Lisabette
01-08-2025 om 20:56
Plastic rommel
Ik heb mijn kinderen keihard geleerd om geen plastic rommel van de Action aan te nemen. Die wegwerpzooi vervuilt onze planeet en gaat binnen een uur kapot, joh! En toch is er altijd eentje die het gewoon pakt. Wat moet ik nog meer doen? We gooien het nu al samen weg. Maar toch helpt het niet. De volgende keer komt het weer mee naar huis. Het breekt mijn hart dat hij niet begrijpt dat hij hiermee zijn eigen toekomst verpest. Hoe leer ik hem dat hij met zo’n stomme keuze de wereld verder naar de knoppen helpt?

Rozi
02-08-2025 om 08:48
Herfstappeltaart schreef op 02-08-2025 om 07:58:
[..]
Ja hier ben ik het wel mee eens. Het is erg ingewikkeld om verantwoorde traktaties te verzinnen tegenwoordig. Snoep mag niet, kaas en worst is ongezond want verzadigde vetten, plastic troep slecht voor het milieu, fruit duur en geen traktatie want dat is voor de meeste kinderen al verplichte kost. Wat dan nog wèl? Een volkoren boterham?
Gewoon afschaffen? Mijn kinderen zitten nog niet op school, hoe groot zijn de klassen tegenwoordig, 20-25 leerlingen? Dus om de week een traktatie?

rionyriony
02-08-2025 om 08:55
Weggooien voordat het *mogelijk* kapot gaat zorgt voor nog meer vervuiling dan dat hij er eerst mee speelt en het dan pas weggooit omdát het kapot is.
Alles wat je doet veroorzaakt vervuiling. Wat je ook doet om het te voorkomen dat geeft op een ander gebied weer vervuiling.
Maar de actie om functionerende maar milieuvervuilende rommel weg te gooien en er daarna minder milieuvervuilende spullen voor in de plaats te nemen, geeft nog veel meer rommel dah dat je een van de twee had gekozen en volgehouden. Want aan het laatste mankeert het ook nogal eens.
Het is de welvaart én de expansie van de mensheid die de vervuiling teweegbrengt. Nou doe maar afstand dan. De meesten willen dat niet op de lange termijn. Ja even om een functie te krijgen of vanwege het mooie Instagrambericht. Maar het volhouden als iedereen het weet en niemand blij met jouw gedrag is? Want de mensen willen niet dat jij anders bent.

Joszy
02-08-2025 om 09:15
Rozi schreef op 02-08-2025 om 08:48:
[..]
Gewoon afschaffen? Mijn kinderen zitten nog niet op school, hoe groot zijn de klassen tegenwoordig, 20-25 leerlingen? Dus om de week een traktatie?
Vrienden van mij hebben kinderen op een school waar inderdaad niet getrakteerd wordt. Er wordt voor je gezongen, volgens mij mogen de jongsten daarbij op hun stoel staan en krijgen een geknutselde muts op. Maar geen traktaties.
Daar is het trouwens omdat er veel kinderen op zitten uit arme gezinnen die dit eigenlijk niet kunnen betalen. Maar kinderen vinden het prima. Hun oudste heeft voor een verhuizing op een school gezeten waar het wel gebeurde maar vindt dit ook prima. Er is gewoon aandacht voor een verjaardag maar zonder traktatie

Herfstappeltaart
02-08-2025 om 09:28
Rozi schreef op 02-08-2025 om 08:48:
[..]
Ja dat is misschien het beste. Feestelijk de jarige in het zonnetje zetten kan ook zonder trakteren denk ik.

MamaE
02-08-2025 om 09:30
Los van je standpunt/principes die ik best waardeer, stel je jezelf veel te radicaal en ongenuanceerd op en leg je bovendien een veel te grote verantwoordelijkheid bij je kind neer. Namelijk het redden van de wereld. Want als hij een cadeautje aanneemt, dan is dat slecht voor de wereld. Die verantwoordelijkheid is veel te groot en te zwaar voor een kind van, hoe oud is hij, een jaar of zes/zeven?
Opvoeden is voorleven. Dus jullie leven milieubewust en geven mee waarom jullie die keuzes maken. Andere mensen maken andere keuzes. Dat mag ook. Kinderen leren daarvan en uiteindelijk gaan ze zelf keuzes maken en is er hopelijk wat blijven hangen van jouw opvoeding. Je kunt niet verwachten dat heel de wereld zich altijd aanpast aan jouw principes, zeker niet als je een minderheid bent.
Nee zeggen tegen een cadeautje is voor jonge kinderen heel moeilijk. Omdat ze het wel leuk vinden, omdat het als niet beleefd wordt gezien, omdat ze niet buiten de boot willen vallen. En dan geef jij je kind ook nog straf. Met andere woorden; wat hij ook doet, hij doet het nooit goed. Want er is altijd wel iemand teleurgesteld; ofwel zijn moeder, ofwel de jarige/de juf, ofwel andere kinderen die er wat van vinden. Wat een last, zeker op die leeftijd.
Je kan wel op school in gesprek gaan over plastic troep traktaties/het traktatiebeleid.
Veel plastic troepjes zijn even leuk en liggen daarna stof te vangen. Kan me niet voorstellen dat iedereen dat geweldig vindt en zit te wachten op al die prullen in huis. Laat staan met meerdere kinderen. Maar goed, dat is iets waar jij niet over gaat en wat je schoolbreed moet oplossen. Aandacht besteden aan jarig zijn zonder traktatie kan prima. Maar ook dat moet je schoolbreed regelen.

Roos57
02-08-2025 om 09:38
wow TO . Ik denk arm kind . Doe een beetje relaxed. De agressie spat van je OP af .

Auwereel
02-08-2025 om 09:48
Er is een kans dat de speeltjes online aangeschaft zijn in plaats van bij de Action en dan is er een andere reden om het niet aan te pakken:
https://radar.avrotros.nl/artikel/speelgoed-webshop-temu-onveilig-95-vormt-veiligheidsrisico-voor-kinderen-60237
Tractatievrije school, dat had me zowel als kind en als moeder veel stress gescheeld.
Maar dan ben je er mog niet, stel je ook eisen aan wat voor cadeautjes je kinderen krijgen bij hun kinderfeestje?

Meesje
02-08-2025 om 10:00
Auwereel schreef op 02-08-2025 om 09:48:
Er is een kans dat de speeltjes online aangeschaft zijn in plaats van bij de Action en dan is er een andere reden om het niet aan te pakken:
https://radar.avrotros.nl/artikel/speelgoed-webshop-temu-onveilig-95-vormt-veiligheidsrisico-voor-kinderen-60237
Tractatievrije school, dat had me zowel als kind en als moeder veel stress gescheeld.
Maar dan ben je er mog niet, stel je ook eisen aan wat voor cadeautjes je kinderen krijgen bij hun kinderfeestje?
De kinderen vragen voor hun verjaardag in de winter om toegangskaartjes voor het zwembad voor in de zomer...

MamaE
02-08-2025 om 10:10
Meesje schreef op 02-08-2025 om 10:00:
[..]
De kinderen vragen voor hun verjaardag in de winter om toegangskaartjes voor het zwembad voor in de zomer...
Dat je iets vraagt wil nog niet zeggen dat je dat ook krijgt.
Je kind gaat ook wel eens ergens anders spelen of naar een feestje. Misschien wel met speelgoed dat jij niet oké vindt. Krijgt daar eten dat jij niet zou geven. Ook daar leren ze van.
Je moet echt loslaten dat je invloed hebt op alles in het leven en op alles waar je kinderen mee in aanraking komen.

Joszy
02-08-2025 om 10:10
Meesje schreef op 02-08-2025 om 10:00:
[..]
Maar is dat dan wel klimaatneutraal genoeg? Zwembad kost veel energie, water, gebruikt chloor en weet ik veel wat voor andere chemische stoffen. Is dat dan veel beter dan een stuiterbal van de action?

Meesje
02-08-2025 om 11:14
MamaE schreef op 02-08-2025 om 10:10:
[..]
Dat je iets vraagt wil nog niet zeggen dat je dat ook krijgt.
Je kind gaat ook wel eens ergens anders spelen of naar een feestje. Misschien wel met speelgoed dat jij niet oké vindt. Krijgt daar eten dat jij niet zou geven. Ook daar leren ze van.
Je moet echt loslaten dat je invloed hebt op alles in het leven en op alles waar je kinderen mee in aanraking komen.
Ik ben niet TO he. Mijn kinderen zijn nog geen 4 jaar en net 6 maanden. Die weten in de winter niet dat ze in de zomer bestaan En als die willen gaan zwemmen betaal ik met veel plezier het kaartje. Plastic meuk koop ik liever niet of 2e hands. Maar wat ze krijgen mogen ze houden.

Meesje
02-08-2025 om 11:15
Joszy schreef op 02-08-2025 om 10:10:
[..]
Maar is dat dan wel klimaatneutraal genoeg? Zwembad kost veel energie, water, gebruikt chloor en weet ik veel wat voor andere chemische stoffen. Is dat dan veel beter dan een stuiterbal van de action?
Mwa, gaat wel. In een rivier in de buurt oid. Maar wel naakt, weet je wel waar zwemkleding van is gemaakt? En zeker géén bandjes om hoor!

yette
02-08-2025 om 11:28
Ik hoop dat TO niet serieus is. Met deze instelling help je het milieu juist om zeep.
Hoe langer je producten gebruikt, hoe minder vraag er is naar nieuwe producten. Dus laat je kind er lekker mee spelen en geef het speeltje weg zodra je kind erop is uitgekeken. Of beter nog, ruil af en toe speelgoed met andere ouders. Dan hebben al die kinderen lol met iets nieuws zonder dat iemand er iets voor hoeft te kopen.

Ies
02-08-2025 om 11:36
Meesje schreef op 02-08-2025 om 11:15:
[..]
Mwa, gaat wel. In een rivier in de buurt oid. Maar wel naakt, weet je wel waar zwemkleding van is gemaakt? En zeker géén bandjes om hoor!
Je kunt het wel belachelijk maken maar ik ben toch blij dat er een handjevol mensen nog is dat echt probeert niet mee te doen aan de enorme vervuiling en verwoesting waar we consequent mee bezig zijn.
Ik behoor zeker (nog lang) niet tot die mensen maar ze fungeren wel als een soort van spiegel.
Nee, een direct effect is er soms/vaak niet en het werkt natuurlijk vaak juist averechts o.a. omdat er het spanningsveld is met de rest en de dwang om aan te passen.
Maar het duidelijk krijgen van een direct effect is een hels karwei, bij al onze daden en maatregelen. Ook als we het voor onszelf proberen te versimpelen. Met dat versimpelen is niks mis maar we moeten het niet verwarren met de werkelijkheid die vele malen complexer is.
Hoe dan ook is het helemaal ingewikkeld om wat bij jezelf te blijven als het over kinderen gaat. Want je kind heeft hierin weer een eigen ontwikkeling te maken en heeft m.i. recht op voldoende ruimte hierin.

Joszy
02-08-2025 om 11:40
Ies schreef op 02-08-2025 om 11:36:
[..]
Je kunt het wel belachelijk maken maar ik ben toch blij dat er een handjevol mensen nog is dat echt probeert niet mee te doen aan de enorme vervuiling en verwoesting waar we consequent mee bezig zijn.
Ik behoor zeker (nog lang) niet tot die mensen maar ze fungeren wel als een soort van spiegel.
Nee, een direct effect is er soms/vaak niet en het werkt natuurlijk vaak juist averechts o.a. omdat er het spanningsveld is met de rest en de dwang om aan te passen.
Maar het duidelijk krijgen van een direct effect is een hels karwei, bij al onze daden en maatregelen. Ook als we het voor onszelf proberen te versimpelen. Met dat versimpelen is niks mis maar we moeten het niet verwarren met de werkelijkheid die vele malen complexer is.
Hoe dan ook is het helemaal ingewikkeld om wat bij jezelf te blijven als het over kinderen gaat. Want je kind heeft hierin weer een eigen ontwikkeling te maken en heeft m.i. recht op voldoende ruimte hierin.
Natuurlijk is het fijn als mensen proberen om iets te doen. Maar vind je dit niet heel paradoxaal? Een groot gezin en dan van je jonge kind eisen dat hij de kadootjes die hij krijgt niet aanpakt.
Natuurlijk is het te prijzen als je voor je eigen kinderen dit soort spullen niet aanschaft, duurzame kadootjes koopt voor kinderfeestjes etc. Maar een kind verbieden om die stuiterbal aan te pakken van een vriendje, maakt geen verschil in de wereld maar een hele hoop verschil voor je kind en voor je relatie met je kind.