Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

felija schreef op 02-05-2025 om 23:39:

[..]

Dan zit ik, denk ik, teveel met de kruidenierswinkel vol snoep van mijn grootouders in mijn hoofd. Mijn moeder en haar zussen werden volgestopt met snoep, koek en chips. Maar het zou zomaar kunnen dat dat een uitzondering was.

Bij mijn andere opa en oma was het juist heel sober.

Ik krijg een heerlijk nostalgisch gevoel bij kruidenierswinkel. Met allemaal van die potten met snoep.

Mick87 schreef op 03-05-2025 om 07:48:

[..]

Ik krijg een heerlijk nostalgisch gevoel bij kruidenierswinkel. Met allemaal van die potten met snoep.

Waarschijnlijk was het vooral hard werken en dag en nacht klaar staan en achter slecht betalende klanten aan zeuren om geld en altijd net niet rond komen.

bieb1963 schreef op 02-05-2025 om 20:41:

[..]

Ja, maar dat is toch altijd zo geweest? Waarom zouden we daar nu ineens dikker van worden? Ik weet het wel: gebrek aan natuurlijke beweging.

Nou, ook wel omdat er altijd eten in huis is. Inderdaad, vroeger kreeg je een koekje bij de koffie op een verjaardag maar tegenwoordig staat er een bus koekjes op de keukentafel klaar. Vroeger kreeg je een keer een bakje chips en nu eet je elke avond een zak leeg. Vroeger kocht je snoep van je zakgeld en nu krijgen kinderen een mars of een snickers mee naar school. Er wordt echt meer gesnoept dan vroeger. Maar vroeger waren de meisjes die genoeg geld meekregen voor drinkyoghurt uit de automaat op school ook al dikker dan ik die alleen een bekertje karnemelk kocht.

Voor mezelf vind ik de NOVA classificatie, zoals gehanteerd in Brazilie, handig. Alles wat rechtstreeks uit je (ouders) moestuin komt is dan sowieso goed (naast dat een moestuin natuurlijk werk vergt, dus extra beweging = altijd goed)

Nova-classificatie - Wikipedia

Daarnaast is het zo dat ultrabewerkte voedingsmiddelen zo worden gemaakt dat ze er ook voor zorgen dat je er van blijft door-eten. Lekker zoet en/of zout, romig, jammie, doe nog maar een handjevol (valt mij altijd op bij nootjes: de gezouten macadamiamix gaat wat mij betreft op (macadamia's hebben een vetpercentage van 76%, dat is maar iets minder dan roomboter... ), van de ongezouten heb ik na 2 handjes genoeg). Combineer dat met wat ik eerder zei (40 cal/dag teveel = 1 kg per jaar zwaarder) en je 'ziet de mensen zwaarder worden'. 
Onbewerkte voedingsmiddelen hebben dat door-eet-effect veel minder.
Niet dat je alle ultrabewerkt moet uitbannen. Om het leven leuk en gezellig te houden geldt de 80/20 regel, dus 20% van de tijd mag je echt wel dat extra handje of die taart. Mensen worden niet dik van de feestdagen (kerst+oud/nieuw), maar van de andere 50 weken in het jaar.

Onze welvaart en comfort is ons aan het vernietigen. We worden massaal dikker en ongezonder. Én onze leefomgeving wordt steeds vervuilder en ongezonder. Tel daarbij op de versnelde klimaatverandering door ons eigen gedrag. Het kapitalisme verwoest ons. We kopen en vreten ons de afgrond in. En we worden door verschillende partijen daartoe aan gezet.

Voor onszelf en de wereld zou het beter als we wat meer matigden met alles.

AnnaPollewop schreef op 03-05-2025 om 08:19:

[..]

Nou, ook wel omdat er altijd eten in huis is. Inderdaad, vroeger kreeg je een koekje bij de koffie op een verjaardag maar tegenwoordig staat er een bus koekjes op de keukentafel klaar. Vroeger kreeg je een keer een bakje chips en nu eet je elke avond een zak leeg. Vroeger kocht je snoep van je zakgeld en nu krijgen kinderen een mars of een snickers mee naar school. Er wordt echt meer gesnoept dan vroeger. Maar vroeger waren de meisjes die genoeg geld meekregen voor drinkyoghurt uit de automaat op school ook al dikker dan ik die alleen een bekertje karnemelk kocht.

Joh, een normaal denkende ouder geeft een kin helemaal geen mars neme naar school. En het is ook verre van gebruikelijk dat een kind tig koekjes op een dag krijgt.

TineWinkel schreef op 03-05-2025 om 08:42:

Voor mezelf vind ik de NOVA classificatie, zoals gehanteerd in Brazilie, handig. Alles wat rechtstreeks uit je (ouders) moestuin komt is dan sowieso goed (naast dat een moestuin natuurlijk werk vergt, dus extra beweging = altijd goed)

Nova-classificatie - Wikipedia

Daarnaast is het zo dat ultrabewerkte voedingsmiddelen zo worden gemaakt dat ze er ook voor zorgen dat je er van blijft door-eten. Lekker zoet en/of zout, romig, jammie, doe nog maar een handjevol (valt mij altijd op bij nootjes: de gezouten macadamiamix gaat wat mij betreft op (macadamia's hebben een vetpercentage van 76%, dat is maar iets minder dan roomboter... ), van de ongezouten heb ik na 2 handjes genoeg). Combineer dat met wat ik eerder zei (40 cal/dag teveel = 1 kg per jaar zwaarder) en je 'ziet de mensen zwaarder worden'.
Onbewerkte voedingsmiddelen hebben dat door-eet-effect veel minder.
Niet dat je alle ultrabewerkt moet uitbannen. Om het leven leuk en gezellig te houden geldt de 80/20 regel, dus 20% van de tijd mag je echt wel dat extra handje of die taart. Mensen worden niet dik van de feestdagen (kerst+oud/nieuw), maar van de andere 50 weken in het jaar.

Ik begrijp dat best van die noten. Maar sowieso waren noten vroeger altijd gezouten. Dus waarom zou je daar nu meer van dooreten dan vroeger?

Mick87 schreef op 03-05-2025 om 09:05:

Onze welvaart en comfort is ons aan het vernietigen. We worden massaal dikker en ongezonder. Én onze leefomgeving wordt steeds vervuilder en ongezonder. Tel daarbij op de versnelde klimaatverandering door ons eigen gedrag. Het kapitalisme verwoest ons. We kopen en vreten ons de afgrond in. En we worden door verschillende partijen daartoe aan gezet.

Daar ben ik het zeker mee eens.

bieb1963 schreef op 03-05-2025 om 09:30:

[..]

Joh, een normaal denkende ouder geeft een kin helemaal geen mars neme naar school. En het is ook verre van gebruikelijk dat een kind tig koekjes op een dag krijgt.

Daar vergis je je in, in een hoger opgeleide bubbel klopt dit. 

Ik zou je de eerste 6 jaar van zoons basisschool carrière gelijk hebben gegeven. 

Toen ging hij naar een andere school met een heel ander publiek, ik schrok me wild idd van de verhalen van zoon en wat hij dus nu ook mee wilde. 6 jaar intens tevreden met een fles water en fruit, ik ben het bij de meester gaan vragen en idd candy bars, frisdrank of op zijn minst limonade was voor 60% van de klas normaal. 

Ik heb er niet aan toegegeven, zoon bleek het ook niet echt lekker te vinden maar vond het prima om de vergaarbak van de schoolgruiten te zijn.

Toen mijn oudste 24 jaar geleden naar de basisschool ging (echt een dorpsschooltje) en daar over zou blijven, gaf ik hem een trommeltje met 2 boterhammen en een beker siroop mee (nu vraag ik me af waarom ik hem geen water mee gaf). Na een week sprak de overblijfmoeder mij aan: waarom had mijn kind niet iets lekker voor na het brood mee? Ik snapte niet wat ze bedoelde, maar het bleek dat alle kinderen brood mee kregen en een doosje smarties, dummies of zo iets. Heel soms was ik bij de overblijf en dan zag ik kinderen die de helft van het brood opaten en wel de smarties. Daar mocht niets van gezegd worden want de regel was "de helft van het brood moet op". 

Helemaal mee eens!

Ik ben het hier zo met je eens. Het is alleen jammer dat je zelf maar invloed kan hebben op je voedsel. 

Ik probeer zelf al veel te doen kwa milieu en ook ik doe niet alles perfect. Maar als ik al hier kijk waar ik woon. Dan ben ik naar mijn idee goed bezig maar als mijn buren links en rechts er maling aan hebben dan denk ik soms waarom doe je het. 

Ysenda schreef op 03-05-2025 om 09:42:

[..]

Daar vergis je je in, in een hoger opgeleide bubbel klopt dit.

Ik zou je de eerste 6 jaar van zoons basisschool carrière gelijk hebben gegeven.

Toen ging hij naar een andere school met een heel ander publiek, ik schrok me wild idd van de verhalen van zoon en wat hij dus nu ook mee wilde. 6 jaar intens tevreden met een fles water en fruit, ik ben het bij de meester gaan vragen en idd candy bars, frisdrank of op zijn minst limonade was voor 60% van de klas normaal.

Ik heb er niet aan toegegeven, zoon bleek het ook niet echt lekker te vinden maar vond het prima om de vergaarbak van de schoolgruiten te zijn.

Ik vind het raar dat hoe je opgeleid ben er mee te maken zou hebben? Ergens schijnt het te kloppen maar mijn verstand ken daar niet echt bij. Volgens mij heeft Bieb gelijk en met een beetje logisch nadenken moet je dit zelf in kunnen zien. Daar is geen hoger wiskunde voor nodig.

Joris12 schreef op 03-05-2025 om 11:18:

[..]

Ik vind het raar dat hoe je opgeleid ben er mee te maken zou hebben? Ergens schijnt het te kloppen maar mijn verstand ken daar niet echt bij. Volgens mij heeft Bieb gelijk en met een beetje logisch nadenken moet je dit zelf in kunnen zien. Daar is geen hoger wiskunde voor nodig.

Over het algemeen heb je dan meer geld te besteden. Dus kun je kiezen voor die dure zalm ipv de gehaktbal.

Hoger opgeleiden leven langer, en blijven langer gezond. Ze sporten meer, ze eten gezonder, het blijkt uit elk onderzoek weer.

Ik weet niet of die kloof veranderd. Hoger opgeleiden nemen vaak ook meer informatie bronnen tot zich.

En dan kom je op een punt wie maken de informatie bronnen: Hoger opgeleiden maar zijn die in staat om de boodschap echt in alle lagen door te laten dringen zonder belerend te worden want dan wordt: 'ja, maar dan mag ik niks meer' gegooid. 

Het veranderen van gedrag op persoonlijk niveau is al lastig, het veranderen van gedrag op groepsniveau nog veel lastiger. En helemaal om de verandering blijvend te laten zijn.

Dus, ja, moeilijk is het niet, maar de praktijk blijkt toch anders in elkaar te steken.

bieb1963 schreef op 03-05-2025 om 09:30:

[..]

In welke parallelle werkelijkheid leef jij? Ik wil niet de koekjes die mee naar school gaan en thuis gegeten worden hoeven betalen voor alleen mijn dorp.  Dan ging ik meteen failliet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.