FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

bieb1963
02-05-2025 om 17:07
Valeria schreef op 02-05-2025 om 17:01:
[..]
Het is maar net waar je op gericht bent.
Ik vind het echt een beetje lui om te zeggen dat er overal eten is en dat je discipline moet hebben, alsof het iets heel knaps is als je niet ook tosti's gaat willen als die een meter verder worden gegeten.
De meeste mensen die ik ken zijn helemaal niet zo gericht op eten dat ze een snoepautomaat überhaupt zien. Dat je meteen naar zo'n automaat wordt getrokken lijkt me heel vervelend, maar dat is voor de meeste mensen helemaal niet normaal en het is dus ook niet iets knaps of sterks als je jezelf moet toespreken om er voorbij te lopen. En dat idee krijg ik soms wel een beetje als iemand roept dat er overal verleidingen zijn.
Ja, dat vind ik ook. Dat lekkers en die verleidingen waren er decennia geleden net zoveel. En toen wisten we net zo goed, dat je daar beperkt van moest nemen.
Eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje makkelijk om je te ‘verschuilen’ achter alle verleidingen in de huidige maatschappij. Echt, die waren er in bijv de jaren ‘70 net zoveel. En los daarvan, dat iemand het zélf moeilijk vind om verleidingen te weerstaan, dat is echt totaal iets anders dan je kind van alles voor te schotelen.

Ysenda
02-05-2025 om 17:21
Valeria schreef op 02-05-2025 om 17:01:
[..]
Het is maar net waar je op gericht bent.
Ik vind het echt een beetje lui om te zeggen dat er overal eten is en dat je discipline moet hebben, alsof het iets heel knaps is als je niet ook tosti's gaat willen als die een meter verder worden gegeten.
De meeste mensen die ik ken zijn helemaal niet zo gericht op eten dat ze een snoepautomaat überhaupt zien. Dat je meteen naar zo'n automaat wordt getrokken lijkt me heel vervelend, maar dat is voor de meeste mensen helemaal niet normaal en het is dus ook niet iets knaps of sterks als je jezelf moet toespreken om er voorbij te lopen. En dat idee krijg ik soms wel een beetje als iemand roept dat er overal verleidingen zijn.
Ik denk dat het onderbewuste hier veel meer doet dan je denkt.
Mensen zijn veel minder bewust handelende wezens dan we zelf denken.
Waarom denk je dat 'product placing' in tv programma's werkt. Dat is onderbewust, het hoeft niet heel zichtbaar te zijn. Er is onderzoek geweest waarbij getest werd hoe snel iets onthouden werd als er in een scene 1 heel afwijkend beeld kort getoond werd. Dat bleek minder dan een halve seconde te zijn . Je reactie tijd om op de rem te trappen in een auto is vele malen langzamer.
Ik denk dat juist niet naar die automaat talen, nooit dus, veel minder vaak voor komt dan he denkt.
Je xiet die automaat op locatie a, gaat naar b, zier nog een reclame voor chocola voorbij komen en zo wakkert dat trek aan. Het is niet een 1 op 1 reactie maar veel meer een opeenstapeling van kleine dingen voortdurend.

Auwereel
02-05-2025 om 17:31
Even een ik-verhaal: ik krijg nu het gevoel dat ik het eigenlijk toch maar slecht met me gesteld is dat ik het benauwd krijg als er een schaal chocolade-eitjes of koekjes, cake, ofzo voor mijn neus worden gezet tijdens een vergadering en dat ik daardoor word afgeleid. Als ik echt dicipline had, zou ik dat niet zien. En dat mijn kinderen dik zijn geworden tijdens de puberteit (en nu als jongvolwassene nog steeds zijn) dat is natuurlijk helemaal mijn schuld, want òf ik gaf ze te weinig snoep dat ze als puber los gingen, of ik gaf ze teveel snoep, zodat ze er niet goed mee leerden omgaan. En dicipline heb ik ze kennelijk ook niet bijgebracht.

Valeria
02-05-2025 om 17:34
Ysenda schreef op 02-05-2025 om 17:21:
[..]
st niet naar die automaat talen, nooit dus, veel minder vaak voor komt dan he denkt.
Je xiet die automaat op locatie a, gaat naar b, zier nog een reclame voor chocola voorbij komen en zo wakkert dat trek aan. Het is niet een 1 op 1 reactie maar veel meer een opeenstapeling van kleine dingen voortdurend.
Vervelend als dat voor jou zo werkt.

Bakblik
02-05-2025 om 17:37
Als kind (geb.1967) kregen wij nooit wat te eten als we minder dan 2 uur van huis waren. Bij een wedstrijd in de sporthal rond lunchtijd naam je brood en drinken mee of je at je boterhammen alvast thuis op een wat vroeger tijdstip dan de rest van het gezin.
Ik zat op een achterlijk tijdstip op zwemles (06.45 tot 07.25), dan at ik op de achterbank terug naar huis mijn ontbijt. Thuis nog een beker melk terwijl mijn moeder mijn lange haar ontwarde en dan kon ik naar school.
Als we een lange tijd de stad in gingen voor nieuwe kleding dan gingen we met de bus rond 10.30 en dan aten we wel wat in de stad en waren we ruim voor het avondeten weer thuis.
Zo heb ik het met mijn kinderen ook gedaan. Als we in de meivakantie op de fiets schoenen gingen kopen in het volgende dorp namen we weleens een picknick me voor onderweg. Ook naar de sporthal zelf brood mee en niet overal wat kopen. Nu 20 en 23 houden de kinderen dat nog steeds vol.
Zij zien echter team/klasgenoten (en hun ouders) lunch kopen in de sporthal, een frietje als tussendoortje bij een middagje zwembad, snoep uit een automaat halen op school. Mijn kinderen zijn daar nog steeds soms verbaasd over. In ons dorp moet je maximaal 15 minuten fietsen naar de sporthal de meesten minder. Meer kan toch thuis wat eten? Thuis is het vaak normaler eten dan in zo'n kantine.
Ik wil niet zeggen dat mijn kinderen nooit wat kopen onderweg maar ze beperken dat wel. Minder gezond en best wel duur vinden ze dat. Soms ontkomen ze er niet aan, langer onderweg dan vooraf bedacht, en gevallen broodtrommel met grasboterhammen.
Als ze dat voorbeeld in hun kinderjaren niet hadden gehad denk ik niet dat ze er zo in zouden staan. Er is overal aanbod en als je van je ouders meekrijgt dat het heel normaal is om iedere 14 dagen in de sporthal te lunchen dan doe je dat. In die zin is mijn zoon door vrienden toch wel een beetje richting het overal eten kopen getrokken. Maar als hij dan ziet wat het met zijn bankrekening doet dan gaat het weer een paar weken goed.

Ysenda
02-05-2025 om 17:37
Valeria schreef op 02-05-2025 om 17:34:
[..]
Je maakt het persoonlijk, dat is het niet, dit is hoe het voor de massa werkt, en waarschijnlijk op andere punten ook voor jou. De grap is ONBEWUST dus je hebt het niet door. Jij ook niet. Zelfs die onderzoekers niet, terwijl die best weten hoe het werkt.

Bakblik
02-05-2025 om 17:44
Ysenda schreef op 02-05-2025 om 17:21:
[..]
Ik denk dat het onderbewuste hier veel meer doet dan je denkt.
Mensen zijn veel minder bewust handelende wezens dan we zelf denken.
Waarom denk je dat 'product placing' in tv programma's werkt. Dat is onderbewust, het hoeft niet heel zichtbaar te zijn. Er is onderzoek geweest waarbij getest werd hoe snel iets onthouden werd als er in een scene 1 heel afwijkend beeld kort getoond werd. Dat bleek minder dan een halve seconde te zijn . Je reactie tijd om op de rem te trappen in een auto is vele malen langzamer.
Ik denk dat juist niet naar die automaat talen, nooit dus, veel minder vaak voor komt dan he denkt.
Valeria schreef op 02-05-2025 om 17:34:
[..]
Niet alleen voor Ysenda maar voor heel veel mensen. Dat is gewoon aangetoond met onderzoek.
Ik kan het even zo snel niet vinden maar als ze in een film steeds 1 frame cola laten zien ben je dat niet bewust waar maar de colaverkoop in de pauze steeg wel.
Ken je die conference van Wim Sonneveld over kroketten? Nou zo werkt het echt!

Mick87
02-05-2025 om 17:55
ik ben slank en heb veel discipline: gezond eten, sporten etc.
Maar.... nachtje slecht slapen en ik graai op het werk echt naar de snoeppot en chipslade. En dan onderweg naar huis passeer ik nog tankstation, fastfood zooi etc. Dan wordt het echt lastig.
Er zijn overigens wel degelijk veel meer verleidingen dan enkele decennia terug. Voedselindustrie en ultrabewerkt eten is alleen maar toegenomen en steeds meer overal.

Valeria
02-05-2025 om 18:08
Ysenda schreef op 02-05-2025 om 17:37:
[..]
Je maakt het persoonlijk, dat is het niet, dit is hoe het voor de massa werkt, en waarschijnlijk op andere punten ook voor jou. De grap is ONBEWUST dus je hebt het niet door. Jij ook niet. Zelfs die onderzoekers niet, terwijl die best weten hoe het werkt.
Dat is nog makkelijker de verantwoordelijkheid buiten jezelf leggen, en dan ook nog 'je hebt het niet door'.
Volgens zeggen mensen dat vooral als ze zelf een probleem hebben.

Mevrouw75
02-05-2025 om 18:10
bieb1963 schreef op 02-05-2025 om 17:07:
[..]
Ja, dat vind ik ook. Dat lekkers en die verleidingen waren er decennia geleden net zoveel. En toen wisten we net zo goed, dat je daar beperkt van moest nemen.
Eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje makkelijk om je te ‘verschuilen’ achter alle verleidingen in de huidige maatschappij. Echt, die waren er in bijv de jaren ‘70 net zoveel. En los daarvan, dat iemand het zélf moeilijk vind om verleidingen te weerstaan, dat is echt totaal iets anders dan je kind van alles voor te schotelen.
Je onderschat behoorlijk het verschil tussen de jaren ‘70 en nu.

Mevrouw75
02-05-2025 om 18:18
Auwereel schreef op 02-05-2025 om 17:31:
Even een ik-verhaal: ik krijg nu het gevoel dat ik het eigenlijk toch maar slecht met me gesteld is dat ik het benauwd krijg als er een schaal chocolade-eitjes of koekjes, cake, ofzo voor mijn neus worden gezet tijdens een vergadering en dat ik daardoor word afgeleid. Als ik echt dicipline had, zou ik dat niet zien. En dat mijn kinderen dik zijn geworden tijdens de puberteit (en nu als jongvolwassene nog steeds zijn) dat is natuurlijk helemaal mijn schuld, want òf ik gaf ze te weinig snoep dat ze als puber los gingen, of ik gaf ze teveel snoep, zodat ze er niet goed mee leerden omgaan. En dicipline heb ik ze kennelijk ook niet bijgebracht.
Wat mij opvalt/opviel:
Ik heb een kind dat niet heel erg gericht is op eten en een hele duidelijke rem heeft. 2 nichtjes van haar hebben dat niet. Heel naïef zette ik vroeger (paar jaar geleden) gewoon Franse kaas op tafel, en viel van mijn stoel toen ik nichtje 1 die kaas achter elkaar naar binnen zag proppen en laatst bleef haar andere nichtje logeren en zij hield niet op over de chocola die hier al sinds kerst in de kast ligt, als het aan haar lag was dat binnen een seconde verorberd.
Mijn kind ‘kan eten wat ze wil’, haar nichtjes niet. ‘Eten wat ze wil’ is bij mijn kind op de een of andere natuurlijke manier vele malen minder dan het begrensde van haar nichtjes.

Mick87
02-05-2025 om 18:26
Mevrouw75 schreef op 02-05-2025 om 18:10:
[..]
Je onderschat behoorlijk het verschil tussen de jaren ‘70 en nu.
- vrouwen werkten niet zoveel als nu. Dus volop tijd voor huishouden en dus het koken van een verse gezonde maaltijd
- pakjes en zakjes zoals we die nu kennen was er nog stuk minder
- fastfoodketens waren er niet zoveel als nu. Evenals tankstations met winkeltje vol ongezonde meuk.
- minder breed assortiment aan ongezonde dingen in de supermarkt.
- kinderen speelden meer buiten. Ipv. Binnen achter een scherm hangen.
- jeugd trapte nog gewoon naar school in plaats van op fatbike.
- mensen hadden meer fysieke beroepen dan nu.
Verder heeft sinds die tijd de voedingsindustrie overal veel meer voet aan de grond gekregen. En dan vooral UPF (ultraprocessed food). Die groei is ongekend. Dergelijke bedrijven gingen ook meer aan marketing doen, namen wetenschappers in dienst om te kijken hoe ze de consument meer konden laten eten bijvoorbeeld met snoepjes en chocolade: zachter maken zodat je makkelijker eet het verzadigingsgevoel minder snel waarneembaar is. Maar ook door allerlei stoffen toe te voegen waar je gemakkelijker van blijft eten.
Sinds we meer UPF eten ook schrikbarend meer mensen met overgewicht en obesitas. En ook sterke groei van aantal betrekkelijk jonge mensen onder de 50 met darmkanker. Was onlangs nog in het nieuws. Het is echt schrikbarend!!!!!

Mick87
02-05-2025 om 18:28
Chris van Tulleken heeft trouwens een interessant boek geschreven over de voedingsindustrie De voedselfuik. Hij is arts en wetenschapper en pleit ervoor om de voedingsindustrie hetzelfde aan te gaan pakken als de tabaksindustrie.

Bakblik
02-05-2025 om 19:37
Bakblik schreef op 02-05-2025 om 17:44:https://youtu.be/bp2ufdg_1Gc?si=vwgSNviydK8p29R4
[..]
[..]
Niet alleen voor Ysenda maar voor heel veel mensen. Dat is gewoon aangetoond met onderzoek.
Ik kan het even zo snel niet vinden maar als ze in een film steeds 1 frame cola laten zien ben je dat niet bewust waar maar de colaverkoop in de pauze steeg wel.
Ken je die conference van Wim Sonneveld over kroketten? Nou zo werkt het echt!
Deze bedoelde ik. Heb m net gevonden.
Van die cola, dat hadden ze mij tijdens de studie verteld, rammelt aan alle kanten zie ik nu ik tijd heb om het even na te pluizen.
Ik neem mijn woorden terug dat er echt onderzoek naar is gedaan. Dat is bewezen niet waar. https://skepsis.nl/subliminale-reclame/ Of in ieder geval wordt er aan getwijfeld.
Hoewel ik zelf wel het vermoeden heb dat (on)bewuste beïnvloeding wel kan werken. Van de geur van chocolade krijg ik toch echt wel trek in chocolade. Heb een tijdje in Haarlem gewoond vlakbij de Droste branderij.

Naminokurashi
02-05-2025 om 19:45
Bakblik schreef op 02-05-2025 om 19:37:
[..]
https://youtu.be/bp2ufdg_1Gc?si=vwgSNviydK8p29R4Deze bedoelde ik. Heb m net gevonden.
Die heb nog ergens op een cd.