IrisvdZon
12-05-2025 om 18:31
Buitenspelen en aanbellen bij anderen
Mijn kind heeft dit jaar het buitenspelen ontdekt (hij is net 6). Nu met het mooie weer is het natuurlijk heerlijk om buiten te spelen. Maar ik heb het idee dat het enorm uit de hand loopt. Elk moment van de dag dat hij binnen is zeurt hij om naar buiten te gaan en bij onze buurt kinderen aan te bellen om te vragen of ze kunnen spelen. Ik begin me bezwaard te voelen. Die mensen zullen wel denken, daar heb je hem weer! en het liefst ook meerdere keren per dag, om te kijken of ze stiekem dan misschien wel al kunnen, terwijl ze eerst nee zeiden.
Maar ook het feit dat het al begint op bijvoorbeeld een zondagochtend om half 9, dat hij dan al bij iedereen het liefst aanbelt.
Als ik dan nee zeg dan is het elke 5 minuten, wat kan ik doen, ik verveel me. Mag ik al naar buiten?
Wat vinden jullie hiervan?

yette
13-05-2025 om 09:31
yasmijn27 schreef op 13-05-2025 om 09:12:
[..]
Maar gillen als je buiten bent is echt nergens voor nodig. Dat is niet gewoon leefgeluid
Dit. Zomaar gillen is nooit nodig. Hou gewoon rekening met elkaar. Van mij mochten ze bijvoorbeeld ook niet met een voetbal tegen de muur. Als je tegen een bal wil trappen, ga je maar naar het voetbalveldje.

Alice12
13-05-2025 om 09:31
Spelende kinderen vind ik wel een gezellig geluid en in het weekend vanaf een uur of 9 ook een normaal geluid. Het valt me alleen op dat ik al tijden vooral geschreeuw en gegil hoor. Dat vind ik een wat minder gezellig geluid.

Fenyw
13-05-2025 om 09:33
Ook al waren mijn kinderen vroeg wakker, ik vond het heerlijk om in het weekend even aan te keutelen met het gezin. Vanaf 10.00 naar buiten in onze kindrijke wijk, in vakanties doordeweeks 9.00.
Als iemand buiten wil spelen is hij al buiten, daarvoor hoef je niet aan te bellen. We hadden goede afspraken tot waar ze mochten komen. Buurkinderen waren min of meer dezelfde leeftijd dus we overlegden met de buren tot waar de kinderen mochten komen.

Marin125
13-05-2025 om 09:36
FruitMoeder schreef op 13-05-2025 om 07:26:
Wat slaapt iedereen hier lang uit! Sinds ik moeder ben, ben ik standaard om 6:00 uur al wakker. Zeker als het zomertijd is. Ik vind 9 uur een prima tijd om buiten te spelen. Kinderen moeten niet de hele ochtend in hun bed liggen te rotten. Gelukkig wonen wij vlak bij een supermarkt die zondag ook al om 8 uur open is dus er is sowieso veel geluid.
Er zit wel verschil tussen 6 uur en de hele ochtend in bed rotten.
Verder weet je niet waarom mensen niet zo vroeg kinderen aan de deur willen dus ik zou dat niet zo stellig zeggen. Wij waren namelijk wel blij als we wat langer konden blijven liggen na weer eens een astma-aanval van kind midden in de nacht. Vaak getriggerd door de barbecue of andere houtskool in de buurt.
Dat "rotten" was broodnodige slaap.

Tuinfluiter
13-05-2025 om 10:00
Wij woonden in een kinderrijke buurt. In het weekend werd er eigenlijk nooit echt vroeg aangebeld maar gingen veel kinderen naar het centraal gelegen veldje. Zelf vind ik in het weekend 9.30 een normale tijd voor kinderen om naar buiten tegaan maar soms waren er al kinderen om 8.30 aan het spelen en dan popelden mijn kinderen ook om naar buiten te gaan en dat mocht van mij ook.
Tuurlijk probeer je ze bij te brengen dat hard schreeuwen niet leuk is voor de buren maar de mijne zullen ook wel eens te veel geluid hebben geproduceerd.
Wij zijn ochtend mensen en storen ons ook niet aan buurkinderen die al vroeg in de tuin spelen. Deze kinderen hoor ik wel maar op een normaal niveau ik woon nu een maal in een buurt met eengezinswoningen dus daar horen nu één maal kinder geluiden bij.

Zebra04
13-05-2025 om 10:33
Tsja wat is normaal? Als anderen er maar geen last van hebben is alles goed denk ik! (maar vanaf 10.00 zeker vind ik)
Als dat mogelijk is zou ik even navraag doen bij de ouders van de kinderen waar hij aanbelt (of evt via een buurt-appgroep?)

Broadway
13-05-2025 om 10:37
Bakblik schreef op 13-05-2025 om 08:45:
[..]
Voor mensen met jonge kinderen (tot een jaar of 8 misschien 10) is 10.00 en normaal tijdstip ja.
Mensen die dat te vroeg vinden hebben pech? Mhow, wij worden er niet heel blij van als in onze gemengde wijk de buurjongens op zaterdag al om 8 uur luid gillend op de trampoline staan.
ik vind luid gillen op elk tijdstip super irritant, maar buitenspelen en gewoon leven buiten moet om 10 uur wel kunnen op zondag hoor.
ik heb trouwens geen kinderen dus volgens de regeltjes een klagende zuurpruim.

Broadway
13-05-2025 om 10:38
yasmijn27 schreef op 13-05-2025 om 09:12:
[..]
Maar gillen als je buiten bent is echt nergens voor nodig. Dat is niet gewoon leefgeluid
het ging ook niet om gillen

HWMokka
13-05-2025 om 10:54
yette schreef op 13-05-2025 om 09:31:
[..]
Dit. Zomaar gillen is nooit nodig. Hou gewoon rekening met elkaar. Van mij mochten ze bijvoorbeeld ook niet met een voetbal tegen de muur. Als je tegen een bal wil trappen, ga je maar naar het voetbalveldje.
Pff dat voetballen. Mijn buurjongen van 12 hier is nogal fanatiek. En die staat uren te voetballen op de stoep voor het huis. Zit je 's avonds een serie te kijken, hoor je pok -pok - pok.Toen hij jonger was begreep ik nog wel dat ouders dan een oogje op hem konden houden - ik woon niet echt in een kindvriendelijke buurt/woonerf. Mijn kinderen zou ik op die leeftijd toch echt naar een trapveldje hebben gestuurd. Denk ik, want godlof is geen van de twee met het voetbalvirus besmet. Hij trapt inmiddels zo kneiterhard dat de buren zelf hun auto's een eindje verderop parkeren. Ik wil de verhouding met de buren niet verstieren, het zijn ook best aardige mensen. Alleen ik vraag me onderhand af of zij nou een blinde vlek hebben of ik een ouwe zeur ben. Want ja, buitenspelen is natuurlijk wel gezonder dan aan een scherm gekleefd zitten.

Due-scimmie
13-05-2025 om 11:15
Fenyw schreef op 13-05-2025 om 09:33:
Ook al waren mijn kinderen vroeg wakker, ik vond het heerlijk om in het weekend even aan te keutelen met het gezin. Vanaf 10.00 naar buiten in onze kindrijke wijk, in vakanties doordeweeks 9.00.
Als iemand buiten wil spelen is hij al buiten, daarvoor hoef je niet aan te bellen. We hadden goede afspraken tot waar ze mochten komen. Buurkinderen waren min of meer dezelfde leeftijd dus we overlegden met de buren tot waar de kinderen mochten komen.
Mijn oudste speelt graag buiten maar niet alleen. Dus hier geldt zeker wel dat ze gewoon mogen aanbellen en niet dat ze al buiten zijn als ze buiten willen spelen.
Na 9 uur aanbellen vind ik prima.

FruitMoeder
13-05-2025 om 11:17
HWMokka schreef op 13-05-2025 om 10:54:
[..]
Pff dat voetballen. Mijn buurjongen van 12 hier is nogal fanatiek. En die staat uren te voetballen op de stoep voor het huis. Zit je 's avonds een serie te kijken, hoor je pok -pok - pok.Toen hij jonger was begreep ik nog wel dat ouders dan een oogje op hem konden houden - ik woon niet echt in een kindvriendelijke buurt/woonerf. Mijn kinderen zou ik op die leeftijd toch echt naar een trapveldje hebben gestuurd. Denk ik, want godlof is geen van de twee met het voetbalvirus besmet. Hij trapt inmiddels zo kneiterhard dat de buren zelf hun auto's een eindje verderop parkeren. Ik wil de verhouding met de buren niet verstieren, het zijn ook best aardige mensen. Alleen ik vraag me onderhand af of zij nou een blinde vlek hebben of ik een ouwe zeur ben. Want ja, buitenspelen is natuurlijk wel gezonder dan aan een scherm gekleefd zitten.
Met 12 is het buitenspelen wel afgelopen. Op de middelbare school hoor je toch nooit iemand het hebben over buitenspelen. Ik zou het gewoon tegen die jongen en die ouders melden als je er last en schade van hebt. Als je enige klacht het geluid is dan komt het wat zeurderig over. Maar als hij tegen je ramen schopt direct melden.

Due-scimmie
13-05-2025 om 11:18
Zebra04 schreef op 13-05-2025 om 10:33:
Tsja wat is normaal? Als anderen er maar geen last van hebben is alles goed denk ik! (maar vanaf 10.00 zeker vind ik)
Als dat mogelijk is zou ik even navraag doen bij de ouders van de kinderen waar hij aanbelt (of evt via een buurt-appgroep?)
Sommige mensen hebben overal last van . Zolang het onder normale leefgeluiden valt is het voor mij prima. En daar horen spelende kinderen bij en daar wordt ook wel eens gegild zolang dit maar niet constant is.

Due-scimmie
13-05-2025 om 11:20
Hier basketballen de tiene4jongens aan het eind van de straat graag. Geluid van die bal is wel eens irritant maar het voorbeeld dat ze onbewust geven dat je ook gewoon rond je 17e ook nog lekker in de straat kan basketballen vind ik juist wel leuk.

yette
13-05-2025 om 11:23
HWMokka schreef op 13-05-2025 om 10:54:
[..]
Als het aardige mensen zijn, kan je toch vragen waarom ze hem niet naar dat voetbalveldje sturen? Misschien hebben ze er nooit aan gedacht. Of is er een goede reden voor. Sommige voetbalveldjes worden bijvoorbeeld ook gebruikt als hangplek, daar zag ik mijn kinderen liever niet tussen.

yasmijn27
13-05-2025 om 11:29
Broadway schreef op 13-05-2025 om 10:38:
[..]
het ging ook niet om gillen
Iemand had gillende buurjongens op een trampoline