Lisabette
01-08-2025 om 20:56
Plastic rommel
Ik heb mijn kinderen keihard geleerd om geen plastic rommel van de Action aan te nemen. Die wegwerpzooi vervuilt onze planeet en gaat binnen een uur kapot, joh! En toch is er altijd eentje die het gewoon pakt. Wat moet ik nog meer doen? We gooien het nu al samen weg. Maar toch helpt het niet. De volgende keer komt het weer mee naar huis. Het breekt mijn hart dat hij niet begrijpt dat hij hiermee zijn eigen toekomst verpest. Hoe leer ik hem dat hij met zo’n stomme keuze de wereld verder naar de knoppen helpt?

Anoniemvoornu
03-08-2025 om 20:15
Herfstappeltaart schreef op 03-08-2025 om 19:25:
Misschien moeten we minder veroordelen en meer begrip hebben voor de goede pogingen die iedereen doet. Wat voor keuzes iedereen ook maakt. Voor de één is dit belangrijk, voor de ander dat.
Misschien heeft iemand een hele goede reden om veel kinderen te willen. Volgens mij is dat gevoelsmatig, net als het niet willen van kinderen. Leven en laten leven hoor.
En dat mag maar als je milieubewustzijn zo ontzettend hoog in het vaandel hebt dat je topics opent over speelgoed dat verkeerd is in je ogen mag je toch echt wel realistisch zijn over je eigen inpact op dat kostbare milieu en niet die taak bij je kinderen droppen die met hun gedrag het jouwe moeten compenseren ...

Ies
03-08-2025 om 20:17
Anoniemvoornu schreef op 03-08-2025 om 20:10:
[..]
Maar nieuw speelgoed weggooien is wel de oplossing naar een beter milieu? En als volwassen persoon op die manier je selectieve ideeën opdringen aan je kinderen wel?
Hou toch op. Ze reflecteert hier en gaat productief met de feedback om. Waarom dan toch zo vijandig?

Lisabette
03-08-2025 om 20:29
Bedankt voor alle reacties! Ik snap het punt met veel kinderen, maar ik kan ze moeilijk naar de tweedehandswinkel brengen. Wij zijn heel blij met de kinderen en ik probeer ze zo goed mogelijk op te voeden. Onze oudste dochter is gelukkig al heel goed terecht gekomen. En nee, ik ben geen perfecte opvoeder. Ik vind het door mijn autisme vaak moeilijk om grijstinten te zien. Maar ik doe mijn best! Ik probeer bij te dragen aan het milieu. Ik probeer mijn kinderen zo goed mogelijk op te voeden tot verantwoordelijke mensen. En ik maak zeker veel fouten en zal dat vast nog meer doen. Maar ik neem jullie feedback mee. Ik vond de reactie van Dweedledee eerst heel moeilijk. Maar ik heb het laten bezinken en er met mijn man over gepraat. Ik zie inderdaad dat ik de laatste maanden meer last heb gekregen van (oude) angsten en controledwang. Daarvoor ga ik mijn huisarts en psycholoog weer benaderen voor hulp. Bedankt voor alle lieve mensen die mee hebben gedacht en mij goede adviezen hebben gegeven. Ik ga dit punt ook nogmaals bespreekbaar maken op school. Kijken of er inderdaad een traktatiebeleid kan komen. Mijn kinderen zal ik hier niet meer mee lastig vallen. Ik hoop dat ik zo iedereen beantwoord heb.

JanaDana
03-08-2025 om 20:50
Anoniemvoornu schreef op 03-08-2025 om 20:15:
[..]
En dat mag maar als je milieubewustzijn zo ontzettend hoog in het vaandel hebt dat je topics opent over speelgoed dat verkeerd is in je ogen mag je toch echt wel realistisch zijn over je eigen inpact op dat kostbare milieu en niet die taak bij je kinderen droppen die met hun gedrag het jouwe moeten compenseren ...
Weet je, het is aan de ene kant waar dat (veel) kinderen krijgen een belasting is voor het milieu. Aan de andere kant is er, geloof het of niet, op dit moment sprake van een te laag geboortecijfer. Als dit cijfer zo laag blijft komen de werkende generaties van nu enorm in de problemen als ze eenmaal op oudere leeftijd zijn. Want dan zijn er niet genoeg jonge mensen meer om alles draaiende te houden. De verhouding oude en jonge mensen is dan te scheef. In de zorg is er nu al een groot probleem, en ik weet niet of er nog wel iemand zal zijn die mijn kont komt afvegen over een jaar of 35.
Je kunt dus wel zeggen dat er minder kinderen moeten komen, maar dat gaat wel uitlopen op enorme chaos in de toekomst. Misschien zeg je prima, dat moet nou eenmaal wil de aarde van de mens verlost worden, dat kan. Maar we kunnen ook hopen dat onze kinderen het milieu in de toekomst beter zullen gaan behandelen. En dus is het heel belangrijk om kinderen milieubewust op te voeden.
Ik ben het wel met je eens dat het niet helpt om gekregen speelgoed weg te gooien alleen omdat het goedkoop plastic is. Het is er en het is al gekocht, daar kan niemand meer iets aan doen. Dus kan het maar het beste zo lang mogelijk gebruikt worden waar het voor bedoeld is.

Joszy
03-08-2025 om 21:10
TO, je schreef dat je veel verantwoordelijk bent voor de kinderen omdat je man veel werkt. Is het geen tijd om de taakverdeling tussen jullie eens onder de loep te nemen? Jij wat meer werken, hij wat meer bij de kinderen zijn. Als je echt last hebt van angsten, zeker als het je kinderen aangaat, lijkt me zoveel verantwoordelijkheid best lastig! En als jij je angsten niet altijd goed kan beheersem , lijkt me dat ook niet altijd leuk voor de jezelf en voor de kinderen. Misschien moet je man dan een wat grotere rol krijgen in de opvoeding?

Zeespiegel
04-08-2025 om 08:01
Anoniemvoornu schreef op 03-08-2025 om 19:23:
[..]
Het krijgen van één kind staat gelijk aan 36 transatlantische retourvluchten per jaar , Ik denk dat bijna ieder action kopend huishouden met max 2 kinderen minder belastend is als dat je er 5 hebt ook al eten ze vegan...
Wat wil je nou, dat niemand meer kinderen krijgt? Of dat ze haar kinderen weer afschaft? Dat lijkt me wat buiten proporties.

Zeespiegel
04-08-2025 om 08:03
Anoniemvoornu schreef op 03-08-2025 om 19:55:
[..]
Ze gooien nieuw speelgoed weg . Hoe is dat milieubewuster als anderen?
TO heeft al aangegeven dat haar zienswijze daarin verandert is, waarom blijf he drammen?

Anoniemvoornu
04-08-2025 om 08:34
Zeespiegel schreef op 04-08-2025 om 08:01:
[..]
Wat wil je nou, dat niemand meer kinderen krijgt? Of dat ze haar kinderen weer afschaft? Dat lijkt me wat buiten proporties.
Tussen geen en 5 ! Kinderen zit nogal een verschil he , als je zelf ieder jaar 5 keer op vakantie naar turkije met het vliegtuig gaat en dan zou beginnen over hoe vervuilend de mensen bezig zijn die plastic kopen in de action dan mag iemand best zeggen dat het super hypocriet is.

mana_sutiyuq
04-08-2025 om 08:49
Anoniemvoornu schreef op 03-08-2025 om 20:15:
[..]
En voortschrijdend inzicht heb jij ook geen last van? Perfect vanaf het begin is noodzakelijk of mag je tot nieuwe inzichten komen en daar naar gaan leven?
Dat kan ook nadat je meerdere kinderen hebt gekregen.

Auwereel
04-08-2025 om 08:49
Anoniemvoornu schreef op 04-08-2025 om 08:34:
[..]
Tussen geen en 5 ! Kinderen zit nogal een verschil he , als je zelf ieder jaar 5 keer op vakantie naar turkije met het vliegtuig gaat en dan zou beginnen over hoe vervuilend de mensen bezig zijn die plastic kopen in de action dan mag iemand best zeggen dat het super hypocriet is.
Superhypocriet zou zijn als ze mensen zonder kinderen verwijt haar kinderen plastic speeltjes te geven. In weerwil van haar kinderschaar probeert ze de effecten van al die kinderen te verminderen door ze groot te brengen met oog op yet milieu. Als haar 5 kinderen samen een ecologische voetafdruk van 2 kinderen die regelmatig op vliegvakantie gaan, hoe laat s dat dan precies superhypocriet?

Meesje
04-08-2025 om 09:13
Anoniemvoornu schreef op 03-08-2025 om 19:55:
[..]
Ze gooien nieuw speelgoed weg . Hoe is dat milieubewuster als anderen?
Dat ben ik met je eens, gaf ik ook eerder aan. Maar TO heeft nu aangegeven dat ze haar zienswijze veranderd. Je valt in herhaling. Heel irritant dat gezuig.
TO: fijn dat je in staat bent tot reflecteren op jezelf. En knap dat je vriendelijk blijft ondanks sommige minder vriendelijke reacties (en daar reken ik ook sommige van mijzelf onder, sorry).

Anoniemvoornu
04-08-2025 om 11:52
Herfstappeltaart schreef op 03-08-2025 om 19:25:
Misschien moeten we minder veroordelen en meer begrip hebben voor de goede pogingen die iedereen doet. Wat voor keuzes iedereen ook maakt. Voor de één is dit belangrijk, voor de ander dat.
Misschien heeft iemand een hele goede reden om veel kinderen te willen. Volgens mij is dat gevoelsmatig, net als het niet willen van kinderen. Leven en laten leven hoor.
Ja van beide kanten , ik ben voor het niet veroordelen van mensen die bij de action iets kopen.... net zoals ik mijn mond zou houden over het feit dat je 5 kinderen hebt , Wat de een een handig ding vind is in de ogen van een ander weer een prulletje. En echt goed voor het milieu zijn we bijna geen van allen

Zussie
04-08-2025 om 14:49
Anoniemvoornu schreef op 04-08-2025 om 08:34:
[..]
De mensen die het minst doen om duurzaam te leven verwijten mensen die iets doen dat ze niet alles doen.
Stop met verwijten maken en kijk naar je eigen gedrag, daarmee moet het gebeuren.

Anoniemvoornu
04-08-2025 om 15:05
Zussie schreef op 04-08-2025 om 14:49:
[..]
De mensen die het minst doen om duurzaam te leven verwijten mensen die iets doen dat ze niet alles doen.
Stop met verwijten maken en kijk naar je eigen gedrag, daarmee moet het gebeuren.
Heb je het tegen mij of tegen to want dat ik het opneem voor mensen die in de action shoppen betekend niet dat ik daar een reguliere klant ben.... het enige wat ik roep is dat echt duurzaam zijn best moeilijk is in de praktijk en dat nieuwe spullen bij het afval gooien zoiezo niet bijdraagt ...