FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Tuinfluiter
30-04-2025 om 09:13
MMcGonagall schreef op 29-04-2025 om 21:39:
[..]
En calorieën. Helaas is er momenteel niet veel anders qua fruit wat makkelijk meeneemt. Van appels krijg ik jeuk in mijn mond (bijzonder ja), peren vind ik niet lekker en de mandarijnentijd is voorbij.
Heb je ook last van pruimen en kersen vaak als je last hebt van appels ben je daar ook allergisch voor.

Herfstappeltaart
30-04-2025 om 09:15
bieb1963 schreef op 30-04-2025 om 09:10:
[..]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je hóeft niet elke dag peulvruchten te eten, 2 of 3 keer per week is ook goed. Daarbij is het meestal ter vervanging van vlees of groente. Sowieso de hoeveelheid groente. En als je bijv. bij de koffie taart hebt gegeten, zal je lunchtrek ook vaak wat minder zijn en eet je een boterham minder. Enz.
Dat is toch juist wat ze bedoelt? Je maag vullen met gezond spul geeft minder behoefte aan ongezond spul. Bij de koffie kun je ook een boterham nemen in plaats van taart (als je trek hebt). Als je alles eet wat per dag wordt aanbevolen (gezonde dingen) heb je minder trek in snaai.

MMcGonagall
30-04-2025 om 09:24
Tuinfluiter schreef op 30-04-2025 om 09:13:
[..]
Heb je ook last van pruimen en kersen vaak als je last hebt van appels ben je daar ook allergisch voor.
Kersen lust ik niet maar volgens mij heb ik geen last van pruimen. Wel enigszins van mango’s. Daar durf ik dus ook geen grote hoeveelheden van te eten.

ToetieToover
30-04-2025 om 09:34
Herfstappeltaart schreef op 30-04-2025 om 09:15:
[..]
Dat is toch juist wat ze bedoelt? Je maag vullen met gezond spul geeft minder behoefte aan ongezond spul. Bij de koffie kun je ook een boterham nemen in plaats van taart (als je trek hebt). Als je alles eet wat per dag wordt aanbevolen (gezonde dingen) heb je minder trek in snaai.
Dat bedoel ik inderdaad.

bieb1963
30-04-2025 om 09:58
Herfstappeltaart schreef op 30-04-2025 om 09:15:
[..]
Ja natuurlijk, dat snap ik. Uiteindelijk hoe minder ongezond hoe beter. Maar ze geeft aan, dat als je alles op een dag aan gezond eet, wat je zou moeten eten, dat er dan geen ruimte meer zou zijn voor ongezond. Dat betwijfel ik. Dat is iets anders dan de suggestie om een boterham bij de koffie te nemen.

ToetieToover
30-04-2025 om 10:07
bieb1963 schreef op 30-04-2025 om 09:58:
[..]
Ja natuurlijk, dat snap ik. Uiteindelijk hoe minder ongezond hoe beter. Maar ze geeft aan, dat als je alles op een dag aan gezond eet, wat je zou moeten eten, dat er dan geen ruimte meer zou zijn voor ongezond. Dat betwijfel ik. Dat is iets anders dan de suggestie om een boterham bij de koffie te nemen.
Als je veel snaait naar verhouding, krijg je niet alle benodigde voedingsstoffen binnen. Zeker niet als je binnen je kcal behoefte blijft door het niet als extra te eten, maar in plaats van. En al helemaal niet als je dat dagelijks doet. Ik zou me dáár meer zorgen om maken in eerste instantie.
Of het voor iedereen geldt, dat je trek overgaat, kan ik niet zeggen, maar voor mij werkt dat zo. Ik sport veel en moet veel eten. Ik krijg het soms met moeite allemaal opgegeten. Als ik dan eens een wissel doe, behaal ik de aanbevolen hoeveelheid micro- en macronutrienten niet.

Schemerlampje
30-04-2025 om 10:16
MMcGonagall schreef op 30-04-2025 om 09:24:
[..]
Kersen lust ik niet maar volgens mij heb ik geen last van pruimen. Wel enigszins van mango’s. Daar durf ik dus ook geen grote hoeveelheden van te eten.
Waarschijnlijk wel allergisch voor berken?
https://allesoverallergie.nl/pages/voedselallergie-pollen-voedsel-syndroom

Ysenda
30-04-2025 om 10:31
bieb1963 schreef op 30-04-2025 om 09:10:
[..]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je hóeft niet elke dag peulvruchten te eten, 2 of 3 keer per week is ook goed. Daarbij is het meestal ter vervanging van vlees of groente. Sowieso de hoeveelheid groente. En als je bijv. bij de koffie taart hebt gegeten, zal je lunchtrek ook vaak wat minder zijn en eet je een boterham minder. Enz.
Was het maar waar, of ik taart eet of niet maakt voor mij niet uit, een uur later is mijn maag wel leeg en kan er een volledige maaltijd in. Van 1 punt taart zit ik ook niet vol.

MMcGonagall
30-04-2025 om 10:47
Schemerlampje schreef op 30-04-2025 om 10:16:
[..]
Waarschijnlijk wel allergisch voor berken?
https://allesoverallergie.nl/pages/voedselallergie-pollen-voedsel-syndroom
Dat klinkt logisch. Ik slik het hele jaar antihistamica omdat er altijd wel wat voorbij komt waar ik op reageer.

bieb1963
30-04-2025 om 11:23
Ysenda schreef op 30-04-2025 om 10:31:
[..]
Was het maar waar, of ik taart eet of niet maakt voor mij niet uit, een uur later is mijn maag wel leeg en kan er een volledige maaltijd in. Van 1 punt taart zit ik ook niet vol.
Het blijft sowieso belangrijk om niet te vaak te grijpen naar taart of ander ongezonds. En als je op calorieën wil of moet letten, dan maar een boterham minder als je die dag ook taart oid eet.

Broadway
30-04-2025 om 12:49
Tuinfluiter schreef op 30-04-2025 om 08:58:
[..]
Ik eet bijna dagelijks druiven maar let wel goed op de portie grootte als je flink wilt door eten kun je beter voor aardbeien kiezen.
terwijl ik in al mijn onwetendheid voordat ik het bijhield geld zou zetten op dat aardbeien zoeter/meer calorieën zouden hebben dan druiven

Broadway
30-04-2025 om 12:53
ToetieToover schreef op 30-04-2025 om 10:07:
[..]
Als je veel snaait naar verhouding, krijg je niet alle benodigde voedingsstoffen binnen. Zeker niet als je binnen je kcal behoefte blijft door het niet als extra te eten, maar in plaats van. En al helemaal niet als je dat dagelijks doet. Ik zou me dáár meer zorgen om maken in eerste instantie.
Of het voor iedereen geldt, dat je trek overgaat, kan ik niet zeggen, maar voor mij werkt dat zo. Ik sport veel en moet veel eten. Ik krijg het soms met moeite allemaal opgegeten. Als ik dan eens een wissel doe, behaal ik de aanbevolen hoeveelheid micro- en macronutrienten niet.
ja, maar daar ga jij dus de fout in. die snaaiers (ik bijvoorbeeld) snaaien bovenop de kcal behoefte. de term bodemloze put comes to mind.
mijn basisvoeding is volledig volgens alle lijstjes perfect in orde. maar die rijstewafels met kaas, handje tikkels, stukjes brie en pombär gooien roet in het eten.

Broadway
30-04-2025 om 12:53
Ysenda schreef op 30-04-2025 om 10:31:
[..]
en ik ben blijkbaar niet alleen hierin

bieb1963
30-04-2025 om 14:06
Broadway schreef op 30-04-2025 om 12:53:
[..]
en ik ben blijkbaar niet alleen hierin
Ik denk dat de meesten wel meer calorieën kunnen eten dan nodig.

MMcGonagall
30-04-2025 om 14:16
bieb1963 schreef op 30-04-2025 om 14:06:
[..]
Ik denk dat de meesten wel meer calorieën kunnen eten dan nodig.
Oh zeker. Mijn oude eetpatroon kon op een willekeurige dag bestaan uit drie maaltijden, gewoon gezond, af en toe wat fruit en dan gedurende de dag: 5 m&m’s, een gevulde koek, een paar dropjes, nog 5 m&m’s, een mueslireep, bakje chips en een glas wijn. Mijn standaard toetje na de lunch was een candybar of van die heerlijke Nutellakoekjes. En dat elke dag. Ik mag nog van geluk spreken dat ik niet veel dikker was dan ik was toen de knop omging.
Ik weet nu van mijn meest gangbare ontbijtjes en lunches wat erin zit. Een trosje druiven kan best, een banaan ook, ik eet sowieso twee porties fruit op een dag. Maar dan zit ik wel zo ongeveer aan de max van wat ik mag nu ik gewicht kwijt wil. Hooguit nog pakweg 150 calorieën voor een saai en minder leuk tussendoortje dan Nutellakoeken of een bak chips.