak het concreet. Geldt overigens ook voor hem. 

Mutsje1982 schreef op 03-08-2025 om 20:48:

[..]

Ik vind alles prima. Naar mijn weten was het slechts een reactie op wat jij volgens mij schreef. Nee, dat is mijn intentie niet. We blijven dezelfde wassen draaien. Met een broek meer of minder heb je echt niet beduidend minder was. Ik draag ze ook twee a drie dagen. Als ik vraag of hij was wil doen, doet hij het zonder wanklank. Meestal vraagt hij het, of hij nog iets kan doen voor mij. Nu moet ik leren dingen te vragen. Daar heb ik soms moeite mee.

Misschien moet je hem dan eens vragen meer verantwoordelijkheid te nemen voor het huishouden. Laat hij maar in de gaten houden wat er gebeuren moet en jou af en toe vragen om iets te doen. Het is net zo goed zijn huishouden; het zijn in elk geval zijn kinderen. Waarom zou jij die verantwoordelijkheid moeten dragen met jouw chronische vermoeidheid???

Anoniemvoornu schreef op 04-08-2025 om 12:10:

[..]

Wat voor jou werkt hoeft niet te werken voor een ander .... een was draaien kan vaak tussendoor je kan letterlijk tijdens je tanden poetsen hem aanzetten en hem bij wijze van spreken uitruimen en ophangen als je je eigen omkleed na het werken ....op jouw manier ben je een hele dag kwijt van je week..

Voor mij is het juist géén hele dag kwijt zijn, want terwijl de was draait doe ik bijvoorbeeld de boodschappen of werk ik gewoon verder. Ik werk vanuit huis, dus het voelt niet alsof ik ervoor thuis moet blijven. Ik vind het gewoon prettig om alles op één moment te doen, zodat ik er de rest van de week niet meer aan hoef te denken.

Natuurlijk werkt niet alles voor iedereen hetzelfde, maar dit is een forum, dus ik deel gewoon hoe ik het aanpak. Het zijn geen regels, maar tips waar je uit kunt halen wat bij jou past. Zo leer je juist van elkaar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.