Lisabette
16-06-2025 om 14:40
Familieinfluencer worden
Hoi allemaal! Ik ben de moeder van een groot gezin. En heb lijkt mij heel leuk om daarmee op Instagram te gaan. Dan kan ik nog meer thuis zijn en alle aandacht aan de kinderen geven. Maar hoe begin je zoiets? Waar moet ik op letten? Ik weet hier namelijk nog weinig van.

Annaniem2023
16-06-2025 om 16:35
Poezenmeisje schreef op 16-06-2025 om 15:55:
Ik volg Teunie van "Eenvoudig Leven" een beetje, en zal binnenkort weer eens natriumpercarbonaat bij haar bestellen. Haar kookboek is ook leuk.
Kun je qua interessantheid tegen haar op, denk je?
16 zwangerschappen, tien kinderen en inmiddels een roedel kleinkinderen.
Jaren geleden las ik ook Teunies verhalen, wat een schat die vrouw. maar bij deze vrouw stel ik me toch filmpjes voor zoals die vreselijke mensen van Vlogmania, waarbij de vader steevast in de ambulance eindigt.
voor Lisabette, wij zijn duidelijk niet geïnteresseerd. Dit geeft wel weer aan wat er mis is door de sociale media. Iedereen denkt dat zijn mening (Twitter) en zijn leven (vloggers) interessant is.
je zegt dat je een groot gezin hebt. Kun je dan niet beter aandacht geven aan je kinderen ipv aan vreemden op internet?
Heb je de uitzending van Boos al gekeken? Nu we geen kabinet meer hebben, wordt dit misschien nog niet ingevoerd, maar misschien later wel: https://nos.nl/artikel/2568180-strengere-regels-vlogfamilies-en-kidfluencers-vrees-voor-moderne-kinderarbeid

TineWinkel
16-06-2025 om 16:36
Lisabette schreef op 16-06-2025 om 15:59:
Ik schrik echt van alle reacties hier. Mijn kinderen vinden het juist een ontzettend leuk idee. En nee, natuurlijk ga ik mijn kinderen niet krijsend in een poepluier op internet zetten. Hoe verzinnen mensen dit? Mijn man is hierin neutraal. Hij vindt het een leuk idee voor de kinderen, maar werkt veel en zal er zelf niet veel mee te maken hebben. Ik wil gewoon een eerlijk beeld geven van hoe een huishouden met meerdere kinderen eruit kan zien... met liefde, drukte en af en toe chaos. Als dat andere gezinnen herkenning of inspiratie biedt, dan is dat toch alleen maar mooi? En ja: als daar wat inkomsten uitkomen, dan gaat dat volledig naar de kinderen. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Maar ik vroeg niet om alle verontwaardiging. Mijn vraag is hoe je zoiets begint.
Je hebt gelijk, dat was je vraag: HOE je zoiets begint. Op basis van de reacties hier (vrijwel unaniem - en dat is slechts zelden het geval bij een adviesvraag op dit forum) is het antwoord: NIET beginnen.
Dat is inderdaad geen antwoord op je vraag. Maar het geeft je wel duidelijkheid dat HIER blijkbaar niet het forum zit dat jou hierover kan adviseren. Het enige advies dat wij geven, ik verval mogelijk in herhaling, is om het NIET te beginnen.
Je kinderen hebben geen idee van de consequenties op langere termijn van alles wat er nu door hen of jou op het WWW geknald wordt. En voorzien waarschijnlijk ook nog niet dat ze dan dus een camera op zich gericht krijgen tijdens gechagrijn bij het ontbijt, klaarmaken voor school etc., en dat dan voorafgaand aan die toets van topo/presentatie/belangrijke wedstrijd waar je zenuwachtig voor bent.
Hoe blij word jij zelf ervan gefilmd te worden op een moment dat je humeur niet geweldig is... .
Gewoon, niet doen

troelahoep
16-06-2025 om 17:00
Lisabette schreef op 16-06-2025 om 15:59:
Ik schrik echt van alle reacties hier. Mijn kinderen vinden het juist een ontzettend leuk idee. En nee, natuurlijk ga ik mijn kinderen niet krijsend in een poepluier op internet zetten. Hoe verzinnen mensen dit? Mijn man is hierin neutraal. Hij vindt het een leuk idee voor de kinderen, maar werkt veel en zal er zelf niet veel mee te maken hebben. Ik wil gewoon een eerlijk beeld geven van hoe een huishouden met meerdere kinderen eruit kan zien... met liefde, drukte en af en toe chaos. Als dat andere gezinnen herkenning of inspiratie biedt, dan is dat toch alleen maar mooi? En ja: als daar wat inkomsten uitkomen, dan gaat dat volledig naar de kinderen. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Maar ik vroeg niet om alle verontwaardiging. Mijn vraag is hoe je zoiets begint.
Maar waarom wil jij dan laten zien hoe het er 'echt' aan toe gaat in een groot gezin? Ben jij heel uniek, heb je een bepaalde missie? Wordt de wereld er beter van als jij je gezin het web op slingert? En wat laat je zien? Geen krijsend kind in een poepluier, maar wat dan wel. Je laat dus al niet alles zien en is het sowieso enigszins gemodereerd en dus een keuze die je hebt gemaakt (dus minder echt). Als het je om het geld te doen is zul je je moeten verdiepen in de markt en je doelgroep, en zul je goede apparatuur in huis moeten hebben, de nodige tijd besteden aan editen en posten. Dan ben je misschien meer thuis, maar veel aan het werk terwijl je thuis bent.
Ik ben het verder helemaal eens met de andere reacties: doe het niet.

kenfan
16-06-2025 om 17:02
Als je nu al schrikt moet je voor de aardigheid eens meelezen hoe die aandachtsgeile instagramgezinnen op het vivaforum door de mangel worden gehaald.

letterkoekje
16-06-2025 om 17:03
Elisabeth, hou je bezig met (het goed zorgen voor) je kinderen en je werk. Dan heb je al je handen vol. Trouwens, hoeveel kinderen heb je als je denkt dat jullie grote gezin zo uitzonderlijk is? Iedereen doet het op zijn eigen manier, voor zijn kinderen en zijn huishouden zorgen. Daar hebben ouders geen filmpjes voor nodig. En wat is er te zien aan een groot gezin dat aan het ontbijt zit? Dat de deur van de badkamer achter zich dichttrekt en netjes gewassen en gestreken door die deur weer buitenkomt. Want ik neem aan dat je de was- of douchetaferelen niet gaat filmen, laat staan de wereld insturen.
Neem me niet kwalijk, dit zijn de woorden/gedachten die bij me opkomen als ik jouw OP en je verschillende reacties heb gelezen: dromer - fantast - onrealistisch - iemand die denkt dat de wereld op het warme water zit te wachten, warm water dat al lang is uitgevonden - iemand die denkt dat hiermee geld binnenkomt waar je binnenkort in de hoeveelheid kan zwemmen.
Hoe je begint, weet ik niet. Maar mijn raad is: begin er niet aan en spaar jezelf de ontgoocheling van je leven.
Dit is geen haatreactie maar een reactie van oprechte bekommernis.

boomhugger92
16-06-2025 om 17:14
TO als je dit echt wil doen... Heb je een professionele camera? Kan je video-editen? Heb je al een idee waar je eerst video over gaat? Want er is veel concurentie en de producties van deze video's staat gelijk aan een televisieserie. Vergis je niet, een camera op je telefoon is niet genoeg. Daarnaast verwacht niet dat je in de eerste maanden/jaren viral te gaan. Waarschijnlijk krijg je nog geen eens 1000 views op je videos omdat je nog een hele fanbase moet opbouwen, zeker als je het in het Nederlands doet en geen ondertiteling eronder zet. Ben je dan nog steeds gemotiveerd om door te gaan? Je verdient er niks aan en er kijkt ook geen hond naar.

TineWinkel
16-06-2025 om 17:23
kenfan schreef op 16-06-2025 om 17:02:
Als je nu al schrikt moet je voor de aardigheid eens meelezen hoe die
aandachtsgeileinstagramgezinnen op het vivaforum door de mangel worden gehaald.
Dit! Zo eens!

Marie111
16-06-2025 om 17:36
Wil je zoiets doen als "De mamma van"?
Die volg ik een beetje, maar heb geen behoefte aan nog een vlogger.

Lollypopje
16-06-2025 om 17:42
TO je vindt de reacties die je hier al krijgt heel heftig. Bedenk je dat je deze reacties ook zat krijgen als je zo'n account gaat beginnen. En waarschijnlijk nog vele malen erger. Maar dat jij ze krijgt dat is niet zo erg, dat is jouw keuze die jij met je volle verstand kunt maken. Bedenk je echter dat kinderen ook dat soort reactie zullen krijgen op dat account. Mensen kunnen namelijk ook heel hard zijn tegen kinderen. En tegen die reacties kun je ze niet beschermen, want ze zullen ze gaan zien en al zei ze zelf niet zien dan zullen klasgenootjes hun wel vertellen wat voor reacties er staan. Wil je dat echt voor je kinderen?
En kijk ook eerst eens die aflevering van boos. Dat geeft je ook heel veel inzicht Op wat voor Impact dit voor je kinderen zal hebben. Zodat je echt heel bewust van alle risico's en keuze kunt gaan maken en niet Enkel omdat het je wel leuk lijkt. Weet heel goed waar je voor kiest, niet alleen voor jezelf maar vooral een juist voor je kinderen.

Stardust
16-06-2025 om 17:43
Er staan letterlijk tientallen checklists en ander achtergrond materiaal online over hoe je een succesvolle familie influencer wordt. En toch kennen we er niet zoveel.
Ik heb ook ernstige principiële bezwaren, maar denk bovendien dat je echt geen idee hebt hoeveel werk het is en hoe ver je moet gaan om publiek aan je te binden. Publiek vindt en vindt je het beste door drama en controverse. Of iets spannends. Niet door gekabbel aan de ontbijttafel of de vriendschappelijke voetbalwedstrijd van fleurtje waarin iedereen 2 minuten speeltijd krijgt.
Daarbij, als je een klein beetje publiek weet op te bouwen, gaan mensen 100% van alles vinden van je opvoedstijl en je dat duidelijk vertellen, tot aan bedreigingen aan toe. Verder zullen ze je kinderen dik, dom en lelijk noemen. Maakt niet uit hoe leuk en knap en slim ze zijn.
Heb je daar écht zin in?

Lisabette
16-06-2025 om 18:16
Ik heb die docu dus gekeken, ja. En eerlijk? Ik snap nu beter waarom sommigen hier zo fel reageerden. Niet dat ik het allemaal even netjes vond hoor, maar goed – ik zie nu dat zelfs een ogenschijnlijk onschuldig ochtendfilmpje gevoeliger ligt dan ik dacht. Ik wil m’n kinderen echt niet voor gek zetten of hun halve leven op internet slingeren. Dat was ook nooit het idee. Dus dat ochtendritueel skip ik mooi. Ik denk nu meer aan iets luchtigs, zoals samen koken of buitenspelen. Laat ik gewoon zien hoe je dat aanpakt met een hoop kinderen tegelijk. Ik hoor vaak dat mensen dat juist inspirerend vinden. En ja – alleen dingen waar zij zelf ook zin in hebben, en waar niemand wakker van hoeft te liggen. De tips over apparatuur en editen neem ik trouwens ook mee, daar had ik eerlijk gezegd nog niet echt over nagedacht. Maar goed, verder blijf ik erbij: ik stelde gewoon een vraag. De complete verontwaardiging kreeg ik er gratis bij. Maar ik zet mijn kinderen altijd op nummer één. Ik weet wat wel en niet goed voor ze is. Zorgen zijn dus echt niet nodig!

Naminokurashi
16-06-2025 om 18:20
Lisabette schreef op 16-06-2025 om 18:16:
Ik heb die docu dus gekeken, ja. En eerlijk? Ik snap nu beter waarom sommigen hier zo fel reageerden. Niet dat ik het allemaal even netjes vond hoor, maar goed – ik zie nu dat zelfs een ogenschijnlijk onschuldig ochtendfilmpje gevoeliger ligt dan ik dacht. Ik wil m’n kinderen echt niet voor gek zetten of hun halve leven op internet slingeren. Dat was ook nooit het idee. Dus dat ochtendritueel skip ik mooi. Ik denk nu meer aan iets luchtigs, zoals samen koken of buitenspelen. Laat ik gewoon zien hoe je dat aanpakt met een hoop kinderen tegelijk. Ik hoor vaak dat mensen dat juist inspirerend vinden. En ja – alleen dingen waar zij zelf ook zin in hebben, en waar niemand wakker van hoeft te liggen. De tips over apparatuur en editen neem ik trouwens ook mee, daar had ik eerlijk gezegd nog niet echt over nagedacht. Maar goed, verder blijf ik erbij: ik stelde gewoon een vraag. De complete verontwaardiging kreeg ik er gratis bij. Maar ik zet mijn kinderen altijd op nummer één. Ik weet wat wel en niet goed voor ze is. Zorgen zijn dus echt niet nodig!
Blijkbaar zet je je kinderen niet op de eerste plaats, want je wilt toch filmen over koken en spelen.
Gewoon niet doen

Bolmieke
16-06-2025 om 18:56
Je moet genoeg volgers zien te krijgen en dat is moeilijk. Probeer eerst zelf aan de weg te timmeren door op te vallen bij bv een reality tv programma. Mal typetje neer zetten of zo en daarna de kinderen van mal typetje introduceren, jouw eigen kinderen dus. Of zorg dat jouw kinderen opvallen door bv een soort van sound of music familie dus begin maar met zangles of een circusnummer.
Wat jij wil, groot gezin zonder of met chaos dat is zo ontzettend saai. Persoonlijk zou ik mijn kinderen daar overigens nooit never niet aan blootstellen

Lollypopje
16-06-2025 om 19:32
Lisabette schreef op 16-06-2025 om 18:16:
Maar ook bij dat soort filmpjes is de kans nog steeds rieel dat jij in je kinderen een lading shit over jullie heen gaan krijgen.
Wil je dat risico echt nemen voor je kinderen?