Werk, Recht en Geld

Kimdekim
29-06-2025 om 04:51
Iemand verstand van Arboregels in de horeca?
Mijn dochter heeft een bijbaan in de horeca. Ze serveert in een restaurant. Ze moet een zwarte broek en blouse met zwarte lange mouwen en een sloof aan. Voorheen mocht ze altijd bij temperaturen hoger dan 30 een tshirt dragen. Ze heeft nu een nieuwe manager die erop staat dat ze de voorgeschreven kleding dragen. Komende dinsdag wordt het 37 graden. Ik vind het echt onverantwoordelijk om dan buiten op terras in de zon met zwarte kleding te werken. Het restaurant zit altijd vol dus ook op een dinsdag is het flink aanpoten. Ik heb zelf even gezocht maar ik kan niks vinden over regels met warmte in de horeca. En ik wil graag weten wat haar rechten zijn.

S.ndra
29-06-2025 om 06:23
Misschien heb je hier iets aan:
https://dehorecabond.nl/kennis/werken-in-de-hitte
https://www.youngandunited.nl/contract/werken-in-de-hitte
Helaas zijn er geen kledingvoorschriften of maximale temperatuur vastgesteld.
Misschien kan ze samen met collega’s dit bespreken met de leidinggevende?

EmmaT
29-06-2025 om 07:35
Ik denk dat ze het zeker vooraf met de baas moeten bespreken. Als er wat gebeurt of iemand wordt niet goed kan baas niet zeggen dat hij van niets wist en dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is.

wil40
29-06-2025 om 08:08
Ik zou een net katoenen shirt meenemen en tijdens het werk kijken of het noodzakelijk is om me even om te kleden.
Het wordt idd bloedheet, ik zweet dan ook peentjes tijdens het werk. De kok in de keuken draagt wit maar staat weer boven de hete pannen.
Meer drinken, tempo iets lager en soms even afkoelen bij een ventilator.

wil40
29-06-2025 om 08:15
Er zijn algemene regels bij extreme hitte die werkgevers moeten opvolgen, niet speciaal voor de horeca. We hebben niet allemaal een baan op kantoor bij de airco.

Kimdekim
29-06-2025 om 10:06
wil40 schreef op 29-06-2025 om 08:15:
Er zijn algemene regels bij extreme hitte die werkgevers moeten opvolgen, niet speciaal voor de horeca. We hebben niet allemaal een baan op kantoor bij de airco.
Klopt maar het enige wat ik dan kan vinden is dat het boven de 26 graden als extreem warm wordt gezien. Maar niet wat er dan gedaan moet worden.

Anna Cara
29-06-2025 om 10:07
De vraag die de manager moet krijgen is wat zijn zorg is. Uitstraling? Geen herkenning personeel? Vind deze persoon het meer klasse uitstralen? En ... gaat personeel niet weglopen ivm deze strakke regels?
Ik vind het zelf belachelijk als ik personeel met 30+ graden in lange mouwen zie werken. Als klant vind ik daar wat van. Miss dat deze manager zich dat niet realiseert. Een mooi luchtig zwart shirt aanschaffen voor personeel kan iedeeen veel opleveren.

Jesse_1
29-06-2025 om 12:07
Overigens maakt het niet uit welke kleur de kleding heeft, witte kleding is niet koeler dan zwarte.
Met deze temperaturen overschakelen op een blouse met korte mouwen lijkt mij niet meer dan logisch; warmer gekleed zorgt dat de bediening meer zweet, wat voor mij als gast ook niet prettig is. Dus voor zowel de werknemer als de klanten beter lijkt mij. Plus nog het comfort en de inzetbaarheid van personeel; wat ook voor werkgever een positief punt is lijkt mij?
Dus tenzij het een sterrenrestaurant is met airco, waarbij alleen binnen wordt gewerkt...
Groet, Jesse

Jesse_1
29-06-2025 om 12:12
ChatGPT:
"Ja, er zijn Arbowet-regels en -richtlijnen die van toepassing zijn op werken in (erg) warm weer, ook in de horeca. De Arbowet noemt geen specifieke temperatuurgrenzen, maar werkgevers hebben wél een algemene zorgplicht voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Dat geldt ook bij hitte.
Wat zegt de Arbowet?
Artikel 3 van de Arbowet verplicht werkgevers om risico’s zoals hitte zoveel mogelijk te beperken.
De werkgever moet een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) hebben waarin hitte als risico wordt opgenomen (bijv. bij keukenpersoneel, bediening op terrassen).
Bij risico’s moet een plan van aanpak zijn met passende maatregelen.
Concrete richtlijnen voor warm weer (volgens de Arbeidstijdenwet en arbocatalogi):
Hoewel er geen wettelijke maximumtemperatuur is, geven de Arbeidsinspectie en de arbocatalogi (per sector) wel richtlijnen, zoals:
1. Richtlijn van FNV en TNO:
Boven de 25°C: extra maatregelen noodzakelijk.
Boven de 30°C: zwaar werk afwisselen met pauzes.
Boven de 33°C (WBGT-index): alleen nog zeer lichte werkzaamheden mogelijk.
2. Mogelijke maatregelen in de horeca:
Voldoende drinkwater beschikbaar stellen (gratis).
Extra rustpauzes in koele ruimte.
Werktijden aanpassen (bijv. niet op het heetst van de dag).
Ventilatoren of airco in keuken/personeelsruimte.
Minder zware taken toewijzen.
Personeel instrueren over hitteklachten (zoals oververhitting, uitdroging).
3. Personeel op terrassen:
Zonnebescherming aanbieden (zoals petten, zonnebrandcrème).
Mogelijkheid tot pauzes in de schaduw.
Lichte, ademende bedrijfskleding overwegen.
Wat kun je doen als werknemer?
Bespreek het met je leidinggevende of preventiemedewerker.
Kijk in de arbocatalogus horeca – hierin staan brancheafspraken.
Schakel eventueel de OR of personeelsvertegenwoordiging in.
Bij structurele risico’s: neem contact op met een vakbond of de Nederlandse Arbeidsinspectie."

Pippeltje
29-06-2025 om 15:28
Hoe oud is je dochter?
Voor je haar op haar rechten wijst is het handig om te bedenken dat alleen zij kan inschatten wat het haar waard is deze baan te behouden. Want misschien heeft ze andere rechten dan wat haar nu wordt gezegd, maar -ook al heb je het recht- je ontketend misschien een hele negatieve sfeer als je opeist waarvan de manager liever niet heeft dat je dat doet.
Daar moet je je wel van bewust zijn voordat je er over begint. Hoe belangrijk zijn die rechten en hoe belangrijk is de leuke werksfeer.

Kimdekim
29-06-2025 om 16:50
Pippeltje schreef op 29-06-2025 om 15:28:
Hoe oud is je dochter?
Voor je haar op haar rechten wijst is het handig om te bedenken dat alleen zij kan inschatten wat het haar waard is deze baan te behouden. Want misschien heeft ze andere rechten dan wat haar nu wordt gezegd, maar -ook al heb je het recht- je ontketend misschien een hele negatieve sfeer als je opeist waarvan de manager liever niet heeft dat je dat doet.
Daar moet je je wel van bewust zijn voordat je er over begint. Hoe belangrijk zijn die rechten en hoe belangrijk is de leuke werksfeer.
Mijn dochter is 17. Ze heeft er altijd met heel veel plezier gewerkt, maar nu weer een nieuwe manager is, is het minder. Kijk ik vind dat je niet al te moeilijk moet doen, maar dit gaat over haar gezondheid. En dat is mij meer waard dan een baantje wat je 9 euro per uur mee verdiend.

TineWinkel
29-06-2025 om 19:21
Kimdekim schreef op 29-06-2025 om 16:50:
[..]
Mijn dochter is 17. Ze heeft er altijd met heel veel plezier gewerkt, maar nu weer een nieuwe manager is, is het minder. Kijk ik vind dat je niet al te moeilijk moet doen, maar dit gaat over haar gezondheid. En dat is mij meer waard dan een baantje wat je 9 euro per uur mee verdiend.
Op basis van wat jij zegt, lijkt het mij dat ze vrij makkelijk ergens anders een baantje, ook in de horeca, zou kunnen vinden? Dan kan ze het natuurlijk harder 'spelen', dan wanneer ze er voor haar levensonderhoud van afhankelijk van zou zijn.
Ik adviseer zelf op arbovlak. Omdat er geen echt harde normen zijn, moet je er bij dit onderwerp 'samen uit komen'. Maar als een werkgever niet wil meewerken aan een oplossing, dan zijn er de volgende opties:
- slikken = gewoon werken en het erg warm hebben
- stikken = de door jou gewenste kleding dragen en evt naar huis / de laan uit gestuurd worden door je leidinggevende (maar dan zit hij met nog minder personeel - ik denk niet dat hij dat zomaar doet)
- arbeidsinspectie inschakelen, eventueel via de ondernemingsraad - maar die is er waarschijnlijk niet.

Pippeltje
29-06-2025 om 19:57
Kimdekim schreef op 29-06-2025 om 16:50:
[..]
Hoezo over gezondheid? Het gaat toch over kleding?
En "dat is mij meer waard"??? Dat zeg ik nou juist. DAT bepaalt je dochter.

Ysenda
29-06-2025 om 20:11
Pippeltje schreef op 29-06-2025 om 19:57:
[..]
Te warme kleding moeten dragen in de warmte is wel degelijk ern gezondheidsrisico.
Met deze warmte moeten de werkzaamheden en kleding aangepast worden. Kan bv ook meer personeel zijn zodat er meer gepauzeerd kan worden in een koele omgeving.

Kimdekim
29-06-2025 om 20:11
Pippeltje schreef op 29-06-2025 om 19:57:
[..]
Nou dat ik het onverantwoord vind om met 37 graden te werken in zwarte kleding met lange mouwen heeft niks met mijn gevoel voor mode te maken. Het is niet goed voor je. Ongezond. En mijn dochter bepaalt dat zelf deels maar ik kan haar wel ongevraagd advies geven. ( en dochter baalt er zelf ook nogal van)

Jesse_1
29-06-2025 om 20:25
Je benadrukt weer dat het zwarte kleding is. Dat doet niet ter zake, want het heeft geen invloed (want: niet warmer dan een andere kleur). Integendeel; dat vind ik juist iets dat een werkgever wel kan verlangen om zichtbaarder te zijn voor de gasten.