FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

bieb1963
30-04-2025 om 15:08
MMcGonagall schreef op 30-04-2025 om 14:16:
[..]
Oh zeker. Mijn oude eetpatroon kon op een willekeurige dag bestaan uit drie maaltijden, gewoon gezond, af en toe wat fruit en dan gedurende de dag: 5 m&m’s, een gevulde koek, een paar dropjes, nog 5 m&m’s, een mueslireep, bakje chips en een glas wijn. Mijn standaard toetje na de lunch was een candybar of van die heerlijke Nutellakoekjes. En dat elke dag. Ik mag nog van geluk spreken dat ik niet veel dikker was dan ik was toen de knop omging.
Ik weet nu van mijn meest gangbare ontbijtjes en lunches wat erin zit. Een trosje druiven kan best, een banaan ook, ik eet sowieso twee porties fruit op een dag. Maar dan zit ik wel zo ongeveer aan de max van wat ik mag nu ik gewicht kwijt wil. Hooguit nog pakweg 150 calorieën voor een saai en minder leuk tussendoortje dan Nutellakoeken of een bak chips.
Oh, dat kan ik ook met gemak hoor 😂

TineWinkel
30-04-2025 om 16:20
Ysenda schreef op 30-04-2025 om 10:31:
[..]
Was het maar waar, of ik taart eet of niet maakt voor mij niet uit, een uur later is mijn maag wel leeg en kan er een volledige maaltijd in. Van 1 punt taart zit ik ook niet vol.
ik merk dat als ik bij mijn maaltijden veel eiwitten eet, dat ik daar dan lang op 'kan lopen'. Maar na een maaltijd met (relatief veel) suikers heb ik een (paar) uur later alweer trek. Dus ik probeer de suikers om die reden te beperken.
Dus een boterham met (pinda)kaas/hummus ipv met jam. Ontbijt met yoghurt, liever nog kwark, met wat fruit en volkoren muesli. Sterker nog: als ik bij dat ontbijt wat vla erbij doe (dus meer calorieen) krijg ik sneller trek dan wanneer ik de vla skip...?

Ysenda
30-04-2025 om 17:05
TineWinkel schreef op 30-04-2025 om 16:20:
[..]
ik merk dat als ik bij mijn maaltijden veel eiwitten eet, dat ik daar dan lang op 'kan lopen'. Maar na een maaltijd met (relatief veel) suikers heb ik een (paar) uur later alweer trek. Dus ik probeer de suikers om die reden te beperken.
Dus een boterham met (pinda)kaas/hummus ipv met jam. Ontbijt met yoghurt, liever nog kwark, met wat fruit en volkoren muesli. Sterker nog: als ik bij dat ontbijt wat vla erbij doe (dus meer calorieen) krijg ik sneller trek dan wanneer ik de vla skip...?
Maakt voor mij ook niets uit, geen eiwit, veel eiwit na een uur kan ik gewoon trek hebben.

Labyrinth
30-04-2025 om 19:10
FruitMoeder schreef op 29-04-2025 om 08:33:
Ik weet dat er suiker in taart zit. Maar ik dacht niet dat het zo slecht zou zijn. Vroeger at ik ook gewoon 2/3 stukken taart per week. We woonde vlak naast een bakker, dus vlak voor sluitingstijd kocht mijn moeder altijd taart. Vond het altijd zo gezellig en lekker. Dus ik associeer taart altijd met iets positiefs.
Snap je wel, bij Koninginnedag kregen wij thuis altijd oranje tompoucen en gingen we tv kijken. Bij mij in het gezin houden ze eigenlijk helemaal niet van tompoucen en ook niet overdag tv kijken. Mijn dochter eet ze helemaal niet. Dit jaar toch weer tompoucen gekocht, alleen om de gezellige associatie, terwijl ik zelf gestopt ben met taart en koekjes eten. Uiteindelijk hebben mijn man en zoon er eentje op en heb ik de overigen de volgende dag maar weggegooid.
Met het weggooien ook deze oude traditie definitief weggegooid. Ook de tv niet aangezet. Dit geeft de vrijheid om nieuwe gezellige, meer passende en gezonde tradities en associaties te maken met het gezin.

bieb1963
30-04-2025 om 20:55
Labyrinth schreef op 30-04-2025 om 19:10:
[..]
Snap je wel, bij Koninginnedag kregen wij thuis altijd oranje tompoucen en gingen we tv kijken. Bij mij in het gezin houden ze eigenlijk helemaal niet van tompoucen en ook niet overdag tv kijken. Mijn dochter eet ze helemaal niet. Dit jaar toch weer tompoucen gekocht, alleen om de gezellige associatie, terwijl ik zelf gestopt ben met taart en koekjes eten. Uiteindelijk hebben mijn man en zoon er eentje op en heb ik de overigen de volgende dag maar weggegooid.
Met het weggooien ook deze oude traditie definitief weggegooid. Ook de tv niet aangezet. Dit geeft de vrijheid om nieuwe gezellige, meer passende en gezonde tradities en associaties te maken met het gezin.
Een traditie waar jullie allemaal eigenlijk niet zoveel mee hebben heeft ook geen enkele reden om voort te zetten natuurlijk. Als deze traditie bij een ander gezin wél een fijn gevoel geeft, is daar ook verre van iets mis mee.

MMcGonagall
30-04-2025 om 22:46
Labyrinth schreef op 30-04-2025 om 19:10:
[..]
Ik heb mijn tompouce wel voor de tv gegeten Zijn 375 calorieën, meer dan een normale lunch! Nou ja, hij was wel lekker.

Temet
01-05-2025 om 10:17
Er zijn ieder jaar ook oranje soesjes te koop (in elk geval bij Ap): kleiner en lekkerder dan een tompouce, imho. Maar goed, ik ben niet dol op tompoucen. En nu ik lees dat er 375 Kcal in zitten al helemaal niet meer, voor dat calorieënbudget kan ik wel wat lekkerders verzinnen. Even checken op de AH -site en wat rekenwerk: die soesjes komen op 79,6 Kcal per stuk, dus dat zijn ruim 4 soesjes tegen 1 tompouce.
Maar goed, dit enigszins ter zijde

dan
01-05-2025 om 15:24
Herfstappeltaart schreef op 30-04-2025 om 09:15:
[..]
Dat is toch juist wat ze bedoelt? Je maag vullen met gezond spul geeft minder behoefte aan ongezond spul. Bij de koffie kun je ook een boterham nemen in plaats van taart (als je trek hebt). Als je alles eet wat per dag wordt aanbevolen (gezonde dingen) heb je minder trek in snaai.
Bij mij is het lastig wanneer ik iets zoets eet zoals een traktatie tijdens de pauze op het werk, dan heb ik de rest van de dag steeds trek in zoetigheid. Bij fruit heb ik dat probleem gelukkig niet.

Ies
01-05-2025 om 15:33
Bij mij werkt het ook zo dat (ongezond) zoet eten = trek krijgen. Ik heb dat ook niet met fruit ofzo.
Hoe snel het bij me werkt probeer ik uit te vogelen. Als ik een poosje gezond eet verdwijnt mijn (ongezonde) trek. Maar uiteraard wil ik een beetje mee blijven doen dus dan komen er uitzonderingen. Zijn er dat teveel dan wordt de trek weer onweerstaanbaar enz.

Herfstappeltaart
01-05-2025 om 15:39
dan schreef op 01-05-2025 om 15:24:
[..]
Bij mij is het lastig wanneer ik iets zoets eet zoals een traktatie tijdens de pauze op het werk, dan heb ik de rest van de dag steeds trek in zoetigheid. Bij fruit heb ik dat probleem gelukkig niet.
Dat herken ik wel. Snoepen leidt tot meer snoepen, heb ik ook.

dan
01-05-2025 om 16:18
Herfstappeltaart schreef op 01-05-2025 om 15:39:
[..]
Dat herken ik wel. Snoepen leidt tot meer snoepen, heb ik ook.
En vooral op dagen waarop ik moe ben, dan heb ik dat sterker dan op dagen waarop ik voldoende energie heb.

TwoThirds
01-05-2025 om 19:54
Broadway schreef op 30-04-2025 om 12:53:
[..]
ja, maar daar ga jij dus de fout in. die snaaiers (ik bijvoorbeeld) snaaien bovenop de kcal behoefte. de term bodemloze put comes to mind.
mijn basisvoeding is volledig volgens alle lijstjes perfect in orde. maar die rijstewafels met kaas, handje tikkels, stukjes brie en pombär gooien roet in het eten.
Maar alsnog kun je beter die laatste schrappen dan je druk maken over de suikers die in een bak druiven zitten.

TwoThirds
01-05-2025 om 19:57
dan schreef op 01-05-2025 om 15:24:
[..]
Vanwege de vezels heb je dat waarschijnlijk bij fruit niet.

Lotus_
02-05-2025 om 09:21
Ik heb mezelf ook gezond moeten leren eten. Vroeger bij mijn ouders was er nooit fruit in huis, nog steeds niet overigens. Komkommers of kerstomaatjes om te snacken waren er ook nooit. Chips en cola wel. Avondeten was vrij vet, meestal avg met vette jus. Of gebakken aardappels gedrenkt in veel te veel boter. We kregen elke avond voor de televisie een koekje en een kopje thee, waar mijn moeder 3 theelepels suiker per kopje in deed. Boterhammen werden besmeurd met een dikke laag vette boter. Het was een wonder dat alle kinderen slank waren. Ik heb ook het geluk dat ik het postuur van mijn vader heb.
In de puberteit ben ik zelf maar bakjes druiven gaan kopen. Sinds ik het huis uit ben, op mijn 21e, en zelf kan bepalen wat er in huis wordt gehaald, wat ik eet, eet ik veel gezonder. Van 3 schepjes suiker in de thee naar helemaal geen suiker in de thee. Altijd fruit in huis. Maar goed, als je zoiets je hele leven gewend bent, weet je inderdaad niet wat echt gezond is. Nu ik 10 jaar op mezelf woon leer ik nog steeds wat bij en nu ik merk dat ik voor het eerst een buikje begin te krijgen, pas ik daar ook weer mijn voeding op aan en zoek ik weer gezondere alternatieven.

Broadway
02-05-2025 om 10:29
TwoThirds schreef op 01-05-2025 om 19:54:
[..]
Maar alsnog kun je beter die laatste schrappen dan je druk maken over de suikers die in een bak druiven zitten.
we weten allemaal wat we beter kunnen schrappen. helaas is de praktijk weerbarstiger. elk pondje gaat door het mondje, maar gezien de overgewichtcijfers is het toch lastiger dan :"gewoon laten staan jij zwakkeling"