Nick90
08-05-2025 om 17:31
Kind even alleen in de auto laten??
Kort vraagje?? Laten jullie je dreumes/peuter in de auto zitten tijdens het tanken/afrekenen? Of als je maar één ding moet kopen en snel terug bent?

lovessssssss
11-05-2025 om 19:31
MamaE schreef op 11-05-2025 om 18:07:
[..]
Dat kun jij helemaal niet weten of iemand het kan betalen. En misschien is het ook wel nee omdat kind al genoeg snoep/koek/chips/ijs heeft gehad die dag. Niet alles gaat om het kunnen betalen.
Soms willen kinderen ook iets vanuit een impuls van dat ze het zien en het dan willen hebben.
Maar de ouders bepalen of het kind genoeg heeft gehad maar wat nou als het kind niet genoeg heeft gehad volgens kind
BIj mijn oudere woonplek bepaalde de begeleiding of je wel of niet 2x mocht opscheppen werd ook onderscheid gemaakt basis op gewicht hebben ze toegegeven
Maar dan wel lopen zeuren dat er mensen snachts aten dingen uit de koelkast pakten en aten enz
En dan zeggen niet mijn probleem overdag genoeg eten maar ons dan overdag beperken zoals met avond eten na 1x opscheppen nog trek maar geen 2e keer mogen opscheppen en dan wel heel verbaasd zijn dat mensen snachts trek hadden

lovessssssss
11-05-2025 om 19:33
Nick90 schreef op 11-05-2025 om 18:09:
[..]
We kunnen het makkelijk missen maar ik heb geen zin om elke keer te moeten strijden met een 2 jarige. Ze is gewend aan in de auto zitten, zowel in de mijne als die van m'n vrouw, toen ze nog in de maxicosi paste pakten we haar mee voor het afrekenen maar ze is nu bijna 2 en watervlug, ik laat haar liever even in de auto zitten zodat er geen verder gedoe is. Ik vroeg me alleen af of ik de enige was
Maar als je het makkelijk kan missen waarom doe je het dan niet waarom de strijd aangaan als het niet nodig is kijk als je het geld niet had oké maar jullie hebben het wel dus waarom niet

yette
11-05-2025 om 19:33
lovessssssss schreef op 11-05-2025 om 18:24:
[..]
Als het even kan dan doe ik geen dingen die ik niet wil leef ik op mijn manier de samenleving zou wat losser moeten woorden minder van die ongeschreven regeltjes waar we ons als samenleven aan dienen te houden
Iemand heeft wel eens te me gezegd vaker wel doe normaal
Mijn antwoord ja wat is normaal
Wie bepaald wat normaal is de samen leving zou wat ruimdenkender moeten worden
Als iedereen er zo over dacht, zou je dan nog kunnen spreken van een samenleving?
Het brood dat jij eet, is gebakken door iemand die vast ook wel eens uit wil slapen, maar er elke dag idioot vroeg uit moet om geld te verdienen. Anders zou hij/zij zelf niks te eten hebben. Het geld waarmee jij je brood koopt, heeft de overheid gekregen van mensen die belasting moeten betalen. Vinden ze zelden leuk. Als iedereen lekker zou doen waar hij/zij zin in heeft, had jij niks te eten.

lovessssssss
11-05-2025 om 19:36
Peaches schreef op 11-05-2025 om 18:11:
Voorbeeld, een van mijn honderden 'nees'.
Dochter wil een armbandje. Het kost 3 euro, dus dat kan ik best betalen. Maar ze heeft al tig armbandjes, en die liggen allemaal te verstoffen in vergetelheid. Dan krijgt ze er dus niet nog een. Want het is alleen maar rommel in huis, het is nergens goed voor en belast het milieu wel. Omdat ik al zo vaak nee heb gezegd, met redenen, snapt ze dat inmiddels prima. Dat is dus opvoeden
Snapt ze het of doet ze al niet eens meer de moeite om te vragen omdat het toch ALTIJD nee is
Ja nou al heb ik 10 paar schoenen als ik er nog 1 zie die ik mooi vind en kan het betalen why not
En armbandjes net zo ze maken ook nog altijd nieuwe
Ja sorry maar in snap het niet maar ieder zo z'n eigen i guess

MamaE
11-05-2025 om 19:37
lovessssssss schreef op 11-05-2025 om 19:24:
[..]
Maar wie zegt dat ze moeten functioneren zoals de maatschappij het wilt zoals het "hoort"
Was wel meer ze hebben ook een flink poosje bij mij gewoont en dat ik compleet voor ze zorgde
Der zijn dingen oké ja wat niet mag mensen slaan neersteken geweld vinger in stopcontact dat soort dingen ja oké
Maar een speelgoedje of wat lekkers in de winkel al is het 10 keer why not maar dat is mijn mening
Ik vind het bijzonder dat er kleine kinderen bij jou inwonen, terwijl jij in een begeleide/beschermde omgeving woont.
Je lat qua nee zeggen ligt erg laag. Een keer een speeltje of wat lekkers is niet erg, maar elke keer is echt niet nodig. Dan gaan kinderen daar aan wennen en het verwachten, ook van andere mensen.
Zeker van die prullen die vijf minuten leuk zijn, ik houd daar echt niet van. Slecht voor het milieu en voor je het weet ligt je huis vol met die troep. Idem voor dingen waar je kind er al tien van heeft en niks mee doet.
Tien keer per dag chocola of chips omdat kind dat wil, is erg ongezond. Als je dat niet snapt, zegt dat vooral heel veel over jou.
Als je niet wil dat mensen oordelen over jouw levensstijl, oordeel dan ook niet over de opvoedkeuzes van andere mensen. Jij ziet heel veel dingen niet uit andere mensen hun leven. Als iemand een keer nee zegt tegen een kind, is dat niet per definitie zielig. Dat is jouw invulling ervan.

Neweve
11-05-2025 om 19:38
en het gaat me niet om functioneren zoals het hoort, maar wel om veiligheid.
Dus ze mag van mij best sandalen aan in de winter (en dan neem ik vaak naar laarzen/schoenen mee), maar ze mag niet op blote voeten naar buiten. Dus dat eerste voer ik geen strijd over dat tweede wel, omdat ik wil voorkomen dat ze glas in haar voet heeft.

lovessssssss
11-05-2025 om 19:39
MamaE schreef op 11-05-2025 om 18:42:
Je vergelijkt nu een beschermde woonomgeving voor volwassenen met een beperking/aandoening waar je als een klein kind behandeld werd met een peuter die je terecht als een klein kind dient te behandelen. Kinderen begrenzen zichzelf niet en zien niet uit zichzelf gevaar. Daar hebben ze de hulp van hun ouders bij nodig. Anders kun je ze toch ook prima alleen thuis laten als je gaat werken toch? Dat doen we ook niet, dan gaan ze naar de opvang, school, bso of oppas. En daar zijn ook regels en kunnen ze niet onbeperkt doen en laten wat ze willen.
Als jij het hele jaar op slippers wil lopen, moet je zelf weten. Je tanden niet (elke dag) poetsen idem. Maar een kind kun je die verantwoordelijkheid nog niet geven. Dan poetst het nooit tanden omdat dat stom is, maar overziet niet dat een abonnement bij de tandarts nog veel stommer is en veel meer pijn doet.
Als jij midden in de nacht chips wil eten, prima. Maar om dat nu voor te leven als 'normaal' aan een kind, nou nee.
Ik heb mezelf wel eens betrapt op de gedachte 'oh ja, ik heb een kind en dus een voorbeeldfunctie'.
Jawel maar je heb gevaarlijk en onzin zoals in mijn mening het begrenzen van lekkers als ze verder gewoon normaal goed eten zoals ij waarom niet
Door dat mij dat is overkomen zo ben behandelt snap ik dit soort dingen kinderen des te meer wil niet dat met hun gebeurt wat mij mij dat ze zich zo gaan voelen
En als je je hele leven word begrenst op recht gevaarlijke dingen enz terzijde dat je rijkhalsend uitkijkt naar een tijd waarin je het allemaal zelf mag weten bepalen

lovessssssss
11-05-2025 om 19:42
MamaE schreef op 11-05-2025 om 18:42:
Je vergelijkt nu een beschermde woonomgeving voor volwassenen met een beperking/aandoening waar je als een klein kind behandeld werd met een peuter die je terecht als een klein kind dient te behandelen. Kinderen begrenzen zichzelf niet en zien niet uit zichzelf gevaar. Daar hebben ze de hulp van hun ouders bij nodig. Anders kun je ze toch ook prima alleen thuis laten als je gaat werken toch? Dat doen we ook niet, dan gaan ze naar de opvang, school, bso of oppas. En daar zijn ook regels en kunnen ze niet onbeperkt doen en laten wat ze willen.
Als jij het hele jaar op slippers wil lopen, moet je zelf weten. Je tanden niet (elke dag) poetsen idem. Maar een kind kun je die verantwoordelijkheid nog niet geven. Dan poetst het nooit tanden omdat dat stom is, maar overziet niet dat een abonnement bij de tandarts nog veel stommer is en veel meer pijn doet.
Als jij midden in de nacht chips wil eten, prima. Maar om dat nu voor te leven als 'normaal' aan een kind, nou nee.
Ik heb mezelf wel eens betrapt op de gedachte 'oh ja, ik heb een kind en dus een voorbeeldfunctie'.
Je hoeft je niet beter voor te doen als je bent als jij wel midden in de nacht chips wil maar het niet doet omdat ooh ja nee moet het goede voorbeeld geven hmmm ik heb m'n twijfels maar wederom mijn mening wr zijn er meerderen hier

lovessssssss
11-05-2025 om 19:43
TineWinkel schreef op 11-05-2025 om 18:43:
[..]
En dat ze dr vingers in t stopcontact mag steken, en zonder kijken de weg op mag rennen en... noem maar op...
Nee dat natuurlijk niet maar dat zij ik ook niet ik zei juist dingen als stopcontact vingers enz niet ja oke

Nick90
11-05-2025 om 19:45
lovessssssss schreef op 11-05-2025 om 19:33:
[..]
Maar als je het makkelijk kan missen waarom doe je het dan niet waarom de strijd aangaan als het niet nodig is kijk als je het geld niet had oké maar jullie hebben het wel dus waarom niet
Omdat ze genoeg heeft en krijgt, omdat we begrijpen dat de aarde leefbaar moet blijven en de berg afval kleiner moet, omdat er geen enkele reden is dat ze elke keer iets te eten/drinken / speelgoed krijgt.

MamaE
11-05-2025 om 19:45
lovessssssss schreef op 11-05-2025 om 19:39:
[..]
Jawel maar je heb gevaarlijk en onzin zoals in mijn mening het begrenzen van lekkers als ze verder gewoon normaal goed eten zoals ij waarom niet
Door dat mij dat is overkomen zo ben behandelt snap ik dit soort dingen kinderen des te meer wil niet dat met hun gebeurt wat mij mij dat ze zich zo gaan voelen
En als je je hele leven word begrenst op recht gevaarlijke dingen enz terzijde dat je rijkhalsend uitkijkt naar een tijd waarin je het allemaal zelf mag weten bepalen
Een kind dat elke dag drie zakjes chips en vijf ijsjes en een reep chocola eet, eet niet zo veel meer tijdens de 'normale' maaltijden omdat ze dan gewoon vol zitten.
Daarnaast zijn kinderen een stuk kleiner en hebben ze dus veel minder calorieën nodig dan volwassenen.
Oneindig dingen blijven geven en kopen op verzoek is echt niet gezond. Nooit iets mogen is ook niet gezond. Er zijn nog heel veel tussenwegen. Je projecteert jouw jeugdtrauma's nu op alle kinderen. Als je een keer ziet dat een kind iets niet mag, vind je dat meteen zielig. Dat is echt overdreven en onterecht.

lovessssssss
11-05-2025 om 19:46
Anoniemvoornu schreef op 11-05-2025 om 19:21:
[..]
Je bent geen 2 en teveel zout kan leiden tot o.a. schade aan organen ....
Ajjj ik doe standaart zou en peper op mijn broodjes met kaas en en dan dopen in de soep standaard teveel ja oké maar nergens last van het kan ja er is idd een kans net als dat er een kans is op brand of een orkaan ja dat soort dingen
3 zakjes van de kleine zakjes is echt niet direct te veel zout dan zou je wel veel meer binnen moeten krijgen

lovessssssss
11-05-2025 om 19:47
Kersje schreef op 11-05-2025 om 19:22:
[..]
Exact MamaE, mooi opgemerkt en beschreven!
We kunnen het Lovessssss blijkbaar niet kwalijk nemen dat hij/zij denkt zoals hij/zij denkt, dat is inmiddels wel duidelijk 😅
Ik ben een zei en nee niet echt sorry

MamaE
11-05-2025 om 19:48
lovessssssss schreef op 11-05-2025 om 19:42:
[..]
Je hoeft je niet beter voor te doen als je bent als jij wel midden in de nacht chips wil maar het niet doet omdat ooh ja nee moet het goede voorbeeld geven hmmm ik heb m'n twijfels maar wederom mijn mening wr zijn er meerderen hier
Sorry hoor, maar ik doe mij niet beter voor dan ik ben. Ik heb 's nachts nooit behoefte aan eten. Wel bijvoorbeeld dat ik tijdens het eten honger heb en dan koekjes wil eten of zo. Toen ik net op mezelf woonde deed ik dat ook wel omdat dat vroeger thuis niet mocht. Noem het een late uitspatting van puberteit. Maar ik wil mijn kind dat niet voorleven, dus doe ik dat nu niet meer. Dat is voorleven en opvoeden, niet mezelf beter voordoen dan ik ben. Je instincten en behoeften een beetje begrenzen is ook onderdeel van volwassen worden.

lovessssssss
11-05-2025 om 19:49
Kersje schreef op 11-05-2025 om 19:26:
[..]
Zonder veroordeling, maar jij leeft/woont niet voor niets zoals je leeft/woont incl de nodige begeleiding.
Tegen woordig niet meer nu op me zelf