Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind buikpijn in tijdens autorit

Ver rijden inderdaad. Rijden jullie nachts? Is er afleiding in de auto?

Happyapple schreef op 10-05-2025 om 07:06:

[..]

Volgens mij mogen oa in Frankrijk kinderen onder de 10 (?) niet voorin zitten, ook niet op een zitverhoger.

Goed punt, zowel Frankrijk als  Spanje heeft de regel dat je minimaal 1,35 m moet zijn om voorin te mogen zitten.

Hier werd misselijkheid ook lang omschreven als buikpijn, dus dat kan t best zijn. Oudste heeft daar nog altijd last van, 24 ondertussen. Nooit hoeven overgeven. Primatour hielp idd (net als voorin zitten), dus ik zou dat ns proberen.

Wagenziekte is heel naar en voelt niet voor iedereen als misselijkheid. Ik krijg een soort weeïg, slap gevoel en kan niet meer eten. Ik hoef nooit over te geven.
Ik vind het niet gek als een kind dit gevoel als buikpijn zou omschrijven.
Dus dat zou toch mijn eerste hypothese zijn.

Mijn dochter had echt last van wagenziekte toen ze jong was. We probeerden alles, tabletten, bandjes, voorin zitten. Uiteindelijk bleek het door een soort oorontsteking te komen. Dat is opgelost met medicatie.
Daarna had ze nog steeds last van buikpijn en misselijkheid en zag altijd op tegen autoreizen. Schoolreisjes zag ze ook tegenop door de busreis. Maar het was anders dan voorheen, het was stress en angst
Uiteindelijk heb ik haar hele speciale ‘tabletjes’ gegeven, en die hielpen echt. 
Dit waren zoetjes die wij gewoon altijd thuis hebben, ik had ze in een doosje gedaan en gaf haar dat bij lange reizen. Ze mocht er dan 1 vantevoren, en 1 tijdens de reis als ze misselijk werd.
De eerste paar keren nam ze voor en tijdens de reis, daarna alleen voor de reis. Totdat ze er niet meer om vroeg. Nu gaat het altijd prima, de angst is verdwenen. 

Bij onze jongste uit wagenziekte zich toch ook als buikpijn. Op vakantie reisziekte pilletje gebruikt en had nergens last van.

Zou het ook kunnen dat te lang zitten het probleem is? Dus vaak laten uitstappen, rondje lopen?

Hier was geen lange autoritten meer maken de oplossing en dat doen we eigenlijk nog steeds. Hooguit 5-6 uur in de auto (liefst minder dus dit jaar is het hooguit 4 uur) en de reis meer betrekken bij de vakantie. Dus onderweg veel tussencampings, niet perse in 2 dagen 1400km willen afleggen. Afgelopen jaar zijn we in 5 dagen naar Italië gereden en terug in 4 dagen. Dochter voelt zich veel beter hierbij en wij dan ook.

Je zou deze kunnen proberen, Bach Remedie druppels voor kids.
Het kan goed werken bij spanning en onrust. Start er al een paar dagen voor de vakantie mee.
  https://www.bachrescue.nl/rescue-remedy-kids-dr-10-ml/

Leslie_Knope schreef op 10-05-2025 om 06:49:

Je kan het wellicht gewoon een keer proberen met een (half) reisziekte pilletje, als dat qua leeftijd al mag. Of anders van die armbandjes tegen reisziekte.

Die armbandjes werken natuurlijk niet: https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/acupressuurbandjes-tegen-reisziekte-bij-de-hema/

Annaniem2023 schreef op 10-05-2025 om 13:20:

[..]

Die armbandjes werken natuurlijk niet: https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/acupressuurbandjes-tegen-reisziekte-bij-de-hema/

Door het placebo effect kan alsnog helpen, hoewel zoetjes waarschijnlijk een hoger placebo-effect hebben omdat het op medicijnen lijkt.

Vooral als je verhult dat het van de Hema komt, de apotheek werkt beter.

Met mijn kinderen had ik afgesproken dat als zij maar een heel klein ietsiepietsie misselijk waren zij dat gelijk moesten zeggen. 
Dan stopte ik bij de eerste gelegenheid. Kwartiertje in de frisse lucht, klein hapje eten, slokje drinken. 
Dat gaat veel beter dan wachten tot het spugen is. 
En ik maakte toen de kinderen klein waren, tot een jaar of 12/14 gewoon niet van die lange autoritten. 

van te voren rennie skikken?

Ah, dat klinkt vervelend! Als een kind buikpijn heeft tijdens een autorit, kan dat verschillende oorzaken hebben. Misschien is het simpelweg door de bewegingen in de auto, of het kan ook te maken hebben met stress of nervositeit als het kind bijvoorbeeld niet zo van autoritten houdt. Soms kan het ook door iets in het eten komen voor de rit.

Wat kun je doen?

• Pauzeer regelmatig: Stop een paar keer om even te wandelen of frisse lucht in te ademen, vooral als de rit lang is.

• Zorg voor comfortabele houding: Laat het kind goed zitten, met voldoende ondersteuning.

• Water en lichte snacks: Soms kan het helpen om even wat water of een lichte snack aan te bieden, bijvoorbeeld crackers, om de maag te kalmeren

• Afleiding: Soms helpt het als je het kind afleidt, bijvoorbeeld door muziek, een spelletje of iets anders te doen.

Als de pijn blijft of verergert, zou het misschien goed zijn om even te overleggen met een arts, vooral als het vaker voorkomt.

Roxannes

Roxannes

10-05-2025 om 16:51 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 10-05-2025 om 06:49:

[..]

Hoezo? Omdat jij de achterbank niet geschikt vind om te zitten voor 1 van de ouders?

Omdat mijn man het prettig vindt als ik voorin zit om mee te kijken naar de weg. Het is namelijk een onbekende route. Daarnaast hebben wij op de grond achterin vaak dekens liggen en kan je als volwassenen dus niet je benen kwijt. Tevens zit zij achterin op een echte kinderautostoel die niet voorin kan en waar je als volwassenen niet op kan zitten. En daarnaast mag een kind onder de 10 jaar niet voorin in Frankrijk. 

Het heeft dus niets te maken met dat ik mij te goed voel om achterin te zitten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.