FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Lucy3
23-04-2025 om 09:47
Temet schreef op 23-04-2025 om 09:19:
Iedereen met overgewicht heeft een eetstoornis? Ik geloof niet dat de medische stand dat met je eens is
Ja daar heb je gelijk in! Ik lees: Obesitas is geen eetstoornis, maar gaat wel vaak gepaard met een verstoord eetpatroon.
Mijns inziens is de scheidslijn vaak dun, vooral nadat pogingen gedaan worden om dmv diëten op kortere termijn af te vallen, dan ben je vaak verloren! Het is wetenschappelijk aangetoond dat het lichaam steeds weer terug wil naar het oude gewicht en dan begint een levenslange strijd met de kilo’s. Ik hoop zo dat Fruitmoeder hierin goed wordt begeleid.
Ik vind het ook raar dat sommigen zo veroordelend naar Fruitmoeder zijn. Oa door de ontwikkeling van nieuwe medicijnen als Ozempic blijkt dat bij sommige mensen oa het verzadigingssysteem in het lichaam anders werkt. Obesitas is een heel complexe aandoening, en wordt in medisch opzicht zelfs ziekte genoemd. Waarschijnlijk zouden dezelfde mensen niet zo veroordelend naar de moeder zijn wanneer een kind zeg reuma of asthma zou ontwikkelen!

Bakblik
23-04-2025 om 10:00
Dwaze-Opa schreef op 23-04-2025 om 09:10:
[..]
Het kind heeft al een eetstoornis. 15kg overgewicht. Haar relatie met voedsel is al verstoord. Ik denk niet dat het veel uit maakt of ze nu wel of niet mee gaat.
Het kind zelf heeft geen eetstoornis. Ouders hebben door hun eigen jeugd weinig idee van echt gezond eten. Als je dat in je jeugd aangeleerde eetpatroon voortzet als je zelf kinderen krijgt dan kan je niet zeggen dat het kind wat het niet over gaat een eetstoornis heeft. Ze is 7! Ze weet niet beter!

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 10:01
Lucy3 schreef op 23-04-2025 om 09:47:
[..]
Ja daar heb je gelijk in! Ik lees: Obesitas is geen eetstoornis, maar gaat wel vaak gepaard met een verstoord eetpatroon.
Mijns inziens is de scheidslijn vaak dun, vooral nadat pogingen gedaan worden om dmv diëten op kortere termijn af te vallen, dan ben je vaak verloren! Het is wetenschappelijk aangetoond dat het lichaam steeds wil terug wil naar het oude gewicht en dan begint een levenslange strijd met de kilo’s. Ik hoop zo dat Fruitmoeder hierin goed wordt begeleid.
Ik vind het ook raar dat sommigen zo veroordelend naar Fruitmoeder zijn. Oa door de ontwikkeling van nieuwe medicijnen als Ozempic blijkt dat bij sommige mensen oa het verzadigingssysteem in het lichaam anders werkt. Obesitas is een heel complexe aandoening, en wordt in medisch opzicht zelfs ziekte genoemd. Waarschijnlijk zouden dezelfde mensen niet zo veroordelend naar de moeder zijn wanneer een kind zeg reuma of asthma zou ontwikkelen!
Astma en reuma zijn dingen waar je weinig aan kan doen. En obesitas een ziekte noemen vind ik persoonlijk te ver gaan. En ja, ze moeten een strijd aan gaan met hun voedingspatroon omdat hun vetcellen leger raken en daarom vaak een hongergevoel hebben. En ja, obesitas is een eetstoornis.

Bakblik
23-04-2025 om 10:22
Dwaze-Opa schreef op 23-04-2025 om 10:01:
[..]
Astma en reuma zijn dingen waar je weinig aan kan doen. En obesitas een ziekte noemen vind ik persoonlijk te ver gaan. En ja, ze moeten een strijd aan gaan met hun voedingspatroon omdat hun vetcellen leger raken en daarom vaak een hongergevoel hebben. En ja, obesitas is een eetstoornis.
Je moet geen verzinsels van jezelf verkopen als feiten. Officieel is obesitas geen eetstoornis maar wel een ziekte. Een ziekte, omdat je klachten hebt door je overgewicht.
https://naeweb.nl/behandeling/
Obesitas (ernstig overgewicht, een BMI> 30) is geen officiële (DSM-5) voedings- of eetstoornis. Obesitas ontstaat door een (langdurige) disbalans tussen energie-inname en energieverbruik. Er wordt dus relatief teveel gegeten in verhouding tot wat nodig is om te kunnen functioneren. Veel mensen met obesitas worstelen met gedragsmatige, cognitieve en emotionele problemen die het overgewicht (mede) kunnen veroorzaken en/of in stand kunnen houden. Een deel van de mensen met obesitas heeft eetbuien en eventueel een eetbuistoornis.

Lucy3
23-04-2025 om 10:24
[..]
Je vindt het misschien “persoonlijk te ver gaan om obesitas een ziekte te noemen”, maar dan wordt het tijd jezelf een beetje te updaten: (and for your information: WHO is de Wereldgezondheidsorganisatie, denk met alle respect 😜 dat die er iets meer van weten dan jij)
“Obesitas is een chronische ziekte, staat ook als zodanig in de lijst International Classification of Diseases 11, en is als chronische ziekte erkend door de EU Commissie en de WHO”.

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 10:31
Met jullie beweringen kan je dus aan obesitas niks doen. Het wordt een ziekte genoemd omdat het een gevaar voor je gezondheid is. En daar zit dus waar artsen het nog niet als ziekte noemen. Geef iemand met obesitas nog maar een smoes om niet af te hoeven vallen. Ja, sorry ik kan niet afvallen want het is een chronische ziekte.
Maar laten we eerlijk zijn mensen hebben tegenwoordig een vertekend beeld met betreft dik zijn. Want kijk om je heen buiten . Je ziet het zo vaak wat logisch is met 50% van de bevolking dat het in je ogen normaal wordt.
Sorry bakblik jij schreef het ook. Zag het te laat.

Lucy3
23-04-2025 om 10:35
Dwaze-Opa schreef op 23-04-2025 om 10:31:
Met jullie beweringen kan je dus aan obesitas niks doen. Het wordt een ziekte genoemd omdat het een gevaar voor je gezondheid is. En daar zit dus waar artsen het nog niet als ziekte noemen. Geef iemand met obesitas nog maar een smoes om niet af te hoeven vallen. Ja, sorry ik kan niet afvallen want het is een chronische ziekte.
Maar laten we eerlijk zijn mensen hebben tegenwoordig een vertekend beeld met betreft dik zijn. Want kijk om je heen buiten . Je ziet het zo vaak wat logisch is met 50% van de bevolking dat het in je ogen normaal wordt.
Sorry maar wanneer je zo’n vastgeroeste mening hebt, denkt de wijsheid in pacht te hebben, én precies denkt te weten hoe een wereldwijd probleem eenvoudig opgelost kan worden met wat meer doorzettingsvermogen heeft verder redeneren met jou geen zin.

Bakblik
23-04-2025 om 10:44
Dwaze-Opa schreef op 23-04-2025 om 10:31:
Een ziekte kan je behandelen. De ene ziekte met meer succes dan de andere, dat is waar.
Obesitas is niet zo makkelijk te behandelen, omdat het gedragsverandering vraagt een het vaak een proces van jaren is. Iedereen kan afvallen/ proberen een gezond gewicht te krijgen.
Net als mijn epilepsie wordt obesitas behandeld maar het gaat nooit meer echt over. Ik heb nog steeds af en toe een aanval de obesitas patiënt heeft vetcellen die gevuld willen zijn en als je daar aan toegeeft wordt je na afvallen weer wat dikker. Met obesitas heb je "levenslang".

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 10:46
Lucy3 schreef op 23-04-2025 om 10:35:
[..]
Sorry maar wanneer je zo’n vastgeroeste mening hebt, denkt de wijsheid in pacht te hebben, én precies denkt te weten hoe een wereldwijd probleem eenvoudig opgelost kan worden met wat meer doorzettingsvermogen heeft verder redeneren met jou geen zin.
Het is zeker eenvoudig op te lossen maar denk dat ze het economisch niet zo leuk vinden. Laten we al simpel beginnen met een groot gedeelte van de junkfood tenten te sluiten. Thuisbezorgd afschaffen. Het mensen te makkelijk maken om niet hoeven te koken. De supermarkten aanpakken met welk voedsel ze verkopen. Dat is de enige reden om mensen zonder ruggengraat er toe aan te zetten om een goed etenspatroon te geven. Om ze geen andere optie te geven.
Ik wil niet lullig zijn of hard over komen maar aan de einde van de rit wordt de zorgverzekering alleen maar duurder omdat mensen meer gezondheidsklachten krijgen.

Bakblik
23-04-2025 om 11:07
Dwaze-Opa schreef op 23-04-2025 om 10:46:
[..]
Het is zeker eenvoudig op te lossen maar denk dat ze het economisch niet zo leuk vinden. Laten we al simpel beginnen met een groot gedeelte van de junkfood tenten te sluiten. Thuisbezorgd afschaffen. Het mensen te makkelijk maken om niet hoeven te koken. De supermarkten aanpakken met welk voedsel ze verkopen. Dat is de enige reden om mensen zonder ruggengraat er toe aan te zetten om een goed etenspatroon te geven. Om ze geen andere optie te geven.
Ik wil niet lullig zijn of hard over komen maar aan de einde van de rit wordt de zorgverzekering alleen maar duurder omdat mensen meer gezondheidsklachten krijgen.
Hahaha in welke parallelle werkelijkheid leef jij?
Eenvoudig op te lossen! Laat me niet lachen. Vanuit ons Neanderthaler tijdperk hebben we nog steeds een hamster in ons brein. Die hamster wil reserves aanleggen om tijdens slechtere tijden ook nog te kunnen overleven op weinig voedsel.
Als we geen junkfood meer kunnen eten blijft de drang om onze vetcellen te vullen nog steeds bestaan. Als het niet kan met een bigmac dan doen we het met wortels, rauwe spinazie of bruine bonen.
De suikertaks helpt ook nog voor geen meter.
De zorgverzekering wordt duurder ja. Die maatschappijen moeten eens gaan beseffen dat investeren in preventie loont maar dat doen ze nog niet😭

MamaE
23-04-2025 om 12:40
Fruitmoeder, ik vind het heel goed dat je hiermee aan de slag gaat. Jij hebt nooit geleerd wat 'normaal' is, maar bent wel bereid om dat nu wel te gaan leren in het belang van je dochter.
Kinderen zijn echt niet dom, maar je kunt best uitleggen dat jullie niet goed wisten wat gezond en normaal is, en dat jullie dat nu gaan leren. En daarom bijvoorbeeld meer met de fiets of lopend gaan doen, niet meer elke dag chips en taart, maar bijvoorbeeld een bakje yoghurt na het eten.

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 12:41
Bakblik schreef op 23-04-2025 om 11:07:
[..]
Hahaha in welke parallelle werkelijkheid leef jij?
Eenvoudig op te lossen! Laat me niet lachen. Vanuit ons Neanderthaler tijdperk hebben we nog steeds een hamster in ons brein. Die hamster wil reserves aanleggen om tijdens slechtere tijden ook nog te kunnen overleven op weinig voedsel.
Als we geen junkfood meer kunnen eten blijft de drang om onze vetcellen te vullen nog steeds bestaan. Als het niet kan met een bigmac dan doen we het met wortels, rauwe spinazie of bruine bonen.
De suikertaks helpt ook nog voor geen meter.
De zorgverzekering wordt duurder ja. Die maatschappijen moeten eens gaan beseffen dat investeren in preventie loont maar dat doen ze nog niet😭
Wat je aan calorieën kwijt bent met een big Mac menu wegvreet is lastig om met groente en dergelijk te doen. Je bent sneller verzadigd.
Kom net terug van de Appie en sta bij de snel kassa en wat ligt er voor mij neus. Chocola en andere troep er naast staat een koelkast met red bull en limonade. Dit soort dingen moeten ze dus gaan verbieden in deze tijd. Daarnaast vind ik dat ze de groente, fruit en dergelijke goedkoper moeten maken. Het is van de zotte dat een zak patat goedkoper is dan een zak aardappels. En suikertaks gaat niet helpen, suiker maak dopamine vrij en we hebben een goed gevoel.
Denk dat het een kwestie van tijd is. Kijk maar naar de tabak we weten jaren dat het niet goed is en nu pas doen we er moeite voor dat het moeilijker is om het te verkrijgen. Alleen dan vinden ze weer tabaktour uit.

Mick87
23-04-2025 om 14:05
[..]
Obesitas wordt wetenschappelijk wel degelijk als een ziekte gezien. Want het verhoogt de kans op aandoeningen als diabetes (er lopen een miljoen mensen in ons land rond met prediabetes), hart- en vaatziekten, kanker en schade aan organen. Het aantal levertransplantatie in ons land is verzevenvoudigd was onlangs nog in het nieuws. Oorzaak: leververvetting door overgewicht en daardoor leverfalen.
Fruitmoeder valt niets aan te rekenen. Het is de maatschappij waarin we leven. We worden continu verleid tot het maken van ongezonde keuzes mede mogelijk gemaakt door de voedselindustrie die ten koste van onze gezondheid miljardenwinst maakt. Tel daarbij op dat we met zijn allen minder bewegen dan een paar decennia geleden.

bieb1963
23-04-2025 om 14:20
Lucy3 schreef op 23-04-2025 om 09:47:
[..]
Mijns inziens is de scheidslijn vaak dun, vooral nadat pogingen gedaan worden om dmv diëten op kortere termijn af te vallen, dan ben je vaak verloren! Het is wetenschappelijk aangetoond dat het lichaam steeds weer terug wil naar het oude gewicht en dan begint een levenslange strijd met de kilo’s. Ik hoop zo dat Fruitmoeder hierin goed wordt begeleid.
Maar dat is vooralsnog niet het punt. Kind krijgt gewoon te ongezond en teveel aan caloriëen te eten. Daarmee heeft kind nog niet direct een 'eetstoornis' of een probleem met het verzadigingsgevoel. Het gaat er nu eerst om dat er gewoon veel minder aan snaai/toetjes wordt gegeven. Dat betekent helemaal niet dat kind geen tijdig verzadigingsgevoel zou kennen, maar wél gewend is altijd lekker en veel te krijgen. Dát is wat veranderd moet worden en dat moeten de ouders in gang zetten. En daarnaast zoveel mogelijk, natuurlijke, beweging als normaal gaan beschouwen.

bieb1963
23-04-2025 om 14:26
Mick87 schreef op 23-04-2025 om 14:05:
[..]
Obesitas wordt wetenschappelijk wel degelijk als een ziekte gezien. Want het verhoogt de kans op aandoeningen als diabetes (er lopen een miljoen mensen in ons land rond met prediabetes), hart- en vaatziekten, kanker en schade aan organen. Het aantal levertransplantatie in ons land is verzevenvoudigd was onlangs nog in het nieuws. Oorzaak: leververvetting door overgewicht en daardoor leverfalen.
Fruitmoeder valt niets aan te rekenen. Het is de maatschappij waarin we leven. We worden continu verleid tot het maken van ongezonde keuzes mede mogelijk gemaakt door de voedselindustrie die ten koste van onze gezondheid miljardenwinst maakt. Tel daarbij op dat we met zijn allen minder bewegen dan een paar decennia geleden.
Kijk, voor jezelf is het best lastig om allerlei verleidingen te weerstaan. Dat snap ik, daar heb ik net zo goed last van. Maar dat is m.i. toch echt wat anders dan voor je kind dagelijks taart en cake te kopen als toetje e.d. Dat is niet je éigen snaai behoefte, maar je verantwoording om de voeding van je kind enigszins acceptabel te houden. Ook daar heb ik natuurlijk net zo goed mee te maken gehad. Niets fijners om je kind te verwennen, maar óók het besef, dat IK verantwoordelijk ben voor wat een kind thuis te eten aangeboden wordt. Volgens mij zijn dit toch 2 verschillende zaken.