Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 09:47:

[..]

Ik woonde en begaf me in een hele gewone gemengde omgeving met redelijk bemiddeld, modaal en onder modaal. Een koek na school of op vrije dagen bij de koffie was doodgewoon. Net als een glas fris. Die koek was gewoon een koek, variërend van een chocoprins, een sprits of een cafe noir enz. Bij de onder modalen was het vaker van een goedkopere soort, maar dat verandert er verder niets aan. Bij sommigen kreeg je meer bij anderen bleef het bij 1 koek. Echt niet veel anders dan nu. Ik zou ook niet weten waarom normaal denkende ouders hun kinderen nu ineens tig koeken zou geven. Er is een koektrommel, maar niet de bedoeling om daar onbeperkt uit te graaien. Net als toen. Uitzonderingen in dit ‘beleid ‘ waren en zijn er altijd. Toen en nu. Maar niet het gangbare ‘beleid’.

Wij hadden het ietsjes kariger, maar niet veel. Glas fris alleen met verjaardag, bij oma.
Net als de gezouten nootjes. ik ken van vroeger alleen de doppinda's. Dus bij jouw bewering: er waren alleen gezouten nootjes, denk ik dus: huh?

Maar jij was het toch, die beweerde dat er overdaad aan eten te vinden was buiten huis?

Ik weet dat ik ergens begin 21e eeuw in Dublin echt onpasselijk werd van de hoeveelheid winkeltjes met snaai altijd en overal. En dat was toen het aanbod in Nederland al heel erg veranderd was, toen er al massaler eventjes op het terras lekker gedaan werd. Maar nu als je het station in een gemiddelde plaats uitloopt dat je ook in de avond door een soort kermis van vreetzooi moeten wandelen om alleen al ergens te komen. Dat is echt al anders dan alleen een viezige automaat in een volgezeken hoekje waar je niet in de buurt wil zijn.

Bakblik schreef op 04-05-2025 om 09:42:

[..]

In welke droomwereld leef jij? Een jong kind van 7 komt om 7 uur uit bed en idealiter ligt het er om 19.30 weer in. Met een beetje mazzel heb je het kind om 15.15 thuis uit school (als je thuis werkt/op je vrije dag) even iets drinken met een kaakje en dan moet je doorgaan want om 16.30 moet volgens jou de avondmaaltijd op zijn om niet meer te eten 3 uur voordat ze in bed liggen.

DAT IS NIET TE DOEN.

Voor volwassenen zou het haalbaar kunnen zijn maar voor kinderen niet. Hrtt scheelt jonge kinderen vanaf hun baby-tijd gewend zijn om gebied te worden en dan te gaan slapen. Dat is hun normaal en hoe groter ze worden hoe minder normaal dat wordt. Na het eten douchen en naar bed dat kan nog prima voor een 7 jarige.

Waarom lukte het bij mij wel? En er waren natuurlijk uitzonderingen maar het gaat om het patroon. En eten 17:00 uur en dan half 8 naar bed. Mijn kinderen sliepen dan rond 8 uur a half negen en s’ochtends half 7, 7 uur kwamen ze hun bed uit. Denk dat regelmaat echt aangeleerd kan worden. 

Dan kom je weer beide ouders willen full time werken. Je hebt kinderen genomen dus pas je werktijden aan op je kinderen. 

Ysenda schreef op 04-05-2025 om 09:46:

[..]

Jij bent van na de oorlog, toen was idd die kleine periode dat moeders bijna standaard thuis waren. Jaren '50-'80, daarvoor en daarna niet.

Ja, ik ben wel van na de oorlog🤣 En mensen van net na de oorlog werkte de beide ouders gewoon. Naar het verhaal van mijn moeder. Wat logisch was want er was natuurlijk heel veel armoe in die tijd. Mijn vader moest op een hele jonge leeftijd werken en mijn moeder zorgde voor haar broers en zus. Even voor de duidelijkheid mijn vader is in de oorlog geboren mijn moeder er net achter. En wat zij altijd vertelde was omdat zij het zo hadden meegemaakt bij ons altijd moeders thuis was om voor de kinderen te zorgen. En dat schijnt in veel gezinnen gebeurd te zijn.

Joris12 schreef op 04-05-2025 om 10:27:

[..]

Waarom lukte het bij mij wel? En er waren natuurlijk uitzonderingen maar het gaat om het patroon. En eten 17:00 uur en dan half 8 naar bed. Mijn kinderen sliepen dan rond 8 uur a half negen en s’ochtends half 7, 7 uur kwamen ze hun bed uit. Denk dat regelmaat echt aangeleerd kan worden.

Dan kom je weer beide ouders willen full time werken. Je hebt kinderen genomen dus pas je werktijden aan op je kinderen.

Nou ik was fulltime thuis en kreeg het echt niet voor elkaar om iedere dag om 17.00 aan tafel te gaan. Als je de kinderen ook nog een kinderleven gunde buiten alleen school.  Zwemles, sport, een partijtje, een keer ergens spelen of zo.  Hier gingen ze naar school tot 15.15.

Regelmaat was hier echt prioriteit nummer 1 maar wel een haalbare regelmaat.  Iedere dag om 18.00 aan tafel.  Dan was er daarvoor gesport. En met volle mag gingen ze dan gewoon de bedden in.  Nooit een probleem geweest. 

Bakblik schreef op 04-05-2025 om 10:35:

[..]

Nou ik was fulltime thuis en kreeg het echt niet voor elkaar om iedere dag om 17.00 aan tafel te gaan. Als je de kinderen ook nog een kinderleven gunde buiten alleen school. Zwemles, sport, een partijtje, een keer ergens spelen of zo. Hier gingen ze naar school tot 15.15.

Regelmaat was hier echt prioriteit nummer 1 maar wel een haalbare regelmaat. Iedere dag om 18.00 aan tafel. Dan was er daarvoor gesport. En met volle mag gingen ze dan gewoon de bedden in. Nooit een probleem geweest.

In principe doe je precies hetzelfde. Bij mijn kinderen was het stukken makkelijker kwa schooltijd want die zaten tot 13:15 uur elke dag op school. Vraag mij niet waarom maar daar zullen ze wel een reden voor gehad hebben. 

Joris12 schreef op 04-05-2025 om 10:27:

[..]

Elke avond tussen 7 en half 8 is echt heel erg regelmatig regelmaat.

Due-scimmie schreef op 04-05-2025 om 09:02:

[..]

Hebben mijn kinderen geen last van hoor. Als ze na eten 3 uur moegen wachten met slapen kunnen ze pas om half 10 naar bed. Is bij weinig kinderen zo lijkt me.

Dat niet eten na bepaalde tijd is sowieso fabel. Calorieën zijn Calorieën ongeacht de tijd.

Daar zou ik niet mijn hand voor in het vuur willen steken. 

"Een calorie is een calorie" is een fysisch-chemische benadering, terwijl we een biologisch benadering nodig hebben. We zijn geen dode verbrandingsoven, maar verteren ons voedsel met behulp van bacteriën en die hebben zo hun voorkeur voor voedsel èn waarschijnlijk ook voor de tijd van de dag. Je gewicht hangt samen met je microbioom, dus de combinatie van bacteriën in je darmen.

Bron voor de tijd van de dag: 

https://scholar.google.com/scholar?hl=nl&as_sdt=0%2C5&q=+eating+time+of+day&btnG=#d=gs_qabs&t=1746349795406&u=%23p%3DROqjHCt6BVEJ

Microbioom enzo: 

https://www.onlinebibliotheek.nl/catalogus/39489748X/De-mooie-voedselmachine-Giulia-Enders

Mevrouw75 schreef op 04-05-2025 om 10:04:

[..]

Wij hadden het ietsjes kariger, maar niet veel. Glas fris alleen met verjaardag, bij oma.
Net als de gezouten nootjes. ik ken van vroeger alleen de doppinda's. Dus bij jouw bewering: er waren alleen gezouten nootjes, denk ik dus: huh?

Maar jij was het toch, die beweerde dat er overdaad aan eten te vinden was buiten huis?

Ik weet dat ik ergens begin 21e eeuw in Dublin echt onpasselijk werd van de hoeveelheid winkeltjes met snaai altijd en overal. En dat was toen het aanbod in Nederland al heel erg veranderd was, toen er al massaler eventjes op het terras lekker gedaan werd. Maar nu als je het station in een gemiddelde plaats uitloopt dat je ook in de avond door een soort kermis van vreetzooi moeten wandelen om alleen al ergens te komen. Dat is echt al anders dan alleen een viezige automaat in een volgezeken hoekje waar je niet in de buurt wil zijn.

Doppinda’s ja, die ken ik ook uiteraard. Maar dat was ook toen niet iets wat je aan de visite voorschotelde of standaard dé nootje waren die je at of in huis had. Een gewone zak pinda’s of nootjes bevatte altijd zout en niet zoals nu dat je 2 varianten had.

En verder, ja ik beweerde dat  toen overal vreterijen te koop waren. Op school (grote speculazen en spritsen, yogidrink enz). In het zwembad, binnen en buiten: fris, friet, salmiaklolly’s, spekken, chips enz). In de bakkers (die er toen veel meer waren), drogisterijen, kruideniers en natuurlijk de supermarkt, snackbars en ja, ook op tankstations. 

bieb1963 schreef op 02-05-2025 om 17:07:

[..]

Ja, dat vind ik ook. Dat lekkers en die verleidingen waren er decennia geleden net zoveel. En toen wisten we net zo goed, dat je daar beperkt van moest nemen.
Eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje makkelijk om je te ‘verschuilen’ achter alle verleidingen in de huidige maatschappij. Echt, die waren er in bijv de jaren ‘70 net zoveel. En los daarvan, dat iemand het zélf moeilijk vind om verleidingen te weerstaan, dat is echt totaal iets anders dan je kind van alles voor te schotelen.

Nou nee, bij lange na niet. De winkelstraten zijn half winkel, half eetzaak, op internet krijg je continue reclame over eten voor je neus, met elke feestdag al drie maanden van tevoren de winkels vól met ongezond eten, er zijn veel meer reclames dan "vroeger", en ik kan nog wel even doorgaan. 

"Net zo veel verleiding", hoe kom je erop 😂 

bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 11:53:

[..]

Doppinda’s ja, die ken ik ook uiteraard. Maar dat was ook toen niet iets wat je aan de visite voorschotelde of standaard dé nootje waren die je at of in huis had. Een gewone zak pinda’s of nootjes bevatte altijd zout en niet zoals nu dat je 2 varianten had.

En verder, ja ik beweerde dat toen overal vreterijen te koop waren. Op school (grote speculazen en spritsen, yogidrink enz). In het zwembad, binnen en buiten: fris, friet, salmiaklolly’s, spekken, chips enz). In de bakkers (die er toen veel meer waren), drogisterijen, kruideniers en natuurlijk de supermarkt, snackbars en ja, ook op tankstations.

Nee, echt vele malen minder. Ook 's avonds was er überhaupt niks te koop. Er waren heus meer bakkers (die echt voornamelijk brood verkochten), en een frietkraam ergens maar niet een zee aan frietkramen, koffietentjes met eigenlijk alleen maar zoete en vette koffie, achter elkaar hoor.

Mijn school verkocht niks, zwembad had geen friet of fris, maar een trekdrop voor een dubbeltje. Het aanbod in de supermarkt is echt heel erg veranderd.

Mevrouw75 schreef op 04-05-2025 om 12:48:

[..]

Nee, echt vele malen minder. Ook 's avonds was er überhaupt niks te koop. Er waren heus meer bakkers (die echt voornamelijk brood verkochten), en een frietkraam ergens maar niet een zee aan frietkramen, koffietentjes met eigenlijk alleen maar zoete en vette koffie, achter elkaar hoor.

Mijn school verkocht niks, zwembad had geen friet of fris, maar een trekdrop voor een dubbeltje. Het aanbod in de supermarkt is echt heel erg veranderd.

Dit ja.  In mijn dorp ging de supermarkt tot zeker 1996 om 18.00 dicht. Als ik bij de weekboodschappen een vers ingrediënt voorde pasta was vergeten dan deed je het zonder als je om 18.30 begon met koken. 

Paar jaar later was de supermarkt tot 18.30 open dan kon ik als ik 1 halte eerder uitstapte nog even iets halen als je toch iets anders wilde dan 5 dagen eerder bedacht was. 

Als je nu om 21.45 bedenkt dat je trek hebt in ijs kan je dat nog even halen.  Woensdagavond nog gedaan bij hoge uitzondering dat wel. 

Mevrouw75 schreef op 04-05-2025 om 12:48:

[..]

Echt hoor, er was zat, overal. Al die varianten die er nu zijn verandert daar niets aan. Ook niet in de supermarkt. Wat maakt het uit dat je nu tig varianten chips hebt, een hele rij toen met naturel chips, paprika chips, nibbit, cornico’s waren net zo verleidelijk als nu. 

Bakblik schreef op 04-05-2025 om 13:04:

[..]

Dit ja. In mijn dorp ging de supermarkt tot zeker 1996 om 18.00 dicht. Als ik bij de weekboodschappen een vers ingrediënt voorde pasta was vergeten dan deed je het zonder als je om 18.30 begon met koken.

Paar jaar later was de supermarkt tot 18.30 open dan kon ik als ik 1 halte eerder uitstapte nog even iets halen als je toch iets anders wilde dan 5 dagen eerder bedacht was.

Als je nu om 21.45 bedenkt dat je trek hebt in ijs kan je dat nog even halen. Woensdagavond nog gedaan bij hoge uitzondering dat wel.

Ja, de supermarkten waren om half 6 dicht en op zondag ook niet open. Maar dat wist je, dus je zorgde dat alles wat je nodig had en wilde in huis had. Je denkt toch niet dat er grote groepen mensen nu ‘s avonds om 9 uur de duur uitgaan om chips te kopen? 

bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 13:22:

[..]

Ja, de supermarkten waren om half 6 dicht en op zondag ook niet open. Maar dat wist je, dus je zorgde dat alles wat je nodig had en wilde in huis had. Je denkt toch niet dat er grote groepen mensen nu ‘s avonds om 9 uur de duur uitgaan om chips te kopen?

Ik denk het eigenlijk wel.

Als ik met honger op het station stond vroeger, dan kon ik niks, maar dan ook niks kopen. Vooral 's avonds niet. Kijk nu eens op Utrecht Centraal (of een willekeurig ander stadsstation) om 10 uur 's avonds wat er allemaal gekocht en gegeten wordt. Of gedronken. en hoeveel mensen dat direct, ter plekke kunnen halen. Omdat ze een beetje trek hebben, want ze ruiken sausijzenbrood.

bieb1963 schreef op 04-05-2025 om 13:20:

[..]

Echt hoor, er was zat, overal. Al die varianten die er nu zijn verandert daar niets aan. Ook niet in de supermarkt. Wat maakt het uit dat je nu tig varianten chips hebt, een hele rij toen met naturel chips, paprika chips, nibbit, cornico’s waren net zo verleidelijk als nu.

Er was zat, inderdaad. Nu is er nóg meer, overal.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.