Lisabette
01-08-2025 om 20:56
Plastic rommel
Ik heb mijn kinderen keihard geleerd om geen plastic rommel van de Action aan te nemen. Die wegwerpzooi vervuilt onze planeet en gaat binnen een uur kapot, joh! En toch is er altijd eentje die het gewoon pakt. Wat moet ik nog meer doen? We gooien het nu al samen weg. Maar toch helpt het niet. De volgende keer komt het weer mee naar huis. Het breekt mijn hart dat hij niet begrijpt dat hij hiermee zijn eigen toekomst verpest. Hoe leer ik hem dat hij met zo’n stomme keuze de wereld verder naar de knoppen helpt?

Meesje
02-08-2025 om 11:41
Ies schreef op 02-08-2025 om 11:36:
[..]
Je kunt het wel belachelijk maken maar ik ben toch blij dat er een handjevol mensen nog is dat echt probeert niet mee te doen aan de enorme vervuiling en verwoesting waar we consequent mee bezig zijn.
Ik behoor zeker (nog lang) niet tot die mensen maar ze fungeren wel als een soort van spiegel.
Nee, een direct effect is er soms/vaak niet en het werkt natuurlijk vaak juist averechts o.a. omdat er het spanningsveld is met de rest en de dwang om aan te passen.
Maar het duidelijk krijgen van een direct effect is een hels karwei, bij al onze daden en maatregelen. Ook als we het voor onszelf proberen te versimpelen. Met dat versimpelen is niks mis maar we moeten het niet verwarren met de werkelijkheid die vele malen complexer is.
Hoe dan ook is het helemaal ingewikkeld om wat bij jezelf te blijven als het over kinderen gaat. Want je kind heeft hierin weer een eigen ontwikkeling te maken en heeft m.i. recht op voldoende ruimte hierin.
Oh, ik heb zeker respect voor mensen die het milieu een prioriteit maken. En ik heb daar ook nog iets te leren en te ontwikkelen. Spullen weggooien is echter op geen enkele manier bijdragend. Het extreme standpunt en gedrag van TO maakt dat mensen grapjes gaan maken

Wilgenkatje-
02-08-2025 om 11:47
(Niet alles gelezen)
Laat de school ervoor kiezen alleen iets te laten trakteren wat op gaat. Ja, dat is even zoeken, maar dan pak je de plastickwestie bij de bron aan. Of het trakteren helemaal afschaffen en vervangen door een ander feestritueel.
Kinderen (en veel grote mensen) vinden het leuk om iets te krijgen, zelfs als het een prulletje is dat korte tijd later bijdraagt aan de altijd maar uitdijende afvalberg.
Iets leuks (in zijn ogen) wat je kind krijgt samen met hem weggooien omdat het de toekomst van de planeet bezwaart, hm, dat lijkt me niet leuk. Dan kun je beter samen met hem een uurtje afval gaan prikken in het groen. Daar leert hij meer van.

Ies
02-08-2025 om 11:47
Meesje schreef op 02-08-2025 om 11:41:
[..]
Oh, ik heb zeker respect voor mensen die het milieu een prioriteit maken. En ik heb daar ook nog iets te leren en te ontwikkelen. Spullen weggooien is echter op geen enkele manier bijdragend. Het extreme standpunt en gedrag van TO maakt dat mensen grapjes gaan maken
Dat snap ik wel. Maar ergens is het ook wel heel wrang dat háár gedrag extreem genoemd wordt, omdat ze zich niet aanpast aan de meerderheid. Het is natuurlijk van de gekke dat de behoefte om minder te vervuilen extreem is.
Het is wat het is, dat weet en snap ik ook wel. Wil je een beetje leuk leven dan moet je je aanpassen. Maar juist dat enorme aanpassen (wat we allemaal steeds maar weer doen) zorgt voor een totaal onleefbare wereld.
Blijft ingewikkeld.
(Maar nogmaals, ik zelf vind zeker niet dat ze van haar kind kan verwachten een traktatie niet aan te nemen.)

Wilgenkatje-
02-08-2025 om 11:50
Joszy schreef op 02-08-2025 om 10:10:
[..]
Maar is dat dan wel klimaatneutraal genoeg? Zwembad kost veel energie, water, gebruikt chloor en weet ik veel wat voor andere chemische stoffen. Is dat dan veel beter dan een stuiterbal van de action?
Nou, het is sowieso gunstiger dan allemaal een eigen bad (vol drinkwater, voorzien van chloortabletten) in de tuin.

Joszy
02-08-2025 om 11:55
Wilgenkatje- schreef op 02-08-2025 om 11:50:
[..]
Nou, het is sowieso gunstiger dan allemaal een eigen bad (vol drinkwater, voorzien van chloortabletten) in de tuin.
Zeker!

Wilgenkatje-
02-08-2025 om 11:56
Onlangs sprak ik iemand die woont en werkt in een land ver van hier. Veel arnoede. Veel inzet nodig om te overleven. Totaal niks van alle genietmomenten waaraan wij als westerse mensen gewend zijn. Daar vindt men het heel gewoon een bergje afval naast het huis te verbranden, inclusief batterijen en plastic. De vuilnisman bestaat daar niet, laat staan gescheiden afvalverwerking. Maar ook McDonalds en de Action ontbreken, dat scheelt veel zooi. Supermarkt is er niet. Noch een betrouwbaar electriciteitsnet.
Al ons afval is ten diepste een luxeprobleem, ontstaan dankzij de economische vooruitgang. In de jaren 50 volstond een simpele vuilnisemmer (nu hier en daar te zien als plantenbak). en groenteafval en schillen werden opgehaald door de schillenboer. Met paard en wagen. Als je trakteerde, deelde je bijvoorbeeld toverballen uit. (wel uitkijken dat ze niet in je keel schoten in het speelkwartier )
TO, maak het leven niet te zwaar. Een beetje lucht erin houden, anders is het allemaal niet te doen!

MamaE
02-08-2025 om 11:59
Ik ben absoluut voor het milieu, klimaat en tegen overdaad aan spullen en zeker plastic troep. Maar de verantwoordelijkheid daarvoor hoort niet bij één enkel kind te liggen die het idee krijgt dat hij de wereld moet redden en tegelijkertijd het nooit goed doet voor iedereen. Dat is schadelijk voor een kind.
Ik vind het ook mooi als mensen wel nadenken over hun keuzes en bewust in het leven staan en omgaan met de wereld. Dat probeer ik ook, maar ik koop toch meer voor mijn kind dan 'strikt noodzakelijk'. Ik heb dan wel weer een kind dat ook wel eens een uitstapje of gebruiksvoorwerp voor haar verjaardag vraagt. Maar dat zijn wel dingen die je niet voor je kinderfeestje vraagt vanwege de kosten.
Dus over de overdaad aan plastic troep zou ik op school in gesprek gaan. Is dat wat we kinderen mee willen geven als 'normaal'? En hoe we met de wereld om willen gaan? Ook daarin heeft school een normerende en opvoedende rol. Maar die kun je niet bij een individueel kind en ouders neerleggen.

Auwereel
02-08-2025 om 12:14
Meesje schreef op 02-08-2025 om 10:00:
[..]
De kinderen vragen voor hun verjaardag in de winter om toegangskaartjes voor het zwembad voor in de zomer...
Ik reageer op plastic rommeltjes, dus ik snap deze reactie niet, het ging toch over tractaties?

Anoniemvoornu
02-08-2025 om 12:16
Ies schreef op 02-08-2025 om 11:47:
[..]
Dat snap ik wel. Maar ergens is het ook wel heel wrang dat háár gedrag extreem genoemd wordt, omdat ze zich niet aanpast aan de meerderheid. Het is natuurlijk van de gekke dat de behoefte om minder te vervuilen extreem is.
Het is wat het is, dat weet en snap ik ook wel. Wil je een beetje leuk leven dan moet je je aanpassen. Maar juist dat enorme aanpassen (wat we allemaal steeds maar weer doen) zorgt voor een totaal onleefbare wereld.
Blijft ingewikkeld.
(Maar nogmaals, ik zelf vind zeker niet dat ze van haar kind kan verwachten een traktatie niet aan te nemen.)
Hoe is het niet vervuilend om het nieuwe plastic speelgoed af te pakken en weg te gooien want ook niemand anders mag er gebruik van maken?

Lotus_
02-08-2025 om 12:17
Lotus_ schreef op 02-08-2025 om 01:16:
TO, ik vind het heel goed dat je je kind milieubewust wilt opvoeden. Maar weet je, je slaat een beetje door.
Hoe ik het zou aanpakken: thuis milieubewuste keuzes maken: geen vlees op het menu, zo veel mogelijk deautofiets pakken, tweedehands kleding/speelgoed, etc etc. En je kind ook uitleggen waarom jullie dat doen. Dan krijgt het kind dit op een natuurlijke manier mee.
Maar laat het kind ook kind zijn, zorg dat 'ie niet hoeft te overdenken. Over een knakworstje op een kinderfeestje, een speelgoedje bij de traktatie, etc. Lekker kind laten zijn, lekker laten genieten!
Jij hebt zelf al de meest milieuonvriendelijke keuze gemaakt door je voort te planten. Laat hem nu ook maar kind zijn. En niets mis mee om hem thuis milieubewust op te voeden, heel goed juist. Maar doe dat op een organische manier.

Meesje
02-08-2025 om 13:29
Auwereel schreef op 02-08-2025 om 12:14:
[..]
Ik reageer op plastic rommeltjes, dus ik snap deze reactie niet, het ging toch over tractaties?
Je schreef: Maar dan ben je er mog niet, stel je ook eisen aan wat voor cadeautjes je kinderen krijgen bij hun kinderfeestje?
Daar reageerde ik op met dat kinderen volgens TO kaartjes voor het zwembad vragen op hun verjaardag.

Naminokurashi
02-08-2025 om 13:45
Kinderen mogen geen plastic speelgoed, maar je hebt een groot gezin. Hoeveel luiers hebben jou kinderen verbruikt? Of heb je ouderwets katoenen luiers gebruikt?

1968
02-08-2025 om 14:47
Ik ben het wel eens met wat de meesten zeggen. Ik zou het speeltje gewoon laten houden en lekker mee laten spelen. Of het gaat vanzelf een keer stuk, of je brengt het na een tijdje naar de kringloop. Zelf probeer ik vooral het goede voorbeeld te geven. Ik zeg ook wel wat ik vind van al die plastic meuk, dat blijft op een gegeven moment echt wel hangen. Maar goed, het zijn gewoon nog kinderen die ergens blij mee willen zijn.
Mijn kinderen konden trouwens echt lang doen met zo’n McDonald’s-speeltje. Dan is het in elk geval een frummeltje waar nog wat plezier uit gehaald wordt. Ik denk dat het meer doet als je gewoon in je omgeving laat vallen dat je ook leuke spullen bij de kringloop kunt vinden. Vaak nog betere kwaliteit dan de Action. Ik ken ook genoeg mensen die zonder nadenken kopen bij Temu, Shein of de Action. En ik koop daar zelf ook wel eens iets, maar dan probeer ik het te beperken tot nuttige dingen, zoals schilderspullen: kwasten, rollers, tape, dat soort dingen. Geen prulletjes. Laatst ging een van de kinderen het huis uit en die wilde echt alles bij de Action halen: pannen, borden, glaswerk. Toen heb ik de kringloop getipt. Daar kun je pannen vinden voor € 2,- en glaswerk voor 25 cent per stuk. Volgens mij hebben ze er uiteindelijk niks gekocht, maar ik heb het in elk geval gezegd.
Ik blijf gewoon enthousiast m’n kringloopvondsten laten zien. Misschien dat ik ooit iemand overtuig. Maar ik word geen zendeling hoor, het moet wel leuk blijven.

Auwereel
02-08-2025 om 15:05
Meesje schreef op 02-08-2025 om 13:29:
[..]
Je schreef: Maar dan ben je er mog niet, stel je ook eisen aan wat voor cadeautjes je kinderen krijgen bij hun kinderfeestje?
Daar reageerde ik op met dat kinderen volgens TO kaartjes voor het zwembad vragen op hun verjaardag.
Ik had het nog steeds over plastic speelgoed. Niet wat die kinderen vragen maar wat kinderen ontvangen.