Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

“Zomaar” een groot kado

MMcGonagall schreef op 21-07-2025 om 22:38:

[..]

Oh nee hoor, hier krijgt de één alles en de ander slaapt onder de trap.

Maar dat is je neefje die bij je gedumpt is. 

Ysenda schreef op 23-07-2025 om 12:14:

[..]

Maar dat is je neefje die bij je gedumpt is.

Dat vervelende joch met dat brilletje toch?

On topic: hij kreeg ook van mij gewoon die step. Buiten spelen en bewegen is belangrijk, dus ik zou daar niet mee wachten. 

AlisonH schreef op 28-07-2025 om 10:17:

[..]

Dat vervelende joch met dat brilletje toch?

On topic: hij kreeg ook van mij gewoon die step. Buiten spelen en bewegen is belangrijk, dus ik zou daar niet mee wachten.

ja, die

masatu schreef op 21-07-2025 om 22:09:

[..]

Zolang het dan maar wel zo is dat het andere kind dan ook een keer wat krijgt, en het niet altijd hetzelfde kind is.

masatu schreef op 21-07-2025 om 22:09:

[..]

Zolang het dan maar wel zo is dat het andere kind dan ook een keer wat krijgt, en het niet altijd hetzelfde kind is.

Hier vlak na elkaar jarig. Zus kreeg een nieuwe fiets, en ik zou die ook krijgen maar ze hadden een jongensfiets besteld dus het werd toch het afdankertje van mijn zus met een strikje erom. Leuk als je 4 dagen ervoor je zus een spikspliternieuwe voor haar verjaardag zag krijgen.

Paar jaar erna kreeg mijn zus een compleet opgeknapte kamer, en ik een nieuw bed. Kamer van zus was nog niet af maar die maakte mijn vader een dag na mijn verjaardag af en dan zette hij mijn bed ook in elkaar. Die nacht toen ik net sliep uit mijn bed getrokken om te zien hoe zielig zus was in haar zolderkamer met een hoogslaper die veel te hoog was, dus ik moest mijn zus oude hoogslaper maar nemen zodat zij in mijn nieuwe halfhoogslaper kon slapen (want een hoogslaper mocht ik niet kiezen die had ik niet nodig) 

Dus zeker goed opletten wat je je kinderen ieder geeft.

Door dit topic heeft mijn kind een vorige week een nieuwe loopfiets gekregen. Kind is dolgelukkig. Wil iedereen haar nieuwe fiets laten zien. "Hij is écht nieuw, van mij! Kijk dan!" 
Het fietsje koste 15 euro via marktplaats. Ze mist het echt niet dat er geen doos om zit. En dat het ding krassen heeft ziet ze niet eens. Wél ziet ze dat het ding paars is, precies de kleur die zij wilde.

Lisabette schreef op 21-07-2025 om 19:52:

[..]

Ieder z’n aanpak. Wij kiezen voor duidelijkheid, ritme en het besef dat niet alles vanzelfsprekend is. Daar hoort bij dat je soms ergens op wacht of iets voor doet. Dat maakt ons geen kille, maar juist bewuste ouders. En nee, ik koop dus nooit zomaar speelgoed met mijn kinderen. Sterker nog: wij vermijden speelgoedwinkels bewust. Kinderen hoeven niet overal in de verleiding gebracht te worden. Ze leren meer van wat ze zelf verdiend hebben dan van alles zomaar krijgen.

Ik kan met mijn 3-jarige door een speelgoedwinkel lopen en niks kopen. Daar komen geen driftbuien of gekke dingen bij hoor. Ze weet dat dat een winkel is en dat die spullen niet van haar zijn. Tenzij mama ze koopt. Maar dat doet mama niet zo vaak, of bijvoorbeeld niet voor haar maar voor jarig neefje oid. Ze mag me wel laten zien wat ze mooi vindt. Dan bewonder ik samen met haar die prachtige knikkerbaan, knuffel, brandweerauto. Ben het met haar eens dat die inderdaad heel mooi is. En dan lopen we weer verder. Ik ben er van overtuigd dat je een kind beter kunt leren met verleidingen om te gaan dan die verleidingen niet te laten zien. 

En soms krijgt kind wel 'zomaar' een cadeau. Omdat ik haar een plezier wil doen. Zij plukt voor mij soms bloemetjes uit het gras. Niet omdat ik jarig ben of het kerst is, maar omdat ze me een plezier wil doen. Zelf koop ik ook wel eens zomaar een aardigheidje voor bijvoorbeeld een vriendin. Ik hoop haar dat te leren. Dat het leuk is om soms een ander iets te geven, zonder daar iets voor terug te verwachten. 

Marty1984 schreef op 21-07-2025 om 21:51:

Zijn er trouwens broers of zussen?

Als je nu 100+ euro "zomaar" aan kind 1 uitgeeft staan zij volgende week ook klaar met hun lijstje van 100+ euro.

Dat moet je dus maar willen en kunnen betalen.

en dáár heb je dus opvoeding. uitleggen waarom het leven geen weegschaal is.

Gingergirl schreef op 21-07-2025 om 22:00:

[..]

Welnee zo doen kinderen helemaal niet. Overdrijven is ook een vak.

ze overdrijft niet. ik ken van deze kinderen. heel dichtbij ook en dat komt omdat de ouders er zo in staan waardoor de kinderen het verwachten. die ouders gaan in alle bochten om de kinderen precies gelijk te trekken

Broadway schreef op 28-07-2025 om 13:39:

[..]

ze overdrijft niet. ik ken van deze kinderen. heel dichtbij ook en dat komt omdat de ouders er zo in staan waardoor de kinderen het verwachten. die ouders gaan in alle bochten om de kinderen precies gelijk te trekken

Mijn man was zo, als het ene kind wat kreeg, móest het andere kind ook iets krijgen. Zijn ouders waren ook zo, als ze ieder kleinkind een cadeautje van 10 euro gaven en een van de kleinkinderen wilde graag iets hebben van 5 euro, kreeg het het niet want dan was het te weinig. Dan kreeg het iets dat het niet wilde hebben, anders klopte het niet. Een cadeautje erbij kon ook niet, want dan klopte het aantal niet. Vast heel eerlijk, maar het schiet wel z'n doel voorbij.

Ik ben anders opgevoed. Je kreeg wat je nodig had of graag wilde hebben. En het kon weleens zijn dat de tijdstippen van krijgen, niet gelijk liepen en het werd ook niet tot de euro afgestreept. Maar je kunt elkaar ook iets gunnen en vertrouwen dat het uiteindelijk onder aan de streep wel ongeveer gelijk uit zal pakken.

Met onze kinderen heb ik even tijd nodig gehad om manlief deze gewoonte af te leren. Je krijgt wat je nodig hebt, oudste heeft bijvoorbeeld gestudeerd, dat hebben wij betaald. Jongste niet, maar die krijgt dan niet duizenden euro's zomaar, omdat de studie van oudste dat gekost heeft. Had ze gestudeerd, had ze het gekregen, gaat ze nog studeren, krijgt ze het alsnog, maar in dit geval had ze het niet nodig.  De hobby en uiteindelijk het beroep van jongste heeft op een andere manier geld gekost. En als een van de twee daar verongelijkt over gaat zitten zeuren, kan ie daar een spreekwoordelijke draai om de oren voor krijgen.

Maar als ze voor de vakantie een stepje wilden hebben terwijl ze beiden na de vakantie jarig waren, hadden ze er allebei een gehad zodat ze daar lekker samen mee konden gaan spelen terwijl ik een boek zat te lezen 😉

Wieder schreef op 28-07-2025 om 14:10:

[..]

Mijn man was zo, als het ene kind wat kreeg, móest het andere kind ook iets krijgen. Zijn ouders waren ook zo, als ze ieder kleinkind een cadeautje van 10 euro gaven en een van de kleinkinderen wilde graag iets hebben van 5 euro, kreeg het het niet want dan was het te weinig. Dan kreeg het iets dat het niet wilde hebben, anders klopte het niet. Een cadeautje erbij kon ook niet, want dan klopte het aantal niet. Vast heel eerlijk, maar het schiet wel z'n doel voorbij.

Mijn vader had dat ook heel sterk, dat alle kinderen even veel moesten krijgen. Kwam dan weer door ZIJN opvoeding: hij was altijd een beetje het ondergeschoven kindje. Zijn broers kregen altijd van alles en nog wat, hij altijd de afdankertjes. Hij vond dat altijd heel vervelend (snap ik ook) en wilde het om die reden bij ons anders doen. Is grotendeels gelukt. Duurde bij mij wel even om het af te leren. 

En eerlijk gezegd vind ik het nog steeds wel eens lastig, vooral nu de kinderen bijna volwassen zijn: hoeveel betaal je als ouder mee aan studie, huisvesting, hobby etc. Het ene kind kan goedkoop wonen, de andere moet duur wonen en kan om die reden bijna niet rond komen...

Broadway schreef op 28-07-2025 om 13:39:

[..]

Ja dus? Ik ken veel kinderen die gelukkig niet zo zijn. En meteen klaarstaan met een eisenpakket als een ander iets krijgt. Zoals je al schrijft; dat ligt dan vooral aan de ouders, hoe zij ermee omgaan.

Natuurlijk bestaan ze, maar of het gros van de kinderen zo is of dat het de uitzonderingen zijn ligt aan je eigen referentiekader. Maar om op voorhand er al van uit te gaan dat kinderen wel zo zullen zijn of zich zo gaan gedragen is echt niet nodig. Met uitleg kom je al heel ver.

Broadway schreef op 28-07-2025 om 13:38:

[..]

en dáár heb je dus opvoeding. uitleggen waarom het leven geen weegschaal is.

Precies dit!

Toen mijn moeder hertrouwde was het precies hetzelfde. Mijn stiefbroers moesten echt voor even veel geld als mij en mijn broer krijgen.
Alleen woonde mijn broer en ik nog thuis en zaten nog op school. Terwijl zijn kinderen al getrouwd en het huis uit waren. 

Pooh-Bear schreef op 28-07-2025 om 15:35:

Toen mijn moeder hertrouwde was het precies hetzelfde. Mijn stiefbroers moesten echt voor even veel geld als mij en mijn broer krijgen.
Alleen woonde mijn broer en ik nog thuis en zaten nog op school. Terwijl zijn kinderen al getrouwd en het huis uit waren.

Nou en? Hadden zij minder moeten krijgen?

Gingergirl schreef op 28-07-2025 om 14:59:

[..]

Precies dit!

En ik vind het dan weer enigszins normaal dat je elk kind gelijk behandelt en dus ongeveer gelijke cadeaus geeft.

Dus jep, als de ene zomaar een step krijgt krijgt de andere ook zomaar iets van ongeveer dezelfde waarde.

Of als de ene op zijn 6de een step krijgt, krijgt de andere op zijn 6de ook een step. En dan niet de 2de handse van broer.

Stiefbroers die het huis al uit zijn vind ik dan gek genoeg nog wat anders. Al hangt het ook van het budget af en uit welke pot (de gezamenlijke of alleen die van moeder) het komt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.