Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Mag een man zonder shirt hardlopen in een park?

Harry1990 schreef op 17-07-2025 om 18:57:

[..]

Inderdaad dit is juist mijn bedoeling. Als ik zonder shirt hardloop koelt mijn lichaam veel beter af dan met shirt. De laatste keer dat ik met een shirt ging hardlopen was mijn shirt helemaal nat geworden van de zweet ondanks dat ik er geen hemd onder droeg en gewoon een korte broek aan had. Ik denk dat we gewoon een beetje preuts zijn geworden de laatste tijd. Ik merk dat zelfs op het strand. Daar zie je soms ook gewoon mensen met een shirt aan liggen terwijl het daar juist heel normaal is om je shirt uit te trekken. Straks moeten vrouwen verplicht nog in een burka rond lopen het moet niet gekker worden hier.

Ah, misschien heb ik het ook wel koeler als ik shirtloos (en sportbhloos) sport. Gelijke monniken, gelijke kappen? En dan op de manier dat het echt net zo volkomen normaal en geaccepteerd is als bij mannen, niet in de zin van: nou, daar zouden de meeste mannen helemaal geen probleem mee hebben, huhuhuh winkwink. Dus ontdaan van seksualitatie van vrouwenborst.

Kimdekim schreef op 18-07-2025 om 07:33:

[..]

Je kan toch gewoon niet kijken? Ik heb werkelijk waar helemaal nooit last van het uiterlijk van anderen. Niet van wat ze ( niet) aandoen, niet van tatoeages, niet van hun gewicht, niet van hun haarkleur. Je zou je maar druk maken over een blote buik. ( en dat dan ook nog onappetijtelijk noemen...)

Ik vind 'gewoon niet kijken', wat in de praktijk betekent wegkijken nadat je het al gezien hebt, een stuk makkelijker op een strand, in de sauna e.d. waar naakt of halfnaakt de norm is. Mannen en vrouwen gelijk daarin, topless op het strand als vrouw vind ik volkomen normaal.

In andere settings, meer algemene openbare (sportvereniging of park) of privéruimtes (die bbq-oom) vind ik het een stuk lastiger om me daaraan te onttrekken. 

@kenfan: "Bij een wandelingetje in het park zou ik nog steeds even omkijken bij een goed geproportioneerd blanco canvas met een prettig hoofd erboven." 

Als jij, of je dochter, in een minimalistische (sport)outfit loopt, zou je het dan ook geinig vinden als een man verlekkerd omkijkt omdat die vindt dat je een goed geproportioneerd lijf en prettig hoofd hebt?

Die hele mentaliteit: ik doe lekker waar ik zelf zin in hebt en als het je niet bevalt dan ga je toch weg/kijk je toch niet/etc.... 
Ik begrijp mensen niet die zo in het leven staan. Wat een treurige bekrompenheid

Ik denk dat je de defenitie van bekrompenheid niet kent anders zou je hem in deze situatie niet gebruiken.  Ik kan me voorstellen dat mensen zich storen aan harde muziek,  iemand die elke dag zin brommer tig keer start en laat lopen,  iemand die zijn hond in je voortuin laat poepen.  Maar hoe iemand eruit ziet? Hoe kan je nou last hebben van de zelfexpressie van andere mensen? Dat raakt je toch nergens?

och je ziet in de gym ook vrouwen die in hun sportbh komen sporten. Ook maar verbieden dan en croptops e.d ook

Niemand heeft het over verbieden. De vraag was of het ook sociaal geaccepteerd is. Daarop zegt het overgrote merendeel hier 'nee'
En daar mag een ieder dan mee doen wat 'ie wil

Kimdekim schreef op 18-07-2025 om 13:17:

Ik denk dat je de defenitie van bekrompenheid niet kent anders zou je hem in deze situatie niet gebruiken. Ik kan me voorstellen dat mensen zich storen aan harde muziek, iemand die elke dag zin brommer tig keer start en laat lopen, iemand die zijn hond in je voortuin laat poepen. Maar hoe iemand eruit ziet? Hoe kan je nou last hebben van de zelfexpressie van andere mensen? Dat raakt je toch nergens?

Tuurlijk kunnen mensen daar last van hebben.

Prikkels als geluid ( voorbeeld brommer) of geur ( voorbeeld hondenpoep) kunnen negatief binnenkomen bij mensen. En visuele beelden kunnen dan net zo goed. Dus ja dat kan mensen weldegelijk raken. Redeneren dat iemand dan maar niet moet kijken tja dat gaat niet altijd. Zo kun je alles recht praten: heeft u last van hard geluid; doe oordopjes in. Vindt u hondenpoep vies ruiken; zet een knijper op je neus etc. Laten we rekening houden met elkaar. Er zijn genoeg plekken waar je half bloot / bloot rond kunt lopen, dat hoeft niet overal. Net zoals dat je niet overal je hond hoeft te laten poepen of overal ten alle tijden herrie hoeft te maken.

Garfield77 schreef op 18-07-2025 om 15:04:

[..]

Tuurlijk kunnen mensen daar last van hebben.

Prikkels als geluid ( voorbeeld brommer) of geur ( voorbeeld hondenpoep) kunnen negatief binnenkomen bij mensen. En visuele beelden kunnen dan net zo goed. Dus ja dat kan mensen weldegelijk raken. Redeneren dat iemand dan maar niet moet kijken tja dat gaat niet altijd. Zo kun je alles recht praten: heeft u last van hard geluid; doe oordopjes in. Vindt u hondenpoep vies ruiken; zet een knijper op je neus etc. Laten we rekening houden met elkaar. Er zijn genoeg plekken waar je half bloot / bloot rond kunt lopen, dat hoeft niet overal. Net zoals dat je niet overal je hond hoeft te laten poepen of overal ten alle tijden herrie hoeft te maken.

Nou dan zal het volledig aan mij liggen dat ik werkelijk niet snap wat er aanstootgevend is aan een blote buik in het park.  En waarom mensen vinden dat anderen dan maar hun gedrag moeten aanpassen omdat jij blijkbaar vindt dat het niet kan.  Ik ben heel blij dat ik uit een liberale omgeving kom waar we leven met het motto leven en laten leven.  Maakt het leven zo veel leuker.  

Kimdekim schreef op 18-07-2025 om 17:11:

[..]

Nou dan zal het volledig aan mij liggen dat ik werkelijk niet snap wat er aanstootgevend is aan een blote buik in het park. En waarom mensen vinden dat anderen dan maar hun gedrag moeten aanpassen omdat jij blijkbaar vindt dat het niet kan. Ik ben heel blij dat ik uit een liberale omgeving kom waar we leven met het motto leven en laten leven. Maakt het leven zo veel leuker.

Dat klopt! En ik zou kunnen reageren op de rest van je schrijfsel, maar laat ik maar gaan, want ook dat zal je vast niet snappen gezien je reacties op anderen.

Harry1990

Harry1990

18-07-2025 om 17:46 Topicstarter

Kimdekim schreef op 18-07-2025 om 08:37:

[..]

Hoezo aanpassen? Wat een dramatiek weer. Logisch dat je in een restaurant gewoon kleding aan moet, het restaurant maakt de regels. Maar buiten? Laat iedereen gewoon lekker in zijn waarde. Als je niet in blote buik wil sporten doe je het niet.

Kijk jij snapt het Kim. Inderdaad als je het niet wilt kijk je gewoon de andere kant op. Dat geldt ook bijvoorbeeld als je een dame met een korte broek en sporttop voorbij ziet lopen. Daar heb ik ook helemaal geen moeite mee. Het ziet er vaak zelfs leuk uit vooral als ze er nog getraind uit ziet. Ik laat iedereen in zijn en haar waarde en dat is het belangrijkste vind ik.

Kimdekim schreef op 18-07-2025 om 17:11:

[..]

Nou dan zal het volledig aan mij liggen dat ik werkelijk niet snap wat er aanstootgevend is aan een blote buik in het park. En waarom mensen vinden dat anderen dan maar hun gedrag moeten aanpassen omdat jij blijkbaar vindt dat het niet kan. Ik ben heel blij dat ik uit een liberale omgeving kom waar we leven met het motto leven en laten leven. Maakt het leven zo veel leuker.

Dat ligt inderdaad aan jou.

Ik schrijf niet dat ik er persoonlijk last van heb, wel dat ik begrijp dat sommige mensen dat wel hebben en dat je dus rekening met elkaar kunt houden. Stukje inlevingsvermogen in een ander en rekening houden met elkaar maakt het leven ook mooi hoor. Tja liberale omgeving, het is maar hoe je het noemen wil. Fijn dat het voor jou zo voelt. Voor een ander voelt het weer als een omgeving waar iedereen schijt heeft aan een ander en vooral doet wat hij zelf wil.  Hoe je iets ervaart is persoonlijk.

Harry1990 schreef op 18-07-2025 om 17:46:

[..]

Kijk jij snapt het Kim. Inderdaad als je het niet wilt kijk je gewoon de andere kant op. Dat geldt ook bijvoorbeeld als je een dame met een korte broek en sporttop voorbij ziet lopen. Daar heb ik ook helemaal geen moeite mee. Het ziet er vaak zelfs leuk uit vooral als ze er nog getraind uit ziet. Ik laat iedereen in zijn en haar waarde en dat is het belangrijkste vind ik.

Dan doe je het toch gewoon, waarom eigenlijk je vraag in dit topic? Of het sociaal wenselijk is, genoeg diverse antwoorden lijkt mij.

Tip voor een eventueel volgende vraag/topic, beter aangeven dat je enkel adviezen wilt van mensen die het met je eens zijn. Scheelt weer een hoop typen voor diegenen die er anders over denken 

Garfield77 schreef op 18-07-2025 om 17:48:

[..]

Dat ligt inderdaad aan jou.

Ik schrijf niet dat ik er persoonlijk last van heb, wel dat ik begrijp dat sommige mensen dat wel hebben en dat je dus rekening met elkaar kunt houden. Stukje inlevingsvermogen in een ander en rekening houden met elkaar maakt het leven ook mooi hoor. Tja liberale omgeving, het is maar hoe je het noemen wil. Fijn dat het voor jou zo voelt. Voor een ander voelt het weer als een omgeving waar iedereen schijt heeft aan een ander en vooral doet wat hij zelf wil. Hoe je iets ervaart is persoonlijk.

Omdat ik zeg dat ik er geen probleem mee heb als andere mensen in hun blote buik lopen kom ik uit een omgeving waar iedereen schijt aan iedereen heeft.  Juist ja. 

Kersje schreef op 18-07-2025 om 17:45:

[..]

Dat klopt! En ik zou kunnen reageren op de rest van je schrijfsel, maar laat ik maar gaan, want ook dat zal je vast niet snappen gezien je reacties op anderen.

Nee inderdaad ik snap het niet.  Blijkbaar mag je alleen zeggen dat je vreselijk onappetijtelijk vindt.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.