Lisabette
01-08-2025 om 20:56
Plastic rommel
Ik heb mijn kinderen keihard geleerd om geen plastic rommel van de Action aan te nemen. Die wegwerpzooi vervuilt onze planeet en gaat binnen een uur kapot, joh! En toch is er altijd eentje die het gewoon pakt. Wat moet ik nog meer doen? We gooien het nu al samen weg. Maar toch helpt het niet. De volgende keer komt het weer mee naar huis. Het breekt mijn hart dat hij niet begrijpt dat hij hiermee zijn eigen toekomst verpest. Hoe leer ik hem dat hij met zo’n stomme keuze de wereld verder naar de knoppen helpt?

Poezenmeisje
02-08-2025 om 15:57
De kringloop staat hier op nummer één qua aankopen. Action is prima voor printerpapier, shampoo, zonnebrandcrème etc.

Anoniemvoornu
02-08-2025 om 18:45
1968 schreef op 02-08-2025 om 14:47:
Ik ben het wel eens met wat de meesten zeggen. Ik zou het speeltje gewoon laten houden en lekker mee laten spelen. Of het gaat vanzelf een keer stuk, of je brengt het na een tijdje naar de kringloop. Zelf probeer ik vooral het goede voorbeeld te geven. Ik zeg ook wel wat ik vind van al die plastic meuk, dat blijft op een gegeven moment echt wel hangen. Maar goed, het zijn gewoon nog kinderen die ergens blij mee willen zijn.
Mijn kinderen konden trouwens echt lang doen met zo’n McDonald’s-speeltje. Dan is het in elk geval een frummeltje waar nog wat plezier uit gehaald wordt. Ik denk dat het meer doet als je gewoon in je omgeving laat vallen dat je ook leuke spullen bij de kringloop kunt vinden. Vaak nog betere kwaliteit dan de Action. Ik ken ook genoeg mensen die zonder nadenken kopen bij Temu, Shein of de Action. En ik koop daar zelf ook wel eens iets, maar dan probeer ik het te beperken tot nuttige dingen, zoals schilderspullen: kwasten, rollers, tape, dat soort dingen. Geen prulletjes. Laatst ging een van de kinderen het huis uit en die wilde echt alles bij de Action halen: pannen, borden, glaswerk. Toen heb ik de kringloop getipt. Daar kun je pannen vinden voor € 2,- en glaswerk voor 25 cent per stuk. Volgens mij hebben ze er uiteindelijk niks gekocht, maar ik heb het in elk geval gezegd.
Ik blijf gewoon enthousiast m’n kringloopvondsten laten zien. Misschien dat ik ooit iemand overtuig. Maar ik word geen zendeling hoor, het moet wel leuk blijven.
De kringloop staat hier vol met ikea /action spul, de prijzen zijn hier niet mals sterker kerstversiering voor het bejaardenhuis in de action gekocht want dezelfde plastic ballen waren duurder in de kringloop, oud servies kan lang niet altijd in de vaatwasser , het eco programma is zuiniger als met de hand afwassen kwa watergebruik...echt milieubewust zijn is best moeilijk..

1968
02-08-2025 om 19:52
Anoniemvoornu schreef op 02-08-2025 om 18:45:
[..]
De kringloop staat hier vol met ikea /action spul, de prijzen zijn hier niet mals sterker kerstversiering voor het bejaardenhuis in de action gekocht want dezelfde plastic ballen waren duurder in de kringloop, oud servies kan lang niet altijd in de vaatwasser , het eco programma is zuiniger als met de hand afwassen kwa watergebruik...echt milieubewust zijn is best moeilijk..
He dat is wel jammer ja, ik ga naar veel kringloopwinkels en sommigen zijn inderdaad echt duur. Maar anderen weer helemaal niet, dus het loont de moeite om ook eens bij een andere te kijken. Ik had laatst een mengkom van de Ikea voor 0.90 cent. En deze was als nieuw (bij ikea 2, een grote en een kleine voor 5,99) Ik vind niets mis met Ikea trouwens. De pan die ik had gekocht (een gewone kookpan) was 1,99 euro, en precies de maat die ik nodig had. Had een dikke bodem en was van een goed merk. Maar ik heb ook al een goed gekarteld scherp broodmes gekocht en een hele mooie notenkraker. Maar goed, toevallig zag ik laatst ook een waterkan staan voor 1,99 maar ik wist dat ze die ook bij de Action verkochten (dezelfde) voor die prijs, dat is dan wel weer raar.

Anoniemvoornu
02-08-2025 om 20:30
1968 schreef op 02-08-2025 om 19:52:
[..]
He dat is wel jammer ja, ik ga naar veel kringloopwinkels en sommigen zijn inderdaad echt duur. Maar anderen weer helemaal niet, dus het loont de moeite om ook eens bij een andere te kijken. Ik had laatst een mengkom van de Ikea voor 0.90 cent. En deze was als nieuw (bij ikea 2, een grote en een kleine voor 5,99) Ik vind niets mis met Ikea trouwens. De pan die ik had gekocht (een gewone kookpan) was 1,99 euro, en precies de maat die ik nodig had. Had een dikke bodem en was van een goed merk. Maar ik heb ook al een goed gekarteld scherp broodmes gekocht en een hele mooie notenkraker. Maar goed, toevallig zag ik laatst ook een waterkan staan voor 1,99 maar ik wist dat ze die ook bij de Action verkochten (dezelfde) voor die prijs, dat is dan wel weer raar.
Als je half nederland door moet is het en niet zo duurzaam of goedkoop meer....

1968
02-08-2025 om 20:40
Anoniemvoornu schreef op 02-08-2025 om 20:30:
[..]
Half Nederland? Poeh, nee hoor, zo fanatiek ben ik nou ook weer niet! Meestal is het gewoon een ritje van een kwartier – in welke windrichting dan ook. Dus qua afstand én duurzaamheid valt het allemaal reuze mee 😄

Anoniemvoornu
02-08-2025 om 21:28
1968 schreef op 02-08-2025 om 19:52:
[..]
Alle dingen die je noemt zijn handig maar niet nodig , als we dan echt over milieubewust hebben toch?

Ies
02-08-2025 om 21:29
Anoniemvoornu schreef op 02-08-2025 om 12:16:
[..]
Hoe is het niet vervuilend om het nieuwe plastic speelgoed af te pakken en weg te gooien want ook niemand anders mag er gebruik van maken?
Ja, dat is zeker vervuilend. Maar het hele systeem van plastic meuk is gewoon vervuilend. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat iemand, gewoon uit principe, er niet mee van doen wil hebben. Het weer verder de verkoop in brengen maakt je toch ook weer onderdeel van dit hele systeem.
Een beetje zoals de vegetariër die gevraagd wordt de vleesrestanten van de bbq op te eten of mee te nemen, want weggooien is zo zonde en de beesten zijn nu toch al dood.

Joszy
02-08-2025 om 21:32
Ies schreef op 02-08-2025 om 21:29:
[..]
Ja, dat is zeker vervuilend. Maar het hele systeem van plastic meuk is gewoon vervuilend. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat iemand, gewoon uit principe, er niet mee van doen wil hebben. Het weer verder de verkoop in brengen maakt je toch ook weer onderdeel van dit hele systeem.
Een beetje zoals de vegetariër die gevraagd wordt de vleesrestanten van de bbq op te eten of mee te nemen, want weggooien is zo zonde en de beesten zijn nu toch al dood.
Ja kan ook zeggen als je het weggooit verdwijnt het en moet het, blijkbaar, vervangen worden. Als je het naar de kringloop brengt of weggeeft, koopt iemand iets niet nieuw en neemt de vraag naar nieuwe dingen af en als maar genoeg mensen dat doen, zal de productie ook dalen?

Ies
02-08-2025 om 21:47
Joszy schreef op 02-08-2025 om 21:32:
[..]
Ja kan ook zeggen als je het weggooit verdwijnt het en moet het, blijkbaar, vervangen worden. Als je het naar de kringloop brengt of weggeeft, koopt iemand iets niet nieuw en neemt de vraag naar nieuwe dingen af en als maar genoeg mensen dat doen, zal de productie ook dalen?
Ja, dat zou kunnen. Maar bij veel dingen vraag ik het me af. Het lijkt wel alsof er alleen maar méér plastic zooi komt. Het overgrote deel is natuurlijk verre van nodig. We maken elkaar wel wijs dat het allemaal zo leuk is.

Dweedledee
02-08-2025 om 21:51
Anoniemvoornu schreef op 02-08-2025 om 21:28:
[..]
Alle dingen die je noemt zijn handig maar niet nodig , als we dan echt over milieubewust hebben toch?
Wat een onnodig gezuig dit. Zijn allemaal heel normale en nuttige gebruiksartikelen, die 1968 benoemt.

Dweedledee
02-08-2025 om 21:52
Anoniemvoornu schreef op 02-08-2025 om 20:30:
[..]
Net als dit. Vervelende en onnodige manier van discussiëren.

Anoniemvoornu
02-08-2025 om 22:01
Dweedledee schreef op 02-08-2025 om 21:51:
[..]
Wat een onnodig gezuig dit. Zijn allemaal heel normale en nuttige gebruiksartikelen, die 1968 benoemt.
Ik noem ze zelf toch handig.... maar laten we eerlijk zijn als je echt milieubewust wilt zijn is het minder kopen nog steeds het beste en mengen kan prima in een pan een noot kraken met een tang enz. Iedereen consumeert en wat de een belangrijk vind , vind de ander weer onzin... maar er zijn maar weinig dingen die we kopen die we echt nodig hebben.

Dweedledee
02-08-2025 om 23:07
Nee. Het is gewoon flauw gezeur op de berichten van 1968. Onsympathiek wel.

Lisabette
03-08-2025 om 16:33
Ik heb er goed over nagedacht. Misschien ben ik als ik al jullie reacties lees inderdaad te streng. Ik ga mijn kinderen zeker geen action troep laten kopen. Maar ik zal inderdaad maar moeten accepteren dat ze het op school krijgen. Ik wil inderdaad dat mijn kinderen zelfs milieubewust worden en zich niet door mij gedwongen voelen. Dus ik ga het inderdaad wat meer los laten. Heel lastig maar ik ga het proberen.