Wilma88
25-08-2025 om 06:15
Enige kind, super verlegen
Hoi allemaal,
Dit is mijn 1e keer dat ik een bericht schrijf. Lees al tijden mee hier, maar nu toch een breicht. Ik de hoop dat iemand me tips kan geven. Of dat het herkenbaar is.
Het gaat om mijn zoon j. (5 jaar).
Hij is enigs kind (helaas was ons niet meer gegunt), hij heeft een super lief en zacht karakter. Maar kan zich thuis heel goed uiten, hij heeft een sterke wil.
Maar nu het probleem, hij is enorm verlegen buiten ons huis. Op school heeft hij het 1e half jaar op school, weinig durven zeggen of laten zien. Zowel naar de klasgenoten als naar de juf. Daarna kwam hij heel iets los. Maar nog durfde hij weinig.
Buiten school is het helemaal drama. Als we naar een speeltuin (of wat dan ook). Durft hij niets, alleen als wij mee geen spelen. Heel soms vindt hij aansluiting bij andere kinderen, maar dit ia zelden.
We hebben al zeker geprobeers niet te spelen met hem, in de hoop dat hij dan toch zelf naar de andere kinderen gaat. Maar hij bliift dan gewoon de hele middag naast me zitten op een bank, of wil meteen naar huis.
Sorry voor mijn lange verhaal. Maar ik vroeg me af, zijn er meer ouders die dit herkennen? Kan hij hier nog overheen groeien? Ik vindt het zo zieleig om te zien. Hij wil ergens wel, maar druft het gewoon echt niet.
OVerigens, ik weet niet of het invloed heeft, maar hij is al door een instantie onderzocht (zijn inteligentie viel de juffen op) en hij is hoogbegaafd. En denkt dus erg veel na en anders.
Groetjes Wilma

troelahoep
27-08-2025 om 18:58
Gingergirl schreef op 27-08-2025 om 14:47:
[..]
Als je leiding wordt bij scouting moet je wel een opleiding/ trainingen doen hoor. Dit wordt vanuit Scouting Nederland geregeld.
AnnaPollewop schreef op 27-08-2025 om 15:43:
[..]
Het verschilt per vereniging sowieso hoe fanatiek men meedoet aan wedstrijden etc, maar inderdaad krijgt leiding wel degelijk een opleiding altijd. Evenals een EHBO diploma en een VOG verplicht zijn (twee van mijn kinderen zijn leiding geweest).
En als kinderen extreem gedrag vertonen dan kunnen ze inderdaad helaas niet blijven, lijkt me ook logisch want daar is de leiding niet op berekend en bij een voetbalclub zou dat ook niet gaan. Het is een vrijetijdsvereniging, geen GGZ instelling of begeleide dagopvang.
Wel is het waar dat de leiding uit vrijwilligers bestaat en dat ouders dat nog wel eens lijken te vergeten, dus niet beschikbaar zijn als er een kind opgehaald moet worden ivm ziekte, ongelukje of andere redenen; of dat ouders nogal wat eisen stellen ("hoezo kunnen jullie zijn fiets niet meenemen naar kamp?" "waarom moeten wij zelf rijden?" "we kunnen haar niet eerder ophalen nu haar been gebroken is, we zijn zelf op vakantie; daar is de leiding toch voor?"). En soms zoveel zeuren, mopperen en eisen stellen dat leiding afhaakt vanwege de ouders, niet vanwege de kinderen.
Maar dat terzijde (wees svp niet zo'n ouder).
Andere mogelijkheden zijn natuurlijk ook een toneelvereniging of een muziekvereniging of een circusschool of de jonge onderzoekers, ik noem maar wat.
Tegen je kind klagen dat het niet zo verlegen moet doen, helpt in ieder geval niet. En ook SoVa trainingen (waar ik slechte ervaringen mee heb) geven je kind wel erg de indruk dat er iets mis mee is. Je grenzen verleggen, dingen durven en uitproberen, moet je zelf doen vanuit je eigen overtuiging en behoefte, niet omdat anderen je ertoe dwingen. Soms zijn kinderen om je kind heen ook gewoon niet zo leuk. Dan kan een andere klas of andere school een stuk helpen. Ouder worden helpt vaak ook.
Een groot deel van het probleem lijkt me nu wel dat jij je afvraagt of het komt door het enig kind zijn. Antwoord: nee, daar komt het niet door. Veel enige kinderen zijn juist wel heel goed in contacten leggen omdat ze wel moeten, onze jongste (van vier kinderen ) was juist heel slecht in vrienden maken omdat er altijd wel brusjes beschikbaar waren om mee te spelen. Ik weet dat een vriendin van mijn moeder vroeger klaagde dat haar vier kinderen zo verlegen waren terwijl zij zelf juist zo uitgesproken was. Tja, misschien daarom wel
.
Mijn kind is dus ook leiding, al 2 jaar. Maar die heeft zeker weten (nog) geen EHBO diploma; wel eens hier en daar een avond iets van training gehad, maar om dat nu een opleiding te noemen? Ik denk echt dat dit niet vaker dan 2-3x per jaar is geweest. De mensen beginnen hier ook al met leiding zijn als ze net jeugdlid-af zijn, sommige zijn nog 17. Er zijn wel altijd redelijk wat vrijwilligers op een groep en nooit alleen 1e jaars leiding. (Nu zal ik het er niet meer over hebben
Van mensen die een SoVa training heb gehad hoor ik ook niet veel positiefs, zij hadden inderdaad het gevoel dat ze niet goed waren zoals ze waren. Ik heb nog wel een vriendin met een heel verlegen kind, het is wel goed gekomen met vrienden maken vanaf groep 3 ongeveer. Die was ook zo wat jij beschrijft, durfde niet alleen in de speeltuin te spelen e.d. Uiteindelijk is wel een introvert kind gebleven, geen groepsmens (wel 1 op 1 vrienden) en doet solo activiteiten en sporten zoals atletiek en knutselen.

Gingergirl
27-08-2025 om 19:26
troelahoep schreef op 27-08-2025 om 18:58:
[..]
[..]
Mijn kind is dus ook leiding, al 2 jaar. Maar die heeft zeker weten (nog) geen EHBO diploma; wel eens hier en daar een avond iets van training gehad, maar om dat nu een opleiding te noemen? Ik denk echt dat dit niet vaker dan 2-3x per jaar is geweest. De mensen beginnen hier ook al met leiding zijn als ze net jeugdlid-af zijn, sommige zijn nog 17. Er zijn wel altijd redelijk wat vrijwilligers op een groep en nooit alleen 1e jaars leiding. (Nu zal ik het er niet meer over hebben
Van mensen die een SoVa training heb gehad hoor ik ook niet veel positiefs, zij hadden inderdaad het gevoel dat ze niet goed waren zoals ze waren. Ik heb nog wel een vriendin met een heel verlegen kind, het is wel goed gekomen met vrienden maken vanaf groep 3 ongeveer. Die was ook zo wat jij beschrijft, durfde niet alleen in de speeltuin te spelen e.d. Uiteindelijk is wel een introvert kind gebleven, geen groepsmens (wel 1 op 1 vrienden) en doet solo activiteiten en sporten zoals atletiek en knutselen.
Ik ben zelf al ruim 30 jaar leiding en vanuit scouting Nederland zijn trainingen verplicht en kun je echt zien als opleiding. EHBO moet een bepaald percentage hebben. Niet elke groep houdt zich daar aan, maar dat is een ander verhaal. Hier gaan jeugdleden in het jaar dat ze leiding worden de trainingen volgen, kan wel soms wat overlap geven, omdat de trainingen niet elke week gegeven worden.