Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind haat zichzelf

Ik denk dat ze het erg dramatiseert om aan te tonen hoe erg het allemaal wel niet is. Een hele dag kan vreselijk zijn door één moment dat niet leuk was. Soms blijft ze daar wat in hangen en dan komen haar gedachtes uit. 

Fijn dat je iets aan onze reacties hebt!

Pas wel op dat je het niet als opzettelijk gedrag gaat zien. Sommige kinderen voelen nu eenmaal echt veel heftiger en meer: soms ook blijdschap en andere fijne emoties, maar dus ook verdriet en boosheid. Mijn kind kon echt zijn emoties minder goed reguleren en voelde alles heel intens.

Sommige kinderen zijn nogal intens in hun emoties. Dat is op zich niet erg, maar ze moeten wel leren hoe dat te uiten en dat sommige gedachten niet helpend zijn en ook nuance te leren. Het kan dan helpen om dingen te benoemen wat er leuk of fijn was en wat niet. En zo zijn er elke dag wel een aantal van die dingen. Door het te benoemen of nog beter, je kind het te laten benoemen, maak je het zichtbaar. Dat gaat langzaam en met stapjes. En ga vooral niet te veel mee in de drama.

Moree schreef op 14-05-2025 om 13:08:

[..]

ik had dat ook wel wat.
En ben het helemaal met Lexus eens om te focussen op haar kracht versterken door goed te leren om met teleurstellingen om te gaan.
Misschien is ze best een perfektionist. Of veeleisend naar zichzelf.
Daar kan je wat mee doen. Er zijn veel goede boeken over en websites.

En het kan ook helpen als ze ziet dat haar ouders ook gewoon fouten maken en dat ze dat even erkennen, rustig blijven en dan weer doorgaan met het leven.

Ja inderdaad, dat. Want onder perfectionisme zit toch vaak denken dat je niet goed genoeg bent en dus alles goed moet doen in plaats van er gewoon te zijn met alle fouten en menselijke dingen die erbij horen.

Herkenbaar, ik had het vroeger ook. Alleen zei ik dan dat ik weg zou lopen en nooooooit meer terug zou komen. Het was voor mij een manier van communiceren, geen echt dreigement. Mijn moeder zei dan altijd: Vergeet je je tandenborstel niet?

Zo kwam er wat lucht in mijn emoties en daarna was het makkelijker om er over te praten en uiteindelijk te relativeren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.