Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Bakblik schreef op 03-05-2025 om 15:19:

[..]

=====Maar al met al schroeft dat het percentage te dikke volwassenen en kinderen flink op. Onder de autochtonen Nederlanders gaat voor mij die vlieger niet op (uitzonderingen daargelaten). =====

Dit tikte jij in de post waar ik op reageerde. Jij stelt dat het percentage te dikke volwassenen wordt opgeschroefd door het aantal te dikke allochtonen en dat dat in mindere mate geldt voor autochtonen. Zonder goede bronnen kan je dat gewoon niet zeggen. Meesje deed dat beter.

Daar staat dat toch ook in haar bericht ? Dus ik zeg toch niks wat niet waar is of zomaar verzin?

Of het overgewicht in bijv Turkije ook hoger is dan hier, heb ik geen flauwe notie van. Als dat zoons, is dat dus verklaarbaar in wat ik eerder aangaf. Maar wellicht is dat niet zo (geen idee). Misschien heeft men daar wel veel meer natuurlijke beweging. Of houdt men daar rekening mee bij de andere gewone maaltijden. En niet te vergeten: Ze leven daar in hun eigen cultuur en taalgebied, dus alle informatie over voeding komt veel makkelijker binnen. Maar goed, ik heb geen idee over het percentage overgewicht in andere landen. Maar zie en begrijp en lees hoe dat hier vaak fout gaat.

Wat mij een tijdje geleden opviel… Mijn ouders hebben vrienden waarvan de vrouw decennia geleden de ‘dikke buurvrouw’ was (sorry, maar even voor de duiding). Buuf is gedurende de jaren niet noemenswaardig aangekomen, ze heeft altijd pakweg maat 42 gehad. Inmiddels zijn alle andere dames vanaf middelbare leeftijd daar gewoon bij aangesloten. Was vroeger dus iemand met maat 42 de dikke buurvrouw, is dat nu geen onderscheidende eigenschap meer.
Overigens had ik ook tot een half jaar geleden overgewicht. Bij een lengte van 1,59 m ergens tussen de 62 en 64 kg (ik ging toen niet op een weegschaal). Voor de doorsnee voorbijganger zag ik er niet uit als iemand met overgewicht maar gewoon normaal.

Daglichtlamp schreef op 03-05-2025 om 15:38:

[..]

Volgens mij is dat een heel slecht idee voor jonge kinderen.

Dan doe je een 14:10 dan is de ruimte voor extra zooi weg. Maar ik denk dat je in 8 uur een ontbijt, lunch en avondeten makkelijk kan eten. Daarnaast heeft een 7 jarig kind bijna 11 uur slaap nodig. Dan zou ik zeker voor de laatste 5 uur voor het slapen het suiker weglaten. En ja, laten wandelen in het begin want denk andere dingen van beweging te overbelastend is voor het lichaam in het begin met obesitas.

Joris12 schreef op 03-05-2025 om 15:46:

[..]

Dan doe je een 14:10 dan is de ruimte voor extra zooi weg. Maar ik denk dat je in 8 uur een ontbijt, lunch en avondeten makkelijk kan eten. Daarnaast heeft een 7 jarig kind bijna 11 uur slaap nodig. Dan zou ik zeker voor de laatste 5 uur voor het slapen het suiker weglaten. En ja, laten wandelen in het begin want denk andere dingen van beweging te overbelastend is voor het lichaam in het begin met obesitas.

Hoe dan? Ontbijt is om half 8, dus 7.30 uur (om op tijd op school te kunnen zijn). Dus dan moet je om 15.30 je avondeten eten...

TineWinkel schreef op 03-05-2025 om 15:51:

[..]

Hoe dan? Ontbijt is om half 8, dus 7.30 uur (om op tijd op school te kunnen zijn). Dus dan moet je om 15.30 je avondeten eten...

Ja, dat zou kunnen. Maar dan doe je 14:10 nog een keer. En dat is helemaal perfect want 3 uur voor slapen moet je geen maaltijd meer eten.

Joris12 schreef op 03-05-2025 om 16:07:

[..]

Ja, dat zou kunnen. Maar dan doe je 14:10 nog een keer. En dat is helemaal perfect want 3 uur voor slapen moet je geen maaltijd meer eten.

Klinkt als een strak plan om een eetstoornis te ontwikkelen 

14:10 lijkt me ook vrij normaal voor een kind. Doen mijne ook. 

Nick90 schreef op 03-05-2025 om 16:13:

[..]

Omdat? Dus eten op regelmatige tijden levert een eetstoornis op? 

MMcGonagall schreef op 03-05-2025 om 15:41:

Wat mij een tijdje geleden opviel… Mijn ouders hebben vrienden waarvan de vrouw decennia geleden de ‘dikke buurvrouw’ was (sorry, maar even voor de duiding). Buuf is gedurende de jaren niet noemenswaardig aangekomen, ze heeft altijd pakweg maat 42 gehad. Inmiddels zijn alle andere dames vanaf middelbare leeftijd daar gewoon bij aangesloten. Was vroeger dus iemand met maat 42 de dikke buurvrouw, is dat nu geen onderscheidende eigenschap meer.
Overigens had ik ook tot een half jaar geleden overgewicht. Bij een lengte van 1,59 m ergens tussen de 62 en 64 kg (ik ging toen niet op een weegschaal). Voor de doorsnee voorbijganger zag ik er niet uit als iemand met overgewicht maar gewoon normaal.

Vind het toch wel lastig om te zien of iemand een bmi heeft van nèt meer dan 25 en dan te denken, die heeft overgewicht.

Auwereel schreef op 03-05-2025 om 16:29:

[..]

Vind het toch wel lastig om te zien of iemand een bmi heeft van nèt meer dan 25 en dan te denken, die heeft overgewicht.

BMI kan een vertekend beeld geven. 

[..]

Maar toch nog even op jou totale nonsens opmerking terug te komen.

Mijn kinderen op die leeftijd ontbijten ook rond 7 uur en aten lunch om 12:30 en 17:00 uur avondeten. En half 8 naar bed toen ze 7 waren. En ze hebben geen eetstoornis wel regelmaat.

[..]

Juist geen eetstoornis. Waarom moet iemand zich vlak voor bedttijd nog volvreten. Zouden volwassenen ook mee moeten stoppen. Dat vind ik pas een stoornis in eetgedrag, al die koek en chips voor de tv.  

Joris12 schreef op 03-05-2025 om 16:32:

[..]

BMI kan een vertekend beeld geven.

Dat wordt graag gezegd, maar de meeste mensen hebben niet bovengemiddeld veel spiermassa.

MMcGonagall schreef op 03-05-2025 om 17:24:

[..]

Dat wordt graag gezegd, maar de meeste mensen hebben niet bovengemiddeld veel spiermassa.

Dat gaat twee kanten op sommige mensen hebben te veel vet en de juiste bmi. Dus vandaar ik zei het gaat om het visuele. 

Broadway schreef op 02-05-2025 om 10:29:

[..]

we weten allemaal wat we beter kunnen schrappen. helaas is de praktijk weerbarstiger. elk pondje gaat door het mondje, maar gezien de overgewichtcijfers is het toch lastiger dan :"gewoon laten staan jij zwakkeling"

Ik bedoelde vooral dat ik me niet zo druk zou maken over suiker in fruit  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.