Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoeveelheid suiker voor kinderen

Als bonusoma wil ik altijd net even voorzichtiger zijn dan de biogrootouders. Ik heb dus vooraf even geappt voordat ik een chocoladepaashaasje (50 gram) meenam voor kleinzoon van 2. Daar laten ze steeds meer de teugels vieren. Zelfs bij een eerste kind is het tegenwoordig lastig om snoep jarenlang buiten de deur te houden. Bij ons krijgt hij het niet maar laatst vroeg hij wel of we ook snoep hadden Dadels en ontbijtkoek komt nog het meest in de buurt, dus dan gaat hij maar daarvoor.

Dwaze-Opa schreef op 21-04-2025 om 08:17:

[..]

Vergeet niet dat er in fruit ook suikers inzit. Het is dan wel geen geraffineerde suiker. Als een kind al van huis uit fruit eet krijgt het als nog te veel suikers binnen. En laten we niet vergeten de rest waar overal suikers aan zijn toegevoegd.

Ja dat weet ik , maar ik weet ook dat er in fruit ook vezels en vitamines zitten. Je lijf haalt er ook nog wat zinnigs uit, bij snoepgoed is dat natuurlijk niet zo. Daarnaast denk ik dat de gewoonte die er wordt gecreëerd met grote bergen snoep en plastic wegwerprommel ervoor zorgt dat kinderen dat als norm gaan zien en vervolgens een wat gezondere traktatie of tussendoortje minder zullen waarderen. 

En zoals mijn wijze oma altijd zei, alles met een TE ervoor is niet goed te veel fruit dus ook niet. 

Maar voor TO het lijkt me lastig inderdaad, ik zou misschien met je kinderen afspreken 1 snoepje bijvoorbeeld en dan kijken of ze kunnen zeggen, wij mogen altijd maar 1 snoepje dus nee dankje ik hoef even niet meer. Maar ik ben ook benieuwd naar de leeftijd van de kinderen.

Herfstappeltaart schreef op 21-04-2025 om 08:28:

Wij passen twee dagen per week op kleinkinderen en ik worstel hier zelf ook mee.  Op vrijdag lunchen ze hier en kopen we lekkere broodjes (croissant en kaizer, en ja, ook volkorenbolletjes maar die kiezen ze niet ).  

Van jouw voorbeeld denk ik dan: skip de croissant en koop (mini) rozijnenbollen of mueslibollen. Ook feestelijk, maar mi beduidend minder ongezond. 

Maar verder schrik ik idd van de hoeveelheid suiker/snoep die TO noemt. Blij dat dat in de tijd dat onze kinderen klein waren (en/of in onze bubbel) minder was.

Ik dacht nl eerst nog: als je zelf 80% van de tijd gezond eten geeft, kan de 20% minder goede dagen niet zo veel kwaad. Maar echt alle dagen veel zoet, dat vind ik niet gezond.

De hoeveelheden die ik in jullie omgeving lees vind ik ook absurd. Paar uurtjes ergens spelen, dan mag je van mij best een koekje of snoepje, maar twee stroopwafels, een ijsje en een chocoladebroodje, ik vind dat niet normaal.
Eten die vriendjes dat echt elke dag? 

Mijn ouders vinden het ook leuk/nodig/kunnen om te overdrijven met ongezonde troep. 
Maar ik heb daar wel wat van gezegd en ook gezegd dat ik ze bel om kots op te komen ruimen als het gemaakt is van hun eten dat zij er in hebben gestopt.

Dat opa's en oma's willen verwennen is begrijpelijk en ook prima als dat sporadisch is, maar als je meerdere dagen per week oppast, heb je ook een rol in de opvoeding.
En dan is het ook niet meer speciaal als de kleinkinderen er zijn. In ieder geval is het dan niet specialer dan zwemles of sporttraining of muziekles. Dingen die wekelijks of vaker terugkomen, zijn niet speciaal. Een verjaardag of zo is dat wel.
Maar ook dan vind ik het gek dat er enorme zakken snoep getrakteerd worden op school. Daar mag een school best paal en perk aan stellen. Desnoods zonder trakteren, heel veel scholen hier in de omgeving doen dat al jaren niet meer nadat de veelvuldige oproep voor een gezonde traktatie niet werd gehonoreerd. En als iemand dan een keer appels trakteerde belandde driekwart in de vuilbak. En dat is geen enkel probleem. Er wordt wel aandacht aan de jarige besteed.

Maar alsnog lijken traktaties me niet het probleem, want die heb je gemiddeld maximaal eens per week. Ik zou je kinderen wel leren om traktaties indien mogelijk mee naar huis te nemen. Je zou wel dit aan kunnen kaarten op school.

Ik zou me vooral richten op dingen waar je invloed op hebt. En dingen die vaak voorkomen, zoals naar opa en oma gaan. Als de basis beter wordt, zijn die uitzonderingen ook minder erg. 

TineWinkel schreef op 21-04-2025 om 10:45:

[..]

Van jouw voorbeeld denk ik dan: skip de croissant en koop (mini) rozijnenbollen of mueslibollen. Ook feestelijk, maar mi beduidend minder ongezond.

Maar verder schrik ik idd van de hoeveelheid suiker/snoep die TO noemt. Blij dat dat in de tijd dat onze kinderen klein waren (en/of in onze bubbel) minder was.

Ik dacht nl eerst nog: als je zelf 80% van de tijd gezond eten geeft, kan de 20% minder goede dagen niet zo veel kwaad. Maar echt alle dagen veel zoet, dat vind ik niet gezond.

Ehh, volkoren mueslibol 25,5 gram koolhydraten, rozijnenbol 29,6 gram koolhydraten, croissant 18 gram koolhydraten.

Chrissie80 schreef op 21-04-2025 om 09:04:

[..]

Limonadesiroop bestaat ook zonder kunstmatige zoetstoffen. Het is maar net hoe ver je wil gaan om dat allemaal te vermijden.

Welke is dat?

Dwaze-Opa schreef op 21-04-2025 om 09:23:

Wat dacht je gewoon om zelf je sinaasappels te persen? Maar dat moet je wel weer verrekenen met de fruit wat geeft.

Geperste sinaasappels is een glas boordevol suiker.

Schemerlampje schreef op 21-04-2025 om 10:59:

[..]

Ehh, volkoren mueslibol 25,5 gram koolhydraten, rozijnenbol 29,6 gram koolhydraten, croissant 18 gram koolhydraten.

Dit gaat weer onder de naam misleiding. Mensen zien het woord volkoren en denken het is gezond ondertussen zit er ook 13gr suiker in. Net als de rozijnen bol. Ja, croissant is natuurlijk net zo slecht.

Herfstappeltaart schreef op 21-04-2025 om 11:08:

[..]

Geperste sinaasappels is een glas boordevol suiker.

Goed punt. Was even vergeten dat er meer dan 1 sinaasappel in een glas gaat

TineWinkel schreef op 21-04-2025 om 10:45:

[..]

Die vinden ze niet lekker helaas. Een croissant zit inderdaad boordevol verzadigde vetten maar goed, ze krijgen dat 1x per week en ik denk dat het met het cholesterol nog wel meevalt op die leeftijd. Een krentebol zit ook vol kleurstoffen en andere rommel.

Schemerlampje schreef op 21-04-2025 om 10:59:

[..]

Uh, croissant 25%vet, rozijnenbol 2,5% vet

Dwaze-Opa schreef op 21-04-2025 om 11:08:

[..]

Dit gaat weer onder de naam misleiding. Mensen zien het woord volkoren en denken het is gezond ondertussen zit er ook 13gr suiker in. Net als de rozijnen bol. Ja, croissant is natuurlijk net zo slecht.

Voor t vergelijken van voedingswaarden binnen n categorie,  zoals hier, is de nutriscore ontwikkeld. Die score heeft veel nadelen (vind ik), maar lijkt op dit vlak wel handig: mueslibollen C, croissants een E (en rozijnenbollen n D). Wel gunstiger, nog steeds niet top.

Maar als je idd alleen op suikers let (sorry, TO, had deze draad verwisseld met die van t 7jarige meisje) wordt t verhaal anders.

TineWinkel schreef op 21-04-2025 om 11:21:

[..]

Voor t vergelijken van voedingswaarden binnen n categorie, zoals hier, is de nutriscore ontwikkeld. Die score heeft veel nadelen (vind ik), maar lijkt op dit vlak wel handig: mueslibollen C, croissants een E (en rozijnenbollen n D). Wel gunstiger, nog steeds niet top.

Oh, mueslibolletjes van de AH, een B, met maar 1,1 gram toegevoegde suikers per 100 gram. Das best ok, maar ja, moeten de kinderen t wel lekker vinden.

TineWinkel schreef op 21-04-2025 om 11:12:

[..]

Uh, croissant 25%vet, rozijnenbol 2,5% vet

Dit topic gaat over suikers…

Bovendien weegt een croissant minder dan een rozijnenbol. Dus ja, er zit meer vet in, maar als je per stuk kijkt niet 20x meer.

En wordt er vaak niet gezegd dat we steeds dikker worden omdat vetten vervangen werden door suikers in light producten?

Ik denk niet dat een rozijnenbol zoveel gezonder is dan een croissant. Bovendien gaat het niet om 1 product, maar om het totale voedingspatroon, dat is gezond of niet.

het is een maatschappelijk gecreëerde mindfuck. Verwennen staat bij velen in het brein gelijk aan zoetigheid en ongezonde dingen. 
Verwennen is een kind blij maken. Dat dat snoep, ijs en patat moet zijn wordt van generatie op generatie doorgegeven omdat het om die reden wordt aangeboden. 
Als het een fenomeen was dat iedereen lyrisch zo zou doen over rauwkost als over koek snoep en chips, zou de mindset van de volgende generatie veranderen.
Onze dochter wilde als peuter al liever een schaaltje sappige paprika uit Opa's eigen tuin dan gebak of snoep. Al vroeg ze er zelf om, en legde ik het opa en oma uit, ze vonden het maar zielig en bleven maar aandringen: A ,wil je echt geen soesje?
Gelukkig wordt men, ook vanuit de overheid, steeds bewuster. Maar we hebben nog een lange weg te gaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.