Sara81
20-04-2025 om 22:46
Hoeveelheid suiker voor kinderen
Hi allemaal, naar aanleiding van het topic over het 7-jarig meisje dat 15 kilo te zwaar zou zijn heb ik toch maar een topic geopend. Ik heb kinderen in de basisschoolleeftijd en wil graag dat ze gezond eten. We snoepen wel heel af en toe maar erg weinig en koop het ook amper. We drinken thuis alleen water, ontbijten met volkorenbrood of havermout, naar school fruit, water, groente en volkorenboterhammen mee, bij het avondeten zet ik altijd een groot bord snoeptomaten/paprika’s etc neer voor de extra groente en na het avondeten geen toetje. Ze mogen 1x per dag zoet op brood. Na schooltijd eten ze meestal wat crackers, rijstwafels of popcorn. Alleen toch krijgen mijn kinderen zoveel suikers binnen dat ik er helemaal gek van word. Er zijn veel traktaties op school die mijn inziens echt extreem zijn (enorm zakken snoepen etc die ze krijgen en meteen opeten), als ze bij vriendinnetjes spelen krijgen ze in twee uur tijd bv twee stroopwafels, een ijsje en een chocoladebroodje), opa en oma passen 1x in de week op na school en dan krijgen ze ook onbeperkt limo en koek en veel snoep. We hebben met hen erover gepraat dat we het teveel vinden (ze willen dan geen avondeten meer) maar ze luisteren niet. En ik merk bij alle sociale gebeurtenissen of afspraken wordt zoveel suiker aan mijn kinderen gegeven. Bv vorige week, op zaterdag een feestje waar ze taart, limo en ijsje hadden, oké prima, maar bij het ophalen ging een andere moeder aan alle kinderen lolly’s uitdelen en een andere moeder ging weer snoep aan alle kinderen uitdelen. Waarom denk ik dan? Vervolgens zondag even bij opa en oma langs, bij binnenkomst gevulde koek, continu limo, avondeten bestond uit patat met kroket en als toetje kregen ze een magnum… Maandag had mijn dochter traktatie op school, dinsdag deelde iemand bij ballet donuts uit, woensdag had ze weer een feestje waar een lading suiker was, op zaterdag had ze ballet uitvoering en na afloop kreeg ze van een andere moeder een zakje snoep en alle kinderen die meededen kregen chips en chocomelk. Op zondag met een vriendin en kids afgesproken in de middag om even in de speeltuin te spelen, ik had alleen water mee maar vriendin had weer snoep, chips etc mee. Laatst ging ik dochter om 17.15 ophalen bij een vriendin en toen had ze het warm, zegt die moeder (die kinderarts is notabene): oh ik haal wel een ijsje uit de diepvries. Dus ik wilde dat niet maar het was zo’n ongemakkelijke situatie. Waarom bied je mijn kind een ijsje aan? We gaan toch bijna avondeten. Ik word er soms zo moedeloos van. Maar ben ik nou zo streng/obsessief of herkennen anderen dit? Mijn dochters zijn slank dus het gaat niet om overgewicht maar vind het gewoon niet gezond. Verjaardagen snap ik dat er suiker is maar waarom moet elke gelegenheid worden aangegrepen om kinderen vol te proppen met suiker? En hebben jullie tips? Mijn kinderen mogen het soms niet aannemen van mij (vinden ze niet leuk), soms mogen ze het niet meteen opeten van mij en verdwijnt het in de la (en gooi ik het soms ook weg) maar het is soms zo’n strijd, niet zozeer met mijn kinderen maar wel met andere ouders/opa en oma etc en ik voel zoveel onbegrip. Of ben ik te moeilijk en moet ik het laten gaan?

Ies
20-04-2025 om 23:45
Ja, super lastig! Ik worstel(de) daar ook altijd mee…Dochter hier wel wat aanleg ook nog om wat mollig te worden. En dan toch dat continue aanbieden zucht. Inmiddels is ze volwassen en slank maar niet zonder slag of stoot en ze let er zelf heel goed op. Maar ik vond het jammer dat omgeving niet wat mee hielp toen ze jonger was. Nu heeft ze toch het gevoel zichzelf van alles te moeten ontzeggen. Terwijl ze eigenlijk gewoon normaal eet. (En hartstikke luxe) (en wel snoept maar zeer gedoseerd)
Iedereen bedoelt het natuurlijk hartstikke goed en aardig. Dat is het lastige. En voor iedereen is het een speciale gelegenheid en dat moet toch gewoon kunnen voor een keer. Maar als je alles bij elkaar optelt voor iedereen dan stikt het van de speciale gelegenheden.
Dus helaas, geen tips hier. Wat mij betreft maken we vandaag nog als maatschappij de omslag naar een gezond(er) klimaat. Als individu kun je alleen maar laveren vrees ik…
Achteraf gezien had ik wellicht de strijd met opa’s en oma’s wat straffer nog in kunnen zetten. WHO adviseert om niet meer dan 5 % aan toegevoegde suikers te consumeren en daar kom je schrikbarend snel aan, ook al met ‘gewoon eten’.

Yumi
Dit is toch niet echt hoop ik? Heb nog nooit meegemaakt dat mijn kinderen overladen werden met snoep door anderen. Nou zijn die al volwassen, maar zie dit nu ook niet bij vrienden met kleine kinderen.

Dweedledee
Ik vind je inderdaad behoorlijk obsessief overkomen. Wees wat minder rigide. Is vooral voor jou gezonder.

Yumi
20-04-2025 om 23:55
Dweedledee schreef op 20-04-2025 om 23:45:
Ik vind je inderdaad behoorlijk obsessief overkomen. Wees wat minder rigide. Is vooral voor jou gezonder.
Nou als ik lees wat de kinderen van to krijgen aangeboden, dan begrijp wel dat ze zich hier druk overmaakt. Het verbaast me dat jij het blijkbaar normaal vindt als er zoveel zoetigheid wordt gegeven, zonder dit aan de ouders te vragen. Over gezonder gesproken....

Dweedledee
20-04-2025 om 23:56
Yumi schreef op 20-04-2025 om 23:55:
[..]
Nou als ik lees wat de kinderen van to krijgen aangeboden, dan begrijp wel dat ze zich hier druk overmaakt. Het verbaast me dat jij het blijkbaar normaal vindt als er zoveel zoetigheid wordt gegeven, zonder dit aan de ouders te vragen. Over gezonder gesproken....
Zij vraagt om meningen. Ik geef de mijne. En die aannames van je, die laat ik bij jou.

Ies
21-04-2025 om 00:00
Yumi schreef op 20-04-2025 om 23:45:
Dit is toch niet echt hoop ik? Heb nog nooit meegemaakt dat mijn kinderen overladen werden met snoep door anderen. Nou zijn die al volwassen, maar zie dit nu ook niet bij vrienden met kleine kinderen.
Het is toch wel bekend dat kinderen (in bijv Nederland) (veel) te veel suikers binnenkrijgen? Dat komt ergens vandaan natuurlijk.
Fijn voor jou dat het geen gemeengoed was/is in jouw bubbel, dat had ik ook wel gewild. Alleen al bij oma en opa was het hier vechten tegen de bierkaai. Je kunt ‘pech’ hebben met je omgeving, te veel verschillende partijen waarin zoet/ ongezond zo enorm ingeburgerd is.
Het gaat bij mij niet meer zo om mijn kinderen, maar ook voor mezelf merk ik dat ik wel heel erg veel moet afslaan. Constant op mijn werk, bij vrienden, bij familie. In veel horeca ondernemingen krijg je nog geen kopje koffie meer zonder een compleet assortiment zoet erbij.
Het viel mij trouwens pas goed op toen ik er meer mee bezig was. Dus er minder mee bezig zijn is een goede optie. Alleen werd ik daar dik en ongezond van. (En mijn dochter dus mollig)

Sara81
21-04-2025 om 00:02
Ies schreef op 20-04-2025 om 23:45:
Ja, super lastig! Ik worstel(de) daar ook altijd mee…Dochter hier wel wat aanleg ook nog om wat mollig te worden. En dan toch dat continue aanbieden zucht. Inmiddels is ze volwassen en slank maar niet zonder slag of stoot en ze let er zelf heel goed op. Maar ik vond het jammer dat omgeving niet wat mee hielp toen ze jonger was. Nu heeft ze toch het gevoel zichzelf van alles te moeten ontzeggen. Terwijl ze eigenlijk gewoon normaal eet. (En hartstikke luxe) (en wel snoept maar zeer gedoseerd)
Iedereen bedoelt het natuurlijk hartstikke goed en aardig. Dat is het lastige. En voor iedereen is het een speciale gelegenheid en dat moet toch gewoon kunnen voor een keer. Maar als je alles bij elkaar optelt voor iedereen dan stikt het van de speciale gelegenheden.
Dus helaas, geen tips hier. Wat mij betreft maken we vandaag nog als maatschappij de omslag naar een gezond(er) klimaat. Als individu kun je alleen maar laveren vrees ik…
Achteraf gezien had ik wellicht de strijd met opa’s en oma’s wat straffer nog in kunnen zetten. WHO adviseert om niet meer dan 5 % aan toegevoegde suikers te consumeren en daar kom je schrikbarend snel aan, ook al met ‘gewoon eten’.
Dank en fijn die herkenning (helaas). Precies wat je zegt, iedereen vindt zijn eigen gelegenheid een speciale gelegenheid. Mijn moeder (die de kleinkinderen bijna elke week ziet) biedt ze ook altijd zoveel suiker aan en als ik daar wat van zeg zegt ze altijd: ja maar is toch speciaal dat ze er zijn en ik wil ze een beetje verwennen. Zucht. Ik probeer dan ook uit te leggen dat er elke dag wel een reden is om stroopwafels en chocola etc te eten maar dat het toch gezonder is om het niet te doen.

Sara81
21-04-2025 om 00:04
Yumi schreef op 20-04-2025 om 23:45:
Ja helaas echt waar. Misschien is het mijn omgeving maar het is praktisch elke dag (dus of op school, bij play dates, bij sport en in het weekend bij verjaardagen en opa/oma). Maar om eerlijk te zijn is het bij mezelf ook zo. Nu ook met Pasen, zoveel mensen die dan heel aardig een zakje paaseitjes geven waardoor mijn hele la vol ligt met zakken paaseitjes. Heel lief bedoeld maar zo ongezond.

Sara81
21-04-2025 om 00:07
Sara81 schreef op 21-04-2025 om 00:04:
[..]
Ja helaas echt waar. Misschien is het mijn omgeving maar het is praktisch elke dag (dus of op school, bij play dates, bij sport en in het weekend bij verjaardagen en opa/oma). Maar om eerlijk te zijn is het bij mezelf ook zo. Nu ook met Pasen, zoveel mensen die dan heel aardig een zakje paaseitjes geven waardoor mijn hele la vol ligt met zakken paaseitjes. Heel lief bedoeld maar zo ongezond.
En misschien nog ter toevoeging: ik heb zelf een migratie achtergrond, op de school van mijn kinderen hebben ook veel een migratie achtergrond en ik denk dat het soms ook in de cultuur zit om altijd maar eten aan te bieden en mee te nemen. Ik heb het gevoel (maar dat is mijn gevoel hè) dat als mijn kinderen bij de ‘Nederlandse’ kinderen spelen ze minder en ongezonde snacks eten (gewoon een cracker met kaas en water bv), wat ik dus heel fijn vind.

Diezijnvanmij
21-04-2025 om 06:35
een deel heb je zelf in de hand. Je kunt proberen om kinderen zoveel mogelijk bij jullie thuis te laten spelen, dan serveer jij de snacks. En tegen je ouders mag je strenger optreden. Het is super fijn dat ze bijspringen, maar dat betekent niet dat ze jouw wensen niet hoeven te respecteren. Als jij zegt geen snoep en geen suiker, dan is dat wat het is.

Junio
21-04-2025 om 07:19
Ik kan me voorstellen dat je omgeving wel meespeelt. Mijn dochter heeft op een internationale peuterspeelzaal gezeten en de traktaties waren daar ook standaard veel plastic rommeltjes en veel snoep, met vieringen kwamen de ouders met enorme schalen zoete hapjes. Ik was gewend fruit te trakteren en had fruitprikkers bij tijdens de viering en viel echt op hiermee als enige Nederlander.
Een koekje of glaasje ranje tijdens het spelen vind ik zelf geen probleem, hele bergen snoep zou ik ook niet blij van worden. Hoe oud zijn je kinderen?

Zeespiegel
21-04-2025 om 07:32
je kan opa en oma vragen de suikervrije variant van siroop in huis te halen. (Vragen, geen familie ruzie starten.)
Maar dat ze zoveel krijgen van iedereen vindt ik ook wel een beetje raar. Verjaardagsfeestjes en traktaties zou ik echt buiten beschouwing laten, tenzij je kind serieus overgewicht heeft.
Bij adressen waar je kind regelmatig speelt, kan je misschien voorzichtig een balletje opgooien. Of met je eigen kind overleggen, dat je kind niet alles aan hoeft te nemen.
Hoezo zou een kinderarts geen ijsje mogen aanbieden?

rionyriony
21-04-2025 om 07:54
Ik weet niet tot in hoeverre je kinderen kan beinvloeden wat betreft hun voedingskeus. Als je erin slaagt om kinderen eerst van al die groenten te laten eten, dan kan die plek in hun maag niet meer gevuld worden door iets anders.
We zitten met de slimme vondsten van voedingstechnologen opgescheept, die erop gestudeerd hebben hoe ze hun producten zo maximaal lekker en goedkoop kunnen maken, dat men geen weerstand kan bieden. Maar die helemaal niet de bedoeling hebben iemand gezond te houden/krijgen.
Wat dat betreft vertrouwen de mensen onterecht op de supermarkt (die willen verkopen) en op hun vrienden (die een gezellig samenzijn willen ook al verlaat je hun huis een pondje zwaarder).
PS: als jij niet wil dat ze in bepaalde kringen snoep aanbieden dan doe je dat op dezelfde manier als mensen met een pinda- of glutenallergie: je neemt ze vooraf apart en vraagt ze vriendelijk maar dringend of je kan rekenen op hun medewerking. Ja? Als ze dat bevestigen dat vertel je wat je wil: geen ijsjes of snoepgoed geven.

Dwaze-Opa
21-04-2025 om 08:15
rionyriony schreef op 21-04-2025 om 07:54:
Ik weet niet tot in hoeverre je kinderen kan beinvloeden wat betreft hun voedingskeus. Als je erin slaagt om kinderen eerst van al die groenten te laten eten, dan kan die plek in hun maag niet meer gevuld worden door iets anders.
We zitten met de slimme vondsten van voedingstechnologen opgescheept, die erop gestudeerd hebben hoe ze hun producten zo maximaal lekker en goedkoop kunnen maken, dat men geen weerstand kan bieden. Maar die helemaal niet de bedoeling hebben iemand gezond te houden/krijgen.
Wat dat betreft vertrouwen de mensen onterecht op de supermarkt (die willen verkopen) en op hun vrienden (die een gezellig samenzijn willen ook al verlaat je hun huis een pondje zwaarder).PS: als jij niet wil dat ze in bepaalde kringen snoep aanbieden dan doe je dat op dezelfde manier als mensen met een pinda- of glutenallergie: je neemt ze vooraf apart en vraagt ze vriendelijk maar dringend of je kan rekenen op hun medewerking. Ja? Als ze dat bevestigen dat vertel je wat je wil: geen ijsjes of snoepgoed geven.
Ik ben grote deels met je eens. Maar als een andere ouder een groep kinderen snoepgoed geeft en je kind staat er bij. Kan je het moeilijk toe laten kijken.